Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl se polttoaine lämpenee viimestään sitte, kun auto loppusijotetaan heimopäällikölle. Etenki neliveto, ei mikää karvalakki :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

IC1970 kirjoitti:^Meillä Pohojammaalla sääkin aina lauhtuu, mutta se onkin taas jäähtymisen vastakohta. Öööö :?
Vastakohtahan se mutta johtunee siitä että talavella on niin saakelin kylymä että kelin lämpiämistäki pijetään lauhtumisena :mrgreen:
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tää termien fiksailu on ikuisuusaihe ainakin jo 80-luvulta alkaen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=176519
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

JP_Vette kirjoitti:Kyl se polttoaine lämpenee viimestään sitte, kun auto loppusijotetaan heimopäällikölle. Etenki neliveto, ei mikää karvalakki :D
Voi olla, mut ne vierastaa siellä oikein etelässä näitä nelivetoja, siellä on takavedot huudossa enempi, kuulemma ei taho 4wd:t oikein kelvata. Vie vaan turhaa tilaa nelivetosysteemit ja heikentää ketteryyttä, kuulemma jos näitä sinne menee, riisuvat nelivedot pois, niin mahtuu pari matkustajaa lisää. Mutta siihen on vielä pitkä matka, ajetaan ny enstex vaikka se ½ miljoonaa täyteen ja katsotaan sitten, onko kori vielä kasassa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oma kokemukseni nelivetohiacen tiloista rajoittuu lapsuuteen 80-luvun loppuun ja 90-luvun alkuun, kun tuli ajoittain matkustettua hiacen tavaratilaan lisätyllä penkillä. Suomessahan perinteisesti hiacen vetävät etupyörät lisäsivät henkilökuljetuskapaasiteettia yhden laveripenkillisen, kun omamassa ylitti 1800 kg.

Mutta siis kysymykseni kuuluu, mihin ne heimopäälliköt saa 4wd-vehkeet poistamalla niitä lisämatkustajia? Auton alle?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Mä kuulin sen selityksen jostain, mutta en kuolemaksenikaan muista, miten se meni. Joku niksi siinä oli, miksi vierastavat nelivetoja ja nimenomaan tuon kuljetuskapasiteetin takia. Katolla, perässä ja sivuilla roikkuen niitä matkustajia on, mutta että auton alla, se pitäisi vielä nähdä. Tämä pitää kyllä selvittää !

Mutta joo, äsken suoritin juhannuksen kunniaksi Focukselle parin tunnin sisä-ja ulkopuhdistuksen. Ajankohdasta viis, taisi olla eka kerta viikkoihin, kun pääsin tarkastamaan öljyt sun muut kylmästä autosta ja edes suunnittelemaan putsausiskua. Kilometrejä on tullut ihan kauheasti, mittarissa nyt 14508 km. Emäntä on ajanut mittariin 8500 km 2½ kuukaudessa. Tarkoittaa yli 40 tkm vuositahtia. Ei oo ikinä ajanut noin paljon, kyllä on Focus ihana auto :D Toivottavasti trendi ei jatku, tässähän pitää kohta alkaa etsiä seuraajaa :lol:

Eipä siinä, öljyt oli tapissa, itse asiassa sentin yli maksimin, kuten alussakin. Kaikki muukin näytti olevan paikoillaan, paitsi, konepellin sisäpuolen äänieristyslevystä yksi nurkka repsotti ja painoin muoviniitin kunnolla takaisin koloonsa. Jotain sentään ! Onneksi tuli auto vahattua silloin heti alkuunsa, aika paljon oli itikkaa keula kerännyt, mutta aika hyvin ne liiskausjäljet sai pesukintaallakin pois. Sisällä autossa oli kyllä niin paljon pölyä kojelaudan peittona, että kävi mielessä, onko tässä raitisilmasuodatinta ollenkaan. No, autoa ei tietenkään ole putsattu siitepölykauden aikana kertaakaan, joten ehkä se vähän selittää.

Hiacen pesu saa jäädä huomiseen, kohta pitää alkaa grillaushommiin. Sen verran sentään tein, että imuroin ja pyyhin pölyt hytistä ja pahimmat roskat takakontista. Laitoin myös sopivalla kuminpalalla ja elefanttiteipillä sen varapyöräpidikkeen 21mm mutterinkolon umpeen, eiköhän se aja asiansa melko pitkään.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko näissä uudemmissa sama juttu kuin vanhemmissa Hiaceissa, että nelivetoversiossa ohjaamo on kahdelle (vaihdekepit lattialla), mutta takavetoisessa kolmelle (rattivaihde [ei nimim. rattivaihde]). Siitä tulisi ainakin yhden heimolaisen erotus kapasiteetissa, tosin eiköhän ne afrikassa istu vaikka vaihdekepin päälle, jos on tarve matkustaa.

Edit: vakoilin nettiautosta, näköjään uudemmissa istuu kolme myös jokavetoisissa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juu, kolme istuu, tai kaksi istuu ihan ok ja keskipaikalla oleva kiemurtelee, jos pitkästä matkasta kysymys. Se voi olla, että tuo neliveto vs. takaveto koski just noita ennen vuotta 1995 valmistettuja, vastasit kysymykseemme, luulen. Mut mä luulen, että jos ei kone porsi, niin ei tästä mitään heimopäälliköitten kulkinetta tule edes silloin, kun tästä joskus vuosien päästä luovun, jos sittenkään.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja Henri S »

IC1970 kirjoitti:^ Sisällä autossa oli kyllä niin paljon pölyä kojelaudan peittona, että kävi mielessä, onko tässä raitisilmasuodatinta ollenkaan. No, autoa ei tietenkään ole putsattu siitepölykauden aikana kertaakaan, joten ehkä se vähän selittää.

.
Kyllä siellä suodatin on varmastikki mutta teillä on vissiinki niitä koirahommia ja sielä piireissä olen ohimennessä havainnut että takaluukut tuppaa olemaan auki pitkiä aikoja :arrow: sisustat pölyyntyy.
Kun kerran topicin otsikossa Hiace mainitaan niin koskas oletta nähny liikkuvan (tai muutenkaan) sellaisen ensimmäistä korimallia olevan jonka keulaa somistaa nelivalot? Tosin en tiiä onko se ihka ensimmäinen ku Hissukat ei ole niin tuttua maastoa. Vaikka aikanaan olikin Suomen teillä yleisin urheiluauto :mrgreen:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No näin. Meilläkin on toi häkki just sitä varten, että voi pitää takaluukkua auki, kun toinen sesse odottaa vuoroaan, valtaosan ajasta emännällä on kuitenkin kumpikin tervu mukana.

Ihan sitä ekaa koppaa Hiacea ei ole tullut nähtyä aikoihin, noita 80-luvun kulkineita tulee vastaan päivittäin. Siinä mielessähän mun auto on ihan nöösi vielä, voi olla, ettei mun tarvitse koskaan ostaa toista pakua, nykyinen ajokortti on voimassa vielä 23 vuotta, joten helppo nakki Hiacelle :D

Siitä puheenollen, hyvää huolta on pidettävä, kun yhteisen taipaleen odotus on piitkä. Tämmöinen hiljainen pyhäpäivä on siihen ihan omiaan. Reilut kolme tuntia meni, kun pesin ja kuivasin Hiacen. Sitten vähän kiveniskemien paikkausta ja koska esteettistä silmääni häiritsi lisäjarruvalon kotelossa olevat lukuisat kuolleet hyönteiset, purin koko höskän ja siivosin puhtaaksi. Nyt kelpaa... Tarkoitus oli myös vahata auton katto, mutta keli on ollut luvattua hienompi ja aurinko paistaa turhan voimakkaasti, ei pysty. Meguairs haihtui pinnalta n. kahdessa sekunnissa kun kokeilin. Katsotaan, jos illemmalla pystyisi. Aika hankala on Suomen suvessa ulkosalla saada omat aikataulut ja keli täsmäämään siihen, että saisi pakun katon vahattua. Katolla on jonkin verran rusehtavia kiveniskemiä ja takaosassa muutama isompi ja laajempi naarmu, paikkaan ne jossain vaiheessa, mutta sitä ennen pitäis saada vaha pintaan. No, vielä on kesää jäljellä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti: nykyinen ajokortti on voimassa vielä 23 vuotta, joten helppo nakki Hiacelle :D
Tämä ei nyt liity mitenkään ketjun aiheeseen, mutta ymmärtääkseni suomalainen ajokortti voi tällä hetkellä olla voimassa enää enintään sellaiset noin 15,5 vuotta: https://www.trafi.fi/tieliikenne/minull ... oimassaolo

Tai liittyyhän se siten, että nakki on Hiacelle luultuakin helpompi :mrgreen:

Ykköskoppaista Hiacea en muista nähneeni vuosiin, tosin muistikuva lapsuudesta on, ettei se ehkä koskaan ollut myöhempien versioiden veroinen myyntimääriltään, taikka sitten kestävyydeltään. En nimittäin muista että niitä olisi esim. 80-luvun lopulla liikenteessä juurikaan näkynyt. Verrattuna nyt vaikka aikalaiseensa Volkkarin T2:een, joka oli vielä tuolloin hyvin yleinen näky työkäytössäkin.

Itse kasvoin kakkos- ja kolmoskoppaisten Hiacejen etupenkillä. Meidän perheessä oli valkoinen Hiace nimittäin lähes koko 80-luvun. Ensin muistaakseni '79 ja sitten '86, molemmat pitkiä takavetoisia dieseleitä, jotka oli ostettu vähän käytettyinä (muistan olleeni isäni mukana ostamassa tuota uudempaa). Tuo aikaisemmin mainitsemani nelivetoyksilö oli tädin miehen auto, luulisin sen olleen '88. Viimeinen läheinen kokemus Hiacesta oli sitten äidilläni 2000-luvun alussa omakotitaloprojektia varten ollut '84 Hiace, joka myytiin talon valmistuttua Afrikkaan. Tätä yksilöä ehdin sitten ajaakin.

Nuo kakkoskoppaiset Hiacet hävisivät kyllä katukuvasta pitkälti 90-luvun aikana, nykyisin sellaisen näkee ehkä kerran-pari kesässä jonkinasteisena harrasteautona. Mielikuva on että Turun alueella olisin nähnyt viime kesinä lavallisen version. Kolmoskoppainen ei ehkä ole ulkonäöltään niin persoonallinen, että niitä harrastettaisiin samalla tavalla, Afrikan markkinakin on voinut niiden kohdalla toimia hyvänä kannanhävittäjänä. Ei niitäkään enää juuri liikenteessä ole näkynyt, on jo sen verran harvinainen peli, että kiinnittää kyllä huomiota.

Hiace on Saabin tavoin kyllä osa suomalaista autoilun historiaa; malli, jota ei kai monessakaan muussa länsimaassa myyty kovin hyvin, mutta meillä luokkansa listaykkösenä vuosien ajan. Viimeinen Hiacen mallihan on tavara-autoversio tila-auto Granviasta, ja esim. Kauko- ja Lähi-Idässä liikenteessä näkee ihan eri mallin autoja Hiacen nimellä. En tiedä miten kapealle markkinalle Toyota tuota Granvia-pohjaista Hiacea valmisti, mutta mielikuva on sellainen, että merkittävä osa autoista myytiin pohjoismaihin, erityisesti Suomeen. Hiacen taruhan loppui vuoden 2012 alussa, kun päästövaatimukset kiristyivät. Jotain mallin suosiosta Suomessa kertoo se, että autokaupat ostivat ja rekisterlöivät suuria määriä Hiaceja vuoden 2011 lopulla, jotta heillä oli tarjota Hiacenälkäisille asiakkaille autoja varastostaan pitkälle vuoteen 2012.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tiedä noista nykyajan hömpötyksistä, mutta mun kortissa lukee että viimeinen voimassaolopäivä 15.3.2040, sillä mennään. Eihän siihen tosin ole kuin 22v 9kk enää. Katos tuossa Trafin määräyksessä luki
Kaikki 19.1.2013 jälkeen myönnetyt uudet ajokortit ovat määräaikaisia.
Mutta kun toi mun kortti on myönnetty v.2006, kun kävin sen melkein ilmaisen pikku-e:n hakemassa aan ja been kylkeen.

Tarkennetaan nyt myös sen verran, että Hiacen taru ei loppunut eikä lopu vielä vuosikymmeniin, uutena myytävien taru loppui vuoteen 2012 :wink:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Samalla sivulla lukee myös
vanhojen ajokorttien voimassaoloajat muuttuivat vuoden 2013 alussa

Ajokorttilain voimaantulo 19.1.2013 muutti myös ennen lakimuutosta myönnettyjen ajokorttien voimassaoloaikaa.

Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuota juuri tarkoitin. Itselläkin olisi ollut reilut 30v aikaa ajella, mutta viime vuonna totesin että pitää hankkia uusi kortti, kun vanha mureni käsiin. Uuteen tuli sitten tuo tammikuu 2033 loppupäiväksi.

Mielenkiintoisia oikeustapauksia voidaan saada aikaan, jos joku ajelee tammikuun 2033 jälkeen vanhalla kortilla, jossa mainittu olevan vielä voimassaoloaikaa jäljellä. Jotenkin kun voisi kuvitella, että viranomaiselta aikanaan saadun asiakirjan pitäisi olla pätevä siihen sisältyvine teksteineen ja päivämäärineen :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Focus Ecoboost ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Katoppas, näin siinä käy kun ei jaksa lukea ekaa riviä pidemmälle :lol: Kaikenlaisia kotkotuksia, jossei tuo nykyinen kortti pirstaloidu, niin pannaan kova kovaa vastaan vuonna 2033 ! Siihen on kyllä aikaa. Enkä mä ole silloin vielä edes eläkkeellä. Tana. Kai se tarttee laittaa lotto vetämään.

Ei muuten mennyt Hiacen katonvahaus kuin Strömsöössä. Keli pilvistyi sopivasti ja otin voimajuomaa tölkillisen auton viereen kannustimeksi ja aloin urakan. Hiacen katolla menee 7 x "uraa", sain niistä 2 x vahattua noin 75% kun alkoi taivaalta ripotella vettä sen verran, että oli pakko keskeyttää. Siis vahaus. Voimajuomaa otan kyllä yöhön asti. Silleen sopivasti. Lomalaisen etuja. Katotaan, onko huomenna suotuisa keli jatkaa vai meneekö ihan vallan ruohonleikkuuksi.

Vähän kyllä alkaa jänskättämään, ylihuomenna sovitaan, miten saadaan tämän kesän kesäauto mun pihaan, lienee myös syys-talvi ja osittain ensi kevään auto, kahden kesän autoa siitä ei tule, oli miten hyvä tahansa. Mulla on soft spot noihin hattupäisten setien sedaneihin, semmoinen sieltä olisi tulossa. Muokataan otsikkoa sitten kun tilanne on hallinnassa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin