Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pyydä nyt ihmeessä suunnilleen vastaavasta Berlingostakin tarjous. Sitten kun olet molemmat saanut, niin vakava harkinta että paljonko hintaerolle on autojen välillä perusteita. Lyhkänen T Connectihan on melko suora kilpailija Linkolle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Emmäätiiä. Tää on tällasta hupikyselyä, jos sattuis jäätävä munkki kohdalle. Syksyllä sit MY19 myötä alotan tosissani tarjouksia kyseleen. Toki sillon on sitte jo maaginen 100tkm rikki, eli sama sit ajaa keväälle 2019 takuuajan päätökseen :roll:

Edit: Pyysin siis tarjousta Transiitille, en Tourneolle eli pikkubussille.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kappas joo, sattui lukihärö :mrgreen:

Se lyhyt bussimalli tosiaan aika suora kilpailija Berlingolle, mutta mitä hinnoittelupolitiikkaa netistä katsonut, niin eri hintaluokassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kympin kalliimpi. Autona tuskin sen parempi kuin PSA. Toki ei tartte naapurille perustella, jos ostaa Fordin. Vähä vastaava kuin se Kangoo vs Citan. Toki jälkimmäises on sama auto kysees, ei vain kilpailijat.

Transiitti oli joku hätänen päähänpisto. Periaattees seki ajais asiansa mun ajoon ja avopuolison koiratouhuis. Toki jos muksun ottaa koko perheen reissulle, niin istuimen pitänee olla naama menosuuntaan... Jos se nyt edes mahtuu keskipaikalle. Turha koeajaa ennenkö kuulee hinnan :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sinne taakse mahtuu häkki muksullekin :mrgreen:

Toki Berlingon pakuversio on Transukonnektin suora kilpailija, ni kysypä siitä hintaa. Mahtuu ne koirat ja muksu sinnekin taakse, mutta saakohan Pakulinkoon 2,5-paikkasta etupenkkiä?

Tosiaan voi kyllä olla hyvä odottaa sitä uutta mallia, jos kaipaa uusinta teknologiaa. Ei tuo nykyinenkään malli mun silmään ruma tai vanhanaikainen ole, mutta Sitikan isompaa pakua/bussia kun katsoo, niin ihan maukasta muotoilua siinä on, josko se uus pienempi PSA-pakuperhe seuraisi niitä muotoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pakulinko mainostaa rehdisti kolmepaikkasta ohjaamoa :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sitten sellanen tilaukseen kun vielä vanhaa kunnon Linkoa saa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Nyt näemmä saisi Astraa myös maakaasulla kulkevana.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Juu se tuli MY18 myötä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Näin yleisesti tuo kaasuautoilu pulpahtaa munkin ajatuksissa pintaan aina silloin tällöin. Siinä on vain muutama rajoite, miksi se ei kannata.

Ensimmäinen on tankkaus. Eli pitäisi aina puolisen tuntia, jopa kolme varttia, per tankkausreissu. Säästöä tulee, mutta tankit ovat pieniä. Eli kaasua ei pääse täysimääräisesti hyödyntämään ja tankkaukseen menee liikaa aikaa. Ei ihan pikkurahalla huvita kiertää tankille päivittäin, koska vapaa-aikaa on pari-kolme tuntia illassa ja sen mieluummin viettää tyttären kanssa kuin autoa tankatessa.

Ongelma on kierrettävissä ostamalla Caddy Maxi, jossa on about suurin tankki mitä markkinoilta löytyy. Ilmoitettu kulutus on 4,3 kg/100km. Tohon peruskusetus päälle, eli saa heittää 20 %. Jos bensakulutukset heittää, niin varmasti heittää myös kaasulla. Eli kulutus 5,16 kg/100km. Gasumin sivuston mukaan maakaasulla 100 km maksaisi siis 6,4 € ja biokaasulla 7,5 €. Ja joka asemalta ei saa halvempaa maakaasua. Lielahdesta en tiedä, joka on mun lähin asema.

Kolmepyttysen Astran toteunut kulutus on 8,7 €/100km. Dieselillä hatusta vedettynä pääsisi n. 7 €/100km. Nykyisellä tahdilla (8000 km/kk) maakaasu-Caddy säästäisi 184 €/kk ja biokaasulla ajaessa 96 €/kk. Dieselillä ei tarvitse edes laskea, sillä hinta on käytännössä sama (pl käyttövoimavero on suurempi.

Gasumin hypetetty kuukausihinta on maksimissaan 190 kg/kk 12 kk ajan. Eli maakaasulla 235,6 € edestä saa kaasua hintaan 89 €, biokaasulla 275,5 €.

Nuuka laskee aina halvimman mukaan eli minä ainakin tankkaisin tuota maakaasua, koska €€€. Ei väliä sillä, mitä sieltä Lietsusta saa. Eli superkamppis säästäisi 146 €/kk kaasussa 12 kk ajan eli vuodessa 1759,2 €. Se siitä supertarjouksesta. Ei se niin iso ole, että auto kannattaa vaihtaa. Lisäksi tuo 190 kg/kk riittää Caddy Maxilla vain 3700 km ajoihin, eli en käy sillä edes töissä ja sen päälle vielä työajot.

Summasummarum:
-Gasumin kiinteä kk voidaan arpoa 1759,2 € arvoiseksi. Se on niin vähän, että sen takia ei kannata autoa vaihtaa 30 k€ hintaluokassa.
-Caddy Maxin säästö olisi 184 €/kk maakaasulla, 96 €/kk biokaasulla. Noista pois käyttövoimavero 17 €/kk 1800 kg autolla. Lisäksi ajoneuvovero on Astraa suurempi ~2 €/kk. Eli säästöä olisi maakaasupörräilyssä 165 €/kk ja biokaasurampautuksessa (käsittääkseni esim Turusta saa vain biokaasua) 77 €/kk.

Caddy Maxi vetäisi kaasua niin paljon, että käytännössä 95 % ajosta saisi sillä toteutettua. Vaikka Astra tai Octavia on niin paljon pienemmällä säiliöllä, että laskettu säästö menisi entistä pienemmäksi, koska halpaa kaasua ei pääse hyödyntämään täysimääräisesti, vaan sitä paikattaisiin bensalla.

Audilla oli kova tarjous muistaakseni välipäivinä. Olisi saanut "vuoden kaasut" kaupan päälle, ja se "vuoden kaasut" oli keskimäärin siis 80 tkm ajomäärä tms. Eli sen 20 % kulutuskusetuksen jälkeenkin olisi ollut 67 tkm tms. Siinä vain oli se mutta, että 40 k€ auto olisi pitänyt ostaa. Se mitä kaasuissa voittaisi, häviäisi arvonalenemassa. Ja tietysti joka päivä saisi tankata sekä kaasua että bensaa. Ja aikaa palaa siihen leikkimiseen.

Kaasuauto olisi jees jos asuisi aseman vieressä, mutta tää nykyinen kuvio nykyhinnoilla on vähän samaa tasoa kuin Teslan ostajat, jotka luulevat säästävänsä sähköautolla. Realistinen taskulaskimen näpyttelijä on paha vihollinen.

Kaasuauto olisi myös jees, jos säiliöt olisi niin suuret, että pääsisi 1000 - 1500 km. Noh, pakettiauto ja iso säiliö tavaratilaan. Joitain tuhansia sekin maksaisi varmasti, jotta voisi säästää satasen pari kuukaudessa. Takaisinmaksuaika umpeutuu kun auto on vaihtokunnossa. Ei kannata sekään.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Leon kaasuversio 21.459,- +tk DSG +1300,-
Naurettavan halpa kun vertaa vaikka pappataaviaan. Tosta vielä 2500€ romupalkkiota pois, 5v takuu ja prosentin osamaksukorko.

Kuka sillä kaasulla sitten jaksaa ajella? Sitä saa tankata ku etanolisaabbia. Ei maistu ainakaan itselle.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Väärin meni. Etanoli-Saabilla pääsee 500 km jos ajaa puukiila kaasupolkimen alla. Kaasulla pääset puolet siitä. Minä ku töräytän Lietsusta Nokialle tankki sihisten ja aamulla työmaalle, niin Leon vaihtaa bensalle ennenkö oon edes työmaan pohjoiskärjes. Saa tankata illalla kaasua ja kesken työpäivää bensaa :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ei varmaan olis mahoton homma päässä ajoneuvovalmistajien jonkinlaiseen sopimukseen kaasusäiliön standarteista että ei tarvis kiireisen mökille menijän tankata kolmea varttia vaan vaihtaa vain säiliön täytettyyn kuten vaikka kaasutrukissa. Toki varmaan markkinatilanne on kaasun osalta hieman eri siinä kohtaa. Trukeissa ei niin haittaa se että mennään funktionaalisuus edellä mutta veikkaan että tuomosen perus-Audistin vois olla vaikea punoa sitä pulloa A7:n takaluukun pääle, sulavat linjat kärsii :D . Sama tilanne sähköautojen kans. Jostaki muistan lukeneeni että New Yorkissa oli 1900-luvun alussa (kun se bensan ylivoima ei ollut vielä mitenkään itsestäänselvää) käytössä sähköllä kulkevia takseja joihin vaihdettiin pajalla vain akut kun alko meno hyytymään. Uskosin että tämän päivän tekniikalla olis mahdollista tehdä nykyisen infran kylkeen järjestelmä jossa sähköautoilijat vois vaihdattaa pelkän akun vaikka jossain automaatissa tarvittaessa. Autoa ostettaessa luonnollisesti maksettas se akku mutta sen jälkeen maksettas siitä lataukseen käytetystä energiasta+joku hinta vaihtotyöstä, vähän niinkö kaasupulloa ei osteta erikseen sen ensimmäisen jälkeen vaan pelkästään "täyttö" . Alkas toimintasäde riitämään. Todennäkösesti näin tulee käymäänkin kun akkutekniikka kehittyy ja akut kutistuu ja niiden sijottaminen koriin helpottuu.
Edittiä ja kysymystä että miksi se kaasu on niin hidas tankata? Liittyykö jotenkin aineen olomuotoon vai mikä siinä On?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Hitaus johtuu kiertoajosta, kun kaasua ei saa työmatkalla. Kengät jalkaa ja takki päälle, autoon, ajoa 16min, tankkaus, ajoa 16min, ulkovaatteet nätisti naulakkoon = 45min tankkausreissu, johon ei järkevästi saa lisättyä mitää tarpeellista reissua.

Edit: modulaarinen kaasusäiliö olis päällikkö. Jos joku haluais valjastaa farkun konttiin 100 kg edestä kaasupulloja, niin senkun vuokrais ne Agalta ja laittais pikaliittimillä kiinni. Tai ostaa Ford F250 ja avolavalle farmarisäiliön kokonen pönttö. Ei vaan taida olla tän päivän turvallisuusajattelua.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kauanko se itse tankkaustapahtuma kestää? Kaikkialla mainostetaan että tankkaus on yhtä helppoa kuin litkuauton tankkaaminen, mutta onko se kuitenkin luokkaa 10 min tapahtuma, eli moninkertainen llitkutankin täyttöön?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin