Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei onneksi tule tuollaisia määriä kuin tyttärelläsi ! Aika paljon vaihtelee noi ajot vanhemmalla, ihan riippuu siitä kuinka usein pitää käydä Helsingissä paikan päällä opiskelemassa ja kuinka usein menevät hänen autollaan, kun on onneksi kaveri kimpassa kulkemassa. Vaihtelee 500-1000km/kk. Nuorempi ajaa aika tasaiseen sellaista 800-1000 km/kk. Voi olla, että on ajellut vähemmän, kun Musta on oikutellut. Ynnä saattaa olla, että kun Civic kuluttaa selvästi vähemmän, niin ajot lisääntyy, varsinkin, kun kavereillaan on autoja, jotka eivät ole mitään säästöpossuja kulutukseltaan. Kimpassa kuitenkin makselevat bensoja noilla mökkireissuillaan, niin voisin kuvitella, että autoksi valikoituu usein yksilö, joka näyttää vievän alle 6L satasella...

Perhana, satuit bongaamaan tyylikkään pelin, Legendissä LEG-rekkari :heart_eyes:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Ootko yhtään laskeskellut montako eurosenttiä tekee päivää kohti Konalla jatkaminen vs i20 tulo tilalle?

Esim. jos sähkö edullista omasta seinästä ja 15tkm vuoteen? Bensa pari euroa litra?

Pääseekö siitä sopparista vielä eroon 24kk kohdalla vai jääkö se sitten jo omaan pihaan?
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kyllä mä sen tässä ketjussa jonnekin auki laskeskelin, joskus silloin marras-joulukuun taitteessa kun i20:n tilasin. Mutta siis karkeasti, kilsoja tulee vuodessa about 12 tkm, maksimissaan. Tommonen i20 vienee sen n. 6 litraa keskimäärin, eli 1440e vuodessa. Kuukausimaksujen erotus autojen välillä on 1992 euroa vuodessa, i20 on muutaman satasen vuodessa halvempi vakuuttaa, vero taisi olla aika samoissa. Sähkölle voi sitten laskea hintaa miten haluaa, jokunen kymppi vuodessa pikalatauksista ja muuten kotosalla. Mulle on sähkö halpaa, mutta sanotaanko nyt, että tonnin verran "säästää" vuodessa i20 vs. Kona. Ei mitään maata mullistavaa. Isompi on psykologinen vaikutus sen joka kuukausi veloitettavan summan ollessa olennaisesti pienempi.

Sekä Konassa että i20 on pohjalla 60kk soppari, jos auton haluaa luovuttaa takaisin, on pakko ajaa 12kk, silloin voi ekan kerran viedä auton takaisin ja siitä sitten kuukauden välein aina 4v 11kk saakka, jolloin kannattaa luopua, ellei halua maksaa isoa viimeistä erää, joka i20 on kymppitonnin luokkaa ja Konassa parikymmentä. Autoverkkokaupan sopimuksissa takaisinostositoumus on voimassa ihan loppuun saakka, mikä on erinomainen asia. Myydähän auton voi vaikka samana päivänä kun hakee, kunhan maksaa loppuvelan pois, ei siinä ole mitään rajoituksia. Edelleenkin koitan myydä Konan niin, että saan loppuvelan maksettua ja kenties jonkun euron sen päälle. Jos tämä ei toteudu, luovutan pois kun i20 saapuu. Voittaa voi, hävitä ei, kun riski arvonalenemasta on palveluntarjoajan nurkassa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt on RS nelikko Octavia ollut tasan 4 viikkoa. Kilometrejä kertynyt tasan 2000. Tällä tahdilla tulee 26 tkm/v. Aika lailla sitä mitä viime vuosina on ollutkin.

Auto on toiminut moiteetta. Ei sillä pääse ihan niihin kulutus lukemiin mihin TTiD meni. Neliveto vaatii veronsa. Sikäli jännä, että CO-päästöt ovat 50 g/km pienemmät kuin mitä Saabissa. VAG- huijausta varmaankin :lol: .

Autoon oli tehty paljon remonttia ennen myyntiä, mikä lienee ollut ex. omistajan syynä vaihtoon. Vaihtoon oli mennyt mm. koko jakopää hihnoineen hammasrattaineen (Oulun tauti syynä), tuulilasi (erilaiset tunnistimet ja lämmitys), nastarenkaat, jarrulevyt ja palat jne. Toki myös normi öljyt ja suodatin. Tähän viimeiseen liittyykin seurattava asia.

Nimittäin, autolla on ajettu nyt 2500 km tuon rempan jälkeen ja tarkistin öljyt, niin lisäsin 0,5 litraa. Liekö ollut välttämättä ihan ylärajassa alkuunkaan, mutta jos on ollut, niin näyttää kuluttavan sitten öljyä n. 2 - 3 dl/1000 km. Tämä lienee VAG- konsenin vehkeille ihan normaalia :?:
Vertailun vuoksi, tyttären 2.0 CDTI Insignialla oli ajettu 17 tkm kilometriä, kun öljyt vaihtui perjantaina. Ei tarvinnut lisätä tuona aikana. Liekö DPF poltto lisännyt öljyn määrää ja korvannut öljyn kulutuksen :roll:

Palatakseni vielä tuohon Octaviaan, niin mistäpä tuon tietää mitä öljyä siellä Pörhöllä on laitettu. Heille tulee varmaan jotkin "VW- öljyt", mutta kuka ne valmistaa. Jos takana on Shell, niin ei tarvitse ihmetellä öljyn kulutusta. Eikä Nesteen öljykään varmaan sen "parempaa" ole. Itse vaihdan siihen sitten aikanaan Mobilin ESP öljyt. Nämä oli TTiD:ssäkin viimeiset vajaa pari vuotta ja meni myös Insigniaan. Teboil on pannassa :!:
Tekisi mieleni vaihtaa tuohon Octaviaan öljyt jo nyt, mutta ei viitsi kun on niin vähän ajettu. Tällä ajotahdilla saan ne kyllä vaihtaa jo kesän koittaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mun CRBC syö öljyä tikusta tulkattuna n. kolmanneksen minimin ja maksimin välistä 15 tkm vaihtovälillä. Eli jos ei loppua kohti syöntitahti muutu, niin pitäs päästä muodikas 30 tkm vaihtoväliki helposti lisäämättä. Mut onhan siellä vaikka mitä vaihtoehtoja, mistä syö. Tiputtaako suoraan kampiakselin stefalta maahan (tai siis moottoritilan muovin päälle)? Ehkä turbo falskaa?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

JP_Vette kirjoitti:
Su Helmi 12, 2023 10:44
Tiputtaako suoraan kampiakselin stefalta maahan (tai siis moottoritilan muovin päälle)?
Tuo nyt kai olisi huomattu vasta jakopäätä huollettaessa. Onhan se vähäinen tihkuminen voinut jäädä noteeraamatta.

Vaihtoehtoja kai näissä on useita. Huohotin ei toimi kunnolla ja se lisää öljyn kulutusta tai sitten käsittääkseni näissä on ollut männän renkaan kiinni juuttumisia, johtuen lyhyestä ajosta ja EGR järjestelmästä. Tämä auto ei ole ollut lyhyessä ajossa, vaan pääasiassa pitkässä maantieajossa.

Mutta... seurataan tilannetta ainakin seuraavaan öljynvaihtoon, jossa Mobilit menee koneeseen.

ps kyllä ex 2.2 direct Vectrakin kulutti suurinpiirtein tuon verran öljyä eli sen pari kolme desiä tuhannelle ja kone oli silti ihan hyvässä "tikissä".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

petrisa kirjoitti:
Su Helmi 12, 2023 10:20
...näyttää kuluttavan sitten öljyä n. 2 - 3 dl/1000 km. Tämä lienee VAG- konsenin vehkeille ihan normaalia :?:
Ei ole normaalia, tunnettu tosiasia on että ehjä Vaggilainen kuluttaa jonkunkin verrran enemmmän öljyä kuin 2-3 dl/Mm. Merkkiliikkeen kannan on toveri Ristokin jo aiemmin foorumilla raportoinut :mrgreen:
Risto kirjoitti:
Pe Joulu 28, 2018 22:25
Meillä oli kerran Audi, joka vei merkkiliikkeen mittauksen mukaan 7,9 litraa öljyä tuhannella km:llä ja se ei vielä riittänyt takuukorjaukseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Se on nyt aika itsestään selvä asia, että ei kannata olettaa mitään, että joku olis jotain tehnyt. Varsinkaan, että joku töhö asentaja jolla on lähinnä perjantaipullo mieles alkais jotain kampiakselin stefaa vaihtamaan. Ja tuurilla sitä olis jopa voitu tarjota lisätyöksi, mutta nuuka omistaja on kieltäny vaihtamasta "kun vaihtoon se muutenki menee heti huollon päätteeks". Ja vaikka stefa olis vaihdettu, on se siltiki voitu vaihtaa niin, että on jäänyt vuotamaan... Todnäk se ei kuitenkaan vuoda noin rajusti, mutta kaikennäköstä on tullu nähtyä ja koettua, niin ei täs enää jaksa minkään olettaa olevan kunnos :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vielä ei tosiaan voi tehdä mitään varmaa päätelmää mistään, kun ei ole varmuutta kuinka tarkasti mittatikun mukaan on huollossa öljyt täytetty. Itse laitoin sen viikko sitten ylärajaan ja otin ajokilometrimäärän ylös.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, kannattaa seurata itte. sillä sen vasta saa tietää. Jos on sellainen auto, joka osaa kertoa öljymäärän esmes mittaristossa, niin itte täytän tyypillisesti dieselin ns. palkin verran vajaaksi, jolloin osuu silmään jos dpf-polton aiheuttama diluutio nostaa pinnan täyden merkkiin asti. Ja jos sitä öljyä vajuu, niin ei pidä unohtaa, että se voi vaikka vähän falskata ahtimelta JA pikkuisen tiristää stefasta tms, eli kaikki ei välttämättä häviä samaa reittiä.

3dl/1000km kulutuksella itte varmaan kattoisin vaan ettei valu pihalle tai jäähdytysnesteen sekaan ja kovaa ajoa. Sitten jos alkaa kulumaan kovemmin niin alkasin katteleen ehkä tarkemmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Su Helmi 12, 2023 19:15
Joo, kannattaa seurata itte. sillä sen vasta saa tietää. Jos on sellainen auto, joka osaa kertoa öljymäärän esmes mittaristossa, niin itte täytän tyypillisesti dieselin ns. palkin verran vajaaksi, jolloin osuu silmään jos dpf-polton aiheuttama diluutio nostaa pinnan täyden merkkiin asti. Ja jos sitä öljyä vajuu, niin ei pidä unohtaa, että se voi vaikka vähän falskata ahtimelta JA pikkuisen tiristää stefasta tms, eli kaikki ei välttämättä häviä samaa reittiä.

3dl/1000km kulutuksella itte varmaan kattoisin vaan ettei valu pihalle tai jäähdytysnesteen sekaan ja kovaa ajoa. Sitten jos alkaa kulumaan kovemmin niin alkasin katteleen ehkä tarkemmin.
^ Tuo kaikki on ihan totta.

Maahan ei öljyä tiputa. Auto on kotona tallissa ja työpaikkakunnalla lämpimässä autohallissa. Kummassakaan ei näy lattialla tippaakaan mitään nesteitä. Pohjapanssarin sisäpuoleltahan sen näkisi miltä näyttää. Sama koskee ahtoputkea, mikäli turbo päästäisi öljyä ahtopuolelle. Näitähän voi joskus tarkistaa, kun ei ole iso homma ja sattuu innostumaan pienestä puuhastelusta tallissa :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Lattiatippojen osalta ne nykypäivän pohjamuovit (olen sikäli nihkeä, että en osaa kutsua muovista koristetta/ilmanohjainta, joita nuo lähinnä on, panssariksi) osaa välillä olla petollisia. Esmes sopiva vaahtomuovinen äänieriste siinä päällä pystyy imemään yllättävän paljon öljyä vaikka vaikuttaisi olevan jo ihan täynnä ja sopiva muovin muotoilu laskee parkissa koppaavan "altaan" tyhjäksi vasta sopivassa vauhdissa...

Ei mitään hajua, onko Octavian pohjamuovissa tälläisiä "miinoja" tarjolla, mutta jos on, niin totuuden tosiaan näkee vasta kun sen nyppää irti. Toki pohjamuovin irtikäyttö muutenkin paljastaa nopeasti, miten siisti kone on alhaalta katsottuna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos se on samanlainen "panssari" mitä tos mun Golfis, niin se kyl ei ihan heti päästä maahan asti.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja koistha »

Mulla on sellainen mielikuva, että octaviassa.on semmonen vag:n huovalla vuorattu muovi"panssari". Imee tehokkaasti kaiken pikkutiputuksen ja vähän isommankin.
Siis muistaakseni....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Civic kävi pajalla, muuta ei havaittu kuin vähän väljyyttä taka-kallistuksenvakaimissa, joihin tehtiin wanhan liiton tiivistys ja välys katosi. Etupäässä oli aivan pikkuinen välys etuiskarin yläpäässä, ei vaikuta mihinkään, mutta outo kuriositeetti ottaen huomioon, että jouset ja iskarit on viime vuonna vaihdettu ja siltä ne näyttivätkin. Kovaa ajoa nyt vaan ja analysointi vähemmälle. Kustannus parikymppiä. Sovittiin, että tsekkaillaan katsastus sitten lähempänä laskettua aikaa, niin ei turhaan päivity katsastusaika kohti keskitalvea. Kesärenkaat hakuun nyt sitten myös.

Sitten päivän tarinaan ja sen opetukseen. Jos olette aikeissa tehdä jotain "tyhmää" autonne kanssa, kuten myydä sen suutuspäissänne alihintaan, niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Laittakaa tosiaan vielä Suomen halvimmaksi tai melkein halvimmaksi vastaavaksi, kuten minä tein Mustan kanssa.

Soittajat olivat vähemmistökansallisuuksien edustajia tai möreä-äänisiä jobbareita euronkuvat silmissä. Valmista ei tullut. Jonnet eivät soitelleet, vaan somettivat viestejä yms. lippa vinossa ja tarjosivat kaiken, mitä säästöpossussa on, mutta kun sitä ei ollut tarpeeksi.

Viikon verran vastailin ja kuuntelin, tänään riitti. Otin auton pois myynnistä ja lähettelen parhaillaan varaosakyselyjä autopurkaamoihin. Jallitan 28260-PRP-014 jostain, vaihdetaan paikoilleen, nollataan koodit ja sitten toivon mukaan kovaa ajoa vaan. Musta takaisin pojalle, Civic vara-auton statukselle. Kokeillaan Konan myyntiä heti kun kevät vähän etenee, jos menee kaupaksi, ajelen Civicillä kunnes i20 tulee. Jos ei mene, niin Civic myyntiin, kun keväthommat saan autoihin tehtyä.

Ei se sen vaikeampaa ole. Kohti paalia Harmaalla ja Mustalla. Vähän aina pitää itseään muistutella elämän kovista kivistä välillä. Eikä minusta kyllä mitään hyväntekeväisyyslaitosta saa, tykkään olla enempi siellä riistopuolella :)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin