Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:Voihan jonne. Menin sitte tilaamaan ledit Bilteman kattiloihin :mrgreen:
Saanko tähän väliin todeta huvittuneeni huomiostani, että mitä energiatehokkaammat polttimot ja mitä vähemmän hukkalämpöä, sitä enemmän ne tarvitsevat jäähdytystä? :)

Toki lämpökuorma ja etenkin sen vaikutus on erilainen (halogeeni tiettyyn pisteeseen asti hyötyy lämmöstä, LED ei koskaan), mutta silti tuo jaksaa hihityttää.
JP_Vette kirjoitti: H7 heijastaa valoa 360 astetta kun taas normaalisti noi jonne-ledit ei siihen taivu.
Oikeastaan mikään ledi ei siihen taivu, kiitos LEDin toiminnan mahdollistavan fysiikan. Siksi ympärisäteilevät LED-polttimot ovat LED-ryppäillä ja linssitekniikoilla toteutettuja.
JP_Vette kirjoitti: H7 on sama polttimo molemmis valois, joten ihmetyttää kiinapojan käyttämät termit. Toisaalta en ylläty.
Sama efekti kuin xenonien H7 / H7R -polttimoissa - kun polttimo ei istu täydellisen samalla tapaa valaisimeen kuin polttimo, jolle valaisin on suunniteltu (eli varsinainen valonlähde on eri muotoinen, eri kokoinen, eri asennossa, eri kohdassa tai näiden kombinaatiolla erilainen kuin tässä tapauksessa H7 halogeeni), valitaan käyttötarkoitukseen vähiten huonosti sopiva ratkaisu
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
JP_Vette kirjoitti: H7 heijastaa valoa 360 astetta kun taas normaalisti noi jonne-ledit ei siihen taivu.
Oikeastaan mikään ledi ei siihen taivu, kiitos LEDin toiminnan mahdollistavan fysiikan. Siksi ympärisäteilevät LED-polttimot ovat LED-ryppäillä ja linssitekniikoilla toteutettuja.
Onnistuu filamenttiledeillä. Ei vain löydy autokäyttöön sovelluksia juurikaan, ainakaan vielä. En tiedä päästäänkö nykyteknologialla lähellekään riittäviin valovirtoihin, jotta filsmentti täyttäisi vaatimukset.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

Olenko missannut jotain oikeasti mullistavaa vai meinaatko tälläistä, joka on käytännössä LED-rypäs sarjamuodossa?

https://en.wikipedia.org/wiki/LED_filament

Lopputulos voi hyvinkin säteillä tuossakin 360°, yksittäinen rajapinta oikein ei. Siinä, missä hehkulanka hehkuu ulkoreunoiltaan, luo LED valovirtansa puolijohderajapinnassa eli kutakuinkin kahden aineen välissä. Toki sitä rajapintaa voidaan muotoilla monella tavoin ja tosiaan useammalla rajapinnalla (=monta LEDiä lähekkäin, eli tuo mainitsemani rypäs) ja linssitekniikalla valoa saadaan hajautettua melko hyvin ja esim. mattalasilla hämärrettyä valaisevien kohtien reunoja toisistaan, lisäetuina saadaan haluttaessa hallittavuutta ja redundanssia.

Jos joku on kehittänyt läpinäkyviä puolijohteita, jotka eivät varjosta tuota rajapintaa tahi muun vastaavan ratkaisun, joka mahdollistaa yksittäisen ympärisäteilevän LEDin, niin informaatio ja linkit kelpaa toki tännepäin. Kaikkea ne pirulaiset jatkuvasti kehittää ja aina on opittavaa :)

Niissä jonneledipoilttimoissa, joissa ledejä ei ole jokasuuntaan, on lähinnä haluttu säästää, koska tottakai ne LEDit maksavat rahaa valmistajallekin. Voitettu sentti on kuitenkin tienattu sentti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Et liene missannut mitään, jjuuri tuota tarkoitin. Se on sitten semantiikkaa, kutsutaanko filamenttiä lediryppäiksi vai yhdeksi ympärisäteileväksi komponentiksi (joka kyllä on rakennettu useasta ledistä).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

Totta. Suuri pointti on siinä, että tuon varsinaisen LED-komponentin fysiikan takia ns. ympärisäteilevät LED-polttimot on pakko tehdä täysin eri tavalla kuin ympärisäteilevä hehkulankapolttimo. Tämän seurauksena valon lähde on väkisinkin eri kokoinen, eri muotoinen, eri kohdassa ja/tai eri asennossa kuin hehkulankapolttimossa ja toimivuus umpiossa niin polttimo- kuin umpiokohtaistakin - etenkin, jos puhutaan umpiosta, jolla on tarkoitus saada aikaan määrätty valokuvio (eli lähinnä lähivalo tahi sumuvalo).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No nythän meni tekniseksi :D Kiinapolttimoita ei ole vielä tullut, joten lopputulos on edelleen mysteeri. Niiden piti kyllä lähteä EU:n sisältä, eli pitäisi olla jo käsissäni... Ei toki olisi eka kerta kun lähtee Kiinasta, rahti kestää 4 vko ja tulli viä nappaa haaviinsa. Koijareita kaikki, sanon mää.

Ekat yöpakkaset tälle syksyä tuli jo koettua. 34 tkm pyörähti mittariin ja mittailin renkaiden kulutuspinnaksi edessä n. 5 mm ja takana n. 6 mm. Tasasesti kuluu. En oo yhdelläkää viri-Saabilla päässy noin olemattomaan kulutuspintakatoon. Mähän ajan noilla viä toiset 34 tkm helposti :roll: Silkkaa säästöä edelliseen femmaan verrattuna. Toki eihän sitä etanoliruoskaakaa pakko ole polkea aina lappu lattiassa, mutta mitä järkeä sitä sitte olis semmosella ajaa mummoillen. Maantiellä tuo nyt kuitenkin on niin kiva auto, että ties vaikka ajaisin viä ens kesän, jotta sitte syksyllä saa tilata MY19 tilalle :) Järkevää optimointia, etenkin jos molemmat rengassatsit on ajettu kankaille.

Pakkasten myötä aloin sitte rengashommiin. Nätit koristemuovit on mutterien päälle tökätty.

Kuva

Olin sen verta tylsä, että nakkasin nuo pussiin ja tallin seinälle. En minä tollasia jaksa vekslata ees taas. Laiska mikä laiska. Toki pulttien päät ja nätit mutterit nyt sitte ruostuu, mutta kyllähän ruostetta Opeliin mahtuu.

Jarrupaloiski oli viä pintaa. Samalla tuli varmistettua tuo rikkaiden varuste oli pelliklipare, joka kertoo kun paloista on kulutuspinta "loppu". Tuon poistamalla jarruis on viä kolmisen milliä pintaa eli melkein vuoden ajoihin! En nyt viä poistanu, mut ekojen helinöiden alkaessa tietää sitte ottaa papukaijat käteen ja vääntää nuo sivuun. Ihan typerä varuste, kyllähän sen rohinasta kuulee kun palat on loppu.

Kuva

Pyöränkotelosta tiiraillen kone oli edelleen kuivan näköinen. Taattua GM-laatua.

Kuva

Hauskana yksityiskohtana käsijarrun käyttämättömyys jättää ajovalot päälle. Ei vaikuta onko vaihde vapaalla vai ei (sen siis voi jättää myös silmään sammuttaessa, ainaki ohjekirjan mukaan).

Kuva

Auto oli nosturilla ehkä n. tunnin verran ja valot paloivat loppuun saakka. Vähän ankea muistutin, jos tuo käsijarru onkin talvella jumiutuvaa sorttia. Toki toivon, että ei ole, mutta eihän noista koskaan tiedä. Toisaalta on se aika hyvin koteloitu, että eipä siä paljo näkyvillä ole liikkuvia osia vrt vaikka vaijeriviritykset.

Renkaathan ovat vuoden 2017 paistoileimoilla olevat Continentalit, jokka voitti myös TM:n testin. Autoa tilates sai valita nastat tai kitkat, mutta merkkiä+mallia ei ainakaan kysytty. Ihan ok valinta, en valita. Runkovikaset Nokiat vois olla valituksen aihe.

Kuva

Vanteen piti olla "muotovanne" eli peltivanne uudelleenbrändättynä, mutta tuliki tommoset.

Kuva

Kesävanteet on inan erilaiset.

Kuva

Renkais on vissiin typpitäyttö?

Kuva

Älkää nyt vain mua sitte haukkuko huuhaamieheks. Kyllä minä tiän, että ilmasta n. 4/5 on typpeä. Typpitäyttö, jos vihreä hattu sitä meinaa, on tullut tilaamatta ja erikseen pyytämättä Länsiautolta.

Viime talvi tuli luisteltua All Weather -tyyppisillä renkailla. Ihan kiva ratkasu: kesällä jämäkät ja talvella riittävät. Ensimmäinen 100 km siirto näillä toi ankeat muistot mieleen kitkojen löysyydestä kun auto ei mene metriäkään suoraan. Painetta on 2,5 bar joka nurkas, josta onkin keskustelua jo talvirengasketjus. Muuten näillä mennään toistaiseksi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Helvatan hyvin kestää Energy Saverit, ei voi muuta moittia. Jos siis tosiaan 34 tkm noilla jolkotit !? Meillä vastaavassa litrakirnussa 19 tkm vei Continentalit reunoilla pahimmillaan 3mm ja suuri toive olisi, että edes 30 tkm saisi Conteilla täyteen. Kai niillä esittely-ajossa muutama tonni on kurvailtu meitä ennen ja voi olla, että oli niin kovakätistä kurvailua, että meni milli-pari niiden aikana reunoilta, mutta silti. Oma kokemus entisellä emännän Accordilla puoltaa kyllä tuota Energy Saverin kestoa, mentiin sillä raskaalla kaksilitraisella vetecillä yli 50 tkm yhdellä satsilla.

Pitäiskö tehdä poikkeus kun ensi kesänä päivittää Fiikuksen renkaat ja kokeilla Misukoita taas vaihteeksi, jos niillä ajaa esim. 15 tkm pidempään kuin BF:n vastaavilla, on hintaero jo perusteltu. Let´s see.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Juu noi Misukat on ensiasennustassut ja eilen oli mittaris 34XXX km... Mittasin keskimmäisestä urasta, silmämääräsesti reunois oli yhtä paljo.

Hinta/km on suhteellista. Jos näillä ajaa vaikka 50 tkm, niin about puolet halvemmat Landsailit ei tartte kestää kuin 30 tkm niin menee hinnas jo ohi... Toki nää on ollu hyvät kumit kun kaikki 105 hp välittyy tiehen ja muille ominaisuuksille ei sitte olekkaa vertailupohjaa :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Se olis talvi! Toissapäivänä tuli myös 6 kk täyteen tällä kulkineella!

Kuva

Koska rahasta on aina kiva puhua ja täällä olen avoimesti verovapaasta kilsakorvauksesta puhunut, on aika harrastaa matematiikkaa. Eli ensimmäiset 6 kk tämän kanssa:
  • Huoltoihin ja rengasrikkoon -489,53€
    Bensoihin -2950,70€
    Vakuutuksiin -281,25€
    Veroihin -82,56€

    Kuluja yhteensä 3804,04€
Verovapaita tuloja eli käyttökorvausta autosta on tullut 5555,91€

Puolen vuoden nettous autolla +1751,87€ (huom, arvonlaskua ja rahotuskuluja ei ole mukana).

Seuraavat 6kk on arviolta 42tkm josta 4440€ olisi kilsakorvauksia. Arvio menoista:
  • Bensoihin (tähän mennessä 8,45€/100km) -3549€
    Vakuutuksia -281,25€
    Veroja -82,56€
    Huoltoja (3x100€ + 1x500€) -800€

    Kuluja yhteensä 4712,81€
Vuoden "netto" on -272,81€ eli miinukselle pamahtaa.

Renkaita ei oletettavasti tarvitse laskea tähän mukaan. Pidentynyt työmatka (200km edestakasi) selittää persnettoomisen...

Vuoden arvioitu potti on +1479,06€

Potti on ihan kiva. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja työnantajani maksaa mun ajamiset plus kaljarahaa viä päälle! Tai sitten ei. Kuukausi sitte vaihdos tarjottiin tasan 20000€ ja oletan ensimmäisen erän olevan pahempi. Jos puolen vuoden kuluttua saisi autosta vaikka 18000€, olisi arvonlasku 8200€.

Kuukausittain jaettuna tuo tekisi 560,08€. Päälle tulisi vielä rahotuskulut (laskuhan ei lyhennä lainaa 100% vaan päälle tulee vielä korot ja laskutuskulu).

Pyöristetään ilkeästi auton hinnaksi 580€/kk. Sisältäen kaiken. Eli omat ajot sekä auton omistus, arvonlasku ja kaikki kulut 580€/kk. Jokanen sitte laskekoot, onko se paljon vai vähän. Itse ajattelin pyytää vapaata autoetua seuraavan auton kohdalle. Halvemmaksi tulee, kun ~700€ verotusarvosta (riippuu toki autosta) tulisi itselle maksettavaa alle puolet oman (tai siis rahotusyhtiön) autoilun ilosta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Joo, on noita lukuja itekin tullu pyöriteltyä, ja ei kyllä oikein mitenkään halvemmalla saisi uudehkoa autoa hommattua omaan rahaan kuin tuo vapaa autoetu. Firman maksaessa nykypolitiikan mukaan 40% leasingvuokrasta (päästöt 99g/km tai alle), on lasku Verottajan kovennettu verotusarvo mukaan laskien jossain 350-380€/kk luokassa. Meidän ajoilla kun pelkkään polttoaineeseen räpsähtäisi jo semmoinen 180-190€/kk (oletus 5.5l/100km kulutus dieseliä hintaan 1,25€/l) niin alta 200€ pitäisi jäädä lyhennykset, remontit, renkaat, vakuutukset, verot, arvonalenema yms per kuukausi. Aika mahdoton yhtälö.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oon melkein kateellinen. Mun työnantaja ei kyl tue vihreää autopolitiikkaa noin avokätisesti, mikälin oikein intranetin lappuja olen tulkinnut :| Toki uus toimitusjohtaja alottaa ens kesänä, joten ei tiä mitä ekstraa tuo tullessaan.

Joudun työssäni ennustamaan aika paljo ja se on aina yhtä turhauttavaa. Jos olisin hyvä ennustaja, en varmaan tekis näitä hommia... Mut joo, kristallipallo kädessä jos ajaa takuun loppuun, eli toisen vuoden päälle, niin:

Menoja 9915,15€ (laskettu mukaan kaks kierrosta renkaita 800€)
Tuloja 8880€

Erotus -1035,15€

Eka vuosi päälle eli kahdelta vuodelta nettous +443,91. Arvonalenema päälle ja autollahan on ennustuksessa sitte tuupattu vaatimattomat 161tkm.

Palatakseni ennustustaitoihin, niin en tiiä et kannattaako auto dumpata kärsimyksen kera jo 12kk iässä hyvissä ajoin ennen 100tkm rajapyykkiä vai ajaa takuu loppuun ja kuulla lopullinen tuomio.

v**tu. Joulu tulos ja kaikkee. Ei näitä sais laskea.

Edit: Koko auton laskukaavan heitti uusiks kuukausi sitte vaihtunu työ. 150km lisäys päivittäiseen työmatkaan tekee aika paljo...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kertokaapa tarkemmin minkälaisella diilillä teille on irronnut tai voisi irrota autoetu? Meidän konsernissa linja on sellainen, että henkilölle on määräytynyt kokonaispalkka, ja tämä summa pysyy samana sisältäen luontaisedut, joiden verotusarvo vähennetään kun rahaa maksetaan tilille. Auton kohdallahan esim leasingmaksut voi olla sitten reilustikin yli verotusarvon, jolloin työntekijä maksaa autoedusta kuitenkin vain sen verotusarvon, loput menee firman piikkiin.

Käytännössähän tämä lasku menee niin että jos esim. kokonaispalkka on 3000 €/kk ja sanotaan nyt että veroja ja muita maksuja tästä menee siten että käteen tulee kuukaudessa 2200 euroa kun henkilöllä ei ole luontaisetuja. Jos henkilö ottaa vapaan autoedun, jonka verotusarvo on 600 €/kk, pysyy veronalainen ansio edelleen 3000 eurossa ja verot ym. samoin 800 eurossa. Työntekijälle maksetaan tällöin kuussa tilille 1600 euroa, jonka päälle saa ajella sillä 600 €/kk kotterolla sitten firman piikkiin. Eli lopulta laskelma on sellainen, että auton verotusarvo vähennetään suoraan nettopalkasta.

Sitten kun katsoo minkälaisen kotteron 600 €/kk verotusarvolla saa, niin ihan halpaahan se tällä meidän laskutavalla ei ole autoa ottaa. Tosin jos niitä omia kilsoja tulee paljon, niin kyllä sekin vielä kannattavaa voi olla.

Toinen yleinen (se työntekijälle mieluisempi) laskutapahan on se, että auton saa ikään kuin palkankorotuksena peruspalkan päälle. Eli verotettava ansio nouseekin 3000 eurosta 3600 euroon kuukaudessa. 600 euron kuukausittainen lisätulo verotuksessa tuo lisää veroja ja muita maksuja tuolla palkkatasolla n. 280 euroa kuussa. Lopputulemana työntekijälle maksetaan tilille 1920 euroa ja saa ajella sillä kotterolla.

Kiinnitin vain huomiota toteamukseen, että 700 €/kk auton saisi kustannuksilla, jotka vastaavat alle puolta oman auton kuluista (580 €/kk), niin se kuulostaa jo liian hyvältä ollakseen totta.

Sitten kannattaa vielä muuten muistaa se, että jos niitä omia ajoja (eli sisältäen ajelu työpaikan ja kodin välillä) tulee yli 15 tkm/v, niin verottaja voi muistaa autoedun verotusarvon korotuksella. Eli ihan avoin valtakirja tuo vapaa autoetu ei ole. Tiedän yhden kaverin jolla oli työmatka luokkaa 100 km/pvä ja siihen päälle sitten muuta omaa ajoa, maaseudulla kun asui niin niitäkin kertyi. Verottajalle piti sitten selvitellä että mikä on autoon kertyneen 40 tkm/v ajomäärästä työajon ja mikä henkilökohtaisen ajon osuus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

Fiksataan sen verran, että tuo raja on 18tkm/v eli keskimäärin 1500km/kk. Sen verran vapaan autoedun verotusarvoon on laskettu ajoja valmiiksi (255e/kk tai 17snt/km, jos auto on otettu käyttöön 2015-2017, vähän enempi vanhemmilla, mutta samalla kaavalla). Vastaavasti jos yksityisajoa ajaa alle tuon ja pystyy sen todistamaan, voi hakea lievennystä verotusarvoon veroilmoituksen yhteydessä.

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... eista/#17-§
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

^joo, oikein. Meni ulkomuistista kuukausi- ja vuosimäärät sekaisin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja HEV »

^Ja toimiikin. Muutaman vuoden, kun pidin erään jenkkifirman byroota pystyssä täällä, niin siirrettiin toimisto tuohon kotoa 600 m (autolla 1,5 km) päähän ja jaksoin kirjoittaa ajopäiväkirjan kaikista - myös omista - ajoista, verottaja hyväksyi 5500 km omat ajot vuodelta. Tämä alentaisi tuolla 17 c:llä laskettuna verotusarvoa jotain 180 €/kk eikä se tainnut silloin 15 v sitten olla paljoa pienempi. Merkittävä hyöty, vaikka silloin oli "pakko" ottaa firman täysetuauto ja tulikin palkan päälle - tietysti farmarifemma :D .
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin