Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja hei9n »

JP_Vette kirjoitti:
IC1970 kirjoitti:, sikäli kun porukka haluaa raakaa faktaa siitä, kuinka paljon maksaa autoilu tällä tyylillä. Pirusti maksaa, mutta eihän täältä mitään mukaan saa.
Mä luulen, että ei kannata täällä huudella. Ne jokka on ostanu rahotusyhtiön nimis teeseiskan ja korjauttanu sitä ns. pitkän/normaalin kaavan kautta, tuskin uskovat. Tai sitte masentuvat entisestään.
Saabilla ajelu on ihan hauskaa ja siitä irtoaa ihan oma fiiliksensä. Mut jos et ole rasva-apina niin onhan se nyt ihan saaaaaathanan kallista. Olettaen että autoa huolletaan ja pidetään siinä kunnossa että sen olettaa toimivan moitteettomasti oli sitten talviaamu tai kesälomareissu,
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis joo, femma on liki täydellinen auto ja etenki stroukatulla ohittaes tasan tietää, että ohi pääsee ilman ressiä. Ja ajaminen ei vituta juurikaan missään olosuhteis. Tarkotus ei ollu haukkua Saabia, onhan niitä munki perheellä kolme pihas :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Laitan tänne vaikka ihan omaksi "ilokseni" Avensiksen stoorin meillä. Tuleepahan itsekin katsastettua, paljonko rahaa paloi ja mitä matkalla tapahtui. Ne kaikki meni jo eikä niitä takaisin saa, joten ei tässä vaiheessa enää kauhistuta. Ei mulla tosin ollut missään vaiheessa vaikeuksia tuota ylläpitää, ettei sillä.

Kyllähän tolla Avensiksen arvonalenemalla olisi johonkin hyvin palvelleeseen femmaan tms. vaihdettu käytännössä koko auto ja jatkettu ajelua, sen minkä jollain Avensiksella kenties huolettomuudessa voittaa, menettää sitten tuota kautta. Eikä tässä muutenkaan ole mitään vertailua tarkoitus suorittaa, pelkkää faktaa siitä, mitä 143000 km Avensiksella maksoi. Mulla on sentään 11 Saabia ollut tallissa vuosien varrella, joten tiedän kyllä mitä on tylsyys vs. fiilis. Tulevaan laskelmaan ei tietenkään tule rahoituskuluja mukaan, koska auto ostettiin ihan omalla rahalla, kuten kaikki muutkin kiesit viimeisen vuosikymmenen aikana.

Laskeskelin muuten nopeasti, että polttoaineeseen meni meidän matkalla n.13000 euroa, kun keskikulutus emännällä oli uskollisesti n. 6.7 sadalla, kesät talvet. Bensakulut ja arvonalema ovat jotakuinkin samat kuin alkuperäinen hankintahinta :D

Mutta nyt vähän murkinaa, 4.5 tuntia hioin ja pohjamaalasin Hiacen vetokoukkua kilkkeineen, sitten kaupunkiin hakemaan vähän tarpeita, jos huomenna saisi mustan värin pintaan, nyt se on komeassa valkoisessa pohjamaalissa :?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kotiprötääjän hyvä ystävä "Kulmis" antoi vanhalle pinnalle kyytiä ja hioi otollisen pinnan jatkolle
Kuva

Rust Primer purkista, pensseli ja kaksi köpöistä kättä, tältä se sitten näyttää. Alhaalta ja takaa näyttää samalta.
Kuva

Huomenna aamupäivällä tyrkkään samaa tavaraa, mutta mustana ja pullosta, tuohon päälle 2-3 kerrosta, sitä ennen toki saa teippailla tovin, ettei sotke pintoja, joita ei halua sotkea. Iltapäivällä ajattelin sitten pistää vielä loppusilauksena ihan kiveniskumaalia pari kerrosta. Eiköhän tuo nyt pysy säällisen näköisenä jokusen vuoden. Se hyvä puoli tämmösessä vanhassa ruoskassa on, että voi touhuta ihan ilman stressiä...Puskurille pitää näyttää tinneriä, kunhan projekti on valmis. Suoraa siitä ei saa tinnerilläkään, mutta arvet tuo vaan vähän katu-uskottavuutta... Joku muu ne on tehnyt, en minä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Toyota Avensis 1.6 Terra Edition Wagon, 31.7.2012 - 1.6.2017, 143000 km

31.7.2012 – 10 km – osto, 25895 e
22.8.2012 – 2387 km – koiraverkko, moottorinlämmitin, takapuskurin suoja, 747 e
16.1.2013 – 13424 km – huolto, 156 e
3.7.2013 – 28462 km – huolto, 280 e
21.1.2014 – 42835 km – huolto, 227 e (uusittu kaikki pyyhkimet)
13.6.2014, uudet kesärenkaat, 410.5 e
20.8.2014 – 59951 km – huolto, 317 e
10.10.2014 – 63000 km – katsastus, 59 e
12.2.2015 – 74026 km – huolto, 152 e
24.2.2015 – longlife polttimot, 44 e
20.8.2015 – 89362 km , huolto, 451 e (ilmastointihuolto)
2.2.2016 – 105312 km , huolto, 587 e (etu-ja takajarrupalat + takajarrulevyt)
12.4.2016 – 110774 km, laturin vaihto, 585 e
22.6.2016 – uudet kesärenkaat, 387.1 e
9.8.2016 – 121932 km – huolto, 280 e
22.9.2016 – uudet talvirenkaat, 390 e
10.10.2016 - katsastus, 79 e
15.2.2017 – 136510 km – huolto, 200 e (pesu)
5.5.2017 - Vakionopeudensäädin + asennus, 97 e

Siinä toimenpiteet. Huoltojen jälkeen suluissa, jos on ollut lisähommia normihuoltoon verrattuna. Ostohinnakin muistin väärin, eihän se ollut lähelläkään 26 tonnia !!!

Yhteenvedettynä:
Ostohinta - 25895e
Varustelu - 844 e
Huollot - 2650 e
Korjaukset - 629 e
Renkaat - 1187.6 e
Katsastus - 138 e
Myyntihinta +13000e
= 18343.6 euroa netto

Kilometrikustannus 12.83 senttiä/km, kuukausikustannus 316.3 euroa/kk. Onko se paljon ? En minä tiedä. Tuohon sitten tietenkin polttoainekulut päälle, keskikulutus autolla oli emännän ajoilla 6.6-6.8 litraa/100 km, muita lukemia en koskaan nähnyt ja tankkaamalla todettiin, että mittari piti kutinsa lähes täydellisesti. Keskikulutus siis 6.7 litraa. Tämänpäivän hinnalla Porvoossa tuo tekee 143000 kilometrille n. 14180 euroa = 9.9 senttiä /km.

Maksoi mitä maksoi, mutta kyllä vähällä säätämisellä selvittiin liki viisi vuotta. Laatu on kohdallaan, Avensis on sentään kasattu Ranskassa !
Viimeksi muokannut IC1970, Ma Kesä 05, 2017 08:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5165
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa. Ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Tuosta puuttuu ainakin tämä:
IC1970 kirjoitti:Kiinni on vakkari ja toimii kanssa. Siihen nähden, että E-Cruise jälkiasennuksena maksaa Toyotalta tilattuna 445 euroa pelkän viiksen osalta, tämän kokonaiskustannus 97 euroa, tuntuu ihan asialliselta.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sen jätin pois, kyllä. Siitä 97 euroa varusteluun jos siltä tuntuu. Vakuutusmaksuja ja veroja en jaksanut laskea, niihin meni mitä meni.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja hei9n »

314.6 euroa/kk

n.26000,- oli ilmeisesti talvirenkaat mukana?

Ymmärtääkseni karvalakki Anjovis 30tkm vuodessa mahtuu 13pros. arvonalennukseen.
(Ellet ole saanut automyyjää, jota ei nyt vaan kiinnosta kaupanteko)

Näin ollen 2v kohdalla kk-kustannus 263eur kk


Mutta niinkuin sanoit:
Maksoi mitä maksoi, mutta kyllä vähällä säätämisellä selvittiin liki viisi vuotta
Kyllähän ne hyvityshinnat vaihtelee tuulensuunnan mukaan ja kaikkea omituistakin voi sattua. Itsellä viimeisin autoilu kesti 20kk. Siinä ajassa arvonalennusta käsittämättömät 2400eur.
Täysin vertailukelpoinen se luku ei ole. Hintaa tuli uuteen samanlaiseen verrattuna 5teur lisää, kun ei jaksanut samanlaista, vaikkakin asiallisesti varusteltua karvalakkia enää katsella.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tuo 25895 euroa ostaessa oli tosiaan kaksilla renkailla. Auto oli rekisteröity 9.2.12 ja ollut esittelyautona, mutta sisällä, joten kauppaa väännettäessä mittarissa oli 6km joka oli muuttunut 10 km auton 31.7.12 hakiessani, kun olivat hakeneet sillä ne talvirenkaat lähivarastosta.
Kysyin myös tarjouksia ihka uusiin, mutta säästö oli aika suuri kun tyytyi tähän. Mm. paikallinen merkkiliike tarjosi vastaavaa upouutta 3400 euroa kalliimmalla, joten tuo kannatti Raumalta hakea. Suurin menetys tuossa oli kai vajaat 6kk takuuta, jota en sitten koskaan tarvinnut muutenkaan. Ja olihan autoa katsellut, siinä istunut ja mahdollisesti vipstaakejakin kokeillut epämääräinen joukko ihmisiä. Hyi :D
Autonhan myin yksityiselle ihan itse, joten tuo 13000 euroa on todellinen tilille ilmestynyt rahasumma, eikä mikään autoliikkeiden hyvitystarjous.

Näin jälkeenpäin viisastellen tuo olisi kannattanut vaihtaa heti takuun päätyttyä tai 100000 km täytyttyä, silloin olisi jäänyt laturinvaihto ja jarruremontti toisen huoleksi ja tuo matka taitettiin ilman ainuttakaan ylimääräistä temppua. Vaan kaippa siihen pystyy tänä päivänä käytännössä jokainen uusi auto.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No, ainakaan ei nyt ruoste ja irtoamassa olevat maalinpalaset vuorottele vaan vetokoukkusysteemi on tasaisen tylsän musta
Kuva

Puskurista ei nättiä saa kuin vaihtamalla, jota en aio tehdä. Huomenna on pesupäivä Hiacelle, puleerataan tuo puskurikin samalla. Tiistaina lähdetäänkin sitten kohti länsirannikkoa. Pikku projektien suhteen siirryn varmaan etupäähän seuraavaksi, tuulilasinpyyhkimien varret kaipaisivat ehostusta, ruoste on vähän värjännyt niitäkin. Katotaan nyt, jos jaksaa.

Huoltopuolella pitää kyllä se ilmastointihuolto teettää, aika nuhaista on kylmän tulo. Huollosta on tosiaan 2½ vuotta ja kaverilla oli A/C-nappi aina pohjassa. Katsotaan ensi viikon jälkeen, kun on pari viikkoa töitä, vois joku aamu sen tipauttaa letkujen päähän.

Alustan suojaukseen on aineet valmiina, nyt tarvitaan vaan juhannuksen jälkeen alkavalla toisella lomapätkällä pari sopivaa autotonta päivää, ellen löydä kesä-autoa sitä ennen. Kovasti olen ympärilleni vilkuillut, rahalla saisi, mutta ajattelin vaan ihan pikkurahalla, sillä osastolla onkin sitten tarjolla pääosin ylihintaisia romuja. Vai pitäiskö se skootteri sittenkin hankkia nyt ja sutia sillä nämä pari kesäistä kuukautta aina kun mahdollista. Hmmm.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja AZP »

Laskinpa huvikseen miltä kyseinen laskelma näyttäisi oman loppuunajetun Saabin kanssa. Ei ole kyllä kaikin puolin vertailukelpoinen laskelma, koska kyseessä on käytettynä ja 296 tkm ajettuna ostettu dieselkulkine, ja pitoaikakin on tähän mennessä ollut noin puolet Avensiksesta. Reilun viikon päästä tulee 2,5 vuotta täyteen, nimittäin.

No, asiaan. oletetaan, että autosta saisi nyt myydessä 5000 euroa. Tämähän on täysin arpapeliä, katsoinpahan vaan että halvimmat MY2008 kolkin pyynnit lähtee siitä viiden tonnin paikkeilta. Jos nyt tuon autosta saisi, niin 30 kuukauden pitoajalle tulisi hintaa korjauksineen, huoltoineen, varusteluineen jne. 228 euroa kuukaudessa, ja ajomatkalle hintaa n. 28,5 snt/km. Tässäkään siis ei huomioitu veroja eikä polttoaineta, vaan samat asiat mitkä IC1970 listasi Avensiksesta.

Kustannuksiin sisältyy mm. yhdet uudet kesä- ja talvirenkaat, kesävanteiden vaihto omaan silmään sopivampiin, kuskin penkin uudelleenverhoilu, tuulilasin vaihto, tonnin verran maalaustöitä puskurinaarmujen ja kiveniskemien eliminointiin, porsineen ahtimen vaihto (itse tehden), jcarlsonin softaus tykötarpeineen, normaalit määräaikaishuollot (itse tehden), pyyhkimet ja polttimot, jarruremonttia jne. pikkupuuhaa mitä nyt loppuunajetun omistaja voi tuossa ajassa joutua tekemään. Tässä on siis kaikki autoon menneet kulut jokaista pikkunippeliä myöten, ilman veroja ja polttoaineita. Mukana paljon sellaista "varustelua", jonka on halunnut itse tehdä, että auto näyttää ja tuntuu hyvältä. Ne jotka ovat seuranneet projektitarinointiani ovat ehkä huomanneet, että olen halunnut pitää loppuunajetunkin joka paikasta ehjänä.

Kilsojahan tulee hävettävän vähän, allei 10 tkm vuodessa, mikä omalta osaltaan selittää Avensista huomattavasti korkeampaa kilometrikustannusta.

Laitoin tämän tiedon tähän nyt lähinnä siksi, että itseäni ainakin kiinnostaa autonpidon kustannukset kun vertaillaan käytettyä uuteen. Uudessa ei ole noita huolto- ja korjaushuolia muutamaan vuoteen, kun taas käytetyssä pääsee usein heti tekemään jotain pientä remonttia, ja kulut alkaa sitä myöden kertyä saman tien. Varsinkin henkilölle, joka haluaa että se käytettykin näyttää asialliselta ja ehjältä joka kulmasta katsottuna. Uudessa taas arvonalenema on euroissa mitattuna hurja. Vastineeksi uudella ajava saa ainakin henkisen varmuuden siitä, että auto on luotettava; ei tarvitse aina miettiä että pitääkö se kilisevä osa vaihtaa nyt vaiko ensi viikolla, kun on lähdössä autolla vaikka duunireissulle 300 km päähän.

Mysteeriksi jää, olisiko omassa autossani huomattavasti enemmän kustannuksia, jos kilsat kertyisi samaa tahtia kuin mitä Avensikseen kertyi. En usko että eroa olisi älyttömän paljon. Siksi koen että tuo kuukausikustannus on se vertailukelposempi lukema. Pitoaikojen ero vesittää kuitenkin tätäkin vertailua. Voihan olla, että pidän Saabia vielä pari vuotta ja sinä aikana ei porsi enää mitään (joo, saa nauraa :mrgreen: ). Varmaa on ainakin se, että muutama tuhatlappunen on itselläni mennyt sellaisiin paranteluihin, joita ei tarvitse pariin seuraavaan vuoteen tehdä, joten kuukauskustannus tulisi sitä myöden laskemaan, ellei sitten vastineeksi jotain kallista porsi oikein huolella.

Noin 90 euroa kuussa enemmän maksoi siis uuden Avensiksen omistaminen kuin mitä olen kärsinyt loppuunajetun Saabin omistamisesta. Täytyy sanoa, että ei kovin paha lisähinta siitä että pihassa on uusi ja huoleton auto. Mutta kuten raha-asiat aina: kaikki on suhteellista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Mullahan on periaatteessa samanlainen projekti käynnistynyt kuin sulla, loppuunajettu Hiace vs. loppuunajettu Saab. Tarkoitus olisi tuota ruoskaa pitää vuosia,ellei porsi totaalisesti. Sulla tosin on niin vähän ajettu tuo Saab, että en tiedä onko vertailu reilua :lol: Okei, autot ovat "hieman" erilaisia, mutta ikäkin täsmää aika hyvin, kun tuo on 12/2007 otettu käyttöön. Kilometrisuorite vuodessa tullee myös olemaan hyvin maltillinen, varmaan luokkaa n. 6000 km vuodessa. Tosin, jos aloitan taas tämän halpojen ropposten fixa & duna-projektin, niin tuo on aina välillä, kuten nyt, ainoana autona ja kilsoja saattaa tulla huomattavastikin enemmän. Katsotaan, onko isossa autossa ison auton kulut, vai onko tämä luotettavuuden perikuva näin paljon ajettunakin ?

Tähän mennessä Hiacen kilometrikohtaiset kulut ovat olleet hulppeat, koska niitä on tullut vähän ja autolle on tehty jo pieniä temppuja.
Laturi +vaihto - 331 e
Öljynsuodatin Toyotalta - 15 e
Öljyt ja vaihto - 100 e
H4 - 4.5 e
Äänenvaimennus - 43.8 e
---------------
Yht. 494.3 e

Noiden vetokoukku ym. fiksausten kuluja en laske mukaan, koska aineita jäi taas puolet yli ja käytetään vuosien varrella loppuun muihin kulkineisiin, varastoa olla pitää. Lähitulevaisuuden to do-lista ilman yllätyksiä:
* ilmastointihuolto
* alustan ruostesuojaus
* syyshuolto (kaikki nesteet paitsi moottoriöljy + pa-suodatin)
* katsastus

Onhan tämä vähän erilaista suunnittelua, kuin käyttää esim. kerran vuodessa huollossa ja mennä sen mukaan... Sitten joskus hamassa tulevaisuudessa mielenkiintoinen episodi on tuon myyminen. Kilometrit kuitenkin alkavat nelosella siinä vaiheessa. Uskoisin kuitenkin, että arvonalenema on aika vähäinen, näistä kun yleensä maksetaan kunnon mukaan ja tässä se on ja tulee olemaan noususuunnassa, vaikka kilsoja kertyykin. Toki jos totaalinen porsiminen tulee, niin sitten on eri tilanne, mutta sille ei sitten voi mitään.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Etelä-Pohjanmaan reissu takana, muutama tunti sitten kotiuduttiin. Reilut 800 km tuli Hiacen mittariin eikä ongelmia ilmennyt. Tuosta kun nappaisi puolet pois mittarilukemasta, ei takuulla kukaan huomaisi. Pari vuotta sitten omistamallani samanikäisellä nelivedolla oli ajettu 170 tkm, eikä se ollut yhtään tuota kummempi. Kulutuskin oli ällistyttävän pieni, kotoa lähtiessä oli tankilla ajettu 200 km tätä normaalia seka-ajoa, tankkasin takaisin tullessa alkutaipaleella Isojoella, luruttelin tankkia täyteen tovin ja 53 litraa meni, kilsoja 659.8. Keskikulutus 8.03 l / 100 km. Onneksi ei sentään mennyt alle kasin, eihän sitä muuten kukaan uskoisi.

Ajoin käytännössä koko reissun, kaikilla nopeusrajoitusalueilla, mittarikympin yli sallitun, mikä on n.4-5 km/h todellista ylitystä. Motarilla meinasi varsinkin takaisin tullessa lipsua koko ajan 115-120 km/h näyttöihin, selvästi pitkä reissu teki hyvää pätkä-ajossa olleelle koneelle, kyllä menee kevyesti nyt. Takapaksissahan oli pojan Gilera ja muuta rompetta ja hytissä minä ja pojat, joten edes ihan tyhjällä autolla ei oltu liikkeellä.

Minä kyllä tykkään tuosta Hiacen koneesta, nykimätöntä turbon avustamaa vääntöä alusta loppuun, vitosella pärjää käytännössä kuudenkympin korvilta asti ja kertaakaan ei matkan aika tullut tunnetta, että tarvitsisi lisää voimaa tai jäisi jalkoihin. Edes Tampereen ja Hämeenkyrön välissä ollut Sasinmäen ohituskaistan ylämäki ei hyydyttänyt konetta vaan vasemmalla kaistalla rekkajonoa ohittaessa kerättiin vauhtia siihen malliin, että takana eivät henkilöautoilijatkaan kärkkyneet. Satasen alueella kun ohitti yhdeksänkympinhiipijän, painoa vaan kaasua ja heitti ohitse, ihan normipaikoissa ehti vitosella homman hoitaa.

Kai mä olen vähän perverssi, mutta minusta Hiace on leppoisa ajettava, toki pitää muistaa, että ero tämän 117-heppaisen turbollisen nelivedon ja vaikkapa 75-heppaisen ahtamattoman takavedon välillä on todella suuri. Kyseessä on ihan eri auto. Ajomelua autossa on yli satasen mittarinopeuksissa hivenen liikaa, nimenomaan sitä takaa kantautuvaa matalataajuuksista jyrinää. Tämä yksilö on lisä-äänieristyksensä ansiosta ok, mun edellinen oli paljon pahempi. Suurin akilleen kantapää on kuskin penkki ja sen muotoilu. Tai ei-muotoilu. Ajo-asento ei haittaa mua pätkääkään, mutta puutteellinen reisituki tekee sen, että kankun yläpuolelta alkaa selkä puutua, milloin vasemmalta, milloin oikealta puolelta. Aika tarkkaan n. 1½ tuntia kun ajoi yhteen soittoon, alkoi selkä varoitella, kahden tunnin kohdalla olisi ollut järkevää ajella tauolle, koska 2½ tunnin kohdilla oli jo aivan pakko. Mutta sanotaan, että pitämällä jaloittelupaussi 2 tunnin välein, kyllä tolla voisi päästellä vaikka Suomen päästä päähän.

Talvi on tietenkin oma lukunsa, mutta nämä kommentit nyt kesäisestä reissusta. Otin reissulle varmuudeksi mukaan hallitunkin ja yhden talvirenkaan takapaksiin, kun katselin, että pelleilyksi menee renkaanvaihto tienpäällä normivarustuksella, jos sellainen tarve tulee. Seuraavaksi ajattelinkin ottaa vararenkaan alas ja sijoittaa sen pysyvästi takakontin sisäpuolelle, ihan hullu paikka varapyörälle tuolla auton alla. Vanne tarvitsee jonkinlaisen käsittelyn ja maalauksen, siinä varapyörän nurkilla näytti muutenkin olevan pohjassa eniten ruostetta, joten onpahan pois tieltä, kun laitetaan suojaus alustaan, pitää katsella mitä sieltä alta paljastuu, jos joutuu vähän rapsuttelemaan ennen suojausta.

Mutta, ilmastointihuolto on number uno tehtävä. Hyvin pärjättiin, mutta lisäteho ei kyllä olisi pahitteeksi, jotenkin on sellainen kutina, että puolet aineista on viimeisen 2½ vuoden käytön jäljiltä kateissa. Seuraavan kahden viikon aikana hoidetaan tuo asia kuntoon jos suinkin aikataulu sallii.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:Ajomelua autossa on yli satasen mittarinopeuksissa hivenen liikaa, nimenomaan sitä takaa kantautuvaa matalataajuuksista jyrinää. Tämä yksilö on lisä-äänieristyksensä ansiosta ok, mun edellinen oli paljon pahempi.
En ainakaan pikaisesti huomannut enkä muista, että olisit vielä lärvännyt vaimennusmattoa väliseiniin, kylkipelteihin (sinne peltiin, vanerin toiselle puolen) ja/tai kattoon. Jos et, niin voi kannattaa kokeilla - isot peltipinnat kun helposti soivat ja niihin lisämassan saaminen voi auttaa yllättävän paljon, vaikka ovatkin kaukana varsinaisesta äänilähteestä eli pyöristä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tuossa on ohjaamon väliseinä eristetty sekä tavaratilan, että hytin puolelta, samaten oikea etuovi on eristetty myös sieltä verhouksen sisältä, painaa monta kiloa enempi kuin kuskin ovi. En usko, että jaksan lähteä niin suureen operaatioon, tokihan sen voisi asteittain tehdä, pitää miettiä. Noita pidempiä reissuja tulee kumminkin niin harvakseltaan, ettei ole suuri ongelma. Yksin ajaessa ei oikeastaan ollenkaan, koska silloin kuuntelen musaa vähän kovempaa ja siinä taas 8" aktiivisubbari ja paremmat kaiuttimet + lisädiskantit auttavat kummasti hävittämään sitä jylyä.

Olet muuten niin oikeassa tuosta varsinaisesta äänilähteestä. Hiace olisi hyvä auto erilaisten tienpintojen testaukseen. Aivan mieletön ero rengasmelussa pintojen mukaan vaihdellen. Esim. Ikaalisten ja Jämijärven ja Honkajoen ja Isojoen välissä on sellaista karkeapintaista sepelintapaista asfalttia, joka aiheuttaa aivan infernaalisen rengasmelun. Sillä pinnalla sisämelu on 90 mittarivauhdissa selvästi pahempi kuin kolmostiellä 110 mittarissa. En tiedä mitä materiaalia on käytetty Hyvinkään kohdilla, kun ohittaa kaupungin pohjoispuolelta Ridasjärven kautta. Siinä Hyvinkään Sveitsin kohdalla on niin mahtava pinta, aivan kuin Nessu-nenäliinan päällä ajaisi, ei kuulu renkaista juuri mitään. No, tätä ovat Suomen tiet, minkäs sille teet.

EDIT: Kulutuksesta vielä sen verran, että katselin vanhaa kirjanpitoa, tähänastinen kulutusennätys oli 95-heppaisella turbollisella takavedolla 8.29 ja sillä edellisellä nelivedolla pienin lukema oli 8.69. Nyt on all-time low 8.03. Taitaa olla tässä nykyisessä vasta kunnolla sisäänajo suoritettu :lol: Edellisissähän oli luopuessa vasta 130 tkm takavedossa ja 172 tkm nelivedossa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin