Halvin ja paras neliveto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuossa hintaluokassa henkilöautonelivedoksi joko torsen (Audi tai se 156) tai viskolukollinen (se Subaru tai jos jo löytyy, niin ehjä x-type, 2004 tai vanhempi). Jos volkkariin päätyy, niin moottoriksi Audin 5zyl 2.5TDi ikiliikkuja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Edelleen jos se ongelma on se Citymarketin piha, niin tuskin on väliä onko autossa torsen, haldex vai mikä voimanjakotekniikka :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Cona »

AZP kirjoitti:Edelleen jos se ongelma on se Citymarketin piha, niin tuskin on väliä onko autossa torsen, haldex vai mikä voimanjakotekniikka :mrgreen:
Ei muuta kuin somen voima käyttöön tyyliin "case Karhinen/OP" ja ko cittarin toimarille vapaamuotoinen vuodatus, että siirtyy Prisman asiakkaaksi tms. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7438
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja mestari »

kerran satuin korjaamolle,molle kun kaskas pikakiiltäjä oli nosturgerilla ja täytyy sanoa että voidaan sanoa. en ehkä ostaisi tuollaista ilman että helman alle kurkkaisin, oli meinaan ah nii rapeaa joka paikka ja kulma ainakin siinä autossa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Mullon ollu ny kohta vuoden tommonen Terrano II : nen ja oon tykänny kovasti..

On kumminki oikealla rungolla, keppinelivedolla ym vanhanaikaisella kivalla vaikka onkin jo 2004 vuoden mallia.. Kulutus on ollu 8.5 oikeastaan se ja sama miten on ajanu ja onko kesä vai talvi se ei siitä desilitroja kummemmin muutu 8) Haarukkahinnalla löytyy varmasti siistejäkin yksilöitä..
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuinka iso ilo se keppineliveto on arkiliikenteessä? Jos siinä on vaihtoehtoina takaveto, avoin keskitasuri tai täysi lukko, niin takaveto on takaveto, täysi lukko on kankea kääntymään ja avoin tasuri keskellä ja akseleissa sutii just siitä kulmasta mistä loppuu pito ensimmäisenä. Jostain mutakuopasta noustessa on toki ilo että saa lukkoa päälle jo ennenkö edes yritetään sutia, mutta arkiliikenne kera liikenneympyröiden ja parkkipaikkojen hyötyy minusta eniten toimivasta automagiasta.

Halvassa hintaluokassa pisteet kestävyyden ja yksknkertaisuuden osalta mun kirjassa edelleen täysin mekaanisille toteutuksille, eli edelleen liputan torsenin tai viskolukon suuntaan. Vaikka AZP onkin oikeassa kunnollisten talvirenkaiden voitollisuudesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Pukkaa risteyksessä kepistä nelivedon ja karkaa muilta, sitten pudottaa takavedolle. Sitä ei paljon yksinkertaisemmin voi varmaan toteuttaa eikä mekaanisemmin. Terranossa on sokot napalukot niin voi rämpätä nelivedolle ja pois ihan liikkeessäkin kunhan ei just silloin sudita tai käänny jyrkästi.

Minun *ihan arkiliikenne" kun on tällaista..
https://www.youtube.com/watch?v=6gPCfXRLk_s

Minä oon sen verran vanhankansan ihminen että tykkään tuollaisesta ja en varmaan osaiskaan ajaa kuin takavedolla :? Pitkä sladi on viihde..

Edit : siis hetkinen, avoin lukko ? Tuossa kytketään etuveto takavedon lisäksi kepillä, ei se sudi keskeltä vaan perät hoitaa omat hommansa. Terranoissa on kitkalukko taka-akselilla mutta edessä sutii vain yksi pyörä, Samallalailla se kääntyy kadunkulmista ku ennenkin :idea:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja aero »

Viskokytkin hoitaisi homman tuollei samaan tapaan, viskolukko ja torsen vaan varmistelevat että voima menee sinne missä on parhaiten pitoa, molemmat ovat mekaanisia toteutuksia.

En sanonut avoin lukko vaan avoin tasuri. Terranossakin varmaan on nelikko päällä keskellä joko täysin avoin tasuri (molemmille akseleille menee yhtä paljon voimaa, siinä vaiheessa kun eka etupyörä sutii loppuu käytännössä veto taka-akselilta) tai täysin lukossa (molempien akseleiden sisäänmeno pyörii väkisin tasan samaa vauhtia, eli molempien akseleiden nopeampi pyörä pyörii pakosti sama vauhtia). Jos siinä olisi jotain muuta (kuten viskolukko tai torsen...) ei sitä keppiä tarvitsisi kuin täyden lukon pakottamiselle (mikä olisi kyllä melko ässä konfiguraatio).

Sori, en auo linkkiä nyt luurilla, mutta se mitä elämästäsi muuten olen ymmärtänyt, niin sinulla vissiin on maastoauto (ei pelkkä neliveto) ihan aiheesta. Useimmat nelivetohenkilöauton haluajat eivät mene niillä maastoon vaan arvostavat parempaa pitoa ihan siinä yleisimmässä tie- ja kaupunkiliikenteessä - ja niissä se (toisen) kepin vispaaminen risteyksissä, mäissä, liikenneympyröissä yms on aika usein turhaa multimediaa, kun toimiva, automaattinen nelivetototeutus henkilöautossa antaaa jatkuvasti voimaa sinne, mistä sen saa ulos. Vaikkei ne nousekaan mutakuopasta ilman traktoria.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ei siinä ole keskellä mitään tasauspyörästöä, voimaa lähtee 50/50 eteen ja taakse kun pukkaa nelivedon päälle.. :mrgreen:

Referoin vain ko kotteroa aloittajalle kun se täyttää liki kaikki kriteerit ja on paljon enempi kumminkin oikea maastoauto kuin joku x-trail/crv mukamaasturi :idea:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja aero »

Eli lukossa ja yhtä puuta? Oletko koskaan koettanut ajaa neliveto päällä tiukasta liikenneympyrästä? :)

Jos voimaa menisi 50/50, olisi siellä nimenomaan tasauspyörästö (nimihän tulee siitä että voimaa menee saman verran molempiin suuntiin, vauhtia enemmän sinne joka pyörii helpommin). Tässä tilanteessa jos toinen akseli on ilmassa, pyörii se niin kevyesti, että sen rajoittama maksimivoima on niin pieni, ettei se riitä toiselta akselilta viemään autoa liikkeelle. Samasta efektistä on siis kyse, kun tavallinen henkilöauto sutii paikallaan yhdellä renkaalla jääkentällä. Jos tämän tasauspyörästön saa lukkoon, pääsee voimaa enemmän toiselle pyörälle (tai akselille), joka saa sen tiehen ja auton liikkeelle. Akseleissa näkyy tätä varten joissain autoissa erilaisia LSD-toteutuksia, kuten kitkalukkoja (kuten Terranossa taka-akselilla totesit olevan) tai torseneita (kuten euromallin ST185 GT4 Celicassa).

Se, että linjasto on keskeltä lukossa eli yhtä puuta tekee sen, että voima voi mennä 100/0 toiselle akselille, eli jos takapää on ilmassa, menee voima kokonaan (100%) edestä tiehen ja auto lähtee liikkeelle. Loistava silloin, kun pitää päästä liikkeelle kutakuinkin ihan mistä vaan (mm. siellä maastossa), mutta pakottaa molempien akseleiden nopeamman pyörän (kaarteessa ulompi) pyörimään samaa tahtia. Jos autossa ei ole nelipyöräohjausta, menee kuitenkin etu- ja takarenkaat eri raidetta, joten toinen tässä tilanteessa sutii (tai riittävällä pidolla pomppii sillai vithumaisesti) riittävän tiukassa kaarteessa, menettää siitä pidon ja vie auton luistoon.

Maastoautoissa aika usein on manuaalisesti ohjattu jakolaatikko (eli se keppineliveto), joissa tuppaa usein olemaan korkeintaan kolme vaihtoehtoa - takaveto, avoin keskitasauspyörästö ja täysin lukittu keskitasauspyörästö eli kiinni kytketty neliveto. Tämä siksi, että kun lähdetään liikkeelle pahasta paikasta, halutaan hyödyntää kaikki mahdollinen pito ennenkö yksikään pyörä sutaisee, joten jakolaatikko/keskitasauspyörästö on hyvä saada lukkoon jo ennen kytkimen nostamista ja maastoautoilla on välillä tapana mennä niihin pahoihin paikkoihin.

Kuitennii, mm. kaartaessa (tiukat liikenneympyrät, kaupungissa risteykset joista käännytään yms) liukkaalla neliveto tuppaa kuitenkin olemaan mukavimmillaan ja kätevimmillään, kun kaikille renkaille saadaan työnnettyä voimaa eri suhteissa, mutta ne voivat kuitenkin pyöriä eri vauhtia, eli kahden äskeisen skenaarion välimaastosta. Tällöin yhtään rengasta ei tarvitse päästää sutimaan/menettämään pitoa, ja kaikilta voidaan viedä voimaa ulos, jolloin auton hallinta on parhaimmillaan. Torsen ja erilaiset asialliset aktiivijärjestelmät (Actimax, Haldex ja vastaavat) tekevät tämän kaikista parhaiten, kun voivat antaa akseleiden pyöriä eri vauhtia ja hallita voimanjakoa portaattomasti akseleiden välillä. Kun etsitään budjettiratkaisua, on täysin mekaaninen ja mekaniikaltaan melko yksinkertainen joten myös luotettava ja pitkäikäinen torsen oikeasti hyvä valinta. Kuten myös se Subarun jo ammoisia aikoja käyttämä viskolukko, joka siis lukitsee keskitasauspyörästön automaattisesti, jos pyörintänopeusero kasvaa liikaa. Nämä toimii siis hienosti sellaisessa talviajossa, jollaista nelivetoisellakin henkilöautolla pääsääntöisesti ajetaan.

Terrano on tosiaan maastoauto ja siinä hommassa aivan eri kastissa kuin nuo mainitut mökkitiemaasturit. Mutta jos X-Trail saatika Vectra on vaihtoehto (sellainen aloittajalla nyt on), ei varsinainen maastokyky ole varmasti kovinkaan korkealla kriteerilistalla :). Cittarin parkkikselta keskustan kautta kotiin ajamiseen siitä kepillisestä jakolaatikosta ei vaan ole sitä iloa, mikä siitä on siellä, missä se on tarkoitettu käytettäväksi ja ennen kaikkea ylivoimaiseksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Katoppas pentelettä, osta tää:
https://www.nettiauto.com/subaru/legacy/9291153

On nimittäin meikäläisen entinen :D

Noista lastutuksista ei ole kyllä mitään tietoa, komia pörinäputki on näköjään ainakin asennettu takapöntöksi. Jarrut on vaihtunut rummuista levyksi kyllä jo paljon ennen vuotta 2016 :D Kulutus seka-ajossa kasin pintaan.

Mulla kulutti öljyä about puoltoista-kaks litraa kymppitonnille, muuten ei ollu ku kovaa ajoa vailla :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Edelleen puuttuu vissiin se cruise Leksan varusteista? Se on ehdoton vaatimus kuitenkin. Eilen ajelin 750 km siivun Vectralla ja olis kyllä kaasujalka sekä pää hajonneet ilman vakkaria.

Tosiaan suht vähän kuluttava perheauto arkikäyttöön hakusessa, niin sikäli nämä "osta Lada" ja "osta vanha Pajero" -kommentit on melko tarpeettomia, koska maastossa ei ole tarkoitus ajella, vaan tänne Kuusamon 190-päiväiseen ja erittäin runsaslumiseen talveen sopivaa koslaa mietiskelin.

Aerolle kiitos asiallisista vinkeistä! Niitä lisää :).

Edit: Jotenkin olen ollut käsityksessä, että Folkkarin 1.9 TDI on kestävämpi kuin tuo 2.5-litrainen (joku täällä taisi sitä kuvailla venttiilisorviksi :D), mutta nyt aero kirjoittelikin päinvastaista? Muita kokemuksia asiasta?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Se vain se "vähäinen kulutus" ainakin tuolla volkkariosastolla kostaantuu vuosittaisissa tonnien rempoissa äkkiä takaisin :mrgreen:
aero kirjoitti:Eli lukossa ja yhtä puuta? Oletko koskaan koettanut ajaa neliveto päällä tiukasta liikenneympyrästä? :)
Olen koettanut ja monesti kaupungeilla ajelenkin nelikko päällä, ei siinä mitään ongelmia ole 8O Tuommoinen tötterö ei luontojaankaan ole kovin ketterä että sitä lumipinnalla neliveto huonontaisi..
Viimeksi muokannut Lerssinen, Ti Joulu 26, 2017 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Cona »

Aerolta hyvät perustelut aiheeseen.

Yhdistelmä Audi A6 C5 ja 2.5tdi + Multitronic on ainakin kuulopuheiden perusteella synkeätä skeidaa. En tiedä sitten miten uudemmissa?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei kait tossa vagin 2.5v6 tdi:ssä ole sen ihmeempiä, kattoo vaan että on nokka-akselit uusittu viimeaikoina. Volvo vois olla kova sana, tuppaavat vaan olemaan aika paljon ajettuja alle 6k€ hintaluokassa: https://m.nettiauto.com/volvo/v70/8659745
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin