Bensan säästö kampanja :)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Bensan säästö kampanja :)

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Eli ihan piruuttain kokeilin paljonko 9-3 aero vie bensaa pitemmällä matkalla ja tässä tulos

798 km ja 52 litraa bensaa (Espoo-Kuusamo) siinä teille haastetta. Kuusamossa perillä syttyi vasta bensavalo. Matkalla tuli bongattua Pro-Carservicen Rikun Tonnarikin (Lahden motarilla)

Takastulomatkalla ens lauantaina matka Pyhä-Espoo matka noin 950km ja katsotaan paljonko menee kun ajaa kerrankin nopeusrajoitusten mukaan. Yritän yhdellä tankilisella koko matkan saas nähdä riittääkö :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Saas nähdä pystytkö ajamaan nopeusrajoitusten mukaan, kun vaihtuu kesärajoituksetkin :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Bensan säästö kampanja :)

Viesti Kirjoittaja tevisu »

potkuhousu kirjoitti:
Takastulomatkalla ens lauantaina matka Pyhä-Espoo matka noin 950km ja katsotaan paljonko menee kun ajaa kerrankin nopeusrajoitusten mukaan. Yritän yhdellä tankilisella koko matkan saas nähdä riittääkö :)
Veikkaus...ei riitä... :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No jotain magiikkaa tossa Saabin kulutuksessa on...Kun oikein kovasti yritin säästää, niin sain 8,85 tonnarin kulutukseksi. Suurimman osan sopasta vei aivan älytön kylmäkäynnistys/kaupunkiajo kulutus. Nyt viime tankilla en jaksanut ihan älyttömästi säästellä, ja pari kertaa tuli kokeiltua, että onko ne kaikki pollet tallella talven jäljiltä...Kulutus kaikest huolimatta pessimistisesktikin laskettuna 8,4 (tankkausväli venähti ihan normiajossakin yli 659km). Ihme meininkiä...Pitäs varmaan kokeilla, paljonkin veis ihan puhtaassa matka-ajossa, veikkaisin että pääsee aika likelle seitsemää litraa...
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

no ne pirun kesänopeudet pilaa koko kokeilun kun vauhtia:
80km/h -> 6,0-6,2 L/100km
100km/h -> 6,8-7,0L/100km

Joo kyllä teki tiukkaa istua autossa 10h ja körötellä mutta oli broidin kanssa veto päällä, ja mä voitin sillä meni 60L dieseliä. Normaalisti mä olen päässyt tankillisella Kuopioon asti ja nyt perille Kuusamoon :lol:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Yleensä en paljoa maantietä ajele ja niinpä keskikulutus on 11-12l/100km. Sid:in mukaan keskinopeus noin 30 km/h.

Ajelinpa landelle ja pitkästä aikaa nollasin Sidin. Matkaa tosin vain 50km, josta maantietä noin 40 km. Keskikulutus oli 7,4 l/100km.(auto täynnä)

Ajattelin, että kokeilenpa toiseenkin suuntaan ja nollasin Sidin taas. Eipä laskenut kulutus millään alle kasin ??

Länsiväylältä poistuessani huomasin että olin ajanut koko matkan kolmonen silmässä cruise asetettuna 85km/h.

Saa nauraa, mutta tulipa osoitettua, ettei paljon moottorimelua autoon tule. Kierrokset oli koko ajan pikkasen yli 4000rpm. :oops:
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensan säästö kampanja :)

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

potkuhousu kirjoitti:Eli ihan piruuttain kokeilin paljonko 9-3 aero vie bensaa pitemmällä matkalla ja tässä tulos

798 km ja 52 litraa bensaa (Espoo-Kuusamo) siinä teille haastetta. Kuusamossa perillä syttyi vasta bensavalo. ...
:o Sulla on kyllä täytynyt olla sun Dr. Jekyll -puoliskosi ratissa, tai Diapamia veressä tms. :lol:
,mutta aika kunnioitettavat lukemat jokatapauksessa. 8)[ liian kova haaste minulle ]
95-03 kirjoitti:
Länsiväylältä poistuessani huomasin että olin ajanut koko matkan kolmonen silmässä cruise asetettuna 85km/h.

Saa nauraa, mutta tulipa osoitettua, ettei paljon moottorimelua autoon tule. Kierrokset oli koko ajan pikkasen yli 4000rpm. :oops:
:D :D :D Tuo todistaa vain autosi erinomaisuutta. :D
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Oma OG900 2.1 ehti kelata hiihtolomareissulla trippimittariin 660km ennenkuin tankin valo edes välähti. Pelkkää maantieajoa Lapissa rajoitusten mukaan ja kampetta reilusti mukana. Autokin on sopivasti sisäänajettu = 377tkm joten eipä voi bensarohmuksi siltikään syyttää.
Ei tullut kuitenkaan sen tarkemmin lukemia laskettua.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Kieltämättä aika hyvin kyllä, etenkin potkikselta :D
Ite pääsin Viggenillä joskus n. 700km yhdellä tankillisella kun ajelin oikein kiltisti ja pääasiassa kehää jne..Eli kyllä sitä taloudellisestikin pystyy ajaa jos oikeen haluu :)
Viimeksi muokannut pade, Ma Maalis 28, 2005 09:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Menee vähän ohi aiheen, mutta menköön.
Luotatteko todella tuohon, mitä SID kertoo? Itse en luota sitten pätkääkään. Viimeisen 70 tkm aikana SID heittää keskimääri 0,5 l/100km eli näyttää todellista pienempiä kulutuslukemia. Kertaakaan se ei ole näyttänyt oikeaa kulutusta, ei edes useimmillä tankkausväleillä matka-ajossa.
Ajattelin seuraavan TECH-tuokion yhteydessä kalibroida tuota lähemmäksi totuutta.

EDIT: 71074 km / 6106 litraa = 8,6 l/100km. Ja SID-keskiarvo samalla välillä 8,1 l/100km.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Kun vaihdoin suuremmat suuttimet niin kulutus tippu 2L per 100km :D
Siis sidin mukaan...
Saiskohaa kalibroitua noin suuren heiton, kai se sitten mittaa suuttimien aukiolo ajasta ja määrästä ton kulutuksen kun muuttu niin radikaalisti uusien suuttimien myötä.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Mulla omassa näyttää nyt 7,1 l/100km. Ei ole nollattu pitkään aikaan, mutta lähinnä maantieajoa. Tässä kotiin tullessa motarilla tippui vielä 7,2:sta tuohon 7,1. Ja faijan 9-5 näytti 7,4 l keskikulutusta (automaattifarkku).
Oli luvut sitten oikeita tai ei niin tuolla tankillisella näyttäis pääsevän kuitenkin sen 900 km. Nämä viileät kevät säät ovat otollisia, kuivat tiet, ilmastointi ei pyöri, pyörissä painetta, rullaa kevyeen.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

potkuhousu kirjoitti:Normaalisti mä olen päässyt tankillisella Kuopioon asti ja nyt perille Kuusamoon :lol:
Kovasti olet polkenut kun ei tankki riittänyt Kuopiota pidemmälle 8O

Olen töiden puolesta tahkonnut viime vuosina Espoo-Kuopio-väliä edestakaisin. Yleensä, jopa kesärajoitusten mukaisesti ajaen- ja niiden *keleen peltipoliisien - tankillinen riitti melkein edestaikaisin 9-3:lla. Nyt kävin 9-5:lla Kuopiossa ja jostain syystä tankillinen riitti komeasti edestakaisin. Olisikohan 15 litraa suuremmalla tankilla jotain tekemistä asian kanssa :lol: ?
Ekat reissut tosin ajoin Opel Vectralla ja siinä kulutuslukemat olivat mukavia 5:llä alkavia joka kerralla. Sitten loppui pinna 1.6-koneella ajeluun :)

Vakavasti puhuen, olen huomannut, että 170 heppaisen 9-3:n tankillinen riiti jokseenkin saman matkan kuin nykyisen 9-5:n tankillinen.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mulla nuo uudet Misukan kitkat nosti kulutusta puolella litralla verrattuna edellisiin loppuunajettuihin...
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9-5T kirjoitti:
tevisu kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen, mutta menköön.
Luotatteko todella tuohon, mitä SID kertoo? Itse en luota sitten pätkääkään. Viimeisen 70 tkm aikana SID heittää keskimääri 0,5 l/100km eli näyttää todellista pienempiä kulutuslukemia. Kertaakaan se ei ole näyttänyt oikeaa kulutusta, ei edes useimmillä tankkausväleillä matka-ajossa.
Ajattelin seuraavan TECH-tuokion yhteydessä kalibroida tuota lähemmäksi totuutta.

EDIT: 71074 km / 6106 litraa = 8,6 l/100km. Ja SID-keskiarvo samalla välillä 8,1 l/100km.
Etkai luota auton kilometrimittariin sillä se ei pidä paikkansa ja tämän takia todellisen kulutuksen laskeminen on hankalaa. SID nollaa itsensä 10000km välein mutta tämän varmaan tiesitkin.
Oli tuo nollautuminen tiedossa ja en luota mittarinkaan...varsinkin kun talvi- ja kesärenkaat on erikokoiset. Mutta tosiasia on kuitenkin se, että laskee tuon kulutuksen joka tankkauksella tai pitemmällä aikavälillä on se aina suunnilleen vähintään 0,5 litraa isompi, joskus yli litran. Ei tämä nyt kuitenkaan niin tieteellistä ole... :wink:
Tuon värkin tärkein tehtävä on ainakin minulle se, että jos lukemat lähtevät rajuun nousuun voi alkaa epäilemään jotain vikaa. Autohan kuluttaa kuitenkin kaiken minkä tankkiin lorottaa. Ihan turha tuolla vehkeellä mitään kulutusta mittailla, siihen on ihan omat laitteet.
Vastaa Viestiin