Kesärenkaat 2017

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko kukaan törmännyt Saabissa (tai missään etuvetoisessa autossa) sellaiseen ilmiöön, että takarenkaat kuluisivat nopeammin kuin eturenkaat?

Loppuunajettuun hankittiin uudet kesärenkaat keväällä 2015. Ajoa on nyt siis takana kaksi kokonaista kesää (à 5000 km) ja se mitä tänä kesänä on ehditty ajaa (n. 2000 km). Uusina renkaissa oli 7 mm kulutuspintaa, ekan kesän jälkeen pintaa oli eturenkaissa jäljellä n. 5,5 milliä ja takana 6,0 milliä, eli kulumat kohtuunormaalit, mitä nyt tuntuu että pintaa lähti aika paljon 5000 km matkalle.

2016 kesäksi vaihdoin tietenkin kuluneemmat taakse ja paremmat eteen, jotta kuluma olisi lopulta tasaista. Ihmetys olikin suuri, kun viime syksynä takarenkaissa oli pintaa vain 4-4,5 mm ja edessä 5,0 mm. Takarenkaat oli kuluneet huomattavasti eturenkaita nopeammin. Tänään mittailin päivän tilanteen, ja takarenkaissa pintaa jo alle 4 mm kauttaaltaan, edessä vajaa 5,0 mm. Taas näyttäisi siltä, että takarenkaat kuluu nopeammin. Ne ovat pian jo vaihtokunnossa, vaikka renkailla on ajettu vasta 12 tkm.

Pyöränkulmat on tarkastettu ja säädetty keväällä 2016 takalinkkitankojen vaihdon jälkeen. Kaikissa renkaissa painetta 2,7 baria. Kaikki mittaukset tehty renkaan keskiurasta (renkaassa on kolme pitkittäistä uraa) ja kulumista on seurailtu melko tasaisesti, eli kuluma ei ole tullut yhtäkkiä. Molemmilla puolilla kuluma tuntuu olevan melko samanlaista, ero on selvä vain akselien välillä.

Nopeaan renkaiden kulumiseen olen pitänyt syyllisenä kaupunkipainotteista ajoa. Melko nopeasti kuluivat myös edellisen Saabin kesärenkaat: niillä ehdin ajaa renkaiden uusimisesta auton myyntiin neljä kesää ja 16,5 tkm, jona aikana pinta väheni kahdeksasta millistä jonnekin viiden paikkeille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8681
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Pyöränkulmat on tarkastettu ja säädetty keväällä 2016 takalinkkitankojen vaihdon jälkeen.
Voisin silti tarkastuttaa kulmat, onko tuolloin mennyt säätö ihan putkeen? Hämäävästi pikaisesti laskettuna tuo osuisi samalle ajalle kuin takarenkaat ovat alkaneet nopeammin kulumaan...
AZP kirjoitti: Nopeaan renkaiden kulumiseen olen pitänyt syyllisenä kaupunkipainotteista ajoa. Melko nopeasti kuluivat myös edellisen Saabin kesärenkaat: niillä ehdin ajaa renkaiden uusimisesta auton myyntiin neljä kesää ja 16,5 tkm, jona aikana pinta väheni kahdeksasta millistä jonnekin viiden paikkeille.
Minä kun maantiepainotteisessa ajossa olen käytännössä etu- ja nelivetoisissa eturenkaat vaihtanut joka kesä, takarenkaat joka toinen, eli n. 20-30/40-50tkm per rengaspari. Nyt on pitkästä aikaa takavetoinen käyttöauto, saa nähdä joko sillä saisi takarenkaat kulumaan samaa tahtia kuin eturenkaat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, tarkoitus olisi käydä piakkoin katsastuksessa, ja sen jälkeen katsomassa nuo pyöränkulmat. Katsastukseen ensin sen vuoksi, että jos tulee käytyä ensin kulmakoneella, niin aivan varmasti katsastuksessa löytyy alustasta jotain vaihdettavaa, minkä perästä joutuu taas sinne kulmakoneelle.

Ja itse asiassa kevään 2016 pyöränkulmien säätö ei mennyt ihan putkeen ekalla kerralla. Ekan käynnin jälkeen ratti jäi hieman vinoon, ja toimenpide uusittiin sen vuoksi. Outoa tässä oli se, että ensimmäisen säädön loppulukujen ja uusintasäädön alkulukujen välillä oli melkoisia eroja, vaikka tällä välillä ei kyllä autolle tapahtunut mitään, mikä olisi voinut pyöränkulmat sotkea.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8681
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kuulostaa tosiaan siltä, ettei suuntausoperaatio ole mennyt ihan putkeen. Näissähän muistaakseni oli joku taika, että pyöränsuuntaus pitää aloittaa takarenkaista, muuten menee reisille. Muuta ihmeellistä ei lie, mutta voi kai siinä silti mokata.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Aika reippaaseen tahtiin Kumhot kuitenkin kuluneet, eikös ne sellaiset olleet. Vaikka pyöränkulmat ei kohdallaan olisikaan, on kuluma melkoista.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä, Kumho Ecowing ES01:t pyörii alla. Halvat ja huonot. Tai kiinalötköihin nähden varmaan kalliit ja huonot :mrgreen:

On niin huonot renkaat, että ei mulla niin väliä jos kuluvat pois. Saapahan ostaa uudet ja paremmat.

Kovana pitäisin kulumaa itsekin lukujen valossa, mutta tosiaan tuntuu omassa käytössäni kuluvan renkaat kuin renkaat autossa kuin autossa nopeaan, kun ajo on niin kaupunkipainotteista. Ja toisaalta siis noilla eturenkailla on ajettu nyt se 12 tkm ja pintaa kulunut reilu 2 mm pois. Eli kyllä noilla tuolla tahdilla jonkun 25 tkm ajaisi yhteensä, riippuen vähän siitä henkilökohtaisesta valinnasta, että miten mataliksi ne urat kehtaa rullailla.

Tosin ajelua on aina tullut sen verran vähän, että otosta renkaiden kulumisesta ei ole kovin paljon. Koskaan en ole yhtäkään rengassatsia ajanut uudesta vaihtokuntoon asti, kun on aina lähtenyt auto ensin vaihtoon. Nämä on käytännössä toiset käyttöauton kesärenkaat joilla olen puskenut ajoa yli 10 tkm. Ne ekat oli nuo mainitut edellisen Saabin Falkenitm joissa kulumistahti oli melko sama kuin näissä Kumhon eturenkaissa. Kesäautot on asia erikseen, mutta niihinkin tulee kilsoja niin vähän että 10 tkm vaatii käytännössä luokkaa 10-15 vuoden ajanjakson, ja niissä on vähän erilaiset renkaat ja akselimassat kuin Saabissa, joten vaikea vertailla. Aikaisemmin kun vaihtui käyttöauto nykyistä useammin, niin en ole ehtinyt edes sitä kymppitonnia rengassarjalla ajaa, on ne sitten ollet käytetyt tai uudet.

Taino, '73 Kupla oli ympärivuotisena käyttöautona syksystä 2000 alkuvuoteen 2005. En muista paljonko sen renkaisiin tuli kilsoja tuolla ajalla, mutta en ostanut siihen uusia kesärenkaita tuona aikana. Sen sijaan muistan uusineeni siihen takarenkaat kerran kaivamalla Teekkarien Autokerhon tallinedustan romuläjästä jotkut muutaman millin pinnalla olleet 185/65R15-renkaat auton alle. Ne loppuunkuluneet takarenkaat olikin ehkä jostain 80-luvulta, että niiden loppuunajaminen kesti ehkä Kumhoja kauemmin, kun kumi alkoi olla vähän tujumpaa kuin tuore koreankumi :mrgreen:

On niistä ajoista nuo rengasvalinnat ja -hankintamenetekmät jo vähän aikuistuneet joo :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ensiasennusrenkaat Continental ContiEcoContact 5:t koossa 215/55/16 ovat nyt pyörineet 8950km (viime kesänä alkaen heinäkuun puolivälistä) + 7240km (tänä kesänä) Skeidan alla, eli vähän reipas 16tkm.
Noissahan on neljä pääuraa, pintaa on nyt edessä kahdesta keskimmäisesestä mitattuna 4.1mm ja ulommaisessa 3.3mm jäljellä. Takakumeissa samoista urista 6.2mm ja 5.5mm. Eli ns. vaihtokunnossa ainakin noi etuset. Tuskin kestävät edes kesägummikauden loppuun. Tähän empiiriseen kokemukseen perustuen jätän jatkossakin ylihintaiset preemiumkumit kauppaan niiden autojen kohdalla johon ostan itse renkaat "suoraan" ja ajan mieluummin halpiskumeilla, jotka kestävät sentään noita kilometrejä vähän paremmin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kaks parasta etuakselille ja toisiks huonoin taakse oikealle huonoimman jäädes takavasemmalle, niin johan taas puksuttaa tuhansia ja tuhansia kilometrejä eikä tarvi miettiä, että rengaskauppias pääsis viä myymään hyvät käytetyt lähes uusien hinnalla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eiiii!!2"!2#!"! Eihän noihin liisinkeihin mennä koskemaan omin kätösin. Muutenkin kun "virallinen" ohjeistus käskee laittamaan paremmat renkaat taakse, niin mikäs minä olen rengasliikkeen Asian Tuntijoita haastamaan. Parastahan tuossa siis se, että jo focuksesta hankittuun kokemukseen perustuen, tuuppaavat kokonaan uuden sarjan alle, vaikka takagummeissa tosiaan vielä se ~6mm pintaa.

En tiedä kuka noita leasingyhtiöiden sääntöjä oikein laatii, mutta uskoisin, että pienellä järkiperäistämisellä huolto & rengaskustannuksista pystyisi karsimaan ihan kunnolla niistä kertyviä kuluja...liisurikuskeille vaan achillekset alle ja huollot kilpailuttaen autojerryssä, katsastukset jossain muualla kun K1 ja A-katsastus, niin ainakin nämä kulunkit saataisiin n. puoleen vs. merkkirengas/Vianor/Euromaster, merkkihuolto jne... :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jaa nii mä jo unohdin, että kyseessä on liisinkiraketti. Mä en kyllä vaa viäkää tajua, että mikä salaliitto se parempien renkaiden laitto taakse on. Autot on ollu luonnostaan aliohjaavia varmaan 70-luvulta saakka ja viimeset 20 vuotta jokases Datsuniski on ollu ajonvakautus. Ehkä se on vain joku sovittu sääntö, että kaikki laittaa paskat eteen, jotta saadaan hyviä käytettyjä markkinoille.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3558
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Avensis söi takarenkaita hivenen nopeammin kuin eturenkaita, koko ajan, riippumatta siitä mitä oli alla. Siihen vaihdettiin myös takalevyt, mutta etulevyt oli vielä originaalit. Että ei se takapainotteisuus niin ihmeellistä ole, kai. Meillähän oli aina koiravarustus takapaksissa ja aika usein 1-2 koiraakin, joten lastia oli koko ajan, en tiedä oliko sillä vaikutusta ?

Focuksessa on myös Contit ensiasennuksina, katsotaan, meneekö ensi kesäkin niillä. Mittailen sitten syksyllä renkaanvaihdon yhteydessä missä mennään, ajoa ehtii tulla kyllä siihen mennessä ainakin 15 tkm, joten jotain osviittaa saa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:Autot on ollu luonnostaan aliohjaavia varmaan 70-luvulta saakka
80-luvun lopun satku ilman kallistuksenvakaajia on kanssasi eri mieltä :D
JP Vette kirjoitti:ja viimeset 20 vuotta jokases Datsuniski on ollu ajonvakautus.
Tuttava- ja perhepiiristä:
- 18-vuotias Honda
- 13- ja 16-vuotiaat Saabit
- kaksi 16-vuotiasta Nissania
- 8- ja 13-vuotiaat Volkswagenit
- 14- ja 16-vuotiaat Opelit
- 13-vuotias Mazda
- 8-vuotias Dacia

Haluatko veikata mikä varustepuute näitä kaikkia yhdistää? :mrgreen:

Nimim. aina parhaat renkaat taakse.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Rattivaihde kirjoitti:Haluatko veikata mikä varustepuute näitä kaikkia yhdistää? :mrgreen:
Ensiomistajien krooninen persaukisuus ja periaatteellisuus ylimääräisen autoveron suorittamisesta?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^ :lol: ei kun ESP:ttömyys.

Suureen osaan ei tainnut olla edes tarjolla (ei ainakaan Hondaan), Opeleissa ja Daciassa on vieläpä paras saatavilla ollut varustetaso. :D

Olen ajanut neljällä yli 10-vuotiaalla ESP:llisellä autolla; näistä yksi Volvo, yksi Saab ja kaksi Mersua. Ruotsalaiset maksaneet uutena 40+t€, Mersut 70+t€.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja Lasu »

En kyllä itsekään ole tuota vouhkausta ymmärtänyt että pitää kulutella rengassetti epätasaiseti laittamalla parempia taakse. Sitte ku etuset on sakoilla niin ostetaan uusia taas taakse ja simsalapim, meillä onkin taas sekarengastus autossa.
Ajan mielummin setin loppuun tasaisesti kuluttaen kun tyrkkää aina ne paremmat eteen ja sitten ostan kerralla uudet joka nurkkaan kun kaikki ovat lopussa.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Vastaa Viestiin