Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

HEV kirjoitti:Tarkenee muuten kuplassakin kun on pohjapanssari lämmönvaihtimien alla.
Mulla ei ole koskaan ollut, mutta tarjettu on Kuplassa silti aikanaan viisi talvea. Parina viimeisenä talvena apuna oli kylläkin oli apuna Eberi, joka ei tosin suostunut pysymään jostain syystä ajossa käynnissä. Kohtalainen esilämpö auttoi kuitenkin asiaa ja ikkunatkin pysyi paremmin läpäisevinä. Ja olihan sitä joka tapauksessa apuna oli sitten paksut vaatteet, en ole koskaan tajunnut miksi talvella autossa pitää olla +20 astetta, kun siellä istutaan sitten se jahtitakki päällä haarat hiessä.

Kuplan takajalkatilassa muuten tarkenee kovemmillakin pakkasilla kun pöräyttelee moottoritietä sataa pakoputket punaisina. Siinä ei meinaan kauaa ehdi matkalla ilma jäähtyä kun se pusketaan punahehkuisista lämmönvaihtimista sinne takajalkatilaan, joten on hyvä olla ne mainitut Sievin jalkineet jalassa. Pikkukengissä nimittäin saa aikaan palovammoja matkustajien nilkkoihin, jos vetäisee yhtäkkiä lämmitysvipua mainituissa olosuhteissa :mrgreen:

Sori off-topic, takaisin palelluttavaan Ooppeliin...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pakkasta ollu jopa 12 astetta ja lämpöä piisaa. Mut heti pysähtyes viisari notkahtaa, ei tarvi edes tankata. No, ei mun käytös haittaa, kun kaupunkiajoa tulee max 10 km päivässä :)

Mut voihan talvivanteet. 12 vuotta auton ratis ja ikinä, siis ikinä en muista, että vanteiden sisälle kerääntyvä lumi olis ollu ongelma. Opelilla oon pakitellu umpihankeen ja ajatellu siinä yhteydes tulleen lunta vanteisiin, mut ei. Ei se siitä johdu. Tällä viikolla en oo pakitellu hankeen vaan ajellu nättiä aurattua lumi- ja jääpolannetta. Ekan 100 km jälkeen lunta oli takavanteis niin paljo, et jarrusatula toimi leikkurina. Ja 10 min parkin jälkeen osa tippu pois ja sit oliki hauska ajaa.

Oon joka päivä töis vedellä sulatellu lumet takavanteista. Ihan jäätävää p*skaa. Tähän asti talvisin on pyöriny Saabin ja Volvon orkkisvanteita sekä yhdet tarvikkeet ja en muista vastaavaa ongelmaa olleen aikasemmin. Ja mettäkylästä oon kotosin, en ekaa kertaa aja suolatun tien ulkopuolella :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mistähän tuo ilmiö johtuu? Mulla on ollut aikojen saatossa kohtuullisen avonaisiakin vanteita talvikäytössä ja ainoastaan jossain Primerassa kertyi lunta/jäätä toiselle puolelle vannetta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oliskohan enemmänkin automallista kuin vanteesta kiinni? Sisäpuolelta sen loskan ja lumen sinne luulisi kertyvän. Eli alustan rakenteet on sellaiset, että kura lentää kohti pyörää siellä auton alla, ja keskipakovoima hoitaa sen liimautumisen sitten vanteeseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joku semmonen siinä on pakko olla. Keräävät kuraaki tosi paljo vanteen sisälle ja autoa pitää pesun aikana siirtää puolet renkaan kehän mitasta, jotta saa pestyä pois. Samoja sorateitä oon Saabeillaki ajanu, enkä ikinä oo nähny vaivaa vanteiden pesus sisäpuolen osalta :roll: Toki kuraa niihinki kerääntyy, mut tää on ihan oma lukunsa. Kuras on kyllä se hyvä puoli, että se irtoaa vasta pesus, ei lämmön takia.

Noissa pisaralla pisimmälle -projekteissa porukka ruuvaa pitsanpaistoalustoja pölykapseleiks aerodynamiikan nimissä. Ehkä tääki kaipaa semmoset, ettei tuuli puhalla vanteen läpi :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aina löytyy hyvä syy käydä pitsalla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

60 tkm huolto tehty Saab-marmorilla. Koska asiakassuhde Coltin kanssa on sillä tasolla, että pieni säätö ei haittaa, hain hiukan osia itse marmorilta. Suurimpana takuuhuolena oli tulpat, joissa nettitietäjien mukaan on ollut säätöä. Marmorilla tulppien piti maksaa 32 €/kpl, mutta laskulla luki kuitenkin 30 €. Halpaa kuin saippua. Samalla kun myyjä nakutteli laskua, nuuka saabisti googlas Opelin osanumeron.

Kuva

Tällä kertaa "iso huolto", joka Metroauton mukaan sisältää "kaikki", maksoi reilu 300 €, mutta nyt kun tulpat on tiedossa, niin uskoisin hinnan olevan jatkossa helposti 2XX €. Halpaa tai ei, en osaa sanoa. Toki kun T7 Saabiin huolletaan "kaikki", tarkoittaa se yleensä kokonaisvaltaista koneremonttia ja Alkon kestokassillista puslia alustaan. Ei sillä, hajoaa tääki aikanaan. Ja "kaikki" tarkoitti nyt öljyt, tulpat ja koneen+kabiinin filtterit. Kai sillä sanavalinnalla saadaan asiakkaalle mukava fiilis maksaa puolen tonnin huolto :roll:

Renkaiden kulutuspinta edessä oli 6,1 mm ja takana hiukan enemmän. Pitäis vaihtaa ristiin jahka jaksan. Jos talvi jatkuu pitkälle kevääseen, niin joudun tällä menolla hankkimaan toisen kierroksen talvirenkaita :roll: Nykyset on nyt pyöriny reilu 24 tkm alla, eli ei ne ihan silmis kulu, jos niillä viä toiset 24 tkm pääsis. Eli vappuun saakka. Lamellit lienee loppu jo hyvissä ajoin ennen sitä, eli sitte nää on joko kaatiskamaa tai löysät ja liukkaat kesärenkaat. Veikkaan ensimmäistä...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

Pikkuhuollossa ei sitten vaihdu tulpat ja/tai raikkari?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pikkuhuollot on vain moottoriöljyt ja pitkä check list. Raitisilmasuodatin ei siihen kuulunu. Tulpat on 60 tkm / xx kk.

Nyt 30 tkm jälkeen, eli 90 tkm, on kai sit keskikokonen huolto, kun tais ainaki jarrunesteet olla listalla. Eli lieneekö niitä eurooppalaisen huolto-ohjelman mukasia pikkuhuoltoja sitte enää ollenkaa, ellei joku 150 tkm sitte oo sellanen.

Jarrunesteet alle vuoden välein tuntuu vähä liiottelulta, mutta jos huoltoväli on 90 tkm / xx kk, niin tuleehan noi kilsat ensin vastaan. Ja en mä niistä jarrunesteistä ressais, mut EasyTronicin kytkinhän on ihan tavallinen kytkin, eli jos seki pelaa jarrunesteen voimin, niin ehkä tää on väärä paikka tulkita takuuehtoja oman mielen mukaan :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Huono kuva, mutta kuva kuitenkin. Eli lunta takavanteessa, ja tuo kaikki on kerääntynyt ihan vain pöllyävänä lumena. Ei siis oo ajettu lumisateella. Pökein lumet pois takavanteista kaupan parkkihallissa, mutta en tohtinut ottaa kuvaa keoista, kun seuraava kiireinen perhe siinä jo kiirehti Prisman aletuotteita penkomaan. Sellaset Taffelin Mega-kokosten sipsipussien kokoset kökkärekasat molemmista vanteista irtos...

Melkein viikon ajelin pelkästään Transiitilla ja tuli siinä samalla nollattua mukavuusaspekteja autoilussa. "Vanhaan" Transiittiin verrattuna Opel:
-Ei etene lumessa eikä jäällä
-Puskee sohjossa eteenpäin siinä missä Transiitti (kapeammilla renkailla) ohjautuu paljo helpommin
-On tuskanen kääntää, kiitos sähkösen käsijarrun :mrgreen:
-On mukava ja hiljainen
-Jopa laiska
-Moottorin ääni ei kuulu
-Kuskin penkki on taivaallinen

Ei sillä, Transiitissaki sai istuttua niitä 600-700 km päiväsuoritteita ihan mallikkaasti.

Tiistaina oli -20 pakkasta. Harmittaa semisti, että just sillon en päässy ajamaan Opelilla, vaan piti tyytyä Transiittiin. Ei päässy lämpöjä ihmettelemään.

En osaa sanoa onko autossa vikaa vai kuljettajassa, voi olla molemmissakin, mutta 12 vuotta auton ratissa tuli täyteen ja ensimmäistä kertaa elämässäni jäin lumihankeen kiinni. Opelilla. Toisaalta vika ei ehkä ollu autossa, sillä se eteni ihan hyvin, mutta pakitin sen nolosti. Tie oli tukossa tuiskupenkkojen takia ja pakittelin pois. Noh, jokainen tuiskulla peruuttanut tietää, että peileistä näkee vain valkoista, eli vaikka tie oli puoliksi auki, niin onnistuin ajamaan pari metriä sivuun suoraan tuiskupenkan päälle. Siihen se istu, eikä lumien potkiminen auttanu. Piti lykätä pois. Mutta kun tapahtumat eivät ole jokatalvisia, niin ehkä se oli vain huonoa tuuria, että satuin juuri Opelilla ajamaan. Kai se Saabbiki olis samaan penkkaan yhtä nätisti istunu.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^samaan malliin keräsi Skeidan takavanteet itsensä täyteen lunta ja täristys oli perkeleellistä päälle 80km/h vauhdissa. Eli ihan siihen jarrusatulaan asti ulottuva tasanen lumikerros koristi vanteen sisäpintaa. En jaksanu tökkiä, käytin pesussa ja vein huoltoon, siellä se lasipalatsissa valohoitoa saadessaan suli, jos ei tuo +5 ja jatkuva vesisade olisi kohta hoitanut saman homman :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kun kolmanneski siitä jääpaakusta irtoaa, niin ei se oo enää tärrästystä kun koko auto vemputtaa :lol: Ja täällä kans nyt suolaliuos yhdistettynä lämpöseen ilmaan hoitaa kyllä vanteet tasapainoon. Eli ei huolta taas toistaiseksi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nyt on parempi kuva takavanteesta. Nätisti satula leikkaa lunta. Lounastauolla sit osa tippuu pois ja kengurukyyti on taattu.

Kuva

Kuva

Takaluukku on perussettiä näin talvella.

Kuva

Kaks juttua bongattavissa:
-Hehkulangat sulattaa lumen, nykyaikaset ledit ei
-Periaattees valojen ei pitäs olla päällä, koska nätti kirkas päivä ja automatiikka :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 736
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Itse laitan aina takavalot päälle vaikka laki salliikin automatiikan. Jos sillä saa edes vähän pienennettyä tuota peräänajon riskiä.
Palaako muuten rekisterikilvenkään valot jos automatiikka sammuttaa takavalot. Sunnuntaina ajoin iltamyöhään katuvaloissa yhden uuden auton takana ja siinä ei kyllä palanut edes rekkarin valot. En pystynyt näkemään oliko siinä edessäkään mitään tuikkua päällä.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei pala rekkarivalo päiväajovaloilla. Ainoastaan ne edes olevat ledihässäkät.

Astran automatiikka on kyllä niin herkäs, että ei tää vahingos perä pimeenä kulje...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin