Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nii ja tietenki vähä pitää viä kehua eli avasin lisävalot kolvaushommia varte ja ruuvithan oli ikästi puskurin ja kotelon välis. Reipas olis kihnuttanu pikkuräikällä, mä käytin Boschia ja ysikymppimutkaa :)

Toi ysikymppi on oikeesti ollu unohduksis alusta saakka ja nyt täs projektis käytin sitä ekaa kertaa...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kolhuneitsyys mennyt! Joku osaamaton on tehny lommon oikeaan takakaareen.

Kuva

Kyllähän tuo periaatetasolla vituttaa, että ei toisten autoja yhtää varota, mutta yllättävän kauan siihenki meni. Odotin et olis viikos tullu mut meniki kuukausia :lol:

Lisävalojen boksit tuli ruuvattua sulakeboksin kanteen. Ainut järkevä paikka mun mielestä tuos konehuonees.

Kuva

Sähköt tuli peitettyä jollain vanhalla poppikaapelin mukana tulleella "suojalla" niin näyttää ammattimaiselta asennukselta.

Kuva

Liitokset luonnollisesti kolvattu niin kestää aikaa ja suolaa paremmin.

Kuva

Miinuskaapeli ei suolaa kestä (pitäs varmaa rasvata mut ei jaksa) ja ruuvi on niin, et reikä jää pissapojan täyttöputken kaulan alle piiloon :lol:

Kuva

Sit johdot tolleen mutkalle.

Kuva

Niin sulakeboksi on käytettävissä ongelmitta.

Kuva

Parkkipolttimoitten johdot katkoin kylmästi. En minä lisäpitkiin parkkeja halua. Miks niis edes on semmoset?

Kuva

Tää on taas näitä mallisuorituksia. Nyppäsin johdot poikki polttimoitten liittimestä ja rikoin muovia, jotta mahtu kolvaamaan johdon kylkeen. Tosi ammattimaisen näkönen. Onneks jää lampun taakse piiloon. Nyt jälkeenpäin ajatellen olis päässy vähemmällä, kun olis vaa kolvannu abikot johtojen jatkoiks :roll:

Kuva

Valoliitin on tuttu Saabeistakin. Vai Saabien liitin on tuttu Opeleista. Vai oliko se sittenki ihan yleinen liitinmalli. Ihan sama.

Kuva

Sit vaa tollanen palikka johdon kylkeen. Pieniä karvoja koko nippu täynnä, joista valkonen ja keltanen oli inan paksumpaa kuin muut. Keltanen oli lyhyen (koitin ensin) ja valkonen pitkän.

Kuva

Hiukan säätöä boksin "opettamises" tjsp ja valot palaa!

Kuva

Boksis ei ollukkaa kolmea 10 A lähtöä, joten pitää rakentaa releillä viä kolmas valo mukaan. Sille teen myös oman katkasijan kabiiniin. Tällä hetkellä johdot on oikeen mittasena konehuonees ja ajan+inspiraation kohdatessa viimeistelen työn.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:Liitokset luonnollisesti kolvattu niin kestää aikaa ja suolaa paremmin.
...ja tärinää puolestaan huonommin. Kai järkkäsit sille (tai niille, jos enempikin juottelit) jonkun tuen, ettei pääse nitkumaan juotoksen juuresta poikki?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin niin. Ei tollasta edes ajatellu. Virransyötön johdot menee muovisuojan alla aika piukas, mut tuo miinusjohto on sit tolla ajatusmalilla aika nolosti ku johto tulee oikeen pitkän kaaren ilmas. Pitää korjata...

Noita halpisliittimiä kun puristelee kuluttajatason pihdeillä, niin ne jää niin löysiks, et niitä on ihan turha tehdä. Pitäs hankkia ammattitason vehkeet joilla puristetaan siihen "B-profiiliin" :roll: Noh, tietää mistä hakea vikaa kun valot lakkaa pelaamasta. Vai meneeköhän Opel kiertoon ennen juotoksien murtumista? :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ennemmin se Opeli pettää kun noi lisävalot :)

Ihmettelin tuota sinun 3x10 A-kommnettia pari sekunttia ja melkein kerkesin väittää että kyllä minulla oli 3x10A... Mutta sit muistin että ainiin, yksi taisikin olla DLR. Aennusohjeessa kyllä lukee max output 3x10A siksi se jäi minulle kummittelemaan mieleen.
Sininen Saab 9-3, '99
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ohjees lukee molemmat vaihtoehdot eri versioina, mut missään ei lue mistä version tunnistaa. Ja molemmis versiois on tietty sama kuva :D

E: soitin Erikoistekniikkaan ja soittavat takasi ku tietävät. Sinänsä ei väliä miten on, koska laitan oman kytkimen joka tapaukses sille keskimmäiselle valolle. Sit taas jos se laki kolmesta nyt oikeesti astuu voimaan, niin turhaa säätöä seki.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Myös DLR on 10A lähtö. Ainut miinuspuoli on sit se, että aina käynnistäes valo vilkahtaa, mut toimii kyl sit muuten oikein. Kuulemma ohjelappunen päivitetään muutamilta tiedoilta asap :lol:

Mä en kyl mitää välkkyvää keskimmäistä valoa ala laittaan. Siitä saa vain vittuilua ku A) Opel on aina sähkövikanen, logohan sen jo kertoo B) laittomat valot ja viä asennettu päin persettä. Mut toisaalta sen toisen plussakaapelin voi nyt sit poistaa. Otan releelle virran boksilta ja releelle ohjauksen sit varsinaisesta lisävalolähdöstä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Tätä ketjua on kyllä mielenkiintoista seurata. Kävin tänään koeajolla 1.4 isolohkoisella farkulla ja oli kyllä varsin positiivinen kokemus. Keppivaihteinen vei sekalaisessa koeajossa 50km matkalla ajotietokoneen mukaan 4,8L/100km ja ne 150 ponia tuntui liikuttavan koria varsin kivasti.

Vähän iski kuume että pitäisiköhän itsekin siirtyä pallosalamakerhoon. :lol:
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jäitä hattuun. Ota viikoks koeajolle, niin tiät haluakko kuunnella piippauksia vai et. Ja kuinka usein kontti on auennu vahingos. Ja kulutuski on aika kaunisteltu. 6,5-7,X on oikea lukema, jonka vahvistaa sekä Spritmonitor että opelclubfinlandin foorumi.

17XXX rapsahtaes tauluun oli aika vaihtaa renkaat ristiin. Pääsee pidemmälle jne. Mittasin kuitenki ensin kulutuspinnat ja se oli seuraavanlainen:

Vasen etu: 5,4 mm
Oikea etu: 5,4 mm
Vasen taka: 5,9 mm
Oikea taka: 5,9 mm

Mitat on otettu keskiurasta. Turha noita on kääntää. Tähän asti elämäs kaikis autois on renkaat kulunu miten sattuu. Vois melkein yleistää, että taas Opel säästää silkkaa rahaa mulle, kun ei tarvi pohtia renkaiden kulumista epänormaalisti. Ei tää siis ihan paska auto ookkaa :mrgreen:

Samalla nosturinostolla ihmettelin muutenki autoa. Ekana pisti silmään käsijarru.

Kuva

Aika hyvin on paketoitu. Tietäjät toki tietää, että jo se Saabeistakin tuttu on susipaska, jota joutuu säätämään joka leimalle ja tietäjillä heti pakkasen tullen se myös jäätyy. Sama käsijarru Saabis ei säätöä vaadi kuin joka toinen vuosi ja kertaakaa se ei jäätyny. Ehkä tää sähköviritelmä on sitte se vanha potenssiin viis eli erinomainen. Toki tietäjät varmasti manaa pallosalamaa myös tästä. Tulevat talvet näyttävät.

Jos tällä uskaltaa takuun yli ajaa, niin öljynsuodatinki on Saabimaiseen tapaan tosi näppäräs paikas. Täytyy kyllä myöntää, että Saabeiski se siirty järkevään paikkaan vasta GM:n myötä :D Lisäpisteet GM:lle sekä Saabeista että Opeleista.

Kuva

Paljon puhuttu lämmityselementti. Jippii. Noh, pakko oli ottaa, koska samas paketis tuli myös talvirenkaat. Ja notkistaahan toi varmasti öljyä, mikä onkin tärkeä tehtävä.

Kuva

Helmois on jotain kiveniskusuojaa. Tosin muualla pohjas oli kyllä sellasia koloja, että tiän jo nyt mistä näitä hitsataan kymmenen vuoden kuluttua.

Kuva

Samalla nosturikeikalla olis tietty voinu nyppiä myös parkkitutkien johdot pois, mut se unohtu. Ens kerralla sitte.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Saisivat ruveta suosiolla tekemään pohjalevyt jostain hiilikuidusta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

^ No, onhan niitä: Alfa Romeo 4C ja pohja ei ruostu :D .
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Mono »

ZeiPii kirjoitti:^ No, onhan niitä: Alfa Romeo 4C ja pohja ei ruostu :D .
Tuo hiilikuitupohja varmaan maksaa jo niin paljon, että sama tehdä loput metalliosat ruostumattomasta ja antaa 50 vuoden ruostumattomuustakuu. :D
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

JP_Vette kirjoitti:Noita halpisliittimiä kun puristelee kuluttajatason pihdeillä, niin ne jää niin löysiks, et niitä on ihan turha tehdä. Pitäs hankkia ammattitason vehkeet joilla puristetaan siihen "B-profiiliin" :roll: Noh, tietää mistä hakea vikaa kun valot lakkaa pelaamasta. Vai meneeköhän Opel kiertoon ennen juotoksien murtumista? :D
Tuommoiset B-profiiliin puristavat pihdit piti itsellä laittaa, ennen kuin yksi erittäin v**tumaisessa paikassa oleva johtoliitos alkoi kestämään. Ennen sitä oli takuuvarmaa, että töötti ei pelannut ennen katsastusta.
Tuo hiilikuitupohja varmaan maksaa jo niin paljon, että sama tehdä loput metalliosat ruostumattomasta ja antaa 50 vuoden ruostumattomuustakuu.
Sonettissa itse asiassa saattaisi kannattaa tehdä nuo ulommat helmapellit hiilarista. Ne kun ovat käytännössä suoraa peltiä profilliin taivutettuna. Ainoastaan tunkinkorvakkeille ehkä tarvisi jotkin vahvikkeet.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja koistha »

Heh,
mulle lykkäsivät sijaisautoksi tollaisen kolmipyttyisen Astra farkun mutta manuaaliaskilla ja karvalakkivarustelulla. Idän ihme on peltikorjaamolla ja olivat ryssineet osien tilauksen vaikkei ollut kuin kuukausi niitä aikaa hommailla. Katsotaan viikonlopun jälkeen onko jotain kommentoitavaa suuntaan tai toiseen.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Kävin tutustumas kaverin työkaluvalikoimaan. Huoltaa polttoainemittareita... En yhtää tienny, et millasilla pihdeillä noita "B-profiileita" puristellaan. Pitää itellekki hakea kun seuraavan kerran josain Motonetis tms käy nyt kun malli on tiedos.

Kattelin myös läpivientejä kabiiniin ohjausjohtoja varte ja sisätilanlämppärin läpivientihän on niin alhaalla, et ei tarvi purkaa mitää sisältä ja kun tuo pikkulohko on niin kompakti konehuoneessaki, on läpivienti ihan hollilla. Ja porukka väittää, et nää nykyautot on niin tiiviitä konehuoneeltaan, ettei mitää muka voi itte tehdä :lol: Enemmän tän auton konehuonees on väljää kuin 80-luvun tonnareis.

^Sait parhaan kolmepyttysen sit koeajolle. Jos on karvalakki, niin ei turhia piippaile ja vingu. Mikä on yleisfiilis näin sunnuntaina?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin