Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja HEV »

AZP kirjoitti:... sen ajan mitä kestivät. Tarkemmin sanottuna reilu puoli vuotta/n. 5000 km :roll:
Samma här: puolen vuoden paikkeilla kolkissa eli myös viitisen tuhatta km. Valoa oli kyllä enemmän (verrattuna vanhoihin perus H4:iin heti asennuksen jälkeen). Jotkut alle 5€:n "+30%" Philipsit/Osramit ovat kestäneet jo pari vuotta ja valoa on kyllä riittänyt hyväkuntoisista umpioista.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Viittasin kyllä ihan Camryyn ja Toyotaan, minulla ei ollut koskaan moitittavaa og-satkujeni ( 8 kpl ) ajovaloissa, eikä tullut mieleen, että tarvitsisi parempia polttimoja. Euron polttimoilla selvittiin mainiosti. Saab osasi homman jo 80-luvulla, itse asiassa jo 70-luvulla, tuplaysissä oli ihan ok valot siinäkin ja eikös niitä ekan satkun valoja hämmästelty jo joskus 1979 vai koska se oli ! Nämä vanhat Toyotat eivät koskaan ole loistaneet :D valojen puolesta, siitä on kokemusta jo -76 mallisesta Corollasta lähtien hehkulankapolttimoineen.

Johdotuksia mietin itsekin, että ei varmaan tekisi hallaa niitä päivittää, mutta aloitetaan nyt helpommasta päästä, varmaan myös lopetetaan, en aio panostaa muutaman tuhannen talvikauden kilometrin takia tähän montaa euroa. Tokmannilla on Osramin lampuista -30% kampanja, joten yhden Osram Nightbreaker Unlimitedin hinnaksi muodostui 10.47 euroa, mitä en pidä pahana. Ostin toki kaksi !

Kirkkautta tulee tosiaan kestävyyden kustannuksella, nämä ovat nyt toista sukupolvea ja kestonkin pitäisi olla entistä parempi. Jos edes etäisesti pitää mitä luvataan, niin mun ajosuoritteella Camryn osalta (alle 10 tkm/vuosi), näiden pitäisi kestää sen vuoden verran kerrallaan. Mitä testejä lueskelin, niin yllättävän hyvin valotehon ja kirkkauden osalta antavat mitä lupaavat pakkauksen teksteissä, Teknikens Världissä ainakin oli erinomainen testi josta tämän pystyi todentamaan.

Täytyisi tsekata jännitekin mitä antaa valoille, kaikki yli 13.2 voltin heikentää kestävyyttä. Sen perusteella että akun varaus on ihan tapissa, ainakin laturi tuntuu toimivan. Kunhan aamun kosteus ja kylmyys vähän hellittää, täytyy käydä touhuamassa. Illalla tulee taas vettä niskaan urakalla. Pojalla on matsi taasen, joten pääsee heti testaamaan uusia polttimoita kaupunkireissulla vesisateessa...

Sen verran tiedän entuudestaan, että kyllä nuo pelittävät, mulla oli taannoin liki 500 tkm ajettu Mersun E-sarjalainen, johon vaihdoin Nightbreakerit kulahtaneisiin umpioihin, että näki edes jotain. Siinä vasta muuten paskat valot olikin, Toyota suorastaan kylpee valossa Mersuun verrattuna. Se oli sentään vuosimallia 2009 !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nonni, ehdinpäs ennen sateen alkamista, vaikka öljyauton vierailukin tuli väliin. No, nyt on säiliö täynnä eikä tarvitse miettiä sitäkään puolta. Toki maksaa pitää, se aina vähän mietityttää. Samalla tuli testattua lämmityskattilan uusi varajärjestelmä, eli asennettiin siihen kesällä sähkövastus vesitilaan, jos sattuisi öljypuoleen tulemaan joku isompi vika. Hyvin pelitti, nopeasti huristeli kattilan normilämpöihin.

Tosiaan tämmöset on nyt paikoillaan
Kuva

Poistoon menivät normit General Electricin polttimot, tai hanskalokeroonhan ne menivät varalle, jos sattuisi joskus tarvitsemaan.

Kovasti lupaa tekstit kymmenen hyvää Osrameista, mutta tosiaan testien perusteella aika hyvin mainospuheet myös täyttyvät.

Ilo oli touhuta, kun oli runsaasti tilaa, tämän auton polttimoiden vaihdossa ei tarvitse kädet veressä äheltää, niin helppoa, että tuon voisi tehdä pari kertaa joka päivä jos sattuisi huvittamaan
Kuva

Oikea umpio on ollut koko ajan kostea sisältä, en viitsinyt kuumailmapuhaltimella umpiota sulattaa, vaan otin hellemmän vaihtoehdon ja lainasin emännän hiustenkuivaajaa, vajaat 15 minuuttia ykköspuhalluksella ja umpio oli kuiva. Miksi tuo oikea sitten kerää kosteutta, mutta vasen ei ? Yhden eron löysin, onko se syy, selviää lähipäivinä.

Kuva kertoo jotain ja selitän lisää
Kuva

Liittimen ympärillä on normi kumitutti, kumitutin sisällä on kuitenkin kummallakin puolella kuvassa näkyvä ruskea "sieni" omassa kolossaan. Siis vasemmalla on, oikealta puuttui toinen "sienistä". Olisiko noin pienestä kiinni tuo umpion kostuminen ? Kaivelin pesuhuoneesta poikien vanhan pesusienen ja laitoin siitä sopivan palasen puuttuvan paikalle. Katsotaan, oliko vika tuossa vai jatkuuko kosteuden kerääminen oikeaan umpioon. Toki voi olla, ettei pesusienen koostumus ole sitä mitä vaaditaan, mutta yritetään nyt kumminkin.

Varsinaiset umpiot tässä näyttävät olevan alkuperäiset, vuosia on takana kohta 21, mutta kilometrejä tällä hetkellä vasta 199813 km. Suoritin niihin kirkastuksen ja laitoin lopuksi vielä suojavahan päälle. Nämähän ovat vielä lasia, joten nykymuodin mukaisten onnettomien muoviumpioiden kirkastusohjeet eivät sellaisenaan käy.
Minusta nuo ovat ihan ok, ehjät ja aika tasalaatuiset, kaukana uusista, toki
Kuva

Tekisi mieli vaihtaa Hiaceenkin paremmat polttimot, mutta se on taas niin ikävä auto lampunvaihdossa, että taidan vaivautua vasta kun on pakko. Toukokuussahan mä oikealle puolelle vaihdoin, pitää kurkata, oliko toi vasen puoli yhtä veemäinen. Jos ei niin, harkitaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kaupunkireissulla oli suurinpiirtein yhtä hirveä keli kuin toissapäivänä Tuusulasta tullessa. Kunnon testi-ilma. Mitäs tuosta nyt sanoisi. Olen ihan *elvetin tyytyväinen. Harvoin saa vajaalla 21 eurolla yhtä paljon rahalle vastinetta. Ero GE:n euron polttimoihin oli kuin sillä kuuluisalla yöllä ja päivällä. Kirkkaampi, pidempi ja leveämpi valokeila, ei mitään ongelmaa ajaa tuossa vesituiskussa pimeää mutkapätkää. Ei tarvetta enempään säätämiseen. Ei uskoisi, ellei omin silmin olisi nähnyt. Vanha Camry on kuin uudestisyntynyt valojen osalta. Damn. Suosittelen varauksetta, ei varmaan olisi yhtään paskempi homma vaihtaa käyttöautoihin joka syksy uudet polttimot talven kaamoksen ajaksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eihän se elämä ole pelkkiä autoja.

Oltiin appiukon kanssa rannassa nostamassa poikien venettä talviteloille ja saatiin yleisöä. Toisessa perheessä oli 2+8 ja toisessa 2+4. Sain ikuistettua ekasta perheestä 1+7 ilman, että jollain oli pylly pystyssä tai seilasi eri suuntaan :D

Ylväitä otuksia ovat. Viiden metrin kohdilla alkoi toinen vanhemmista sähistä varoitukseksi, toki uskoin enkä mennyt epämukavuusalueelle, muuten käyttäytyivät oikein siivosti !

Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hiace kävi tänään pajalla tervehtimässä eläkeukkoa, eikun siis kolmipäiväistä työviikkoa tekevää kokenutta asentajaa, joka ei vielä osannut/halunnut jäädä täysin jouten. Terveisiä vaan Hasselle !

Monenlaatuista liukastetta laitettiin neljään eri paikkaan ja yksi suodatin.
Kuva

Huoltokirjaankin on taas huolellisesti täytetty toimenpiteet toimitusjohtajattaren toimesta. Niitä voi sitten seuraavakin omistaja joskus vuosien päästä ihailla, kun kuitenkin kovasti kysellään, että mites siitä 4xx xxx km ajetusta Hiacesta on huolehdittu. Erittäin hyvin, tottakai.
Kuva

Seuraavat kolme vuotta menee noilla nesteillä, jos sitten vielä tällä jatketaan eikä ole porsinut välillä, vaihdetaan periin ja jakolaatikkoon vielä kerran. Pa-suotimen vaihtoon riittää joka toinen syksy mun ajoilla. Nyt ei ole Hiacelle suunnitteilla renkaanvaihtoa kummempaa ennen ensi kevättä, ellei keksi itse jotain. Tulee jos on tullakseen.

Samalla tilailin Camrylle ajan ensi kuun lopulle, teemalla katsastus. Aamulla vien ja päivän päätteeksi autossa on tuore leima. Niillä toimenpiteillä, mitä siihen tarvitaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vikaa pukkaa. Camryyn. Sunnuntaina kun tultiin pojan kanssa matsista jouduin survomaan jarrua oikein kunnolla, sitä kutsutaan vissiin hätäjarrutukseksi. Ketun perhana seisoa törrötti keskellä väylää ja tuli niin yllättäin, että reaktiot pelasivat. Ei osumaa ja matka jatkui. Hetken päästä huomasin, että auto täristi kevyesti silleen aika kokonaisvaltaisesti. Tätä kesti pari-kolme kilometriä, jonka jälkeen ajo palautui normaaliksi. Arvelin, että taisi jarruista herätä joku sellainen osio, mikä ei pahemmin ollut liikkunut normijarrutuksissa joka sitten asettui.

Unohdin koko jutun, kunnes tänään kun taas käytiin matsissa, aloin ihmetellä auton väkinäisen tuntuista menoa, vähän kuin olisi kovaan vastatuuleen ajellut. Tankille kun pysähdyin, totesin persdynon toimineen, vasemman etupyörän tienoilta hohkasi kohtalainen kuumuus ja vanne oli aika rumasti jarrumustan peitossa. Jep jep. Matsista kun lähdettiin, meno oli vapautunutta ekat pari kilsaa, mutta kun päästiin kaupungista mutkatielle, alkoi olla taas heikosti rullaava fiilis. Kotiin saapuessa sama juttu, vasen etulevy kuumana, muut normaaleja. Edessähän on aivan tuoreet jarrupalat, tässä on tainnut käydä samoin kuin taannoin siinä mulla käyneessä Corolla-farkussa, jossa oli jäänyt palojen kulmat pyöristämättä ja kun oli turhan ahtaat paikat, jarrut lämpesivät ennen kuin purettiin ja viilattiin kuntoon. Tai sitten ei, takana on kunnostetut satulat ja kuten joskus aikaisemmin totesin, jarrujen kanssa tässä on viime vuosina jumpattu jonkun verran dokumenteista päätellen.

Täytyy soitella alkuviikosta korjaamolle, jospa siellä olisi jossakin välissä sen verran aikaa, että tiputtaisin auton aamulla pihaan ja ehtisivät päivän aikana kurkata, mitä tuo on syönyt. Toivottavasti ei sentään joudu satularemonttia teettämään eteenkin :? No, jos menisi pura, kokoa, voitele yms. tempuilla, niin olisi oikein kiva. Reilun kuukauden päästä mulla on aika varattuna, mutta ei nyt viittis tota vallan seisottaa niin kauaa.

Katellaan, prkl vanha romu :lol: Ai niin, tankillisen kulutus oli karvan yli 9.5 litraa ysikasia satasella, joten kyllähän edustusluokan kyydistä saa jonkun verran maksaa !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Neljättä päivää flunssassa. Lomalla. Hemmetin kaunis päivä. Yöllä oli pakkasta ja 10 seuraavan vuorokauden ennuste lupaa yöpakkasia, vettä, räntää ja selkeästi alempia lämpötiloja myös päivällä.

Eli mitä sitten ? Peitto korville ja potemaan. No ei. Reilun viiden tunnin turnee, joka sisälsi 24 rengasta, 64 pyöränmutteria, vaihdot, pesut, paineet, voitelut, tarkastukset, merkinnät, urasyvyysmittaukset, koko setti. Nyt se on tehty, kaikkiin kolmeen autoon vaihdettu talvipallot alle. Camryyn uudet kitkat, Focukseen uudet nastat ja Hiaceen samat nastat kuin neljänä edellisenä talvena. Sanoisin, että ensi talveksi hankitaan uudet, mutta tämä talvi vielä näillä.

Focuksen Continental-kesärenkaat pyörivät alla vajaat 19000 km, pintaa oli heikoimmillaan edessä reunoilla kolmisen milliä ja enimmillään takana keskellä kuutisen milliä. Vaihdetaan edestä taakse keväällä ja kurkataan kesemmällä missä mennään. Jos nyt edes 30 tkm saisi noilla täyteen.

Hiace on kyllä härski auto, kun se kunnossa ollessaankin syö noita renkaiden ulkoreunoja kuin näkkileipää. Keskeltä nuo eivät kulu juuri ollenkaan, vaikka pitää kuinka kovia paineita. Takana oli tämän kesän pari joka oli kaksi edellistä kesää edessä, reunoilla on 2-3mm ja keskellä 6mm. Eivät tosin tänä kesänä juuri muuksi muuttuneet ja eturenkaatkin ovat reunoilta vielä heikoimmillaan 4mm kun keskellä on 7-8mm, joten ensi kesän muutamat tuhannet kilometrit menevät noilla edelleen. Vajaat neljä tonnia noilla tuli tänä kesänä ajettua, eli ei paljon.

Camryn viitisen vuotta vanhat Contit ovat 3-5mm kunnossa aika tasaisesti, saavat kelvata ensi kesänkin, ensi vuoden ehtoopuolella tuo tullee vaihtumaan, joten en aio investoida seuraavalle omistajlle, ellei ole aivan pakko.

En tiedä oliko viisas veto, aika tukkonen on olo, vaikka Ibusalin vetäisin äsken naamariin. Ainakin on rengashommat lepo n. huhtikuuhun saakka, jos jotain positiivista haetaan fiiliksistä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Camry on lepäillyt pihassa, ensi maanantaina vien auton aamusta pajalle, katsovat kun ehtivät, tulevatko etujarrut kuntoon pelkällä pura, herkistä ja kokoa-menetelmällä, vai menevätkö jarrusatulat vaihtoon vai mikä siellä mättää.

Hiace palvelee uskollisesti kun kaveri on pois pelistä. Eipä Camrylle olisi ollut tässä viikon sisään kuin yksi reissu tarjollakaan, kovasti on talvisia aamuja ollut, tänäkin aamuna kun antoi Webaston puhista puoli tuntia, oli oikein mukava lähteä poikien kanssa liikkeelle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Camry taas rivissä. Tällä kertaa seurauksen syy löytyi varsin nopeasti. Vasen etujarru siinä aamullakin lämpeni ja sieltä löytyi rikkoutunut jarrusylinterin suojakumi, joka oli päästänyt vedet sisään ja ruostuttanut sylinterin ja jumittanut sen.

Uusi osa tilattiin ja saapui iltapäivällä, auto oli valmis 14.30. Laskussa luki "jarrusatula" ja hintaa 132 euroa, no, joka tapauksessa taas toimii ja rullaa niin kevyesti, että 8)

Eka kokemus tuli nyt myös Kormoranin kitkoista. En tiedä onko niistä mihinkään todellisella talvikelillä, mutta tämmöisessä tyypillisessä puolen vuoden syksyn kelissä, eli kevyessä räntäsateessa yms., meni niin hiljaa ja sukkasillaan, että suht loppuunajetut kesärenkaat tuntuvat näiden jälkeen varmaan ihan korpuilta.

Tuli meinaan Camrysta varsinainen taikamatto noilla renkailla, menee niin pehmeästi ja nätisti, ettei paremmasta väliä. Mukavuuspainotteinen alusta, kitkat ja pehmeät plyyssipenkit, aika kaukana ollaan siitä, mitä normaali-Toyotan ajotuntumasta yleensä haastellaan. Budjettilimusiini !

Matkamittariin pyörähti kotiin palatessa 200000 km, joten sain kunnian aloittaa taipaleen kohti seuraavaa sataatuhatta. Aika kauan meni tässä saavutuksessa, kun auto täyttää helmikuun alussa 21v, alta kympin hellävaraista keskivuosivauhtia on Camrya ohjastettu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei sitten ollut saanut kantabensikseni vielä talvidieseliä tankkeihin :( Toiveikkaana ajelin mittarille, enkä viitsinyt poiskaan kääntyä, kun huomasin samat tarrat kuin viimeksikin, hetkinen, 20.9. Pitkä tankkausväli taas Hiacella, mutta siinä oli välissä se kaverin täyteentankkaus lainan päätteeksi.
No, tuo nykyinen välimallin tavara on ihan tuhtia tavaraa, kun alin varastointilämpötila on -10 ja suodatettavuus -20, eihän täällä etelässä viime talvenakaan ollut kuin pari kertaa enemmän kuin tuo -20. Silti, näillä leveysasteilla pitäisi mun mielestä marraskuun alkuun mennessä saada talviaineet tankkeihin. Polttoöljy kyllä oli jo talvilaatua.

Tänä aamuna oli rapsakka -6 astetta pakkasta ja totesin, että vajaat ½ tuntia webastoa ei ollut tarpeeksi ihan koko tuulilasin sulattamiseen, joutui inan verran skrapaamaan hileitä pois tieltä. Moottorihan tuossa lämpiää todella tehokkaasti, lämpömittarin neula oli normaali-alueen puolessa välissä kun käynnistin. Hytissä oli juuri ja juuri plussan puolella. Voisihan puhaltimen toki laittaa kolmosnopeudelle, kukahan osaisi laskea, kumpi rasittaa akkuja enemmän, 25 min 3. nopeudella tai 40 min 2.nopeudella...?

Täytyy vähän testailla eri lämpötiloissa, niin löytyy oikeat mitoitukset ja osaa lämmittää optimaalisesti. Töistä kun lähti nollakelissä, niin 20 minuuttia riitti siihen, että sisällä oli +15 astetta. Aivan valtava ero. Toki auto oli seissyt aamukäynnistykseen pari vuorokautta ja oli varmasti kauttaaltaan jäässä.

Silti, on tuo kakella ohjattava webasto varmaan paras varuste, mitä mulla on ikinä missään autossa ollut ! Luxusta isolla ällällä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Ransiitissa ohjeistetaan ykkösnopeudella ja sisäkierto päällä lämmittämään. Sisäilmaa ne sähkölämppäritkin pyörittää.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tässä pitää olla vähintään kakkosnopeus, muuten ei lähde tulille. Sama homma oli Jumpperissa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

LÄMPÖAALTO !
Kuva

Talvi oli sitten vissiin siinä. No, ei haittaa, olihan sitä siinäkin. Ehdin jo letkut yms. laittaa talviteloille, mutta kun autoja vilkaisi puolenpäivän aikaan, ei auttanut kuin huokaista syvään ja roudata välineet takaisin päivänvaloon...

Kolmisen tuntia siinä meni, mutta ehdin siinä ajassa tehdä pikapesun pihassa piipahtaneelle Focukselle ja pestä huolellisemmin Hiacen...
Kuva

...ja talvilookissaan hyvin konservatiivisen näköisen Camryn...
Kuva

Eihän mulla ollut tarkoitus pestä kuin Hiace, mutta siinähän ne meni sitten samalla kaikki. Nyt kun seuraavat 10 vrk luvattiin ihan syksyisiä lämpöjä eikä pakkasta edes yöksi, Hiace pääsee kakkoslähtöön ja ajellaan pääosin Camrylla. Kitkoilla on mukava sipsutella eestaas kodin ja työpaikan väliä. Tietenkään Hiacea ei voinut jättää lepovuoroon likaisena.

Vanhempi poika aloittaa B17 joukkueessa jalkapallon nyt kun oma junioriporukka hajaantui lopullisesti ikäkriteerien täyttyessä, siitä johtuen lisääntyvät kilometrit huomattavasti, koska treenit ovat niin pirun myöhään iltaisin. Tietää yhteistä isä-poika aikaa matkailun merkeissä enenevissä määrin !

Tuli mieleen tossa autoja hinkatessa, että kalusto on aika isäntänsä näköistä. Hieman jo ikääntynyttä ja matkalla osumia ottanutta, mutta edelleen ryhdikästä ja siistiä ja hyvällä hoidolla pysyy kuosissa vielä pitkään :D Kop kop.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Viikko on vierähtänyt edellisestä viestistä. Hiacella ajeltu pari nätin kelin keikkaa ja auto on puhtaahko edelleen, Camry on ollut kovassa ajossa ja muistuttaa enempi rytökasaa. Vaan ei auta, vettä tulee nytkin kuin aisaa, tämän päivän lenkit on heitetty, mutta huomenna taas 70-80 km lisää, katsotaan, jos iltapäivällä pääsisi vaikka vaahdottamaan ja huuhtelemaan, lupasivat tiistain nurkilla taas yöpakkasta, joten taidan kerätä letkun talteen ennen sitä.

Camry on toiminut jarrujen korjauksen jälkeen kuin kello, mukava ajaa, lämpenee nopeati, kulkee nykimättä, laatikko toimii hienosti ja auto miellyttää muutenkin, sitä enemmän, mitä enemmän tulee ajettua. Toki vanhassa autossa on ominaisuuksia, mitä uudemmista vitkuttimista ei löydy.

Havaintoja:

1. Oikea etuvaloumpio hikoilee edelleen sisältä, siinähän hikoilee, kuivataan leimalle, jos ei muuta
2. Keskuslukon aukeaminen kuskin ovesta vaatii etenkin kostealla säällä määrätietoista avaimenkäyttöä, pelkääjän puolelta toimii moitteettomasti, mennee kuluneen lukon ja avaimen piikkiin, lukittuu aina ja kaikkialta moitteitta
3. Kuskin turvavyö kelautuu laiskasti sisään, vaatinee putsausta ja herkistelyä, tehdään jos sattuu kelejä ja inspiraatiota samaan aikaan
4. Radion cd-puoli pottuili yhtenä päivänä, ei halunnut soittaa Iron Maidenia, soitti, kun aikansa ränkkäsi, vai oliko syynä kylmä ja kostea auto parin päivän seisonnan jäljiltä, kun kaupunkiin tullessa alkoi pelittämään, voi olla !?
5. Kuskin penkissä pientä välystä, ei sentään samanlainen keinutuoli kuin normi og 900 penkki, mutta jotain sukulaisuussuhteita siihen suuntaan

Pieniä juttuja, omistan tämän edelleen rauhallisemmin mielin kuin uudehkon Skodan :D Kilsoja karttuu siihen tahtiin, että joutuu kohta taas tankille, sittenpä nähdään, oliko edellinen 9.5 normiluku, vai oliko siinä kenties jumittaneen jarrun tuomaa lisää. Nyt ainakin rullaa niin kepeästi, ettei juuri kaupungissa tarvitse kaasua painella, jos meinaa pysyä rajoitusten puitteissa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin