Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Eli se siitä teoriasta, että vain Saabit lämpenevät pakkasella.

Sellanen juju tossa on, että mittarivauhtia oli 102 km/h ja esimerkiksi pitkissä alamäissä lämmöt laski asteen pari. Murhasaaren sillalle lasketellessa tais käydä 76 asteessa lämmöt, mutta toki mäessä sitte nousivat nopsaa. Lopulta ajoin pienen maalaiskaupungin läpi muutaman kilometrin, ja matkan päätyttyä lämmöt oli 78 astetta. Mutta maantievauhdissa ei ongelmaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja keula ihan auki? Vai onko täsdä joku moderni automaattikaihdin joka itsestään sulkee maskia kun viimaa ei kaivata?

Miten diiselooppeli mahtaa vastaavissa oloissa pärjätä? Diiselsaabin kanssahan lukemat saa samoiksi kun tinkii sisälämmityksestä :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Löytyy kaihdin. Ilmeisesti tuo on myös kesällä kiinni isoissa nopeuksissa ilmanvastuksen nimissä. Tai ainaki jostain sellasta luin, kun selitettiin mitä kaikkea ekoa näissä on...

Kuva

Ylempi maskiaukko on sitte aina auki. Ainoastaan alemmassa on se kaihdin.

Kuva

Vectrassa ei ainakaan -10 lämpötilassa lämmöt pysy yli 80 kuin maantievauhdissa. Taajamas tippuu reilusti alle. Ja jos erehtyy heittämään puhaltimen täysille, vaikka huurteenestomielessä, niin lämpömittari valahtaa samantien asteikon alarajalle. Toki lämmintä silti koppiin piisaa. Pitääki koittaa myös Astralla, et kestääkö lämmöntuotto puhaltimen täyttä nopeutta :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Eski »

AZP kirjoitti:Diiselsaabin kanssahan lukemat saa samoiksi kun tinkii sisälämmityksestä :D
Kyllä meidän TTIDissä pysyy lämmöt optimissa myös pakkasella, mutta eberi käy herkästi etenkin kaupunkiajossa tms valuttelussa. EGR-OFF lisäsi eberöintiä selvästi. Tosin ACC:stä on tilattu vain +20 lisälämmöt, joten ehkä t-paidassa ajamisessa +25 pyynnillä tulisi jo haastetta. Maantiellä lämpömittari pysyy keskiviivalla hienosti myös pakkasella. Itse olen kuitenkin yli 10 asteen pakkasilla tukkinut alemman maskiaukon, jolloin tuo kaupungilla ajelussa toistuva eberöinti vähenee huomattavasti. Esidistä näkee jäähdytysnesteen lämpötilan, joka oli noin 15 min eber-esilämmityksellä liki +50 astetta noin -15 pakkasella. Lisäksi esidistä näkee myös automaatin öljynlämmöt ja äskettäin katsoin, että noin 20 kilsan työmatkan jälkeen lootaöljyt oli +57 asteiset. Aika kauan kestää talvella päästä kesäisiin yli 90 asteen lootalämpöihin :D

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ma Helmi 05, 2018 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TTiD on paremmin toteutettu nestekierto kuin 1-turboisissa Z19DTH/Z19DT, pysyy paremmin lämmöt pakkasella. Noissa ei pysy ilman eberin apua tai keulan tukkimista normaalissa kun on vähänkin enemmän pakkasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ilmankos noilla työkavereilla on DTH-koneiden nokat tukossa koko talven jo syksystä lähtien :lol:
Tuo EGR-OFF tosiaan lisäsi TTIDissäkin eberöinnin tarvetta selvästi, joten varmasti se on sikäli huono ratkaisu tuollaiseen DTH-versioon...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ma Helmi 05, 2018 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pitää siihen Vectraan viritellä joku pahvi... Toisaalta viikon ku jaksaa, niin pakkaset on jo ohi.

-18 näyttää auton mittari. Puhallus täysille ilman sisäilmankiertoa ja lämmöt tippu. Paska talviauto :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eski kirjoitti: Tuo EGR-OFF tosiaan lisäsi TTIDissäkin eberöinnin tarvetta selvästi, joten varmasti se on sikäli huono ratkaisu tuollaiseen DTH-versioon...
Joo kyllähän se EGR OFF lämpeämistä heikentää. Esim. tuossa 120hv versiossa ehkä voisi jättää tekemättäkin jos venttiili vielä toimii ongelmitta koska imusarjassa ei ole läppiä hajoamassa. Tehoa ja vääntöä siitä saa ihan kivasti silti lisää, tulee vakiota 150hv mallia pirteämpi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eski kirjoitti:Kyllä meidän TTIDissä pysyy lämmöt optimissa myös pakkasella, mutta eberi käy herkästi etenkin kaupunkiajossa tms valuttelussa
Se on ehkö myös hieman makuasia, mikä on optimilämpötila. Samoin tietenkin se, paljonko kabiiniin haluaa lämpöä ja mikä on paljon pakkasta. Eberihän käynnistyy kun lämmöt laskee 75 asteeseen, ja siinä kohtaa jo Saabinkin mittari roikkuu hieman. Omaan silmään tällöin ei enää olla optimilämmöissä. Ainakin tuossa omassa EGR-off -yksilössä pysyy kyllä keula tukkimatta 10 asteen pakkasilla kaupunkiajossakin lämmöt 80 asteen tuntumassa. Maantiellä nousee hyvin tuonne 82-85 -tasoille, ja pitkissä maan- ja moottoritiejarrutuksissa putoaa hieman alle 80 asteeseen. ACCssä käytännössä aina 21 astetta pyyntinä.

Noita JP_Vettem Astran lukemia ei kuitenkaan saa aikaiseksi varmaan muuten kuin tukkimalla keulan ja pitämällä ACC:n pois päältä. Tai sitten jonkun täyskaasukiihdytyksen yhteydessä hetkellisesti. Siis ulkolämpötilan -21 ja koneen +87 samanaikaisesti.

20 asteen pakkasissa pääsee näillä nurkilla ajelemaan harvoin, mutta mitä aikanaan pari vuotta sitten pääsi testaamaan, hitaassa kaupunkipyörittelyssä astuu Eberi mukaan lämpötalkoisiin, jos haluaa ohjaamoon lämpöä. ACC:n kun sammuttaa, niin Eberiä ei tarvita, mutta sitten alkaa tietenkin itse palelemaan ja ikkunat menemään umpeen. Tuolloin oli tosin vielä EGR toiminnassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Eski »

AZP kirjoitti:Se on ehkö myös hieman makuasia, mikä on optimilämpötila.
Jep, kuten sanoin viisari pysyy maantiellä vaakatasossa ja esidin mukaan lämmöt noin 80 asteen tuntumassa. Tänä talvena ei ole onneksi -20 kelejä liiemmin ollut, mutta niissä lämpötiloissa on varsinkin tuon EGR-OFFin jälkeen syytä tukkia nokka, jos haluaa että lämpömittari pysyy tuolla ns. optimialueella. Kabiinissa ei ole vielä koskaan palellut edes -35 pakkasessa... Kuten jcarlson sanoi, TTIDissä on tämäkin asia tehty paremmin kuin kesymmässä nakussa :D

Eski
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Loppuviikosta iski jäätävä Mersu-kuume. Mersuissa on se vika, että 500 tkm tuupattu paska maksaa 20 k€, niin vaihtoehtona köyhälle on lähinnä tehdasuusi. Iso mies mahtuu pieneen autoon ja yksin ajelen, niin A-sarjalainen olis ihan jees malli. Samalla suomalainen kokoonpanotyö sais töitä ja kaikilla on kivaa jne. Kattelin etukäteen netistä, että lompakko taipuis piiiiitkällä pätkällä just ja just halvimpaan dieselivehkeeseen kattoluukulla. Tänään sitte vetäsin ostohousut jalkaan ja lähdin kaverin kanssa Veholle. Ja ihan tosissani oli niin kova kuume, että olin jo valmis sanomaan myyjälle, että tekee vaihtotarjouksen josta ei voi kieltäytyä.

Kuva

Veholla oli palvelu kohdallaan. Heti ovella nuori ja kaunis naishenkilö tuli vastaan. En oikein tiennyt hänen rooliaan kun oli valmis auttamaan autojen kanssa, mutta mitä tahansa kysyi, niin ei osannut vastata ja tarvittaessa sitte hakisi myyjän. Ehkä hänen tarkoitus oli osoittaa hallista malli, jos sitä ei itse osaa rekisterikilven paikalla olevasta laatasta lukea :roll:

Nojoo, en pyytänyt heti sitä A-sarjalaista koeajolle. Päätin koeistua ensin. Ja ei. En mahtunut kuskin paikalle. Hartia otti B-pilariin ja jalka keskikonsoliin. Tuli ihan mieleen intin Defenderit, joissa piti avata ovi jotta jalalla sai painettua kytkintä. Noissa koeistumissani Mersuissa pitäisi siis istua jalat vinossa ja selkä kallistettuna.

Noh A on pikkuauto. Piti koeistua isompiaki, vaikka lompakko ei niihin taivukkaa. C oli yhtä pieni. E oli kans pieni paska. Mihin tää maailma on mennyt? Samassa hallissa olevassa Ford Fiestassa oli paremmat tilat kuskilla kuin E-Mersussa :lol: Ja koeistuin senki. Ei ole vitsi!

E-Mersu oli malliltaan E-farmari (S213) 350 d T 4Matic A Premium Business AMG (tsiisus mikä litania vrt vaikka Saab 9-5 Aero). Kokonaishinta 106 539,95 €. Hieno peli. Sen kompaktin sisätilan lisäksi pisti silmään yksi yksityiskohta:

Kuva

Kuvassa "mittaristo". Ihan jees ja hintansa väärti. Pistää vaan tuo jumalaton valovuoto silmään. En voi ymmärtää tollasta premium-tuotetta, kun olen pienemmänkin valovuodon takia palauttanu x kpl muutaman satasen maksavia tietokonenäyttöjä myyjälle nörttivuosina :lol: Noh, maailma tarvitsee esikuvia. Myös paskassa laadussa.

Ja se pilari.

Kuva

Vertailuna K Astra.

Kuva

Olen pitkä, leveä sekä lihava. Vaikka laihduttaisin itseni alipainoiseksi, ei käsittääkseni hartiani kapenisi niin paljoa, että mahtuisin noihin johtotähtikirppuihin. Noh, loppu Mursu-kuume nopeaa. Lompakko kiittää.

Mersuja kun käy katsomassa, mahtuu saman katon alle yleensä myös Citroenin valikoima. AZP:n jumaloiman Citanin halpissisar Berlingo oli myös hallissa. Kaikesta rumuudesta huolimatta kävin tutkailemassa sitä, ja olihan se kieltämättä nerokas. Lisäksi iso mies kömpi takapenkille, laidasta toiseen ja toisesta ovesta ulos ongelmitta.

Kuva

Hinta neljällä kattoikkunalla varustettuna vaatimattomat 23 k€. Tilaa on kuin pienessä pitäjässä. Tonnehan mahtuu vaikka pieni mustalaisperhe, kun lokeroita ja koloja oli lattiasta kattoon ihan kirjaimellisesti! Takapenkki oli yllättävän tilava (C-pilarien väli aika kapea), liukuovet loistavat ja kuskinkin paikka ihan jees. Eikä pää kopissu kattoon! Tossa on vain kaksi ongelmaa: henkinen kynnys on ensimmäinen ja toisena heti perässä se, että enhän minä tollasta tartte vaan avopuolisoni :lol: Hän varmaan ensimmäisenä laittaisi verkon takalasille, niin saa koiria pitää kontissa kesähelteillä. Takalasi kun on sukua 3-sarjan Bemarille, eli aukeaa erikseen.

Ajelin jonkin aikaa ykköskoppasella Transit Connectilla. Ruma ku mikä, hyvä ajettava, kuskilla tilaa. Noi uudet on ihan yllättävän hyvin hinnoteltu.

Kuva

En vain tuota kolmipaikkaisuutta ymmärrä. Siihen keskelle kun ei mahdu edes kiinalaista vauvaa :D

Kuva

En koeajanut autoa, ainoastaan koeistuin, mutta pyysin silti tarjouksen pätkämallista 120 hp dieselillä. Tuskin ostan, mutta jos tulee tarjous josta ei voi kieltäytyä, niin saatan harkita vakavasti koeajoa. Tosiaan avopuolison siskon mies vaihtoi Octavian Octaviaan arvonlaskun ollessa 2 k€ kahdessa vuodessa. Jos jotain vastaavaa tulee, niin saatan harkita. Muuten todennäköisesti ajelen ainaki syksyyn saakka, jolloin saa kuulla oman työtilanteen jatkossa ja saisi ajettua kesärenkaatkin loppuun.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:AZP:n jumaloiman Citanin halpissisar Berlingo
Vaadin oikaisua! :mrgreen:

Koeistuitko sen valemersun?

Hetken kun vielä pohdit sitä Berlingon konseptia, ajoasentoa ja kierrät muutamia erivärisiä Linkoja muotoja sulatellen, niin et voi vastustaa. Järki vie lopulta voiton korruptoituneesta tunteesta, uskon ma.

Ensi kuun Geneven autonäyttelyssä paljastetaan muuten uusi Berlingo/Partner/Combo. Jos alikessumerkki tai ranskalaisuus on se henkinen kynnys, niin uutta mallia tulee saamaan siis myös saksalaisena pallosalamana. Sitä ei ehkä ainakaan voi enää vastustaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos Opel laittaa Berlingoon nahkaset AGR-penkit, niin olis se aika namu kieltämättä. Niinhän ne teki Grandlandillekin: hintaa alas ja AGR lisävarustelistalle. Kai saman voi kirahvikärryssäkin toistaa :)

En koeistunu Kangoota enkä Citania. Kumpaakaa ei ollu hallis esillä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikä ihme. Hiukan hankala Vehon myydä saksalaiseksi naamioitua Rellua 35 kiloeurolla, kun saman katon alla pitää myydä Sitikan parempaa, tyylikkäämpää ja muutenkin ylivertaista tuotetta reilulla 20 kiloeurolla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei oo viäkää tullu tarjousta. Pari kertaa myyjä on jo soitellu, mut ei oo viä keksiny välirahaa ja hyvitystä. Kauan muilla on kestäny saada tarjous?

Muutenki jännää, et varusteet piti selostaa yksitellen. Fordin myyjä ei siis saa valmista listaa koneelta. Ei oo maailma täysin valmis viä.

Optimisti pettyy kuitenki. Tiä vaikka laskin kuumana hakkais sitä tarjousta, josta ei voi kieltäytyä :mrgreen: Harmi vaa, et pyysin tarjousta pätkämalliin, jotta eka tinkaus on sit pitkä sen pätkän hinnalla :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin