Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Niinpä niin. Jokainen meistä ajattelee asioita omasta vinkkelistä.

Itsekin olin 3-4 kertaa tulilinjalla auton kanssa viime talvena ja niistä yhtenä kertana, kun valosta oli akut loppu, oli törmäys todella lähellä. Tosin silloin ei olisi valotkaan auttaneet, kun vasemmalta kolmion takaa tulevan auton kuljettajasta ei näkynyt kuin niska. Onneksi hän oli pysähtynyt risteykseen ja lähtemässä liikkeelle joten ehdin hieman väistää ja ajaa edestä ohi. Jarruttamalla olisin saanut itseni suoraan sen auton konepellille.

Varmasti ajattelisin näistäkin "kohtaamisista" eri lailla jos olisin joskus kokenut kolarin pyörällä. Olen toki kaatunut, saanut verta vuotavia ruhjeita, vääntänyt polveni, venäyttänyt lihaksia jne. mutta en kolaroinut, auton kanssa. Toki olen kolauttanut pari kertaa mäntyyn, kerran valopylvääseen ja kerran melkein poron kanssa mutta sitä sai "ohjauttua" potkaisemalla etujalan lapaan.

Ja mitä läskipyöriin tulee niin sehän on oivallinen kapistus pidentää pyöräilykausi koko vuoden mittaiseksi. Kokeillut olen (isoa läskiä 4.8", läskiä 4" ja semi-läskiä 3.5" tjsp.) ja ovat todella helppoja ajettavia. Sopivassa kelissä (rapakuraloskapaskassa) ei hirveesti tee mieli hinkata omalla 2.2"x26" maasturilla muuta kuin työmatkaa mutta sillä on mentävä, ja paskassa kelissä jätän menemättä. Ne on näitä valintoja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Onko kokemuksia budjettimallin maastopyöristä?

Seuraavanlainen pompsahti esiin ja mietin että saisiko tuolla pahemman metsäilykuumeen pois

- Merkki: KTM
- Malli: Ultra Fun 29"
- Tyyppi: MTB
- Runkomateriaali: Alumiini 6061
- Koko 21"
- Vaihteet e/t + lkm: Shimano M370-9 / Deore M592 shadow
- Jarrut: Shimano M315 hydrauliset levyt 180/180
- Kiekot: KTM RYDE/Shimano TX505
- Renkaat: COntinental X-King Sport 29" 55-622
- Jousitus: Suntour 29 XCM Hlo Coil
- Paino: 14,6KG
- 749,- ovh

Näyttääkö joku osasarjoista siltä että olisi ehdoton pakko katsella kalliimpaa hintaluokkaa? -Ei viitsis ihan ekalla reissulla kurpiintua :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^ No ainakin jokainen Asijan Tuntija jolle tuota pyörää esittelet tulee haukkumaan ton Suntourin keulan ihan sudeksi. Se, että huomaako satunnainen metsäpoluille eksyjä mitään eroa Suntourin ja jonkun hieman paremmaksi tiedetyn haarukan välillä onkin sitten jo ihan eri keskustelu...

Vuokrattiin muutama vuosi sitten kaveriporukan kanssa Kroatiassa maastopyörät viikoksi. Kaikki komponentit vuokrafillareissa tietysti sitä halvinta mahdollista kuraa, mutta ihan törkeen hauskaa oli, eikä seurueen maastopyörähifistelijäkään jaksanu narista halpispyörästä kuin ekat 5minuuttia :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Ei taida kiinteitä etuhaarukoita olla enää olemassa, sai siis kelvata. Lukkoon vaan jos rupee ärsyttämään.
Illalla käpeikköön koeajolle. :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Top Dog
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Marras 26, 2016 12:43

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja Top Dog »

Saab 9-3 SC 1.8t 2006
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ihan asialliselta kuulostaa tuon hintaiseksi. Toisaalta Kotarissa on asiallinen runko joten osien porsiessa sitä kannattaa tuunata paremmilla osilla.

Itse tuunasin edellistä maasturiani niin, että lopussa alkuperäistä oli vain runko.

Ja sama homma on jatkunut nykyisellä; toinen keula, toinen vannesetti, toiset jarrut ja kolmas vaihteisto, ja nyt alkaa olla fillari kuosissa. Tosin satula pitää vaihtaa, kun on jostain kohtaa löystynyt ja narina soi koko rungossa. Hei, sehän olis jo kolmas satula tuohon fillariin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Noin niinkuin tehdasasenteisina. Kiitos silti linkistä.

Originaaliosat kelpaa ainakin toistaiseksi. Tiedä sitten iskeekö kuume ja sekoaako nuppi kunnolla tuohon touhuun. Pidätän oikeuden muutoksiin :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kai se on itsekin tunnustauduttava MAMIL-osastoon kuuluvaksi :D Ehkä nelisen vuotta sitten siirryin maantierakettipyöräilyyn, kun erehdyin jurrispäissäni ilmottautumaan Kuusijärven Olympiamatkan triathloniin.

Työpaikan pyörätelineestä pöllin itselleni uljaan katuraaserin: nimeltään Niskahiki, mallia Trim Master. Pyörä oli siinä vaiheessa seissyt siis firman edustan fillaritelineessä hylättynä ainakin pari vuotta, joten "pelastin" ja annoin sille uuden elämän.
Hetken aikaa koitin tulla sinuiksi wanhan mallisen käyräsarven kanssa, kunnes tulin järkiini ja hommasin "bullhorn" ohjaustangon. Samaan syssyyn piti uusia vanteet, jotka antautui. Bullhorni ja kunnolla rullaavat kumit (Continental Grand Prix 4season) alle, niin kisaohjus oli iskussa:
https://photos.app.goo.gl/Dmp6H0MefVkuEDro2

Tuolla tuli vedettyä Kuusijärven triatlooni (olumppiamatka) kahdesti ja Tahkolla kävin tempasemassa puolimatkan. Tahkon 90km lenkillä keskinopeudeksi tuli inasen yli 30km/h ja harjoituslenkeillä (yksin, ryhmässä ajo ja peesaaminen on silkkaa huijausta :mrgreen: ) keskarit pyöri siellä 28-32km/h välissä, reitistä ja tuulista riippuen. Sitten lopahtikin innostus, kunnes taas tänä keväänä aktivoiduin.
Niskahikin tarina tuli tiensä päähän eräänä heinäkuisena iltapäivänä, kun poljekselin röistä kotia:

https://photos.app.goo.gl/QKn8wmr4r9DIEBKL2
Runko poikki ja soromnoo.

Ei muuta kun uutta fillaria speksaamaan. Kuten tietysti asiaan kuuluu, kiersin kaukaa kaikki "fillariasiantuntija" foorumit ja niiden höpöhöpö vinkit pyörän valintaan. Kriteereiksi valikoitui halvimman pään Shimanon komppareilla oleva, kokonaisedullinen ja lisäbonuksena hulvattoman hauskalla mallinimellä varustettu munamankeli. Tilaukseen lähti Vitus Razor Shimano Claris vaihteilla & kampisetillä. Hinnaksi jäi kotiin kuskattuna alle 470€ :D

https://photos.app.goo.gl/mxt1vKvUifVUlPZV2

https://photos.app.goo.gl/oSNNKBwDYBkvQ7bR2

Tuolla ei ole tullu kisoihin lähdettyä, nyt on lähinnä taas tarkoituksena päästä vaakalukemissa alle hehtokilon (mittaahan minulla on huimat 172cm) ja katsoa sitten riittääkö inspiraatio lähteä vielä reenaamaan triathloneille. Viikottainen ajosuorite olisi tarkoitus pitää tässä vielä sulan kelin aikaan jossain 200-250km lukemissa, pääosin työmatkaa hinkaten. Havaintoina se, että ylikokoiseen Niskahikiin (siinä oli 56cm runkokoko), on tuo Vitus ajoergonomialtaan huomattavan paljon mukavampi. Nuo "brifterit" käyräsarvessa toimii myös oivasti "bullhornin" korvikkeena, joten tuo originaalitanko on ihan jeppis tuommoisenaan. "Yllättäen" ihan Niskahikin gloorian päivien aikojen vauhteihin ei ole tuolla vielä päässyt, mutta epäilen, että siinä on ennemminkin syypäänä mies kuin pyörä :lol:

Sadekeleille ja talven lumille (sikäli mikäli niitä sattuu tulemaan) on sitten fillarina Insera 8th Avenue hybridi jostain 2000-luvun alkuhämäristä.
https://photos.app.goo.gl/IRWVAKUr3aaesbR33
Osan matkaa talvisin / syksyisin himasta ajan autolla, heitän sen parkkiin jonnekin himan ja duunin väliin ja sotken loppumatkan fillarilla. Ja kotiinpäin "same in reverse order", kuten Haynesisssä sanotaan.

Että ei muuta, kireitä ketjuja vaan kaikille 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Olisin voinut henkisesti paremmin ilman tätäkin tietoa :lol: Middle-Age Man In Lycra


From Wikipedia, the free encyclopedia
Mamil or MAMIL (an acronym standing for "middle-aged man in lycra".) is someone who rides an expensive racing bicycle for leisure, wearing professional style body-hugging jerseys and shorts.

The word was reportedly coined by British marketing research firm Mintel in 2010. It gained further popularity in the United Kingdom with the success of Bradley Wiggins in the 2012 Tour de France and at the 2012 Summer Olympics, held in London. The UCI World Championships victory in recent years have also spurred interest.

In Australia the popularity of this sort of cycling has been associated with the Tour Down Under and the 2011 Tour de France winner Cadel Evans. Former Prime Minister Tony Abbott has been described as a "mamil".

Buying an expensive road bicycle has been described as a more healthy response to a midlife crisis than buying an expensive sports car.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Vastaa Viestiin