Halvin ja paras neliveto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tännehän on tullut paljon asiaa ja mielipiteitä! Mukava lueskella.

Esim tällaisia aloitusviestissäni listaamat kriteerit suurin piirtein täyttäviä nyt ainakin löytyisi:
https://www.nettiauto.com/audi/a4/9217472
https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/8915178
https://www.nettiauto.com/audi/a4/9287152
https://www.nettiauto.com/volvo/xc70/9260104
https://www.nettiauto.com/hyundai/tucson/9325498
https://www.nettiauto.com/audi/a4/9315120

Kovin on kyllä VAG-painotteista. Jos näistä vielä on kokemuksia/mielipiteitä, niin saa kertoilla.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noista ottaisin Volvon, mutta ei varmasti mene toi 2.4t bensapannu nelivetona noihin "haluttuihin" kulutuslukemiin. Varmaan jossain ysin pinnassa vähintään kulutus, puhtaassa maantiejossa hissutellen voi päästä kasilla alkaviin lukemiin.
Seuraavaksi listalla ehkä toi Hajundai, kuitenkin kaikista tuorein noista. Kannattaa varmaan melkein käydä kokeilemassa, että onko miten meluista kyytiä, mutta diisselinä jää varmasti kulutus ihan kohtuuliseksi. Vois olla jopa ihan järkivalinta. Audeista 1.9TDi, toi 1.8T ei ole mikään säästömosa, eli vie nelikon kaverina kyllä bensaa ihan reippaasti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos neliveto pitää olla, niin silloin on olemassa vain 1 vaihtoehto ja se on Torsen Quattro. Tai sitten aito maastoauto, eli Mitsubishi Pajero :mrgreen:

VAG 1,8T 20v kone on quattron jatkeena asiallinen paketti eikä se mielestäni mitään mahdottomia vie. Tekniikka on perusvarmaa ja luotettavaa. Hihnajakopää toki aiheuttaa huoltokustannuksia kun sen jakopään huollon aika on. Minä en edes vaivautuisi katsomaan noita muita vaihtoehtoja... Suosittelisin mielellään tuota uudempaa B6 korimallin A4:sta eli 2001-2004 välille ennemmin kuin vanhempaa B5 1996-2001 (Avantteja on 2001 vielä vanhempaa koppaa).
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Tuolla Autostadium.comin puolella on yhdellä jampalla ollut jo vuosia just ton ikäinen XC70 ja siitä on tarinaa iskenyt, hänen ajoillaan todellinen kulutus on seka-ajossa sellaista 12-15 litran luokkaa... Maantiellä menee alta kympin, mutta pienemmässä pyörityksessä kulutus on päätähuimaava. Ihan normaalia perhekeskeistä arki-ajoa. Ominaisuuksiltaan vaikuttaa erinomaiselta autolta tiettyine tyyppivikoineen, mutta ylläpitokulut ovat olleet hulppeat. Ei mikään budjettivaihtoehto.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kun etsin itselleni nelikkoa niin kriteerinä oli vähäiset odotettavissa olevat tyyppiviat. Torsen piti saada ja VAG:n 1,9 TDi oli ainoa dieselkone jonka konsernista huolin. 2,0 ja 2,5 dieselit ovat huonossa maineessa. Syystä.
Pitkittäinen voimalinja on ainoa tuon konsernin vehkeistä jonka huolin. Päädyin A4 1,9 TDi quattroon. B6 on uusin johon tuon yhdistelmän saa. Olen ollut tyytyväinen enkä tule vaihtamaan uudempaan.

3,0 TDi olisi liian kallis pitää verojen, vakuutusten ja kulutuksen takia. Kestävyydestä en tiedä muuta kuin huhuja jotka voivat olla totta tai sitten ei.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

2,5TDI on huono JOS se on V6, mutta jos se on R5 niin sitä et ajamalla rikki saa sitä moottoria. Ehkä VAG konsernin paras dieselmoottori tuo 2,5TDI R5.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Saako r6 2,5 TDi:tä henkilöautoon? pakussa ainakin tiedän yhden jolla on ajettu yli 700 tkm ilman ongelmia.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Hessu »

C4-koppaisessa 100/A6 mallissa sitä on ainakin ollut quattrona. Ko. moottori esiteltiin jo edelliseen korimalliin mutta ovat hyvin harvinaisia enkä tiedä saiko nelivetoisena.

Minulla on ollut useita eri ikäisiä pitkittäismoottorisia quattro-audeja ja suhtauduin hieman skeptisesti poikittaiskoneisiin Haldex-laitteisiin. Mitään muuta syytä ei ollut kuin se että kaikki niitä aina haukkuivat :) Nelisen vuotta sitten tuli kuitenkin taloon A3 2.0 TDI quattro ja tälläkin hetkellä on tasan samalla tekniikalla varustettu Golf 5. Kyllä se vetää heti kun kaasua runttaa ja on itse asiassa helpommin vietävissä "aktiivisessa ajossa" kuin etupainoinen torsen-vasara. Voi olla että systeemin rajat tulevat vastaan jos koettaa ryynätä akseleita myöten paskassa pidempiä aikoja mutta eipä nyt ole sellaista käyttöä autolla juuri ollut. 2-litraisista TDI:stä on todella monta eri versiota, eivätkä kaikki ole erityisen huonoja.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Anteeksi jos olen väärässä mutta VAG r6 2.5 TDI konetta ei ole olemassakaan. Vanha 2,4 r6 oli 80-90 lukujen vaihteessa VW lt:ssä ja Volvoissa ainakin, mutta se on mekaanisella syötöllä.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Haza »

Juuri noin, 2,5TDI on joko R5 tai V6, V6 aina jakajapumpulla, R5 T5 transporterissa ja touaregissa pumppusuutin.
historian hämärissä on sitten ollut 2,4(T)D R6 ja 2,0D R5

Useimpien tikittävien VAG-aikapommien kanssa pärjää ihan hyvin kun tietää mitä tekee, ihan kuin vaikka T7 kanssa. Monesti se on vaan kallista..
Ajossa on yksi sellainen sysipaska 2,0TDI enkä kyllä samanlaiseen 1,9TDI vaihtaisi.

tuossa hintaluokassa (tai oikeastaan nykyään jo kaikki hihnajakopäällä olevat) 1,8T on melkoista lottoamista, tai sitten pitäisi löytää joku kunnolla ylihuollettu yksilö ettei olisi öljynimusihtiä ajettu tukkoon. Silti jää vielä mm. ketjuvaivat, öljy- ja vesivuodot ja haperot huohottimet joista murehtia :D

Linkkien vaihtoehdoista passat ja pakettiauto-A4 voisi arvata vähiten huonoiksi volkkareista. Jos pää kestää niin tuo itäauto voisi olla lompakkoystävällisin vaihtoehto, mutta kannattaa koeajaa niin hyvin ettei ala jälkeenpäin ominaisuudet kaduttaa. Nimim. ehjän KIAn ostaminen on kaduttanut enemmän kuin minkään läpimädän saabin tai muun romun.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mustana hevosena Fiat Punto, mitään nelivetoo tarvii ku on RATTIMIES! :lol: https://m.youtube.com/watch?v=3fClAivH74E

Itse asiassa Panda ei ois varmasti pöljempi valinta! https://m.nettiauto.com/fiat/panda/8919060
Toki cruise taitaa tostakin puuttua :cry:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Torsen on teknisesti hyvän kuuloinen, ja lupaukset suuria. Tässä vähän rullatestiä, jossa Audi ei kuitenkaan erityisesti vakuuta verrattuna vaikkapa Datsuniin tai Suxukiin: https://youtu.be/1fspDr7kb_Y

Toki rullatesti on aina vain rullatesti, mutta kun lupaus on että voima menee aina ja välittömästi sinne missä on pitoa, niin ei se siltä tuolla videolla näytä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Onko kellään kokemuksia passatista 2.8 v6 bensa, tiptronic ja torsen yhdistelmästä..? Tippi ja torsen vissiin kestää, mutta mitenkäs tuo kone?
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Hessu »

En äkkiseltään osaa sanoa muuta tyyppivikaa moottorista kuin vuotavat venttiilikopan tiivisteet. Automaattivaihteistossa kuluu momentinmuuntimen lukko, eli tarkista ettei kierrosluku humppaa isoimmalla vaihteella kevyessä vedätyksessä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä vielä yksi video aina niin mahtavasta torsenista verrattuna Mitsubishin ASXään: https://youtu.be/j33wMZO6zI0

Audi ei meinaa päästä liikkeelle, kun takapyörät on rullilla, Mitsulle eie tuota mitään ongelmia. Ristiriipunta tai toinen sivu rullilla -tilanteesta Audi selviää taas huomattavasti paremmin. Tuosta videosta huomaa hyvin, miten nelivetojärjestelmien vertailu ja paremmuusjärjestykseen laittaminen on käytännössä mahdotonta. On niin monta tekijää, jotka vaikuttavat ja jokainen painottaa omia mieltymyksiään ja tarpeitaan.

Kaikki diffit lukossa on tietenkin etenemisen kannalta paras vaihtoehto, mutta käyttökelvoton systeemi tavallisessa ajossa pitävällä pohjalla. Noita erilaisia videoita löytyy Youtube pullollaan, osa on autotehtaiden mainoksia (joissa olosuhteet on tietenkn optimoitu omalle tuotteelle), osa harrastelijoiden tai riippumattomien tahojen tekemiä. Niitä katsellessa ropisee kyllä usko autotehtaiden ylisanoihin omien järjestelmiensä voittamattomuudesta.

Itseäni lähinnä naurattaa, kun joku toteaa että jokin tietty tekniikka on "ainoa oikea neliveto".
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin