Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:Satanen kuus lisää ja tuplasti maksuaikaa, niin auto olis velaton ja 4v/80tkm jälkeen lienee reaaliarvoltaan kympin auto helposti.
Joo, jos saa negatiivisen koron rahoitukselle. 399 € kk-erällä neljässä vuodessa tulee maksuja suoritettua 19 152 €, joten ei se 22 t€:n rahoitus ilman miinuskorkoa neljässä vuodessa kuoletu :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pakari kirjoitti:...
No tuo on ainut, jos ne oikeasti kans kestää sitte. Toisaalta mä oon jo luovuttanu rekkarivalojen kans. Käytännös yhdeskää autos ne ei oo tainnu pelata. Avoon laitoin ledit, mut pimeenä neki on jo. Sitä en ole selvittäny, että tappoko ne aika vai kontaktihäiriö.
AZP kirjoitti:...
Okei, ei ihan niin halpa. Mut tosissaan jos on noin pienillä kilsoilla valmis maksamaan 300€/kk pelkästä autosta ja sen päälle muut kulut, niin eikai se väärin ole :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin, se on ihan oma valinta, onko valmis maksamaan. Iso osa ihmisistä tuntuu olevan, kun tuo 20 tkm/v taitaa kuitenkin olla hieman keskimääräistä suomalaista ajosuoritetta enemmän ja nuo kampanjan parin vuoden kk-maksut kattavat suunnilleen keskimääräisen uuden auton arvonaleneman käyttöajalta. Pointti olikin siis se, että ostamalla auton omalla rahalla tai perinteisellä rahoitusmallilla ottaa suunnilleen yhtä paljon turpaan kuin tarttumalla tuohon Länkkärin tarjoukseen, mutta Länkkärin mallissa riski arvonalenemasta on rajattu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojuu, ehkä ymmärsin väärin näkemyksesi.

Ei liity nyt edelliseen mitenkään, mut mä oon alkanu jo pohtimaan tosissani seuraavaks autoks Corsaa, Fiestaa tms pikkupaskaa. Varusteltunakin 6-7 k€ halvempi kuin Astra, mutta arvonalenema on pakko olla pienempi kuin kalliimmas, koska lopulta nolla tulee vastaan. 90% ajasta istun autos ihan keskenäni, joten takapenkki ja -luukku on aika tyhjänä muun aikaa. Jos Corsaanki päätyis, niin koneeks sais saman 1.0T kuin nytkin, mutta kulutus oletettavasti olis viä inan vähemmän. Jos jotain huonoa Corsasta pitää hakemalla hakea, niin kattoluukkua ei saa 3-oviseen. Mitä niillä takaovilla tekee, jos takapenkillä pyörii huomiotakki ja kypärä :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Uudessa teknarissa yksnelkku Astran käyttökulut 32.9snt/km
Nettiauton sivuilta pääsi lukemaan koko jutun ilman maksumuuria.
Käyttö- ja kokonaiskulut
Bensiinimoottorisen Astran keskikulutukseksi käyttötestissä tuli 6,4 l/100 km. Suoran kilpailijan, Peugeot 308 SW:n kulutus oli taannoisessa käyttötestissä (TM 23/15) 6,8 l/100 km. Merkittävästi vähemmällä käyttötestissä on mennyt Toyota Auris Hybrid, jonka kulutus oli noin litran Astraa matalampi.
Tosin Astran itsensä mielestä kulutus oli paljon mittaamaamme pienempi. Ajotietokoneen ilmoittaman ja todellisen kulutuksen ero oli tankkausväleillä noin 0,6 l/100 km.
Käyttötestin vakuutusmaksut on laskettu käyttämällä esimerkkihenkilönä pääkaupunkiseudulla asuvaa 40-vuotiasta mieshenkilöä, jolla on nuhteeton vakuutushistoria eli täydet bonukset. Astran liikenne- ja autovakuutukset ovat hyvin edulliset.
Käyttötestin välittömät kulut olivat 14,17 €/100 km. Siihen on laskettu mukaan käyttötestin aikana kertyneet polttoaine- ja vakuutusmaksut sekä ajoneuvoverot oletetun kolmen ajovuoden mukaan.
Pyysimme lisäksi hinta-arvion kolmevuotiaalle vastaavasti varustetulle autolle Autovistalta, joka on erikoistunut muun muassa käytettyjen autojen hinnoitteluun. Laskimme pääomakuluihin arvonaleneman lisäksi kahden prosentin sidotun pääoman koron. Näin käyttötestin kokonaiskuluiksi, niin ikään kolmelle vuodelle laskettuna, muodostui 32,90 €/100 km.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Käyttökulut (ilman arvonlaskua) 25 snt/100km isommat kuin 1.6 diesel-Octaviassa 8O Eli mun 1.0T on tosi pihi, kun jo polttoainees on litran etumatka tohon isolohkoon :D

Mä en tuota testiauton lopullista hintaa lähde muuntamaan omaani sopivaksi, koska ajan alle vuodessa sen mitä testissä on arvioitu kolmelle vuodelle. Silmään kyllä pisti testis lastenistuimen asento, jonka itekki olen pistänyt merkille (ei tietoa eikä kokemusta paremmasta). Nyt penkin fyllit on kiristetty lyttyyn. Aluks mentiin liian pystys asennos, mut kun muksu kerran nukahti pää etukenoon, niin loppu fyllien sääliminen :twisted:

Ledien toiminta sai kyl niin tylyn arvion, ettei yhtää harmita niiden jättäminen pois...

Hauska sattuma, et just eilen tilasin TM:n itelle. Edelliseen työpaikkaan tuli, mut se etu päätty niin piti tilata oma. Satasella sai 15 kk. Aika iso raha lehdestä, jonka jutut on pääosin aika hassuja.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:...mä oon alkanu jo pohtimaan tosissani seuraavaks autoks Corsaa, Fiestaa tms pikkupaskaa. Varusteltunakin 6-7 k€ halvempi kuin Astra, mutta arvonalenema on pakko olla pienempi kuin kalliimmas, koska lopulta nolla tulee vastaan. 90% ajasta istun autos ihan keskenäni, joten takapenkki ja -luukku on aika tyhjänä muun aikaa.
Samaa pohdiskelin jokin aika sitten meidän perheeseen; riittävän isolla kontilla varustettu B-segmenttiläinen olisi meille riittävä 95 %:iin ajoista. Suurimman osan ajan autoa yksin. Täyttä on silloin (hyvin harvoin), kun mukana on kaikki kolme ihmistä ja koira, joka matkustaa boksissa. Tuo boksi on sen kokoinen, että se menee takapenkille turvaistuimen viereen ja jonkun VW Polon konttiin poikittain. Tosin silloin sinne konttiin ei paljon muuta mahdukaan.

Kuitenkin mökkireissuilla jo nykyinen Saappi tuntuu käyvän välillä ahtaaksi. Mökille kun pitää ottaa mukaan koko perhe, ihmisten kamat, vähän koiran kamoja, työkaluja, ruokaa ja usein sinne on jotain vähän pöytälamppua isompaa muutakin vietävää. Ratkaisu tähän voisi olla tavaraboksi katolle niitä muutamaa kertaa varten, mitä vuodessa tilaa tarvitsee. Tai ottaa peräkärryn suosiolla koukkuun kiinni.

Lastenrattaita me ei yleensä autoilla minnekään, aina ihmetellyt miksi joillain pitää olla rattaat aina autossa silloin kun lapsi istuu mukana. Kesäisin meillä toki on yhdet rattaat kotona, toiset mökillä.

Ja sitten tosiasia on myös, että meillä on mökille 30 min ajomatka. Ei sinne tarvi kertarysäyksellä keväällä kaikkea viedä koko perheen kanssa samalla ajokerralla. Vähän kun suunnittelee logistiikkaa, niin todellinen tilantarve voi osoittautua aika paljon vähäisemmäksi. Nykyisin mökkireissua varten tulee otettua mukaan paljon työkaluja varmuuden vuoksi, kun ne kerran konttiin mahtuu. Sitä kuvittelee, ettei pärjäisi nykyistä pienemmällä autolla, koska on tottunut käyttämään kaiken tilan mitä tällä hetkellä käytettävissä on.

Ei nyt toisaalta ole mitään pakottavaa syytä vaihtaa autoa pienempään. Satunpahan vain tykkäämään pienistä autoista, kun kesäisin saa Oldsmobilen kanssa hikoilla rekkakuskia leikkien ihan riittävästi. Hauskin perheauto omassa historiassani oli faijan muinainen '98 VW Polo 1.4 Eibachin alustasarjalla. Sen ratissa oli aina sellainen olo kuin olisi mikroautolla liikkeellä. Hauskuudessa se ei hävinnyt yhtään myöhemmälle Mazda MX-5:lleni.

Tuossa muutama viikko sitten kun oli yön yli koeajossa Skoda Roomster, niin mieleenpainuvin asia koeajosta oli se, kun ei autotalliin ajaessa tarvinnut yhtään tähdätä. Ihan kuin olisi kuplavolkkaria talliin ajanut. Saabin ja Oldsin kanssa jää peilien ja ovenkarmien väliin reilu 5 cm, joten aina saa olla tarkkana. (kyllä, peilien kärkiin mitattuna Saab ja Oldsmobile on yhtä leveitä autoja :roll:)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

AZP kirjoitti: Lastenrattaita me ei yleensä autoilla minnekään, aina ihmetellyt miksi joillain pitää olla rattaat aina autossa silloin kun lapsi istuu mukana. Kesäisin meillä toki on yhdet rattaat kotona, toiset mökillä.
Meillä noi on ihan ehdottomat ton vajaan kaksivuotiaan kanssa.. Luonnollisestikaan ostoskärryissä istuminen ei tule kysymykseenkään, vaan iskee sellainen raivari niihin laittaessa, ettei ole tosikaan.

Jos taas yrittää kävellen ottaa mukaan, niin tietysti menojalka vipattaa ja mikäs sen kivempaa kuin mennä repimään kamoja hyllyiltä ja laittamaan kaikkea suuhun, ja sitten kun tämän reippaan pikkuisen menee keskeyttämään, niin sitten rääytään ja pyöritään pitkin lattiaa ja ei suostuta millään liikkumaan, ja kun ottaa syliin, niin ottaa uusimman keksimänsä keinon käyttöön ja huutaa niin täysillä kuin pystyy "apua apua apua", ja kyllä riittää pitkiä katseita. Mistä lie periny itsepäisyytensä ja uhmansa.... 8O

Jostain syystä tämä pieni tuholainen kuitenkin viihtyy hyvin omissa vaunuissaan köytettynä ja kaupassa käynti on yhtä juhlaa, tästä syystä ainakin meillä on lähes aina rattaat mukana :)

Ja rattaissa on aika paljon eroja, Emmaljungan mondialien kanssa taistelin vuoden ja NG9-5 luukku ei niille riittänyt, nyt toisen ollessa tulossa hankittiin jotkut kaksoisrattaat joku city runner tms, niin noihan menee heittämällä myös Saabin konttiin, vaikka onkin kaksosrattaat, ja tilaa jää vaikka kuinka.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Kuria, keppiä ja porkkanaa se vain kaipaa :mrgreen:

Jatkoihmettelyni onkin se, että miksi e muksut pitää aina roudata kauppaan mukaan? Meillä ostokset hoidetaan pääosin niin, että autoileva vanhempi (=minä) hoitaa kauppareissut yksin. Joskus sitten kauppaan kävellään kotoa muksun ja rattaiden kanssa. Kun sattuu joskus mukaan kauppaan autoreissulta, poika tosin viihtyy ihan ok niissä ostoskärryjen istuimissa. Mitä nyt yrittää pihistää kärrystä kaiken mihin ylettyy, ja kärryjen kanssa pitä pysytellä käytävien keskellä, muuten hyllyiltä päättyy kaikki käden ulottuvilla oleva kärryyn, kaupan lattialle tai suuhun :mrgreen:

Eli kuria, keppiä ja porkkanaa se meidänkin riiviö kaipaa :mrgreen:

Mutta joo, jokaisen elämäntilanne on omanlaisensa, kaikilla ei ole kauppaa kävelyetäisyydellä tai muuten arkiaikataulu sellainen, että kaupassakäynti voidaan hoitaa pääosin yhden vanhemman taktiikalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Toi romujen raahaus on kyllä vain mahdollisuuden suoma tuska. Ainakin useimmiten. Isossa omakotitalossaki piti asua, ja lopulta tässä pienessä kaksiossakin koko perhe mahtuu asumaan. Joo, onhan tää ahdas, mutta jos miettii mikä sen kodin funktio on niin riittäähän tää periaattessa.

Mekin roudattiin rattaita joka paikkaan alkuaikoina. Rattaat kulki auton etupenkillä, muksu ja avopuoliso takapenkillä ja takakontti pyhitetty koirille. Nyt kun muksun tuoli vaihtu istumamalliin, niin apukuskin penkki piti vetää täysin eteen. Kertaakaan sen jälkeen ei ole ollut rattaat mukana, koska ne eivät enää mahdu mukaan. Ja kyllä, ollaan pärjätty ilmankin :D

Ajalla ennen noita avopuolison koiria oli auton takakontissakin kaikkea turhaa roinaa työkaluista lähtien. Ikinä, siis ikinä, en niitä tarvinnut, mutta vuosia kulkivat mukana. Koirien myötä takakontin roinat piti siirtää takapenkille ja nyt muksun myötä lopullisesti pois. Ja hyvin on pärjännyt. Avonkin takakontti on täynnä roinaa, vaikka en edes aja sillä!

Voi silti olla, että joku päivä muksun rattaat tulee taas tarpeelliseksi. Ja tietysti erikoisreissut sit omana lukunaan...

Palaan takasi lempiaiheeseeni eli Opelin haukkumiseen. Pirkkalan Naistenmatkantiellä on 50 rajotus keskustasta kohti motaria (Ylöjärveä) molempiin suuntiin. Missään en näe 60 kylttiä, mutta auto sönkkää aina vaan, että 60 rajotus. Nyt talven tullen tietokone vähän väliä myös ilmottaa, että liikennemerkkitunnistus ei ole käytössä milloin sään milloin kameraesteen takia, mutta auto "tietää" aina vaan säästä ja kuun asennosta riippumatta, että 60 on rajotus. Tervetuloa älyliikenne, isoja kompuroimisia on vielä tulossa. On se "liikennemerkkitunnistus" vaan turhaakin turhempi varuste.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ti Marras 21, 2017 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

Noinkohan olisi yksinkertaisinta ottaa jarrutieto niin, että laittaa polkimen yhteyteen erillisen, fyysisen kytkimen. Jos väkisin pitää valoilta hakea, niin ei se nyt kummallista elektroniikkaa vaadi puskuroida ja analysoida joko sen takavalon käyttösähkö (parkki vai jarruvalo) tai puskudoia ja tasata lisäjarruvalon käyttösähkö.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^Sensuroittin edellistä viestiäni. Syy jääkööt mysteeriksi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

JP_Vette kirjoitti:Pirkkalan Naistenmatkantiellä on 50 rajotus keskustasta kohti motaria (Ylöjärveä) molempiin suuntiin. Missään en näe 60 kylttiä, mutta auto sönkkää aina vaan, että 60 rajotus.
Siinä oli 60 rajoitus ~10 vuotta sitten kun asuin Pirkkalassa. Jäänyt karttapohjaan päivittämättä tjtn.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ok, eli automatiikan sössi kuitenki ihminen, joka on kertonut automatiikalle väärän tiedon. Ja se raukka ei osaa edes kameralla tiirailemalla korjata tietoaan, koska ihminen on laittanut sijaintitiedon kameratietoa tärkeämmäksi. Toisaalta mitäpä sillä kameralla sitte edes tehdään... Inhimillistä tekijää on vaikea poistaa :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Taas tuli 15 tkm täyteen ja auto kävi valtuutetussa Saab-huollossa hakemassa uudet öljyt ja söherryksiä satukirjaan. Öljytikusta tulkaten öljynpinta oli laskenut n. 2 mm. Joko auto on ruvennut syömään öljyä tai sitten huoltomies ei ole täyttänyt täyteen asti. Voidaan varmaan kuitenkin sanoa, että ei syö öljyä enempää kuin kunnossa olevat bensa-Saabitkaan?

Kilometrien kertyessä myös kulutus on noussut. Nyt lähentelee jo kuutta litraa lähes joka tankilla. Osansa tekee varmaan renkaat ja vielä suuremman osan sorateiden ajaminen. Ei ole enää kärkisijoilla Spritmonitorissa :( Valtiovalta rullaa paskoja päällysteteitä pois ja kukaan ei varmaan ole laskenut hintaa kansakunnalle, kun kulutus nousee :lol: Noh, eipä ne vanhat paskat SOPpi ja SIPpitiet nyt niin kummosia ole. Kaikkien kannalta hyvä jyrsiä pois ja kunnon soratie tilalle.

Vaihdoin pistevalon pois keulalta ja laitoin ref 37,5 kattilan tilalle. Samalla jonnevalot lensi romukoppaan ja tilalle Osramin 65W halogeenit.

Kuva

Lopputulos on retro kusenkeltanen, mutta samalla myös jotain, mistä ei voi valittaa. Aamusin on satanut vettä ja kyllä tummalla pikitiellä edelleen on näkyvyys erinomainen...

Valot ovat nyt kivalla viuhkalla ja seuraavat havainnot:
-Todella tasainen valokuvio, ei laikkuja, ei läikkyjä
-Myös valtateillä molemmat penkat yhtä kirkkaat kuin muukin tie
-Tasainen viuhka valoa ilman ainuttakaan katvetta

Mittailin Coralban ökytarkalla tripillä mihin se valokuvio päättyy suoralla tiellä. Siis päättyy kuin seinään. Ensin on valoa ns. riittävästi, selvän rajan jälkeen pelkkä pimeys.

Kuva

N. 150 m. Kuulostaa tosi huonolta, mutta 100 km/h vauhdissa näkyvyys on jotain päivänvalosta seuraavaa yli viiden sekunnin ajan. Lisäksi tiukka rajaus valon korkeudessa luo "putken", johon katselee ajellessa. En kaipaa hajavaloa.

Äidin autoon tulee SAE Seeker kympit, siis ne tiukasti rajatut kympit, ei hajavalotykkiäksät. Täytyy niihin sitte vertailla näitä budjettivaloja.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin