Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Oikein makoisaa matkaa Lohjan tienoolle!

Onneksi sääennuste ei ole sateinen, tuulta taitaa hiukan ennustella. Toivottavasti se on vain myötäistä :)
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla on läskipyöräilystä yhden testitapahtuman verran kokemusta, joten kovin vaatimattomalla tasolla ollaan. Ihan hauskaahan se läskeily talvella kuitenkin oli. Hieman kuitenkin itse pidän läskipyörää haastavana välineenä sikäli jos edes välillä haluaa ajaa jossain muualla kuin pehmeässä lumessa tai pehmeässä hiekassa/mudassa. Siis siihenhän tuollainen paksupyörä on tarkoitettu. Kun sovitat valtavien kumipyörien ilmanpaineet sopivaksi maastoajoon, niin melkein pitää kuskata kompuraa mukana, että paineet saa nostettua tiellä ajoon soveltuvaksi... Pumpulla siinä hommassa loppuu voimat ja kunto jokaisella :lol:

Niin kävinpä kerran paikallisella trekkikauppiaalla tutustumassa tarjontaan ja sieltä annettiin koeajoon superfly 5 tai 6 (en muista kumpi). Itse ainakin vakuutuin omalta osaltani, että tuollainen 29" maasturi olisi paljon järkevämpi ratkaisu omaan käyttöön kuin läski. Noihinkin saa nykyään melkoiset läskikumit ja siinä on kuitenkin joustokeula, joten renkaissa voi pitää vähän ilmaa huonommassakin jorpakossa...

Eski
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiitokset huomioista ja kommenteista!

Kyllä kallistun nyt toiseen 29" maasturiin (yksi kotona ja toinen mökillä...). Siitä se mökkipyörä tulee, läski lienee minun käyttöön tosiaan hiukan liian "off-road"... Paiksissa on tarjolla Inseraa 800 € lähtöhintaan.

Mallina 27,5" plussakoon maasturi 2,9" renkailla (Smash, https://www.baiks.fi/polkupyorat/maasto ... -18-v.html) tai 29 " perusmaasturi (Kaos, https://www.baiks.fi/polkupyorat/maasto ... -2017.html ).

En kehtaa kuvaa laitta kun tuloo kauheen isona.

Edit: kannattaa ostaa ihan peruskokoisella renkaalla varustettu kapistus. Löytyy sitten helpommin uusi kumi räjähtäneen tilalle :)
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kesäkuun myöhäinen iltapäivä. Kepeä etelätuuli, 3 m/s ja lämpötila 15.

Ajattelin että nythän on oiva hetki kiertää lentokenttä, kun ilma suosii. Ja niin väärässä olin, sai oikein polkea tiuhaan ettei jäätyny. Hiivatin kylmä ilma :(
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Raportoidaan nyt vielä täälläkin, että olin mukana pyöräilyharrastukseeni liittyvässä lehtijutussa äskettäin. Verkkolehdessä KSML ei tuota juttua kokonaisuudessaan julkaissut, mutta oman osuuteni sisältö näkyy tuosta -> https://goo.gl/photos/aL5j9z8SHobqdzzA7

Toinen juttu sitten olikin jutun taustalla kirjoittamani mielipidekirjoitus, jota KSML ei koskaan julkaissut koska se oli liian pitkä. Niinpä lähetin tuon jutun aikanaan fillarifoorumille ja erityisesti sen jälkeen tapahtunut rapointini KIA-kontaktista pyörän kanssa aiheutti sen, että päätin poistua kokonaan fillarifoorumilta. Mielestäni sain aika outoa palautetta tapaukseen liittyen. Automiesten kannalta eduksi voidaan huomoida se, että pyöräiljät eivät pitäneet suurena ongelmana sitä, että autolla käännytään pyöräilijän päälle vilkuttamatta, vaan se nähtiin enemmin pyöräiljän virheenä, että ajoi auton alle... Jos kiinnostaa tarkemmin, niin tuolta löytyy sekin spektaakkeli -> http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... misen-iloa

Eski
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja Risto »

Eski Eski Eski kirjoitti:Mielestäni sain aika outoa palautetta tapaukseen liittyen.

Eski
Tässä toivotunlaista palautetta: Kyllä oli kamala tapaus. Jestas, minkälaisia KIA-kuskeja teillämme liikkuu, ei mitään kunnioitusta liikennesääntöjä ja kanssaliikkujia kohtaan. Tämäkin oli taas tyypillisellä minäminä-asenteella tullut muun liikenteen sekaan varmaan sekuntikello kourassa tekemään uutta tupakanhakureissun ennätystä. Oli hyvä, ettei käynyt tuon pahemmin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

No enpä ihan tällaista Riston palautetta/sarkasmia/vittuilua ollut vailla, mutta itse lähinnä ihmettelin tuota fillarifoorumin palautteen tyyliä. Suurena huolenaiheena oli se, että aiheutin KIA-papan autoon vaurioita, jotka minun kuuluisi korvata yms. Ymmärrän kyllä osan palautteesta olevan jonkinlaista sarkasmia, mutta ehkä itse hieman ylireagoin näihin pyöräkolareihin, kun kuitenkin vuosi sitten makasin henkihieverissä sairaalan teho-osastolla toisen pyöräkolarin jäljiltä. Sehän oli tietenkin itse aiheuttamani, kun menin kaatumaan edellä kaatuneen kaverin rojuihin. Minut ristittiin tuolla fillaripalstalla drama queeniksi ja voin kyllä poistua tältäkin palstalta, jos se nähdään parhaaksi :twisted:

Niin ja tuon KIA-kontaktin jälkeen joku natsipakastin yritti liiskata minut kääntymällä risteyksessä päälle. Näihin alkaa jo tottua ja niinpä tällä kertaa ehdin varautua ja jarruttaa :roll:

EDIT: kävinpä ajamassa tänä kesänä yhden tempokisankin, sehän oli osittain samalla reitillä kuin viime kesäinen Peurunka-tempo -> http://ccp.ccpicaro.net/oivan-tempo-tulokset/


Eski
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kävinpä mielenkiinnosta lukemassa ko. Ketjun. Itselle jäi vähän kaksi jakoinen fiilis molemmin puolin kirjoittelusta. Se mikä itselle tulee ekana mieleen varsinkin tuosta kia episodista on se miten vaikeaa on kuvailla tilanne kirjoittamalla siten että se olisi yksiseliiteinen. Toisten vastauksista jäi mielikuva että olisit "valuttamalla rinnalle" polkenut kuin mielipuoli, toiset taas ehkä ymmärsivät että nopeutesi oli ehkä hiljainen, mene ja tiedä. Muakin se jäi askarruttamaan että oliko se kävelyvauhtia, 10-15kmh vai enemmän.
Jäi myös sellainen mielikuva eskin kirjoittelusta että nuo haverit ovat jättäneet pysyvät jäljet ja en yhtään ihmettele sitä.
Itseäkin välillä ihmetyttää/naurattaa/ärsyttää/raivostuttaa muiden tötöilyt liikenteessä. Täytyy vaan muistaa että ihminen tekee virheitä ja samanlaisia virheitä voi sattua itsellekin joskus. Nimimerkillä kerran meinannut vetää toisen sattumoisin saabclubilaisen kylkeen motarin liittymästä liittyessä kun en huomannut ko. Autoa peiliin katsoessa ja päätä kääntäessä... No silloin häpeä vaihtui nauruun kun ajoin rinnalle pyytämään nöyränäanteeksi ja kaveri viittelöikin innoissaan saabclubin merkkiä autosta ja peukuttaa eikä raivoa mulle...
Paras vaan olla itse hereillä ja koittaa toimia oikein yllättävissä tilanteissa.

Ettei menis ihan ohi topiikin niin löytyy pari kesää vanha maantiefillari myös. Yhteensä 160 km poljettu joista tänä kesänä 10km :oops: :lol:
No niitä aikoja odotellessa että pääsee omien skidien kanssa pyöräretkille / enemmän omaa aikaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja patu »

Omalle kohdalle ei ole vielä sattunut eteen mitään raivoa jne. Yhden säikähdyksen aiheutin kanssapyöräilijälle joka oli mallia vanhempi rouva. Ajeli kevyenliikenteenväylää puolelta toiselle loivassa ylämäessä. Rimpautin kelloa ja siitähän säikähti ja väisti juuri vasemmalle. (Eli ohitus tapahtuu aina vasemmalta). Välillä hirvittää mennä koirien ohitse, varsinkin flexien kanssa ulkoiluttajat. Omistaja kulkee oikeaa reunaa ja koira vasenta. Keskeltä vissiin mentävä lävitse. :D
Kerran yhdessä jyrkässä mäessä pari 10-12vuotiasta poikaa ohitin heidän myös ajaessaan pyörillä. "Näiksä v...tu toi polki lujaa". Piti vissiin ottaa kohteliasuutena. 8) Ainakin täällä kokemukset ovat autoilijoilta positiivisia. Tietä annetaan ja torvea ei ole soiteltu kapealla Lohja-Sammatin pätkälläkään.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja Termos »

tturku kirjoitti:Kävinpä mielenkiinnosta lukemassa ko. Ketjun. Itselle jäi vähän kaksi jakoinen fiilis molemmin puolin kirjoittelusta.
Kuin myös, eikä siellä mielestäni ollut asiatonta palautetta Eskin viesteihin.

Jos taas foorumille kirjoittaa, että:

"Olin siis auton rinnalla osittain, koska se valui niin hiljakseen. Minun vikahan tämä luonnollisesti taas oli, kun en osannut varoa, että autolla voi kääntää eteen ilman vilkkua. Ehkä maailmasta tulisi parempi paikka, jos minun kaltainen kusipää ei harrastaisi pyörälyä, mutta ehkäpä jatkan vielä. Tänne yritän olla kirjoittelematta, koska olen aina väärässä."

...niin palautteen sävy saattaa muuttua. Vaan ei muuttunutkaan hetkessä, tämä vastine on mielestäni asiaa:

"Asiaan voi suhtautua noin tai sitten jollain toisella tavalla. Keskusteluahan tämä vain on, eikä itselläni ainakaan motiivina ole oman oikeassa olemiseni esittely.

Niin jalankulkijan kuin ajoneuvon kuljettajankin rooliin valitettavasti kuuluu potentiaalisten riskien tunnistaminen ja sen mukainen toiminta. Kun autoilija ensin kääntyi eteesi, oli se ensimmäinen signaali erityistä huomiota vaativasta kaverista. Kun se heti perään jää matelemaan, saatiin toinen viesti. Viimeistään tässä vaiheessa olisi pitänyt unohtaa vilkkuihin luottaminen, seurata tilannetta ja sen kehittymistä riittävän turvaetäisyyden päästä tällaiseen tyyppiin. Syyt on nyt konkreettisesti tiedossa.

En ota kantaa siihen, kuka oikeudessa tuomittaisiin ja mihin. Siihen ei osaamiseni ja tiedot tapahtumasta riitä. Kun kuitenkin laista poiketen vaatii itselleen hyväksyntää kovaan ajonopeuteen vedoten ajaa klv:n sijaan ajoradalla, olisi syytä ottaa hiukan nöyrempi asenne muiden tiekäyttäjien virheitä kohtaan ja tarkastella omaa rooliaan tässä kokonaisuudessa."

Eski poistui, paukutti toisaalta ovea turhan monta kertaa mennessään.

Edit:
Ettei nyt jää sivustasivaltamiseksi tuo edellinen viestini, niin tunnustaudun maasto/kuntopyöräilijäksi itsekin. Fillaroin fiilispohjalta, ilman tavoitteita. Parhaimmillaan on kolmena kesäkuukautena tullut mittariin 1600km. Talvipyöräilyynkin olen varusteita hommannut, mutta paksut silmälasit ja tuulenarat silmät ovat haittoina. Nollakelillä oon jo sokkona.

Mitä noihin liikenteen vaaratilanteisiin tulee, niin pari törkeetä autoilijoiden töppiä on osunut kohdalle. Kääntyneet vastaantulijoina kevin yli ihan suoraan eteen. Ihan kuin puuttuis etänäkö, että tuo on nyt polkemassa ihan vauhdikkaasti mun auton edeltä :roll:
Kieltämättä oon senverran vittumainen, että olen töötännyt liki kylkeen kiinni ja sitten äänekäs lukkojarrutus. Nestejarrut 203 millisillä levyillä, tiedän miten stopataan :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, näihin liikennetilanteisiin on vaikea ulkopuolisen muodostaa käsitystä, kun varmasti tuokin KIA-pappa kertoisi ihan erilaisen tarinan, jos häntä kuultaisiin. Ei kuitenkaan esittänyt minulle mitään korvausvaateita, vaikka kiiltävään KIAan saattoi tulla naarmu. Olisi pitänyt soittaa poliisit paikalle ja kokeilla mitä virkavalta olisi sanonut tilanteesta, niin sittenpähän olisi selvinnyt virkavallan ratkaisu. Jos tuollainen keissi vietäisiin oikeuteen, niin se olisi varmasti aika haastava ratkaista kahden täysin erilaisen tarinan perusteella... Papallakaan ei ollut todistajaa kyydissä.

Enpä itse ajatellut asiasta syntyvän tuollaista "messua" fillarifoorumilla ja kuvittelin että pyöräilijät olisivat ennemmin pyöräilijän puolella, kuin alkaisivat vaatimaan korvauksia KIAn omistajalle ja epäilemään oikealta ohittamistani noin vakavasti. Itse uskon, että noin 99% maantiepyöräilijöistä olisi toiminut samalla tavalla, mutta jostain syystä eivät halua myöntää sitä. Kukaan maantiepyöräiljä ei aja sillä surkealla kelvillä Toivakassa ja kaiken lisäksi KIA-pappa olisi todennäköisesti ajanut päälleni jo edellisessä risteyksessä, jossa hän tuli suoraan eteeni autotielle... Myönnän että ylireagoin juttuun, mutta taustalla oli muita aikaisempia juttuja tuolla fillarifoorumilla, joiden perusteella päädyin tuohon kusipää-statukseeni. Se että on käynyt hyvin lähellä kuolemaa tai halvaantumista polkupyöräonnettomuudessa asettaa nämä liikennetilanteet ainakin itselläni hieman eri perspektiiviin kuin aikaisemmin ja yritän parhaani mukaan olla varovaisempi ja tarkempi kuin aikaisemmin...

Eski
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jes, näin tuon sun taustan ymmärsinkin. Unohtui toivottaa näköjään turvallisia kilometrejä sekä auton ratissa että pyörän tangossa kaikille!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kiitosta vain omasta puolestani. Sen verran vielä jatkan tätä, että toivon lämpimästi, että edes saabistit malttaisivat huomoida pyöräilijät (ja myös muut hitaammat tien käyttäjät) tavoittaessaan ja ohittaessaan. Eli jos tavoitat tien reunassa ajavan maantiepyöräilijän ja tiessä on keltainen viiva tai rekka tulossa vastaan, voit jopa joutua hidastamaan hetkeksi, jos et mahdu ohi pyöräilijästä turvallisesti. Jossain Hesarin verkkokeskustelussa pyöräilijän läheltä kiilaaminen kuitattiin sillä, että autoilijan ajo on aina tärkeämpää kuin pyöräiljän huvikseen ajelu, joten auto menee aina ensin! Aika uskomatonta. Itsekin ajan välillä noin 30km työmatkaani polkupyörällä maantiellä jossa ei ole kelviä, ja ainakin luulen sen olevan ihan yhtä tärkeää liikkumista kuin autolla ajamalla :twisted:

Eski
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja patu »

Riippuu mitä työkseen tekee :lol:
Onneksi kohta alkaa se aika jolloin pääsee koiraa ulkoiluttamaan hiihtoladuille tai muuten vaan kävelemään. :lol:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabisteissa maantie/maasto/kuntopyöräilijöitä?

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

[quote="Eski"]Jep, kiitosta vain omasta puolestani. Sen verran vielä jatkan tätä, että toivon lämpimästi, että edes saabistit malttaisivat huomoida pyöräilijät (ja myös muut hitaammat tien käyttäjät) tavoittaessaan ja ohittaessaan. Eli jos tavoitat tien reunassa ajavan maantiepyöräilijän ja tiessä on keltainen viiva tai rekka tulossa vastaan, voit jopa joutua hidastamaan hetkeksi, jos et mahdu ohi pyöräilijästä turvallisesti. Jossain Hesarin verkkokeskustelussa pyöräilijän läheltä kiilaaminen kuitattiin sillä, että autoilijan ajo on aina tärkeämpää kuin pyöräiljän huvikseen ajelu, joten auto menee aina ensin! Aika uskomatonta. Itsekin ajan välillä noin 30km työmatkaani polkupyörällä maantiellä jossa ei ole kelviä, ja ainakin luulen sen olevan ihan yhtä tärkeää liikkumista kuin autolla ajamalla :twisted:

Terveeks :D
Hyvin pitkälti olen Eskin kanssa samalla linjoilla... Ammattiautoilijana tuo kevyenliikenteen huomioiminen on minulle
kunnia-asia, varsinkin kun itse siellä milloin munamankelilla, milloin sauvarullaillen tai lenkkeillen liikun. https://www.karjalainen.fi/uutiset/uuti ... ortin-kuva.

Toki, aina ei valitettavasti ole se tarkaavaisuus parasta A-luokkaa siellä ratin takanakaan, varmaan kenelläkään, kun ihmisä ollaan eikä
koneita ...Mutta , oikeanlainen asenne ja kiire pois, niin pääsee jo pitkälle.

Tuosta sauvarullailusta vois muuten kirjoittaa pitkän vuodatuksen puolesta ja vastaan :roll: hyvä nyrkkisääntö on että aina kun on vastaantulijoita
mennään "tasuria" 8) hyvissä ajoin ennen kohtaamistilannetta...

t:A
Vastaa Viestiin