Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Kyllä se vuosimalli on nimenomaan se miten valmistaja sen määrittelee. Yksi lysti milloin auto on ensimmäistä kertaa rekisteröity, se ei vaikuta millään tavalla siihen mitä rautaa autosta löytyy.
Jos olen autoa ostamassa niin tavallisesti kiinnostaa enemmän se mitä ominaisuuksia siinä on (esim. onko facelift vai ei) kuin että milloin se on otettu käyttöön. Olkoonkin että autossa on iän aiheuttamassa kulumassa heittoa +/- 6kk käyttöönoton vaihtelun perusteella, vastaavasti joku yksilö on voinut hapantua autoliikkeen pihassa vuodenkin ennen käyttöönottoa eikä tämä millään lailla paranna autoa vaan päinvastoin.
Jos olen autoa ostamassa niin tavallisesti kiinnostaa enemmän se mitä ominaisuuksia siinä on (esim. onko facelift vai ei) kuin että milloin se on otettu käyttöön. Olkoonkin että autossa on iän aiheuttamassa kulumassa heittoa +/- 6kk käyttöönoton vaihtelun perusteella, vastaavasti joku yksilö on voinut hapantua autoliikkeen pihassa vuodenkin ennen käyttöönottoa eikä tämä millään lailla paranna autoa vaan päinvastoin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Soppaan kun viä sekottaa .5, joita jotkut automerkit harrastaa. Mun Astraki on MY17.5 eli syksyllä tuli MY17 ja olikohan joulukuus tilatut muuttu MY17.5 -merkatuiksi. Ja kyllä, on sekä kosmeettisia Mikki Hiiri -muutoksia että ihan moottorin sisällä rautatason muutoksia. Sitä en tiä, että jos olis tarpeeks karvalakin auton tilannu heti alkuun nopean toimituksen seudulle, niin olisko voinu saada vielä 2016 puolella rekisteröityä jobbaritermein "2016 vuosimallin auton", josta on kuitenkin menty jo kaksi pykälää eteenpäin mallivuosimuutoksissa. Tai oikeastaan kolme, jos 2016 tuli myös MY16.5. Opel-tietämys rajoittuu omaan malliin
Eli kuten ne sugar daddyjä deittailevat naisekki sanoo, niin ikä on vain numeroita. Pätee myös autoihin.
Eli kuten ne sugar daddyjä deittailevat naisekki sanoo, niin ikä on vain numeroita. Pätee myös autoihin.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Joillekin merkkaa MY, joillekin käyttöönottovuosi, osien ym. hankinnassa kun pelaa valmistenumerolla, niin ei mene vikaan. VINiä kun Mersusta kurkkasin kertoi, että tilauspäivä autolle oli 1.7.1999 ja "destination Finland". No tännehän se päätyi ja oli jo tasan 3vko päästä kilvissä, ei tehty tätä Mersua varastoon.
Koska sääennustajien ennusteet ovat kuin pyörö-ovet, pääsin kuin pääsinkin taas rapsuttelemaan Mersua. Takakontissa on ihan hyvän näköinen akku, mutta ikää on leimojen perusteella n. kuusi vuotta, joten laitoin Defan piuhat kiinni. Ihan ok kunnossa, 3/5 pykälää tuli tauluun heti, nelonen lukittui muutamassa minuutissa ja viimeistä palkkia on vilkuteltu hitaasti täyteen sen jälkeen. Samalla tuli katsastettua tavaratilan pohja kunnolla. Sehän on tosiaan täynnä jotain tervantuoksuista tököttiä, mutta niin vaan og-Saabistille tutusta paikasta, kontin oikeasta takakulmasta, löytyi haperoa kerrostumaa. Eikun raappa käteen ja rapsuttamaan. Pari kerrosta raaputtelin irti, ennen kuin alkoi tulla metallinväriä ja kovaa peltiä vastaan. Ei sentään mennyt läpi asti ! Kun mitään ei enää irronnut, imuroin irtopalat pois ja hioin vähän lisää. Sitten kannusta moottoriöljyä pohjalle kaikki kolot täyteen ja lopuksi kotelosuojaa ylhäältä seinämiä pitkin valuttaen päälle. Eiköhän tuo riitä pysäyttäväksi iskuksi. Muuten ei kontin pohjassa ollut sanomista.
Eilen kun vahasin auton yritin päästä selville, kuinka paljon sitä on maalattu. Jos nyt yhtään käsitin oikein, niin ei kovin kaukaa heitä, että kylkilistojen yläpuolelta käytännössä kokonaan. Rajapintoja on siellä täällä ja häivytykset eivät ole onnistuneet ihan 100% ym. pientä. Jos auton hinnassa olisi nolla perässä ja olisin ollut työn teettäjä, olisin saattanut reklamoida No, työn hinta/laatu on varmaan ollut aika hyvässä suhteessa itse kiesin käypään arvoon ja kyllähän tämä operaatio toi tälle varmasti aika monta vuotta käyttöikää lisää.
Koska sääennustajien ennusteet ovat kuin pyörö-ovet, pääsin kuin pääsinkin taas rapsuttelemaan Mersua. Takakontissa on ihan hyvän näköinen akku, mutta ikää on leimojen perusteella n. kuusi vuotta, joten laitoin Defan piuhat kiinni. Ihan ok kunnossa, 3/5 pykälää tuli tauluun heti, nelonen lukittui muutamassa minuutissa ja viimeistä palkkia on vilkuteltu hitaasti täyteen sen jälkeen. Samalla tuli katsastettua tavaratilan pohja kunnolla. Sehän on tosiaan täynnä jotain tervantuoksuista tököttiä, mutta niin vaan og-Saabistille tutusta paikasta, kontin oikeasta takakulmasta, löytyi haperoa kerrostumaa. Eikun raappa käteen ja rapsuttamaan. Pari kerrosta raaputtelin irti, ennen kuin alkoi tulla metallinväriä ja kovaa peltiä vastaan. Ei sentään mennyt läpi asti ! Kun mitään ei enää irronnut, imuroin irtopalat pois ja hioin vähän lisää. Sitten kannusta moottoriöljyä pohjalle kaikki kolot täyteen ja lopuksi kotelosuojaa ylhäältä seinämiä pitkin valuttaen päälle. Eiköhän tuo riitä pysäyttäväksi iskuksi. Muuten ei kontin pohjassa ollut sanomista.
Eilen kun vahasin auton yritin päästä selville, kuinka paljon sitä on maalattu. Jos nyt yhtään käsitin oikein, niin ei kovin kaukaa heitä, että kylkilistojen yläpuolelta käytännössä kokonaan. Rajapintoja on siellä täällä ja häivytykset eivät ole onnistuneet ihan 100% ym. pientä. Jos auton hinnassa olisi nolla perässä ja olisin ollut työn teettäjä, olisin saattanut reklamoida No, työn hinta/laatu on varmaan ollut aika hyvässä suhteessa itse kiesin käypään arvoon ja kyllähän tämä operaatio toi tälle varmasti aika monta vuotta käyttöikää lisää.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Se on juuri näin. Ja sen vuoksi pidetään vuosimalli vuosimallina ja käyttöönottovuosi käyttöönottovuotena. Ei sotketa näitä kahta asiaa toisiinsa.IC1970 kirjoitti:Joillekin merkkaa MY, joillekin käyttöönottovuosi
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Tottakai Mersua tilatessa pitää olla mainittu, että auto menee Suomeen, sillä Suomiautoillehan on tunnetusti ihan oma tuotantolinjansaIC1970 kirjoitti:... tilauspäivä autolle oli 1.7.1999 ja "destination Finland".
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=19753
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
^
Eiköhän se totuus ole, että ns. Suomi-auto on yleensä se ruosteisempi niistä kahdesta, kun tuontiauton kanssa seisoo vierekkäin. Mä en KesäMeseä etsiessä kiinnittänyt ollenkaan huomiota moiseen, mentiin ihan yksilöitten ja myyjien ehdoilla, tää nyt vaan sattui olemaan Suomeen uutena ensirekisteröity.
Jaa-a, eiköhän tää taas riitä tältä päivältä. Pikku nypläilyä harrastin tossa pari tuntia, tyyliin ovien saranoitten voitelu, takavaloumpioiden vahaus ja kiillotus, parin huomaamattomassa paikassa olevan sanomisen puhdistus ja paikkamaalaus, mulla on kynsilakkapullossa punaista ruosteenestopohjamaalia, sitä on kätevä laittaa alimmaiseksi ennen omaa väriä. Kuskin ovesta putsasin ovipanelista pikku töhryn pois ja sen sellaista. Laturi puhkuu edelleen akkua täyteen, parin tunnin päästä irrotan oli valmis tai ei.
Huoltopuolta mietiskelin sen verran, että pitää selvittää mitä automaatin öljynvaihto + suodatin maksaa. Tuohon on tietojen mukaan vaihdettu kerran laatikko-öljyt + suodatin, 144 tkm kohdilla v.2009, joten edellisestä vaihdosta on jo kahdeksan vuotta ja 80 tkm. Laatikko tuntuu toimivan kuten pitääkin, jos tämän ensi vuoteen itselleni jätän, niin tuon homman voisi kuitenkin tehdä ennen talvea.
Eiköhän se totuus ole, että ns. Suomi-auto on yleensä se ruosteisempi niistä kahdesta, kun tuontiauton kanssa seisoo vierekkäin. Mä en KesäMeseä etsiessä kiinnittänyt ollenkaan huomiota moiseen, mentiin ihan yksilöitten ja myyjien ehdoilla, tää nyt vaan sattui olemaan Suomeen uutena ensirekisteröity.
Jaa-a, eiköhän tää taas riitä tältä päivältä. Pikku nypläilyä harrastin tossa pari tuntia, tyyliin ovien saranoitten voitelu, takavaloumpioiden vahaus ja kiillotus, parin huomaamattomassa paikassa olevan sanomisen puhdistus ja paikkamaalaus, mulla on kynsilakkapullossa punaista ruosteenestopohjamaalia, sitä on kätevä laittaa alimmaiseksi ennen omaa väriä. Kuskin ovesta putsasin ovipanelista pikku töhryn pois ja sen sellaista. Laturi puhkuu edelleen akkua täyteen, parin tunnin päästä irrotan oli valmis tai ei.
Huoltopuolta mietiskelin sen verran, että pitää selvittää mitä automaatin öljynvaihto + suodatin maksaa. Tuohon on tietojen mukaan vaihdettu kerran laatikko-öljyt + suodatin, 144 tkm kohdilla v.2009, joten edellisestä vaihdosta on jo kahdeksan vuotta ja 80 tkm. Laatikko tuntuu toimivan kuten pitääkin, jos tämän ensi vuoteen itselleni jätän, niin tuon homman voisi kuitenkin tehdä ennen talvea.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Tämä päivä meni taas talonmaalauspuuhissa, kuten edellinen ja sitä edellinen. Mersuun tuli lisää kilsoja, Hiace katosi pihalta. No, ei kauas !
Laitettiin Hiace hyvän sään aikana nosturille katon alle, huomenna alkaa ruiskutushommat ja pari-kolme päivää menee, ennen kuin auto on taas ajossa
Pohjaa katselin nyt eka kertaa oikein kunnolla. Ei mitään ihmeellistä, suht hyvässä kunnossa ikään ja kilsoihin nähden, IMO. Autoahan ei ole koskaan massattu tms., joten aika tehtaan jäljiltä on.
Tässä kuvassa toki näkyy vähän meikäläisen öljy-kotelosuoja touhuilun jälkiä vararenkaan poisto-operaation tiimoilta
Siitä eteenpäin on sitten ihan normaalin näköistä
Tässähän on esim. isohko polttoainetankki edelleen peltiä, joten ruostumisvaraa kyllä löytyy. Ei siellä ollut oikeastaan kuin muutama kuraa keräävä hylly ja ylemmäs ulottuva onkalo, jotka olivat keränneet maa-ainesta tai alkaneet hapertua. Etupään massiviset tukivarret ja kardaani olivat jo komeassa ruosteessa, joten ne saavat osakseen pelkkää öljyä. Sanotaanko näin, että muutamaan vuoteen ei varmasti olisi tullut ihmeempiä sanomisia katsastuksessa, mutta nyt on ehdottomasti oikea aika tehdä tälläinen pysäyttävä toimenpide, kun ei mitään isompaa pillastumista ole vielä tapahtunut. Verrattuna ensimmäiseen, 2v uudempaan Hiaceeni aikoinaan, tämä on paljon paremmassa kunnossa. Se takavetoinen vekotin oli vanha Kemiönsaaren Vesilaitoksen auto ja oli kyllä ollut veden kanssa tekemisissä ihan tarpeeksi, niin ruskeana oli koko alusta vm.2009 autossa.
Kunhan Hiace on hoidettu, otetaan työn alle Mersu.
Laitettiin Hiace hyvän sään aikana nosturille katon alle, huomenna alkaa ruiskutushommat ja pari-kolme päivää menee, ennen kuin auto on taas ajossa
Pohjaa katselin nyt eka kertaa oikein kunnolla. Ei mitään ihmeellistä, suht hyvässä kunnossa ikään ja kilsoihin nähden, IMO. Autoahan ei ole koskaan massattu tms., joten aika tehtaan jäljiltä on.
Tässä kuvassa toki näkyy vähän meikäläisen öljy-kotelosuoja touhuilun jälkiä vararenkaan poisto-operaation tiimoilta
Siitä eteenpäin on sitten ihan normaalin näköistä
Tässähän on esim. isohko polttoainetankki edelleen peltiä, joten ruostumisvaraa kyllä löytyy. Ei siellä ollut oikeastaan kuin muutama kuraa keräävä hylly ja ylemmäs ulottuva onkalo, jotka olivat keränneet maa-ainesta tai alkaneet hapertua. Etupään massiviset tukivarret ja kardaani olivat jo komeassa ruosteessa, joten ne saavat osakseen pelkkää öljyä. Sanotaanko näin, että muutamaan vuoteen ei varmasti olisi tullut ihmeempiä sanomisia katsastuksessa, mutta nyt on ehdottomasti oikea aika tehdä tälläinen pysäyttävä toimenpide, kun ei mitään isompaa pillastumista ole vielä tapahtunut. Verrattuna ensimmäiseen, 2v uudempaan Hiaceeni aikoinaan, tämä on paljon paremmassa kunnossa. Se takavetoinen vekotin oli vanha Kemiönsaaren Vesilaitoksen auto ja oli kyllä ollut veden kanssa tekemisissä ihan tarpeeksi, niin ruskeana oli koko alusta vm.2009 autossa.
Kunhan Hiace on hoidettu, otetaan työn alle Mersu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Edellisen viestin kuviin verrattuna Hiacen pohja on muuttunut hieman tummemman sävyiseksi...
Mikä on varmaan pidemmällä tähtäimellä ja tulevaisuutta ajatellen pelkästään hyvä asia
Kaikki kotelot yms. on painettu täyteen tavaraa niin että ulos pursuaa, teen itse oville ja luukuille saman syksymmällä, täydennän vähän jo käyttöönotossa tekemääni.
Tasan kuukauden päästä pääsee näyttämään leimalle, otetaan siitä seuraava etappi ! Hiace jäi vielä kuivumaan ja saa ulkoapäin vielä täydennyksen pyöränkoteloihin, kun niitä ei siitä suunnasta tuolla nosturilla pääse ruiskuttamaan.
Mersulle vois tänään käydä hakemassa tarpeet, jos vaikka huomenna tai ylihuomenna saisi sen samaan käsittelyyn.
Mikä on varmaan pidemmällä tähtäimellä ja tulevaisuutta ajatellen pelkästään hyvä asia
Kaikki kotelot yms. on painettu täyteen tavaraa niin että ulos pursuaa, teen itse oville ja luukuille saman syksymmällä, täydennän vähän jo käyttöönotossa tekemääni.
Tasan kuukauden päästä pääsee näyttämään leimalle, otetaan siitä seuraava etappi ! Hiace jäi vielä kuivumaan ja saa ulkoapäin vielä täydennyksen pyöränkoteloihin, kun niitä ei siitä suunnasta tuolla nosturilla pääse ruiskuttamaan.
Mersulle vois tänään käydä hakemassa tarpeet, jos vaikka huomenna tai ylihuomenna saisi sen samaan käsittelyyn.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Hiacen suojaus saatiin loppuun ja vaihdettiin Mersu tilalle, ehdin vasta tänään aamulla hakemaan aineita Mersua varten.
Hiacen pyöränkoteloiden terve, mutta hieman haalistunut punainen pinta sai myös suojan ylleen
Auton ollessa parkissa, takaa kurkattuna, näkymä on jostain syystä piristävä. Kaikesta sitä ihminen kicksejä saakin !
Mersun alusta oli mielenkiintoista tarkasteltavaa, kun kaikenlaisia kauhutarinoita on tullut luettua. Kyykistelemällä suoritetun ostotarkastuksen täydennys ei tuonut yllätyksiä, pohja on yllättävänkin hyvässä kunnossa niin näkyviltä osin, kuin muovien alta. Massaa on joskus laitettu, mutta maltillisesti, eikä alle ole jäänyt mitään muhimaan. Voisin kuvitella, että massaus on suoritettu joskus auton olemassaolon alkuvaiheissa. Satoja ja taas satoja autoja vuosien aikana nähnyt työn tekijä sanoi, että ei hänellä olisi mitään ongelmia ostaa tai omistaa tälläistä, paremmasta päästä ikäluokkaansa tämä yksilö, ihan kaikki merkit huomioiden. Pohjaan menevä cocktail tulee olemaan öljyvoittoinen, muutama litra toki kotelosuojaakin, mutta ensimmäinen käsittely on öljynimeytystä ja sen jälkeen kotelosuoja sitovaksi aineeksi. Hiaceen meni toisinpäin, eli öljy oli vain höyste, sen verran erityyppinen pohja rakenteeltaan ja kunnoltaan. Jännä homma, että esim. kardaani ja tukivarret olivat Hiacessa paljon heikommassa kunnossa kuin Mersussa. Hiacessa tosin tukivarret ovat alkuperäiset, Mersussa ne on 99% varmuudella vaihdettu ainakin kerran, siinä kun muistaakseni tulee koko varsi mukana, jos vaikka alapallon vaihtaa.
Tosta lähdetään
Kunhan Mersu valmistuu, seuraava homma on kurkistaa, mitä raitisilmasuodatin ja puhallinmoottorin kotelo ovat syöneet. Itse puhallinmoottori on uusittu pari vuotta sitten ja raitisilmasuodatin viime syksynä, mutta veikkaisin, että järjestelmässä on lehtiä tms. ryönää, joka pitää vaihtelevaa meteliä kun puhallus on päällä. Katselin JuuTuubista, että tämän mallin ominaisuuksiin kuuluu kerätä kyseisiin paikkoihin mitä tahansa, mitä taivaalta tulee, mainituin seurauksin.
Hiacen pyöränkoteloiden terve, mutta hieman haalistunut punainen pinta sai myös suojan ylleen
Auton ollessa parkissa, takaa kurkattuna, näkymä on jostain syystä piristävä. Kaikesta sitä ihminen kicksejä saakin !
Mersun alusta oli mielenkiintoista tarkasteltavaa, kun kaikenlaisia kauhutarinoita on tullut luettua. Kyykistelemällä suoritetun ostotarkastuksen täydennys ei tuonut yllätyksiä, pohja on yllättävänkin hyvässä kunnossa niin näkyviltä osin, kuin muovien alta. Massaa on joskus laitettu, mutta maltillisesti, eikä alle ole jäänyt mitään muhimaan. Voisin kuvitella, että massaus on suoritettu joskus auton olemassaolon alkuvaiheissa. Satoja ja taas satoja autoja vuosien aikana nähnyt työn tekijä sanoi, että ei hänellä olisi mitään ongelmia ostaa tai omistaa tälläistä, paremmasta päästä ikäluokkaansa tämä yksilö, ihan kaikki merkit huomioiden. Pohjaan menevä cocktail tulee olemaan öljyvoittoinen, muutama litra toki kotelosuojaakin, mutta ensimmäinen käsittely on öljynimeytystä ja sen jälkeen kotelosuoja sitovaksi aineeksi. Hiaceen meni toisinpäin, eli öljy oli vain höyste, sen verran erityyppinen pohja rakenteeltaan ja kunnoltaan. Jännä homma, että esim. kardaani ja tukivarret olivat Hiacessa paljon heikommassa kunnossa kuin Mersussa. Hiacessa tosin tukivarret ovat alkuperäiset, Mersussa ne on 99% varmuudella vaihdettu ainakin kerran, siinä kun muistaakseni tulee koko varsi mukana, jos vaikka alapallon vaihtaa.
Tosta lähdetään
Kunhan Mersu valmistuu, seuraava homma on kurkistaa, mitä raitisilmasuodatin ja puhallinmoottorin kotelo ovat syöneet. Itse puhallinmoottori on uusittu pari vuotta sitten ja raitisilmasuodatin viime syksynä, mutta veikkaisin, että järjestelmässä on lehtiä tms. ryönää, joka pitää vaihtelevaa meteliä kun puhallus on päällä. Katselin JuuTuubista, että tämän mallin ominaisuuksiin kuuluu kerätä kyseisiin paikkoihin mitä tahansa, mitä taivaalta tulee, mainituin seurauksin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Mersun osalta on aktiivinen tekeminen ohi, nyt vähän kuivatellaan, pesukieltokin on toistaiseksi, onneksi lähdetään puhtaasta.
Toimenpiteiden jälkeen
on
helppo
hymyillä !
Eiköhän tämä riitä alustankuvista ja tästä aiheesta toistaiseksi, tuli varmaan selväksi
Toimenpiteiden jälkeen
on
helppo
hymyillä !
Eiköhän tämä riitä alustankuvista ja tästä aiheesta toistaiseksi, tuli varmaan selväksi
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Ei sitä vaan osaa olla tekemättä mitään, kyllä loma on ihmisen parasta aikaa kun voi tehdä mitä huvittaa. Metriäkään eivät ole kiesit tänään liikkuneet, mutta ropattu on. Mersusta purin pelkääjän jalkatilasta muovisuojia oikein urakalla. Sisäpuhaltimen moottorin suojuksen kun irrotti, ensimmäisenä havaitsin ylimääräistä puutavaraa, eli joku pieni oksanpätkä oli juuri tarkkaan moottorin alapuolella suojamuovin päällä. Jonkun verran muuta puista tippunutta oli höysteenä. Putsiin ja samalla voitelin moottorin laakerin vai mikä se on. Raitisilmasuodatin on vaihdettu viime syksynä huollon yhteydessä, ilmeisesti ihan oikeasti, koska ei ollut vielä kovin pahan näköinen...
Imuroin sen puhtaaksi ja yritin kopeloida kanavat ja kolot läpi sieltä raikkarikolosta, löytyisikö muuta ryönää, mutta en löytänyt. Paikat kiinni ja testi, ei kuulunut korviin mitään pärinää käyttökelpoisilla nopeuksilla. Katsotaan nyt, tuliko metelin aiheuttaja putsattua pois ?
Hiacesta irrotin seuraavaksi tuulilasinpyyhkimien varret, kevyt hionta ja muutama kerros mustaa pintaa. Antaa vielä muutaman tunnin kuivua, ruuvataan sitten takaisin. Olivat sen verran ruostuneet, että pistivät rumasti silmään muuten siististä keulasta. Vaan menihän tossakin pari tuntia, ensin piti liuottaa pyyhkimet irti varresta, hyvin oli jämähtäneet liittimet, siihen sitten hionnat ja maalaukset päälle, niin kummasti taas kello eteni. Se on aina helppo tokaista, että "maalaanpas nuo pyyhkijöitten varret", mutta kyllä jokaisen tokaisun toteutukseen saa aina muutaman tunnin kalenterista varata, siksi kai niin usein jää vaan ajatuksen asteelle.
Mersuun tein pienen empiirisen testin, eli kokeilin WD-40 kanssa, joka on aikamoisen juoksevaa ainetta, miten päästään noitten Mersun sivulistojen alle. Hyvin pääsi kun sen listan yläpuolisen uran laittoi täyteen niin kohta jo valui alapuolelta läpi. Periaatteessa tuo pitäisi tehdä joka pesun jälkeen, koska muuten nämä ruostuvat silmissä. Siis jos käyttää jotain WD-40. Kotelosuojaahan sinne pitää laittaa, että jähmettyy sellaiseksi pinnaksi, joka ei joka pesulla valu pois. Mitä tuossa noita alustoja suojattiin, niin havaittiin, että Dinitrolin kotelosuoja on huomattavasti ohkaisempaa kuin Mastonin vastaava, jospa se olisi riittävän juoksevaa kun laittaa purkin kuumaan vetään lämpiämään. Pitää testata. Jos jollakulla on hyvä/parempi aine/ehdotus tuohon listojen sisäpuolen suojaukseen, kertokaa ihmeessä. Samaa ainetta myös mielellään ovien tiivisteiden alle, niin ylä-kuin alapuolelle.
Vaikka tuo on pari vuotta sitten hiekkapuhallettu ja maalattu noitten mainittujen ongelmakohtien osalta, niin kyllä vain vasemman takaoven yläreunassa on jo pieniä alkuja. Ne pitää pysäyttää, jäi tämä sitten mulle tai menee kesän jälkeen myyntiin. Myyntitilanteessa noista joutuu kuitenkin heittämään läppää, se on varma.
Ehkä olen liian tarkka näin vanhan ruoskan kanssa, mutta sen verran on tullut pulattua vuosikymmenten varrella, että haluan uskoa pystyväni suojaamaan tämän niin, että ajovuosia on vielä lukuisia jäljellä, jos muuten pysyy pakka kasassa.
Imuroin sen puhtaaksi ja yritin kopeloida kanavat ja kolot läpi sieltä raikkarikolosta, löytyisikö muuta ryönää, mutta en löytänyt. Paikat kiinni ja testi, ei kuulunut korviin mitään pärinää käyttökelpoisilla nopeuksilla. Katsotaan nyt, tuliko metelin aiheuttaja putsattua pois ?
Hiacesta irrotin seuraavaksi tuulilasinpyyhkimien varret, kevyt hionta ja muutama kerros mustaa pintaa. Antaa vielä muutaman tunnin kuivua, ruuvataan sitten takaisin. Olivat sen verran ruostuneet, että pistivät rumasti silmään muuten siististä keulasta. Vaan menihän tossakin pari tuntia, ensin piti liuottaa pyyhkimet irti varresta, hyvin oli jämähtäneet liittimet, siihen sitten hionnat ja maalaukset päälle, niin kummasti taas kello eteni. Se on aina helppo tokaista, että "maalaanpas nuo pyyhkijöitten varret", mutta kyllä jokaisen tokaisun toteutukseen saa aina muutaman tunnin kalenterista varata, siksi kai niin usein jää vaan ajatuksen asteelle.
Mersuun tein pienen empiirisen testin, eli kokeilin WD-40 kanssa, joka on aikamoisen juoksevaa ainetta, miten päästään noitten Mersun sivulistojen alle. Hyvin pääsi kun sen listan yläpuolisen uran laittoi täyteen niin kohta jo valui alapuolelta läpi. Periaatteessa tuo pitäisi tehdä joka pesun jälkeen, koska muuten nämä ruostuvat silmissä. Siis jos käyttää jotain WD-40. Kotelosuojaahan sinne pitää laittaa, että jähmettyy sellaiseksi pinnaksi, joka ei joka pesulla valu pois. Mitä tuossa noita alustoja suojattiin, niin havaittiin, että Dinitrolin kotelosuoja on huomattavasti ohkaisempaa kuin Mastonin vastaava, jospa se olisi riittävän juoksevaa kun laittaa purkin kuumaan vetään lämpiämään. Pitää testata. Jos jollakulla on hyvä/parempi aine/ehdotus tuohon listojen sisäpuolen suojaukseen, kertokaa ihmeessä. Samaa ainetta myös mielellään ovien tiivisteiden alle, niin ylä-kuin alapuolelle.
Vaikka tuo on pari vuotta sitten hiekkapuhallettu ja maalattu noitten mainittujen ongelmakohtien osalta, niin kyllä vain vasemman takaoven yläreunassa on jo pieniä alkuja. Ne pitää pysäyttää, jäi tämä sitten mulle tai menee kesän jälkeen myyntiin. Myyntitilanteessa noista joutuu kuitenkin heittämään läppää, se on varma.
Ehkä olen liian tarkka näin vanhan ruoskan kanssa, mutta sen verran on tullut pulattua vuosikymmenten varrella, että haluan uskoa pystyväni suojaamaan tämän niin, että ajovuosia on vielä lukuisia jäljellä, jos muuten pysyy pakka kasassa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Jaha. Photobucket teki sitten temput ja vaatii rahaa, jos meinaa linkittää kuvia. 12 vuotta oli tili tuolla, pistin just roskakoriin koko höskän, pitäkööt ahneet paskat palvelunsa. Alkoikin *ituttaa se mainostulva mikä siellä oli, tämä oli odotettavissa. No, paska homma, tämän topicin kuvat hävisivät sitten huitsin huittuun. Mua huvita oikein enää mikään.
Mitäs porukat käyttää nykyään, otetaan ehdotuksia vastaan.
Mitäs porukat käyttää nykyään, otetaan ehdotuksia vastaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Googlella menty. Linkit joskus katkeilee piakkoin niiden käyttämisen jälkeen, mutta hakemalla linkin uusiksi on sitten toiminut pitkään. Viime aikoina on tosin tämäkin ongelma ollut katkolla ja on hyvin toiminut koko vehje.
Tuohan on vielä silleen helppoa, että jos on androidpuhelin jolla näppää kuvia, niin siitä saa kuvat menemään automaattisesti googlen valokuvapilveen. Sieltä olen sitten vain siirtänyt kuvan albumiin joka on jaettu julkiseksi ja sieltä haen linkin jonka pastetan foorumille.
Tuohan on vielä silleen helppoa, että jos on androidpuhelin jolla näppää kuvia, niin siitä saa kuvat menemään automaattisesti googlen valokuvapilveen. Sieltä olen sitten vain siirtänyt kuvan albumiin joka on jaettu julkiseksi ja sieltä haen linkin jonka pastetan foorumille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Omaa tunkkia, mutta yleisemmin ottaen imgur.com on aika helppo ja toimiva.IC1970 kirjoitti:Mitäs porukat käyttää nykyään, otetaan ehdotuksia vastaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilusta, Mese + Hiace + Ecoboost
Ilmeisesti Photobucketin rajoituksen pystyy vielä kiertämään siten, että kuvalinkin (esim. http://i666.photobucket.com/albums/ww3/maatuska/Kuva666.jpg) perään lisää "~original" tekstin. Ilman lainausmerkkejä toki. Eikä siis mitään välilyöntejä vaan suoraan tuohon .jpg perään.
Tiedä sitten miten pitkään toimii.
Tiedä sitten miten pitkään toimii.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366