Lex-berner ja saabismin kalleus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Rames
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 22:35
Paikkakunta: Ruotsalo

Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja Rames »

Laskeskelin tuossa livetrafistahttp://www.trafi.fi/live-laskuri/ mitä diiselini verotus käytännössä tekisi. Pahaa teki kuin laskeskelin että omilla ajoillani, huomioimatta polttoaineen hintaa tulin siihen tulokseen että valtion maksut melkein tuplaantuivat noin 650€. Uskaltauduin laskea haaveeni bensafemman tulevat verot ja näyttäisi siltä että taitaa haaveena pysyäkin.
Emännän ruoskalla jos ajelisi samat ajot niin nousisi hurjat 900€. Nyt hänen ajoillaan puhutaan muutamasta kympistä.

Kyllä pahalta tuntuu :evil: Mitäs kanssa saabeilijat?
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja Julle »

Akat pitäisi pitää poissa päätöksenteosta.
9-5 Aero - 00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kirjoittelinkin jo omaa mielipidettäni tuonne toiseen ketjuun:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1153486

Toisaalta hallituskumppanit Kokoomus ja PS eivät vaikuttaneet ainakaan heti kättelyssä kovin innostuneilta LVM:n kaavailuista. Jospa järki voittaisi?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Kyllähän tuo hieman omituiselta himmeliltä vaikuttaa kokonaisuudessaan.

Hieman myös kyseenalaistan lakialoitteen oikeudenmukaisuuden. Esim. auton ikä vaikuttaa suoraan tuohon maksuun: -95 rekisteröidyn tonnarin maksut olisi 315 eur vuodessa matalammat, jos se olisi 10 vuotta nuorempi, ilman että muuttaa mitään muita speksejä. Ilmeisesti vanhat autot on vain tarkoitus saada pois teiltä. Ikäsyrjintää sanon minä!
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kokokailla paska juttu, mutta kepullahan on noista paskoista laeista ja suunnitelmista jo entuudestaan kokemuksia.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/miel ... i-1.145551
Sininen Saab 9-3, '99
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja HEV »

AnttiH9-3 kirjoitti: Esim. auton ikä vaikuttaa suoraan tuohon maksuun: -95 rekisteröidyn tonnarin maksut olisi 315 eur vuodessa matalammat, jos se olisi 10 vuotta nuorempi, ilman että muuttaa mitään muita speksejä. Ilmeisesti vanhat autot on vain tarkoitus saada pois teiltä. Ikäsyrjintää sanon minä!
Siihen Trafin laskuriin kannattaa suhtautua varauksella: vuosimallin muuttuessa 2001 -> 2000 kilometriperustainen maksu kymmenkertaistuu (tai sitten sinne on leivottu tuollainen "vanhat autot pois teiltä"). Laskennallinen autovero on myös ihan huuhaata - se on jo maksettu käytetyssä autossa enkä usko että jäljellä olevaa palautettaisiin. 8O Ehkä Trafi on saanut määräyksen, että nykyisten verojen pitää näyttää isommilta kuin ne on.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onko tuo vero sidottu jotenkin auton päästöihin tai painoon, niin kuin täällä Ruotsissa. :?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nsskatten/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Ei taida mennä läpi hallituksessa,
Viimeksi muokannut jarkar, Su Tammi 22, 2017 23:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

viggen kirjoitti:Onko tuo vero sidottu jotenkin auton päästöihin tai painoon, niin kuin täällä Ruotsissa. :?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nsskatten/
On se täällä nytkin jo sidottu hiilidioksidipäästöihin, ja nousee vaan jatkuvasti, 60€ vuodessa tullut lisää kaikille autoille tänä vuonna ja jos tämä berneröinti ei toteudu, niin maksu jatkaa kasvuaan vuosittain samalla summalla ainakin 2019 asti.

Esim. Omista tuon vähäpäästöisimmän C5:sen(129g/km) vero on jossain 200e/vuosi (+käyttövoimavero 460€) paikkeilla, kun taas C6:sen vero on 460e/vuosi (266g/km).

Tässä Bernerin esityksessä on siis enemmän kyse siitä, että jstkossa pitäisi maksaa myös väylämaksuja joko kuukausimaksulla tai kilometriperustaisella maksulla tämän ajoneuvoveron lisäksi ja väylämaksu on sitä kovempi mitä enemmän auto päästää co2-päästöjä. Esim C6:se kohdalla 10tkm vuosiajoilla se tarkoittaisi nousua 460€ -> 1200€
Tomppa & Saabit myyty :(
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

HEV kirjoitti:
AnttiH9-3 kirjoitti: Esim. auton ikä vaikuttaa suoraan tuohon maksuun: -95 rekisteröidyn tonnarin maksut olisi 315 eur vuodessa matalammat, jos se olisi 10 vuotta nuorempi, ilman että muuttaa mitään muita speksejä. Ilmeisesti vanhat autot on vain tarkoitus saada pois teiltä. Ikäsyrjintää sanon minä!
Siihen Trafin laskuriin kannattaa suhtautua varauksella: vuosimallin muuttuessa 2001 -> 2000 kilometriperustainen maksu kymmenkertaistuu (tai sitten sinne on leivottu tuollainen "vanhat autot pois teiltä"). Laskennallinen autovero on myös ihan huuhaata - se on jo maksettu käytetyssä autossa enkä usko että jäljellä olevaa palautettaisiin. 8O Ehkä Trafi on saanut määräyksen, että nykyisten verojen pitää näyttää isommilta kuin ne on.
Tällä mallilla kävisi niin, että tulevaisuudessa persaukiset "pakotettaisiin" ajamaan uusilla autoilla. :lol:

Kun ajelee noilla yli 25v laitteilla, niin statusarvo tulee nousemaan kummasti.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Tuossa laskurissa ei ole edes E85 polttoainevaihtoehtoa. Vaikuttaa sekin kun siinä ei ole veroa samaan tapaan kuin muissa polttoaineissa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Ihmettelen miksi Bernerin mallissa puhutaan vain uuden auton ostamisen kannustimista. Eikö norsunluutornissa ole tullut mieleen, että isolla osalla suomalaisista ei ole varaa tai halua ostaa uutta autoa? Kädestä suuhun elävälle pätkäduunarille on ihan sama maksaako uusi auto 25 vai 20 tuhatta, se ostaa kuitenkin jonkun tonnin ruoskan.

Vanhalla autolla ajavalle ei tarjota käytännössä minkäänlaista porkkanaa vähentää ajojaan. Päinvastoin, kustannuksia siirrettäisiin yhä enemmän käytöstä ja todellisista CO2-päästöistä (polttoaine) kiinteisiin kuluihin (väylämaksu tms. teoreettisten CO2-päästöjen mukaan). Eikä autojen päästöt oikeasti ole edes laskeneet niin paljon kuin viralliset CO2-luvut antaa ymmärtää :evil:
9-3 SC 2.0t -07
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja m&m »

Mites tuossa uudessa ehdotuksessa huomioidaan museoautot? Viekö yksikin vanha :saab: omistajansa kuukaudessa konkurssiin vai pitäisikö niitä varata yksi joka kuukaudelle? :mrgreen:
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mysiini kirjoitti:Ihmettelen miksi Bernerin mallissa puhutaan vain uuden auton ostamisen kannustimista. Eikö norsunluutornissa ole tullut mieleen, että isolla osalla suomalaisista ei ole varaa tai halua ostaa uutta autoa? Kädestä suuhun elävälle pätkäduunarille on ihan sama maksaako uusi auto 25 vai 20 tuhatta, se ostaa kuitenkin jonkun tonnin ruoskan.

Vanhalla autolla ajavalle ei tarjota käytännössä minkäänlaista porkkanaa vähentää ajojaan. Päinvastoin, kustannuksia siirrettäisiin yhä enemmän käytöstä ja todellisista CO2-päästöistä (polttoaine) kiinteisiin kuluihin (väylämaksu tms. teoreettisten CO2-päästöjen mukaan). Eikä autojen päästöt oikeasti ole edes laskeneet niin paljon kuin viralliset CO2-luvut antaa ymmärtää :evil:
Kuulun niihin joilla auto on työväline ja muu käyttökin on välttämättömään liikkumiseen tarvittava apuväline. Myös ei ole tai tule olemaan varaa eikä edes kiinnostusta uusiin huipputeknisiin pimpelipompeleihin ja ajaa osaan ilman kaikenmaailman navigointi, ajonvakautus, luistonesto jne hilavitkuttimiakin.

Maksanut olen bensaveron ja ajoneuvoveronkin muodossa riittävästi tiestöön ja minusta noilla veroilla pitää saada vain ne korvamerkittyä valtion toimesta siihen mistä maksettiin eli tiestön ylläpitoon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Lex-berner ja saabismin kalleus

Viesti Kirjoittaja valtteri »

jarkar kirjoitti:Ei taida mennä läpi hallituksessa,
Onneksi ei mennyt http://yle.fi/uutiset/3-9419760
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Vastaa Viestiin