The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02
The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02
Syyskelit ovat suosineet kesäautoilua mutta lokilämppärin puutteen ja toimimattoman lämppärin puhaltimen vuoksi oli aika laittaa Sonetti talviteloille ja koska Femma on rouvan käytössä, iski tarve hommata itselle jokin halpa kulkine talviautoksi.
Saabikin pyöri mielessä jossain määrin mutta työmatkan lyhyydestä johtuen rupesin miettimään, että ehkä jokin vähän vähemmällä polttoaineella kulkeva voisi olla ehkä järkevämpi vaihtoehto. Alkuun ajatuksena oli laittaa Toyota Celica 1.6 eli äärimmäisen perustekniikkaa kivemmissa kuorissa. Aikaisemmat hyvät kokemukset Citroen Xsarasta siirsivät ajatukset Xsara VTR:ään mutta sitten rupesin katsomaan äitimuorin Peugeot 206:tta sillä silmällä. Hänellä on ollut samainen 206 jo 11 vuotta eikä kuuleman mukaan ole ollut ongelmia.
Rupesin sitten katselemaan samanlaista ja lähistöltä löytyikin passeli yksilö: vuosimallin 2002 1.4 XR, ajettu 216tkm. Ei mikään helmi eli naarmuja ja kolhuja oli mutta muutoin kuosissaan ja teknisesti toimiva. Koeajon jälkeen tuli tehtyä kaupat ja nyt on viikon päivät tullut tuolla ajeltua ja olen ollut tyytyväinen. Olen kuullut Peugeotin ajo-ominaisuuksia kehuttavan ja kyllä tuo huutoonsa tuntuu vastaavan. Tuo 1.4 on ainakin kaupunkiajossa pirtsakka eikä tuo sopivalla vaihteenkäytöllä maantielläkään jalkoihin jää.
Ainahan käytetyissä jotakin on ja tinkimällä säästettyjä rahoja on tullut käytettyä mm. ajovalopesureihin, takalasin pyyhkijänvarteen, kuskin penkin säätökahvaan sekä uuteen takalasiumpioon. Huomasin nimittäin umpioiden olevan eri paria, kuskinpuoleisen ollessa uudemmasta vuosimallista. Adrianmonkkina päädyin hommaamaan vänkärin puolelle purkaamolta samanlaisen ja se odottelee noutoa matkahuollossa.
Soitin menee vaihtoon, kun CD-soitin ei suostu sylkemään ulos sitä Juha Tapion levyä, joka sisässä oli. Nätisti se kyllä sitä soittaa... Onneksi sattuu olemaan varalla LG:n soitin, jossa on myös AUX-liitäntä.
Öljyt ja suodattimet pitäisi vaihtaa, kun huoltoilmaisimen mukaan huolto on ylitetty 10tkm:lla! Hihna on edellisen omistajan mukaan 70tkm ajettu. Toinen mokoma tuolla periaatteessa pitäisi päästä mutta katotaan viidenkympin jälkeen.
Laittelen kuvia ja päivityksiä sitä mukaa, kun tulee raportoitavaa.
Saabikin pyöri mielessä jossain määrin mutta työmatkan lyhyydestä johtuen rupesin miettimään, että ehkä jokin vähän vähemmällä polttoaineella kulkeva voisi olla ehkä järkevämpi vaihtoehto. Alkuun ajatuksena oli laittaa Toyota Celica 1.6 eli äärimmäisen perustekniikkaa kivemmissa kuorissa. Aikaisemmat hyvät kokemukset Citroen Xsarasta siirsivät ajatukset Xsara VTR:ään mutta sitten rupesin katsomaan äitimuorin Peugeot 206:tta sillä silmällä. Hänellä on ollut samainen 206 jo 11 vuotta eikä kuuleman mukaan ole ollut ongelmia.
Rupesin sitten katselemaan samanlaista ja lähistöltä löytyikin passeli yksilö: vuosimallin 2002 1.4 XR, ajettu 216tkm. Ei mikään helmi eli naarmuja ja kolhuja oli mutta muutoin kuosissaan ja teknisesti toimiva. Koeajon jälkeen tuli tehtyä kaupat ja nyt on viikon päivät tullut tuolla ajeltua ja olen ollut tyytyväinen. Olen kuullut Peugeotin ajo-ominaisuuksia kehuttavan ja kyllä tuo huutoonsa tuntuu vastaavan. Tuo 1.4 on ainakin kaupunkiajossa pirtsakka eikä tuo sopivalla vaihteenkäytöllä maantielläkään jalkoihin jää.
Ainahan käytetyissä jotakin on ja tinkimällä säästettyjä rahoja on tullut käytettyä mm. ajovalopesureihin, takalasin pyyhkijänvarteen, kuskin penkin säätökahvaan sekä uuteen takalasiumpioon. Huomasin nimittäin umpioiden olevan eri paria, kuskinpuoleisen ollessa uudemmasta vuosimallista. Adrianmonkkina päädyin hommaamaan vänkärin puolelle purkaamolta samanlaisen ja se odottelee noutoa matkahuollossa.
Soitin menee vaihtoon, kun CD-soitin ei suostu sylkemään ulos sitä Juha Tapion levyä, joka sisässä oli. Nätisti se kyllä sitä soittaa... Onneksi sattuu olemaan varalla LG:n soitin, jossa on myös AUX-liitäntä.
Öljyt ja suodattimet pitäisi vaihtaa, kun huoltoilmaisimen mukaan huolto on ylitetty 10tkm:lla! Hihna on edellisen omistajan mukaan 70tkm ajettu. Toinen mokoma tuolla periaatteessa pitäisi päästä mutta katotaan viidenkympin jälkeen.
Laittelen kuvia ja päivityksiä sitä mukaa, kun tulee raportoitavaa.
Viimeksi muokannut tsaarela, Ke Tammi 17, 2018 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
Nämä ovat kyllä hyviä ja mielenkiintoisia ketjuja, tarjoavat faktaa mutun tilalle, vaikka kyse onkin aina autoyksilöistä. Kiitoksia siis jo tässä vaiheessa että rupesit raportoimaan. Ranskan autoteollisuudella (pl. Groupe Renault) on minun sympatiani puolellaan, vaikka valitsinkin viimeksi autoa vaihtaessani lopulta saarivaltioiden yhteistyön hedelmän, johon olen ollut oikein tyytyväinen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
Rakkaus leviää. Mikäs sen mukavampaa, näitä on kiva tavailla jos kohta kirjoitellakin. Mun suosikki Tuulilasi-lehdessä on aina ollut "kymppitonni käytetyllä" ja vastaavat, joten ylläri !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
^Juu sama. Nuo jutut taisivat alkaa varsinaisesti 90-luvun alussa lamatunnelmissa, jolloin henki oli todella kokeileva, eli diesel-Jetta vaihtui puukylkifarmariin jne. Tehdäänköhän niitä enää lainkaan? Lopetin lukemisen siinä vaiheessa kun puolet sisällöstä rupesi olemaan tyylitöntä yhdistelmää Gloriaa ja Top Gearia (ja hinta tähtitieteellinen).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
Nämä oli kyllä mainioita. Jos en ihan omiani muista niin ensimmäiseksi tuohon suoritteeseen joutuivat Corolla ja BX. Jossain vaiheessa testiä tuli lukijan vihjeen perusteella suuri ahaa-elämys: BX:n jousipallot voi täyttää.IC1970 kirjoitti:Mun suosikki Tuulilasi-lehdessä on aina ollut "kymppitonni käytetyllä" ja vastaavat, joten ylläri !
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
Vähän remontinpoikastakin tuli tehtyä, kun rupesin ihmettelemään, miksi kuskin penkin korkeudensäätö ei toimi. Koko istuin tuntui olevan kallellaan oven suuntaan.
Eipä siinä muuta kuin penkki irti lattiasta neljä ruuvia irroittaen ja johtosarjan liittimet löysäten. Siellä puuttui sitten säätövivuston liittymäkohdasta yhdistävä tappi. Onneksi se löytyi tuhkakupista. Tappi paikalleen ja penkki säätyy taas. Samalla korjasin irronneet istuintyynyn kannakkeet.
Ajosta tuli kumman paljon miellyttävämpää, kun penkki on sopivassa asennossa.
Eipä siinä muuta kuin penkki irti lattiasta neljä ruuvia irroittaen ja johtosarjan liittimet löysäten. Siellä puuttui sitten säätövivuston liittymäkohdasta yhdistävä tappi. Onneksi se löytyi tuhkakupista. Tappi paikalleen ja penkki säätyy taas. Samalla korjasin irronneet istuintyynyn kannakkeet.
Ajosta tuli kumman paljon miellyttävämpää, kun penkki on sopivassa asennossa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
Eipä uskoisi miten pienen ja merkityksettömän näköisen osan murtuminen voi vaikuttaa asioihin. Pökötin alkuperäismankassa vain rattaat rallattivat, kun koitin ottaa levyä pois. Asentelin jo tarvikemankan paikalleen mutta adapterikaapelista huolimatta se veti kellon jumiin eikä kajareidenkaan ISO-liitäntä ole ilmeisesti ihan standardi, kun vaikuttaa, että soitin tulkitsee auton oikean sivun kaiuttimen olevan auton etukaiutin ja vasemman sitten vastavuoroisesti takakaiuttimen. Lisäksi äänenlaatu tuossa viidenkympin LG:ssä oli lähinnä luokaton.
Rupesin siis perehtymään tuohon originaali-Clarioniin. Pienellä haulla löytyi vastaavat oireet alla olevasta linkistä ja ratkaisu. Siellä oli pieni ruuvinkorvake lohjennut rattaita peittävästä kotelosta. Tippa liimaa siihen ja vot! Johan tuli edellisen omistajan Juha Tapio ulos koneesta.
Tuota adapterikaapelia on kahdella mallilla ja paikallisen marmorin hyvistä perusteluista huolimatta olen kyllä edelleen sitä mieltä, että minun autooni olisi tullut juurikin se toinen kaapeli eikä tämä. No, eipä sillä enää väliä, kun tuo alkuperäinen mankka tuli kuntoon.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?to ... #msg172664
Rupesin siis perehtymään tuohon originaali-Clarioniin. Pienellä haulla löytyi vastaavat oireet alla olevasta linkistä ja ratkaisu. Siellä oli pieni ruuvinkorvake lohjennut rattaita peittävästä kotelosta. Tippa liimaa siihen ja vot! Johan tuli edellisen omistajan Juha Tapio ulos koneesta.
Tuota adapterikaapelia on kahdella mallilla ja paikallisen marmorin hyvistä perusteluista huolimatta olen kyllä edelleen sitä mieltä, että minun autooni olisi tullut juurikin se toinen kaapeli eikä tämä. No, eipä sillä enää väliä, kun tuo alkuperäinen mankka tuli kuntoon.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?to ... #msg172664
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
No nii,taas mielensä pahoittaa og 900 the one and only miehet
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
^vai sittenkin og9-5?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
No jos minä vaikka vähän näön vuoksi pahoitan mieltäni, ettei skodistit tunne oloaan yksinäiseksi, kun pösistejäkin vähän halveksutaan. Snif.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
Kävin paikallisesta marmorista ostamassa rekisterikilven valon pohjineen á 4,80 €.
Katselin vanhoja huoltokuitteja joltain nyrkkipajalta. Ei oltu rekisterikilven valon polttimoa alettu vaihtaan, kun suojakupu oli puuttunut. Tästä oli oikein erikseen maininta. Lienee vissiin nyrkkipajalle ollut liika työlästä alkaa soittaan marmorille ja kysäistä, josko vaikka sattuisi hyllyssä olemaan, niin kuin oli.
Pitää tuo jossain välissä heivauttaa paikalleen. Polttimokin tuli tuohon samaan hintaan.
Pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa öljyt tai käydä jossain öljynvaihto aikaa varaamatta -puljussa tuo hoitaan. Samoten askiin pitäisi öljyt vaihtaa.
Katselin vanhoja huoltokuitteja joltain nyrkkipajalta. Ei oltu rekisterikilven valon polttimoa alettu vaihtaan, kun suojakupu oli puuttunut. Tästä oli oikein erikseen maininta. Lienee vissiin nyrkkipajalle ollut liika työlästä alkaa soittaan marmorille ja kysäistä, josko vaikka sattuisi hyllyssä olemaan, niin kuin oli.
Pitää tuo jossain välissä heivauttaa paikalleen. Polttimokin tuli tuohon samaan hintaan.
Pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa öljyt tai käydä jossain öljynvaihto aikaa varaamatta -puljussa tuo hoitaan. Samoten askiin pitäisi öljyt vaihtaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
Pitääpä kirjoittaa muutama rivi ranskalaisesta ergonomiasta ja käytettävyydestä. 206:n penkilämmittimen katkaisimet ovat ihan hyvin esillä ja käsillä penkkien välissä. Ingenieur Pierre on vain jostain syystä pistänyt nappulat peräkkäin. No tämä ei sinällään haittaa, mutta kun napeissa ei kauhean hyvin indikoida, kumpi kytkee kumman istuimen lämmityksen päälle. Istuinkuvakkeiden selkänojat on kyllä napeissa eri päin mutta ei se hirveästi auta asiaa. Manuskakaan ei asiaa sen kummemmin valaise. Kokeileminenkaan ei vielä oikein ole tuonut selkeyttä asiaan, kun istuinlämmittimet lämpiävät hitaasti/ovat tehottomat/eivät yksinkertaisesti toimi. Merkkivalo kyllä syttyy.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
Kävin tänä aamuna Lidlistä ostamassa Peugeotiin parin lötkösulkia huikeaan 14,90 € kokonaishintaan. Katsotaan miten toimivat.
Tuli myös hankittua Moponetistä öljyt ja suodattimet sekä huoltoa varten. Hauska, kun sattuu suodatintyyppi muuttumaan ja tunnisteena on moottorinumero. Siinä sitä sitten myyjän kanssa arvottiin mutta ilmeisesti kuitenkin jostakin järjestelmästä löytyi sama informaatio valmistenumeron perusteella. No, katsotaan passaako suodatinpanos koteloonsa. Pitää varailla aika TI-hallista öljynvaihtoa varten.
Täytyy muuten sanoa, että olisipa ollut nesteessä taannoin, jos ei olisi tuota Pököttiä alla. Rouvan Saabista sanoi akku työsopparin irti. Piti siis käydä Rouva hakemassa työmaalta ja epäonnistuneiden apukäynnistysyritysten jälkeen seuraavana aamuna toimittaa Peugeotilla uusi akku paikalleen.
Tuli myös hankittua Moponetistä öljyt ja suodattimet sekä huoltoa varten. Hauska, kun sattuu suodatintyyppi muuttumaan ja tunnisteena on moottorinumero. Siinä sitä sitten myyjän kanssa arvottiin mutta ilmeisesti kuitenkin jostakin järjestelmästä löytyi sama informaatio valmistenumeron perusteella. No, katsotaan passaako suodatinpanos koteloonsa. Pitää varailla aika TI-hallista öljynvaihtoa varten.
Täytyy muuten sanoa, että olisipa ollut nesteessä taannoin, jos ei olisi tuota Pököttiä alla. Rouvan Saabista sanoi akku työsopparin irti. Piti siis käydä Rouva hakemassa työmaalta ja epäonnistuneiden apukäynnistysyritysten jälkeen seuraavana aamuna toimittaa Peugeotilla uusi akku paikalleen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
Jos ne 15€ sulat on huonot nii Motonetin 5€/kpl halppispaskat on jo pari vuotta hinkannu lasia lähes päivittäin. Tos joskus kesällä meinasin luovuttaa ja ostaa uudet, mut raidat hävis ku putsasin (käyttämättömällä) vessapaperilla sulkien kumipinnat.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02
Joo, raaka pesuneste ja paperi elvyttää kummasti sulkia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621