Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Älä vaan sotkeennu Leoniin vaikka myyjä omasta nahasta repis sulle penkit.
Reilu kolmenkympin Leon alle 2 vuotiaana 24tkm ajettuna nettohyvityshinta 19.000,- Onneksi ostin 5000km ajettuna niin ei ihan koko kakku tullut omaan nilkkaan.

Jos uudesta Insigniasta kelpais karvalakki Granny Sport, rekisteröinti 01-2018 ja muiden yksilöiden keskihinta lähempänä 40teur niin siinä vois olla kohtuuhintaisia kilometrejä tiedossa?
No sullahan ei ole vaihto ajankohtainen ja varustemieltymykset kalliita, mut kuitenkin.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Samaa arvonalenemaa ennustan Astralle mun ajomäärällä. Tai siis minimissään sen luokan. Tuli "unelmatyöhön" haettua ja jos paikka napsahtais, niin työmatka olis 40tkm vuoteen ja kilsakorvattavaa ajoa toiset 40tkm ja omat ajot viä kylkeen. Pääsis koittaan, et saisko takuuaikana 200tkm rikki :lol: Arvonalenema olis varmaan sitä luokkaa, että kandee jo maksaa kilsakorvauksilla laina pois ja myydä itte yksityiselle...

Mitä Insigniaan tulee, niin karvalakki kyl menis, mut pitää olla Innovation et saa nahat. Ja sit se ei enää oo hinnat alkaen 31k... Ihan ok ostaa karvalakki, mut jos neljänneksen vuorokaudesta istuu autos, niin nuukailullaki on rajansa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Jos meinaat kaikki kilsat saada maksuun, eikä työnantaja lyö mitään könttäsummaa, niin ei sulla ole hädän päivää.

40.000km x 0,45eur on 18.000,- siitä polttoaineeseen vajaa 6000eur omat ajot mukaanlukien.
12teurolla makselee vakuutusta ja laitekulua helposti ja vaihtelee vuoden välein uuteen ennen kuin joutuu uusimaan renkaat tai viemään 90.000km huoltoon.

Toista se on mulla kun ei makseta kilsoja ja maksan pienistä nettotuloista verollisia hintoja. Silloin joutuu vähän jo kurkkailemaan mitä ostaa ja kuinka usein.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

0,41€/km tänä vuonna...

Joo onhan tos ihan messevä tili. Tosin ton näennäisen tilin on AZP taannoin laskenu jossain ketjus ja 200km päiväs työmatkaa maksaa seki. Ja pelkona on myös, et saattaa se firma määrätä työsuhdeautonki, jolloin käsis on kallis pätkällä ostettu Opel... Mut jos sen työpaikanki nyt ensin sais :D Vasta haettu. Sit pitäs päästä haastatteluun ja siäki pitäs viä olla se halutuin kandidaatti...
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ke Heinä 19, 2017 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Äkkiä se AZP:n tyhjentävä viesti löytyki. Toki auto maksanu uutena tuplat, mut kuitenki ihan hyvä esimerkki todellisesta elämästä.
AZP kirjoitti:TM ei taida ottaa arvonalenemaa ja pääomakuluja mukaan kestotestien laskelmiin? Iso osa km-korvauksestahan menee siihen, että korvataan sitä, että se auto on työn vuoksi pakko omistaa, ottamatta kantaa siihen omistaisiko henkilö auton vaikka työ sitä ei vaatisi.

Laskin joskus paljonko keskimäärin Saabini edellinen omistaja olisi "netonnut", jos reilussa 7 vuodessa ajetusta n. 300 tkm:sta vaikka 75 % oli korvattavaa työajoa. Ostin auton siis ekalta omistajalta, joka ajeli työn vuoksi pitkää reissua.

Ensin tulot
- Työajoa siis 75 % x 300000 = 225000 km, josta kertyy verottomia km-korvauksia n. 99000 € :!:

Sitten ne menot:
- Edellisen omistajan aikana arvonalenema autolle oli luokkaa 38000 euroa
- autoon sitoutuneelle pääomalle (tai sen ostoon otetulle rehoitukselle) 5 % korko, keskimääräinen pääoma omistusaikana n. 27000 €, seitsemältä vuodelta korkomenoja n. 9500 €
- Keskikulutuksella 6,0 litraa sadalle ja dieselin hinnalla 1,30€/litra olivat polttoainekulut työajolle yht. 17500 €
- määräaikaishuoltoja n. 3 kpl/vuodessa, mukana jakohihnan vaihtoa ja pikkukorjauksia, arvioidaan 1500 €/v = 10500 € seitsemän vuoden aikana
- vakuutukset isoine kaskoineen 500 €/v vähän riippuen bonareista = 3500 €
- ajoneuvo-ja dieselvero n. 620 €/v = n. 4300 €
- renkaita menee pelkän tuon työajon johdosta 6-7 settiä, hinta asennuksineen keskimäärin 550 €/setti = n. 3500 €
- myyntimiehen auton pitää olla puhdas, autopesu kerran viikossa = 15€ x 52vko x 7v = 5500 €
- pissapojan nesteet, pyyhkijän sulat, polttimot ym. pikkutarpeet, arvioidaan 100 €/v = 700 €
- aina siitä jotain 300 tkm aikana hajoaakin, edes tuulilasi taikka ajovaloumpio; satunnaiset korjaamokulut seitsemän vuoden aikana yhteensä 1000 €
- jossain sitä autoa täytyy säilyttääkin, taloyhtion autokatospaikka 30 €/kk = n. 2500 €

Kulut yhteensä: 96500 €

"Palkanlisää" kertyi siis n. 2500 euroa, eli kolmekymppiä kuussa. Tietenkin sen lisäksi tuli katettua autoilun kiinteät kustannukset km-korvauksilla, eli siviiliajot 10 tkm/v maksavat auton omistajalle vain polttoaineen ja renkaiden kulumisen verran. Mutta vastineeksi auton omistaja kyllä kantaa riskin siitä, että tuo satunnaisten vikojen hoitamiseen kuluva korjaustonni onkin korjauskymppitonni. Tai valtio poistaa autoveron ja arvonalenema onkin vielä suurempi.

Kaverillani oli liikkuva työ ja oma auto. Ensimmäisen autonsa osti syksyllä 2007 juuri ennen veromuutoksen julkistamista. Uuden Accordin hinnasta lähti 5000 euroa yhdessä yössä. Seuraavan auton hankittuaan meni jotain puoli vuotta, niin kaveri irtisanottiin. Uudesta reissaavasta duunista tuli väkisin työsuhdeauto, joten kaverin oli hankkiuduttava eroon omasta Audistaan. Parasta hintaa ei tunnetusti saa kun on vähän kiire myydä, vaikka onneksi automalli oli tässä tapauksessa ihan haluttu.

Näiden laskeskelemisen jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että jos minua joku työnantaja yrittää houkutella töihin sanomalla "joo toi peruspalkka on matala, mutta tulee niin paljon ajoa, että jää noista km-korvauksista sitten mukavasti käteen", unohdan kyseisen duunin.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

No tottakai sä sen saat...Otat.



Otetaas esimerkkinä uusi auto, vaikkapa karvalakkinen Superb.
Talvirenkaineen 30.000,- 8prossaa tingittynä 27600,- vuoden kuluttua 15prossaa arvonalennusta, niin jäljellä 23460,- kun seuraavan kerran vaihdat niin välirahaa 6540eur.

eli laitekulu 6540,- ( kuulostaapa isolta, no mennään sillä. on siellä kilsojakin 80t)
polttoaine 40000km 3360eur (1,40eur 6l 100km 8,4eur 100km)
vakuutus 600eur
Huoltoon 800eur (30000km 250eur. 60000km 550eur yht 800eur)
kulut yhteensä 11300,-
kilsat 40.000km x 0,41eur 16400,-
renkaita ei uusita. 0eur
jää vielä bensarahaa omiin ajoihin 425eur kk ja kokoajan uusi auto alla.



Edit. Muokataas sen verran että kun ei ole omakohtaista kokemusta ko. firman asioista, niin ei mun tartte niistä mitään tietääkään :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mäki sensuroittin firman pois.

Mä en noin pieneen arvonalenemaan usko. Ja tos on silti se vika, et jos auton ostaa velalla (kuten mä tekisin) niin se velka lähtee rullaamaan aina alusta vaikka sitä kuuden vuoden intervallia.

Tollanen 40tkm kilsakorvaustuuppausta on suklaakeikka, mutta se toinen 40tkm työmatkaa vetää homman vähemmän överiks. 40tkm ajais viä vanhalla ja halvalla ruoskalla, mutta tuo 80tkm on hankala sellasella. Auton pitäs lähteä joka aamu käyntiin ja viä päivystysviikoilla öisinki. Paras olis hamstrata kaikki alle 300tkm tuupatut 2.2TiD femmat markille, mut kuka niitä korjaa ajokuntoon kun työpäivä työmatkoineen on 11h :lol: Siitä tullaanki siihen, että soisin Opelin toimivan pari vuotta. Lisäks se työ olis 2v määräaikanen, joten sopivasti kun syksy 2019 on pelkkä mysteeri, olis Opelis jo takuu ollu ohi puolisen vuotta ja isolla riskillä alotettu kolmas sataluku kolmepyttysen kestotestis :roll: Ja toivottavasti auton arvo enemmän kuin jäljellä oleva velka (16k jos ei extraa lyhennä) :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Täytyy sanoa, että jos itsellä työpäivät matkoineen olisi 11h ja pitäisi istua 80 tkm vuodessa autossa, niin ihan sama mikä Rollssi tai Saappi sitä olisi alla ja paljonko maksettaisiin kilsakorvauksia, päivärahoja ja tuntipalkkaa ja vaikka duuni olisi maailman mahtavinta ja ihaninta, en jaksaisi sitä lähellekään kahta vuotta.

Mutta mä olenkin varmaan laiska mukavuudenhakuinen toimistotyöläinen kermapeppu, jonka vuoksi meillä on kestävyysvaje ja eläkepommi ja kikyt ja kakut :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Laitoinhan mä tähän ketjuun viestin jossa Länsiauto sai kaksvuotiaalle arvonnousua vrt. uusi :lol:

4kk toimitusajalla uuden tilaus tulee ajankohtaiseksi jo 7kk iässä. Eiköhän se ollut ihan realistinen se 6500euron arvio. Ne kun haluaa saada riviin omasta mielestään hyvän vaihtoauton ja myydä sulle uuden aina 11-12kk välein.

Ja mitä velkaan tulee, niin nykyisillä koroilla olisi suorastaan hassua lyhentää kovinkaan paljoa enemmän kuin mitä arvonalenema on. Oli auto sitten kenen nimissä tahansa. Luottofirma luotottaa sua, eikä päinvastoin. Eri asia tietysti jos korko 5,99 + 12eur kk käsittelymaksua ja pääoma on iso.

Jos autosta olisi esim. 50pros. velkaosuus ja euromääräisesti vaikka 17500,- velkaa. Prosentin korolla ja 72kk maksuajalla luottokustannus 7,5eur per kk. Ei ihan paha jos sen lisää perusbiilin arvonalennukseen joka voisi olla esim. 379eur kk
Viimeksi muokannut hei9n, Ke Heinä 19, 2017 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^11h on mun kriteereis kuitenki vähä, koska se on säännöllinen. Ja mä oon viä niin nuoriki :lol: Ei muakaa rahtariks sais 13h epäsäännöllisiin vuoroihin, ellei mitää muuta vähemmän raskasta löytyis. Sen verran hienostunu minäki olen :D

^Jos se työpaikka napsahtaa, niin seki on käyny mieles et heti kävis hakemas tarjousta uuteen. Lähinnä pienempään ja pieniruokasempaan, jossa olis kuitenki hyvä penkki (Corsaan ei tainnu agr saada). Mut se on spekulointia ja pohtimista, ei saa liikaa haaveilla ennenkö nimi on paperis. Varmaan on muitaki hakijoita kuin minä. Ja mullahan ei oo siihen hommaan työkokemusta päivääkää...

Mitä velkaan tulee, niin halpaahan se on. Olikohan 1,7% todellinen vuosikorko Astras.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Korkoasioihin kommentoinpahan vain että jos sattuu olemaan kodinvaihto tai remonttiasioita ajankohtaisena, niin asuntolaina tappiin ja auto pihaan "omalla rahalla" jos mahdollista. Pankin myöntämä asuntolaina on aina halvempi kuin auto- tai mikään muukaan rahoitus, ja korostakin saa vielä osasta verovähennystä.

11h duunipäivät olisi itselle ok jos se kompensoituisi vapailla, ei rahana. Eli voisin tehdä jatkuvaakin 4 päiväistä duuniviikkoa 11h päivillä. Normi noin 220 vuosittaista duunipäivää vuodessa à 11h ei olis enää perheellisenä reilua oikein kellekään muulle kuin työnanatajalle. Onhan mullakin nykydyynissa matkustamista, sellaisia 2-5 päivän poissaoloja 5-10 reissua vuodessa, mutta vastaavasti työaika joustaa muuten oikeinkin hyvin ja tässä nautin kolmatta kesää lomarahoja kesälomana, eli kuisi viikkoa putkeen pois duunista (tosin muutaman päivän välein duunisähköpostit peraten ja akuutteihin vastaten, ja pitää muutama raporttikin loman aikana laatia).

Moni perheellinenhän reissaa paljon enemmän duunin puolesta, mutta meillä on rouva totutettu sellaiseen palvelutasoon että ei onnistuisi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja blobbo »

AZP kirjoitti:Korkoasioihin kommentoinpahan vain että jos sattuu olemaan kodinvaihto tai remonttiasioita ajankohtaisena, niin asuntolaina tappiin ja auto pihaan "omalla rahalla" jos mahdollista. Pankin myöntämä asuntolaina on aina halvempi kuin auto- tai mikään muukaan rahoitus, ja korostakin saa vielä osasta verovähennystä.
En tiedä onko oma ajatukseni ihan pielessä, mutta jotenkin uskoisin että sillä 1-2% todellisella korolla erillinen autolaina tulee halvemmaksi kuin 1% korolla oleva asuntolainan.. Meinaan vaan että sen suuremman asuntolainan korkovaikutus on pahimmillaan 20-25 vuotta.

Toki tilanne on varmasti eri, jos sitä autorahoitusta joutuu ottamaan 5-7% korolla.

E: No tietysti jos tietää varmasti, että seuraavat 20 vuotta tulee joka tapauksessa olemana jatkuvasti luototettu auto alla.. Tosin tuossakin skenaariossa joku 30-40t€ lisäpääomaa asuntolainaan taas voi tulla hiton kalliiksi, jos korot nousee. Parin vuoden välein "vaihtuva" erillinen rahoitus mahdollistaa paremmin lainaehtojen/käsirahan yms kanssa puljailun tilanteen mukaan.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Niin onhan se 100km työmatka pitkä. Nykynen on 25km ja ottaa puoli tuntia. Jos asuisin pk-seudun ihannoidussa idyllissä, ei siä kulkis alle tunnis mihinkään. Vertaan tilannetta siis siihen, että jos olisin pk-seudulla niin ajallisesti lopputulos olisi sama. Jos ei ihan työpaikkansa kyljes asu, niin oikeasti tosi harvalla on alle puolen tunnin työmatka, se tuleva olis siihenkin vain tuplat. Toisaalta kuulostaa suurelta, toisaalta ei. Ja on siinä muitakin plussapuolia joita tulisi kyljessä mm. muutto niin, avopuoliso olisi kävelymatkan päässä siskostansa. Ja taas se helpottaisi hänen arkeaan aika paljo. Tee niin tai näin, aina joku on huonosti.

Muuten kyllä nykynen työ on oikein mainio. Asenne on se, että tee mitä teet kunhan työs hoidat. Joustoa siis molempiin suuntiin. Toisaalta joskus vain tulee se hetki, että on aika saada CV:ssä yksi rivi päätökseen ja mennä eteenpäin.

Perheellisten reissaamiseen yhdessä työhaastattelussa juuri kolmatta muksuaan odottava haastattelija ylpeili, että monelle reissupäivät ovat pelkkää plussaa, jotta pääsee perhettä pakoon. Täytyy myöntää, että ei toi puolivuotiaan hoito aina 100% herkkua ole, mutta meinasin kyllä sanoa rumasti takasi. Kerran se lapsi on lapsi, ja jos sen ajan angstaa reissus perheen arkea pakenemassa, niin miksi edes tehdä niitä muksuja :roll: Tuleehan mullekki reissuja sillon tällön ja se on helppoa mulle, mutta tiedän kyllä tasan kuka siitä kärsii, kun ei voi edes paskalla käydä ellei muksu nuku just sillon.

^En ole koskaan rahotusyhtiön autoa myynyt, mutta voisin kuvitella, että elämäntilanteen muuttuessa siitä velallisesta autosta on hiton vaikea päästä eroon. Asuntolainan pituutta voi vekslata ja laittaa lyhennysvapaalle, mutta laitappa 20k autolaina lyhennykselle. Ja sitte jos sen auton todellinen arvo onki 10k, niin myytäessä pitäs maksaa se 10k erotus. Asuntolainas seki on vain siä hännillä, makso sit mitä makso. Toki jos asuntolainaa lyhentää vain asuntolainana eikä panosta sitä autorahotuksen osuutta siihen extraa, niin tilanne on eri. Voihan sen 300e+100e extran laittaa siihen asuntolainanki kylkeen, niin kuudessa vuodessa se autorahotuksen osuus on kuitattu asuntolainasta. Toki jos maksukyky on tapis, niin sillon ei sit oo käteistä ostaa seuraavaa autoa suoraan.

Yllä oleva ei tietenkään koske heitä, joilla on vuoden nettotulot tilillä odottamassa huonoa hetkeä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:^En ole koskaan rahotusyhtiön autoa myynyt, mutta voisin kuvitella, että elämäntilanteen muuttuessa siitä velallisesta autosta on hiton vaikea päästä eroon.
Kyllä ei ole hiton vaikeaa. Toki siinä voi pari hassua tonnia helposti kolahtaa persnettoa, mutta etenkin tuoreehkon perusauton saa varmasti luiskattua jollekin autokaupan ammattilaiselle, joka vielä ystävällisesti hoitaa kaikki paperivaivat tutun rahoitusyhtiön kanssa. Toki ne hassut tonnit pitää olla tilillä tarjolla, jos ei ole mennyt lyhennyksissä sopivasti panttiauton arvon edellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo siis jos tonneja alle markkinahinnan lykkää jollekki, niin pääsehän eroon. Siin on vaan se, että kukaan tuskin alle 2-3k bruttotilillä autoa ostaa sisään. Riskiä kuitenki on, ellei oo tyyliin takuuta 6kk jäljellä. Vaihtamises toiseen sitte se väliraha merkkaa, kun alihinnoteltua vaihdokkia tyrkyttää ylihintaseen autoon.

Julistan tän aihepiirin keskustelun kielletyks täs ketjus. Tulee ostokrapula ja alkaa taas houkuttaan ne tonnin max kahden ruoskat :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin