Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikai se valkonenkaa väärin ole, jos listalla on se myös helmiäisenä. Toki sitä pitää myös pestä, jos meinaa erottua tuulipukukansan valinnasta :D

Hyvä kuulla jo toinen vahvistus sille, että uudesta uuteen on edullista vaihtaa. Saa uutta Insigniaa alkaa kyseleen parin kuukauden välein, että koska väliraha natsaa :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Siinä on ihan perhanasti kaikkea kiiltolistaa, mikä ei maistu mulle ollenkaan. Valkoinen menisi hienosti jos teippaisi kaikki kromikököt kiiltävän mustaksi.

Jos sitä mahdollisimman hyvää hyvitystä haikailee niin suosittelen esim. suoran kaupan Kodiaqqia karvalakkivarustein. Siinä automallissa keskimääräinen pyynti käytettynä menee varmasti yli 45teuron jolloin se 30teuron malli saa vetoapua varustetuilta veljiltään.

Muuten perusjutut kuten uuden, vasta myyntiin tulleen mallin ostaminen, (poislukien faceliftit) varusteiden välttäminen, tammikuinen rekisteröinti jnejne pitää huolen että uudella autolla voi ajaa käytetyn hinnalla. Ei katsastuksia, ei huoltoja, ei renkaanvaihtoja, eikä varsinkaan korjauksia jne.
-Eli suurinpiirtein ne kaikki asiat jotka jätin tällä kertaa huomiomatta :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Fiksuhan olis optimoinu noin pitkälle. Itellähän ei into riitä (uuteen) karvalakkiin ja toisaalta lasken varasuunnitelman sen varaan, jos auto jostain syystä onki pidempään. Siksi varusteita ja ylimääräiset huollot, joita ei varmana saa takasi vaihdos. Toisaalta jos vaikka Insigniaa kattelee parin vuoden päästä, niin eipä mulla nykytuloilla ole varaa karvalakkia kummempaan. Ja Inkus nousee hinnan lisäks myös kulutus, toisaalta litranki kulutuslisä on 100tkm matkalla "vain" 1500€ eli todellista halvinta on pirun vaikea laskea. Tosin ei sitä tiä miten oma talous kehittyy, tiä vaikka olis 100k€ XC90 pihas :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

no tuo xc90 lienee ajankohtainen.
Vaginareen alla ne puhuu että Octavia RS hinnalla voisi ajella T8 Hybridin kanssa. Mun nuppi ei vaan pysty keskittymään tuohon järjettömyyteen, joten en aio tutkia :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tätä ketjua on jo kuudetta sivua kasassa, eikä kukaan ole enää esittänyt silmienpyörittelyä siitä, miten tuollainen litrainen kolmepyttyinen voisi muka korvata niin varmatoimisen ja hyvätapaisen isomman vaparin. Tätä päivittelyähän sai lukea VJS:n Fiikusketjussa joitain vuosia sitten kyllästymiseen asti. Mikä oli sinänsä ihmeellistä, että koko ideahan on Saabin keksimä, kun isot V6:t keksittiin korvata saman suorituskyvyn tarjoavilla nelosturboilla. Kehitystä on siis tapahtunut saabistienkin pään sisällä :mrgreen:

Nythän noita pikkuturboja on ollut maailmalla jo sen verran monta vuotta, että niistä luulisi pahimmat sarjaviat jo tulleen esille. En ainakaan ole kuullut että mm. Fordin kolmisylinterisissä olisi ollut mitään fataaleja ongelmia, vaikka periaatteessa pikkukonetta kiusataankin koko ajan isommalla kuormalla kuin mitä perusvapareita.
JP_Vette kirjoitti:Kuin kaksi marjaa, tai ainakin hyvin sukurutsasta näköä:
Kuva
Kuva
Otetaan tähän vielä pari muuta vertailukohtaa omasta tallistani.

GM MY1980:
Kuva

GM MY2008:
Kuva

Ei ole peilisuunnittelijan muotoiluun ollut tarvetta puuttua, kun kerran on hyvä tehty. Säästöpäät on vain päättäneet, että tuo Oldsmobilen peilistä löytyvä himmennin (oikeassa alakulmassa oleva namiska) on turha varuste, joten uudemmissa autoissa meikkaajat saavat rauhassa häikäistyä korjatessaan kajaaliaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En oo minäkään kolmipyttysen ongelmista kuullu. Toisaalta jos litratehoa pidetään jotenki koneen kestävyyden kannalta kriteerinä, niin onhan femman 2,3 l 305 hp Hirsch viä enemmän pommi kuin Opelin 1,0 l 105 hp :D Toisaalta liikaa ei saa vielä yleistää. Nettiautoon kun ruksii litraset Fordit alkaen vuodesta 2010, niin eniten ajettu on 186 tkm...

Ei liity pelkästään kolmepyttysiin, mutta ainaki Opelilla on suoraruuttien kanssa ollu ongelmia, myös siis neloskoneiden. Lyhyesti se on LSPI eli LowSpeedPreIgnition. Se on olemassa, syytä ei googlen mukaan kukaan tiedä. Tai ainakaan ratkasua. Mäntiä halkoo, ei sen vakavempi. Aikasemmin näis suoraruutis piti käyttää GM Dexos 2 -öljyä, mutta keväällä keksittiin Dexos 1 gen 2, joka ehkäsee tota, tai pitäs ainaki ehkästä. Sitä ei vaan saa mistään kaupasta, ainoastaan tehtaalla asentavat ensiöljyinä :mrgreen:

phpBB [video]


Niin tai näin, tän konees kans oli noi uudet öljyt ja tilalle tuli mäntiä halkova Dexos 2 heti toisena päivänä. Ei oo viä nakutellu mun korvaan. Näille litrasille tehtiin myös MY17.5 yhteydessä päivitys, jossa tasapainoakseli poistettiin ja samalla päästöt nousi jokusen gramman. Ehkä koneesta tai softasta viilattiin vähä muitaki kuin tasapainotus, se on vaan tietysti, että eihän liikesalaisuutena voida kertoa. Ehkä mulla kävi lottovoitto, ja satuin vahingos ostamaan auton just sillain, että vanhat hajoo ja uudet ei. Vähä niinku T7:n huohotusongelmien väheneminen 2004 jälkeen :)

Takuutahan mä en pelkää ton dexos 2 kanssa. Siinä tiedottees luki, et käytettävä x öljyä jollei uutta ole saatavilla, Ja öljynvaihdon suoritti ulkopuolinen taho kuitin ja huoltokirjan leiman kanssa, niin ei tartte selitellä omia valintoja :lol:

Meikkipeilistä on kyllä pakko myöntää, että se himmennin sais olla siinä edelleen. On meinaan todella ärsyttävän kirkkaat valot. Toisaalta näyttää kivalta, sehän se pääasia tänä päivänä on.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Vag areenalla pohdiskelua pihistelystä ja kuva ominaiskulutuskartasta.
Hyvä muistutus taloudellisesta ajotavasta:
moottori toimii parhaalla hyötysuhteella maksimivääntömomentin kohdalla ja 80% kaasulla
Varsinkin tuo 80prossaa vaatii vähän opettelua. Sehän opetettiin jo autokoulussa 20v sitten, muttei ihan helposti mene selkärankaan kun ajatuksena on pihistellä.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niinhän ne autokoulus opettaa. Silti overdrivella joku väittää saaneensa sakot tarpeettoman kovasta kiihdytyksestä Corvetella. Vois pikku-e:n inssiajoki olla hauska jollain etanoli-Saabilla soveltaen tota kaasuläppä 80% auki ja ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen :lol:

Mut nii. Siihenhän se Saabin SVC-moottoriki perustu, et sai ajaa nakurajalla moottorin kuormasta riippumatta. Pitää tätä mopoautoaki alkaa kenkimään enemmän... Toisaalta saa tää jo nyt kenkää, kun ei muuten kulje. Eikä tää kyl kenkimälläkää raketti ole
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Opelin haukkuminen jatkuu. Saabeis on niin monta takaiskuventtiiliä pissapojas, että vettä tulee niinku heti. Täs ei. Pumppu jurraa sekunnin, että vettä tulee. Joka kerta. Vaikka olisin minuutti sitte viimeks pessy.

Pari kertaa oon ihmetelly letkeetä liikkeelle lähtöä. Tsekkaamalla manuaalimoodista niin kyllä, robotti lähtee toisinaan kakkosella tasamaallakin. Miksi?

Joku kerta näppäilin mailia bussipysäkillä n. 10 minuuttia jalka jarrulla. Mietein, et pitääköhän kytkintä pohjas. Avasin oven ja tökkäsin kepistä vapaalle ja kuulin kun vivusto heitti vapaalle. Aika kauan siis pitää kytkintä pohjas...

Ja toi robotti. Se osaa ryömiä myös hiljaa. Mutta pakki päällä ylämäkeen se ei osaa. Ryskytys ja nypytys on läsnä ellei vedä lappu lattias. Miksei voi olla sama ohjelmointi sekä ykkösellä että pakilla? Joku ysikymppikäännös pakilla loivas ylämäes on ihan tuskaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Paimio - Pirkkala - Paimio 4,68 l/100km ja ilmastointi oli päällä koko reissun. Auto tankattu mennen tullen samasta mittarista kahdella naksulla. Menomatka meni 300 m karavaanarin peräs cruisella 86 ja takasi tulin tyhjähköä tietä samaa vauhtia.

Hei9n:lle tiedoksi, että seuraava haasteeni on ajaa 4,5 lukema olematta tien tukkona :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Alkaa tuo robotin toiminta kuulostamaan sellaiselta, että Opelin perinteinen automaatti on houkuttelevampi vaihtoehto. Ehkä kuluttaa vähän enemmän, mutta ainakin J Astrassa toimii vakuuttavasti 1,6 turbokoneen kanssa.
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

haasteeni on ajaa 4,5 lukema olematta tien tukkona :D
Jos itsellä satagrammainen alla ja taustapeilissä ei näy ketään niin tunnustan että vakkariin tulee maantiellä nopeusrajoituksen mukainen nopeus. Sillä saa kolmosella alkavan kulutuslukeman joka oudolla tavalla aiheuttaa kummallista mielihyvää :D

Ja mikä hienointa. Tälläkin ajotavalla sain 170eur sakkoa. Itselle tuntemattomalla 80kmh maantiellä alamäkeen 60kmh kameratolppa ja välähdys. Olisi kai parempi hommata se liikennemerkkien tunnistustoiminto (opelista huolimatta) , kun ei tuo rajoituksen muuttuminen osunut ainakaan omaan silmään.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Askel kerrallaan. Kyl se kolmonenki viä tulee tavotteeks, kunhan 4,49 ensin toteutuu :mrgreen:

Ja joo. Viittasit Opeliin ja mun henkilökohtanen mielipide on tällä hetkellä, että se nopeusarpoja olis tosi jees, jos sen sais sammutettua. 95 % ajasta oikeassa, mutta naura siinä sitte kun poliisi kirjottaa päiväsakkoja. Tai mun tapaukses ottaa korttia haltuun, liikaa sakkoja vuoden sisällä. Ja tietysti samalla kirjottaa sen sakonki.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

9218 km ja ensimmäinen tietokoneen suorittama hätäjarrutus koettu. Turun Jaanintiellä melko tarkkaan 50 mittarinopeutta ja turvaväliä vajaa 100 m. Sitä päivää odotelles, kun ne optimistien rummuttamat robottiautot valtaa tiet :mrgreen:

Edit: edellä oleva auto liikku samaa vauhtia. Eli tietokone arpo ihan hatusta törmäysvaaran.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kuulostaa ihan pirun vaaralliselta ! Entäpä jos takana olisi ollut auto persiissä roikkumassa ? Olisko Obelixin litranmitta nyt hieman töpömpi ?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin