Audin 3.0 tdi + tiptronic

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TomiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Touko 28, 2013 15:31
Paikkakunta: Tampere

Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja TomiK »

Täällä kun tuntuu olevan mukavasti myös muista merkeistä tietoa ja kokemusta, niin ajattelin kokeilla kepillä jäätä: Mietinnässä Audi A5 jossa olisi Tiptronic-automaatti. Löytyykö kokemuksia kyseisestä yhdistelmästä? Onkohan tuo pommi kun huolto-ohjelmaan ilmeisesti ei kuulu näiden öljynvaihto?
Audi A5 3.0 S-line. Ex: Saab 9-3 SS -05 BioPower
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja Haza »

A5 on todennäköisemmin S-Tronic kuin Tiptronic, oletko varma kumpi on? Yllättävän moni automyyjä tai tuollaisen omistava ei tiedä tai luulee väärin..

Yleensä Tiptronic menee kokoluokkaa 300tkm+ ilman kummempia vaikkei öljyjä vaihdetakaan, öljynvaihto sitten 10v jälkeen taas voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä ja kun se maksaa melkoisesti niin aika harva haluaa laittaa satasia "turhaan" hommaan joka ei kuulu huolto-ohjelmaan.

S-Tronic taas kaksoiskytkinlaatikkona saattaa lahota alle 100tkm niin että tarvii uuden laatikon, voi toki kestää pitkäänkin ihan vaan normi huolloilla mutta monesti noihin pitkittäisiin 7-vaiht. S-Troniceihin saa vaihtaa 100-200tkm välillä mekatroniikan, vauhtipyörän ja kytkimet, hyvällä tuurilla vain osan.. (eikä välttämättä auta yhtään vaikka laatikkoöljyjä vaihdeltaisiin useammin kuin kuuluu)

Tippi siis mieluummin jos itse aikoo maksaa remontit :lol:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tiptronicia (6-v ZF) on ollut B8 korimallin A4/A5 3.0tdi:ssä alkupään prefacelift malleissa (2007-2009). Loput prefaceliftit sekä kaikki faceliftit on (7-v) S-Tronicilla. Mulla oli muutama vuosi sitten tuollainen A4 240hv 3.0tdi tippilaatikolla, hyvä auto oli ja laatikko toimi hyvin. Toki S-Tronic on toimiessaan sporttisempi, napakampi, normiajossa todella nätisti vaihtava ja kuluttaa hieman vähemmän. Mutta luotettavuuspisteet menee kyllä tipille.

Lootaöljyt kannattaa vaihtaa välillä vaikka ei ohjelmaan kuulukkaan, mutta eipä nuo tunnu kovin usein hajoavan vaikka 200tkm olisi ehditty mennä jo tehtaan öljyillä. 300-400t tienoilla voi sitten tulla jo venakoneistoon/turbiiniin remonttia toki.

Kyseinen 240hv CAPA/CCWA moottori on muuten paras iteraatio 3.0tdi v6 moottorista; virittyy hyvin, kulutus ok ja luotettavuudeltaan ylivoimainen (ei ketjumurheita).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TomiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Touko 28, 2013 15:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja TomiK »

Kiitokset vastauksista. Joo, nimenomaan tiptronic siis kyseessä. Autoliikkeillä tuntuu myös s-line -pakettien tunnistaminen menevän yhtä hyvin :D Tuo moottori ja neliveto yhdistettynä näinkin vanhaan mutta silmää miellyttävään korimalliin houkuttelisi. Ikävän hyvin vaan ovat hintansa pitäneet tässä viime vuosina.
Audi A5 3.0 S-line. Ex: Saab 9-3 SS -05 BioPower
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Onkos ns. luotettavaa tippi-laatikkoa ollut a6:ssa ja jos niin missä vuosimalleissa ja bensakoneissa?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

A6 (4F) 2004-2010 on aina tippilaatikolla jos automaatti. Päivittyi parempaan nopeammin vaihtamaan versioon (samaan kuin B8 A4/A5) faceliftissä 2008.
Uudempi korimalli 4G 2011-> on tippilaatikolla vain jos 3.0 BiTDI tai RS6. Muuten S-Tronic.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitäs automaatteja on B8 a4:ssa jos koneena on 2,0tdi? Ja kannattaako välttää jotain tiettyä komboa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Multitronic jos etuveto, S-Tronic jos neliveto. Eipä noissa mitään tiettyä erityisen huonoa ole.
Prefacelift 1.8/2.0TFSI on tunnettu männänrengasongelmasta, aika moneen on jo korjattu mutta jos ei korjattu niin se pitää ottaa hinnassa huomioon.
Samoin prefaceliftin S-Tronicin suhteen hieman skeptinen, 2012-> luotettavampia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TomiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Touko 28, 2013 15:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja TomiK »

Eikös joissain B8.5-autoissa ole myös "mutteriohjaus" -ongelmaa? Maalipinnan virheet tuntuu vaivaavan jossain määrin näitä ja jotain kampanjaa tais olla ainakin A4 siihen liittyen. Muuten ei varmaan mitään ihmeellistä huomioitavaa mitä ei muissakin autoissa mahdollisesti olis?
Audi A5 3.0 S-line. Ex: Saab 9-3 SS -05 BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onhan niitä mutteriohjauksia ollut joo facelift B8 kun sähkötehostin tuli hydraulisen tilalle. Tosin tähän mennessä taitaa olla jo hyvin pitkälti ne oireilevat korjattu softalla. Prefacelift malleissa on ollut maalin irtoamista etu- ja takalokasuojissa jotka on menneet joko täysin (omasta ex-S4:stä meni 6-vuotiaana ja 170tkm ajettuna 100% vastaantulolla) tai osittain tehtaan piikkiin. A5:ssä on etulokarit alumiinia ja niissä ei tuota ongelmaa ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Audin 3.0 tdi + tiptronic

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei muuten ole sitten täysin varmaa että laatikot määräytyy noin kuin jcarlson kertoo, pääsääntöisesti kyllä mutta kaikenlaisia omituisia yhdistelmiäkin on olemassa, etuvetoisia 3,0TDI, B8 facelift 3,0TDI quattroissakin taisi ekana vuonna olla vielä mahdollista että olisi Tiptronic. (sellaista yksilöä tuskin ihan helpolla kyllä mistään löytää) 4F A6:ssa on sentään helppoa, etuvetoinen on multi ja quattro tippi.. 4G A6 taas löytyy sitten kaikenlaisia, etuvetoisia S-Troniceja, hybridit on 8v Tipillä jne.

B8 A4/5 (ja 4G A6) pyöränlaakerit on ihan toivotonta kuraa, yhteen S4 vaihdettiin kolme kerralla ja edessä voi hyvin mennä alle 100tkm rikki. Niitä öljynkulutusvammaisia ei tosiaan kannata ostaa ellei ole jo korjattu tai saa todella halvalla remppa kun maksaa ihan päättömästi, sinne pitää vaihtaa männät ja kanget. Lisäksi tietty sitten ne ketjuongelmat, 1,8/2,0TFSI ketjut kestää ehkä vähän paremmin kuin ne surullisenkuuluisat 1,4TSI:t mutta T7 ketjumurheet on pientä näihin paskoihin verrattuna :lol: ja onhan noissa bensakoneissa lisäksi porsivat kampuran takastefat ja muita kivoja tyyppivikoja. B8 vaihdelaatikoissa on myös sellainen hieno mahdollisuus käänteiseen lottovoittoon että etuperältä vasemmalle tulevan akselin laakeri saattaa pyörähtää ja sorvata itselleen vähän lisää tilaa laatikon kuoressa, siitä sitten vaan uutta laatikkoa hankkimaan, ovat ihanan kalliita. Multitronicien halkeavat öljynjäähdytysputket ei ole ongelma jos nelivetoja vaan katselee (sekin on kiva vika kun useimmat käyttäjät huomaa sen vasta kun laatikko on jo pumpannut kaikki öljyt pihalle)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin