Halvin ja paras neliveto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Minkäs takia tossa videossa rullat oli alussa Audin takarenkailla ja mitsussa taas eturenkailla?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noi rullaleikkimiset on hyvin vähän tekemisissä todellisten tilanteiden kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja AZP »

^niinhän se onkin, rullilla renkaiden pyörittely kun ei simuloi edes liukasta tietä, vaan sitä että pyörät ovat ilmassa. Siinä kohtaa kun A6:ssa on yksikin pyörä ilmassa (saatika kaksi), ollaan jo menty aika pahasti pieleen, ja on sinänsä se ja sama onko autossa torsen, haldex vai kenties etuveto. Sama pätee siis noihin mietteisiin siitä että joku tekniikka on absoluuttisesti parempi tai mainoslauseisiin, joita järjestelmät eivät tosielämässä oikeasti lunasta.

^^ videon tekijällä ilmeisesti ajatus, että Audissa pitkittäisen koneen vuoksi taka-akseli on pääasiallinen vetävä akseli. Näinhän se ei oikeasti ole, eikös Quattro ole symmetrisesti nelivetoinen, jolloin sinänsä ihan sama kummassa päässä ne rullat on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jefreitteri kirjoitti:Onko kellään kokemuksia passatista 2.8 v6 bensa, tiptronic ja torsen yhdistelmästä..? Tippi ja torsen vissiin kestää, mutta mitenkäs tuo kone?
Huohotin jäätyy/menee tukkoon jos ei rassaa joka talvi tai modaa sitä, öljyvuotoja (venakoppa/nokkaketjujen kiristimien tiivisteet yleensä tuosta huohottimen tukkeutumisesta johtuen) ja kulutus tuossa on karu. 12-13l/100km seka-ajossa menee helposti. Kolleegalla oli taannoin tommonen, ajeli päivittäin töihin vajaa kolmen kilsan siirtymää, talvella kulutus n. 30l/100km :D Sitten samat perushommat kuin Audin A6 c5 mallissa, eli tukivarsijumpat yms.
Ja tolla vaparilla aika tylsä laite ajettavaksi. 2.7t on hauskempi, tosin vakiona aika tuhnu sekin, ja ylläpitokuluiltaan kalliimpi mitä 2,8 vapari. Ja passatin löytyminen 2.7t:llä on haastavaa, mutta tosiaan audilta sama tekniikka A6:n kuorissa, ja taitaa kai tota a4:ssä saada tota 2.8:a.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Georges27 kirjoitti:Anteeksi jos olen väärässä mutta VAG r6 2.5 TDI konetta ei ole olemassakaan. Vanha 2,4 r6 oli 80-90 lukujen vaihteessa VW lt:ssä ja Volvoissa ainakin, mutta se on mekaanisella syötöllä.
Ei varmaan olekaan 2,5 r6-konetta. Mulla tuli kirjoitusvirhe:) r5 piti kirjoittaa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Tässä ketjussa on moneen otteeseen puhuttu Subarusta ja viskolukosta. Pienenä sivuhuomautuksena kerrottakoon, että tasauspyörästön viskolukko löytyy manuaalivaihteisista. Automaateissa on ihan erilainen neliveto. Niissä on vaihteiston päässä monilevykytkin, joka normaalissa tilanteessa jakaa voiman 60/40- eteen/taakse. Joissain alkupään versioissa 90/10. Tilanteen mukaan kytkin kiristyy ja parhaimmillaan jakaa voiman 50/50.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Haza »

V.J.S kirjoitti: ..ja ylläpitokuluiltaan kalliimpi mitä 2,8 vapari. Ja passatin löytyminen 2.7t:llä on haastavaa, mutta tosiaan audilta sama tekniikka A6:n kuorissa, ja taitaa kai tota a4:ssä saada tota 2.8:a.
sulta jäi välistä yksi sana: ja ylläpitokuluiltaan vielä kalliimpi mitä 2,8 vapari :wink:

2,7T tarkoittaa A6 tai S4 ja ei taida jälkimmäiset sopia budjettiin. Audeissa on "samaa" konetta myös 2,4 mutta niistä taitaa olla suurin osa vajaavetoisia

Kulutuksen vastapainoksi se 2,8V6 automaatilla ja nelivedolla on sitten kuitenkin tuulennopea, muistaakseni luvattiin 0-100 tasan 10s :lol:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Nelivedoksi Caravelle/Transporter t4 Syncro? Omakohtaista kokemusta VW Transporter 2.5 TDI Syncrosta. Jakajapumpullinen TDI, ikiliikkujan maineessa. Ostin auton 2006 112 000 km ajettuna, nyt autolla on ajettu 380 000 km. Alkuperäinen kone, turbo, kytkin, vaihteisto. Takajouset vaihdettu kertaalleen, iskarit alkuperäiset (!), vaihdettu ilmastoinnin kompura, laturi, ohjaustehostimen pumppu, pakoputkisto. Hanttarin oven johtosarja pitäisi vaihtaa, to be done. Harisen ohjelma, egr tulpattu, 150 hp 353 Nm. Lähes joka katsastuksen jälkeen tulee huomautus etupään välyksellisestä ylä- tai alapallonivelestä. Ellei niistä, niin raidetangon päästä. Päästöistä ei ole tullut koskaan sanomista.

Kulutus alhaisimmillaan tasaisella 70-80 km/h vauhdilla 5.8 litraa / 100km! Normaalisti about 9 litraa satasella. Motarilla 140 km/h vauhdissa meteli on aikamoinen ja kulutus nousee yli 10 litran/100km.

Neliveto toteutettu viskokytkimellä, mikäli etupyörät pyörivät nopeammin kuin takapyörät, viskokytkin lukittuu ja "neliveto" käytössä. Tulee muuten aika äkkinäisesti, eli sopivassa tilanteessa ohjaamo on täynnä käsiä. :D Etenemiskyky hyvä, kuten myös vetokyky.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja venakko »

Minulla on tuollainen vm 05 crdi Tucson ollut 5 vuotta. Dieselinä vie polttoainetta kympin pintaan. Muuten ihan hyvä peli ollut.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Onpa kyllä Tucsoni janoinen. Ilmoitettu kaupunkikulutus on kuitenkin vain se 9 litraa.

Millainen muuten on ajella? Onko meluisa? Onko ollut paljon vikoja?

Edit: Nöyrryin tänään hakemaan ensiapuna Vectran alle uudet talvirenkaat :D. Jos sillä ainakin noista Cittarin parkkikselle jumituksista päästäisiin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja aero »

No mutta, nythän mä löysin avustavaa materiaalia:
https://www.youtube.com/watch?v=jm-_Ncjunuc

Tuossa jannu selittää avointen tasureiden, 0/100lukittujen tasureiden, LSD-tasureiden ja vääntövektoroinnin eroja. Videon kuvauksesta löytyy lisää videoita siihen, miten erilaiset systeemit toimivat (niitä en ole katsellut, joten niistä en sano vielä mitään).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mitenkäs tuommoinen Lada 4x4 Urban, aikaisemmin Nivanakin tunnettu?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ja niille jotka kysyy, että "ai miksi neliveto, kyllä saappi on talviauto jne etuvetonakin"
https://www.youtube.com/watch?v=YvVbruXz1g0
:D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tsaarela kirjoitti:Mitenkäs tuommoinen Lada 4x4 Urban, aikaisemmin Nivanakin tunnettu?
Menee yli 6k€ budjetista. Mut totta, 19k€:lla saa Suomesta uuden 4x4 Ladan (Urban). Eikä ole edes ihan tolkuttoman ruma värkki! 8O
http://lada-auto.fi/wp-content/uploads/ ... 0x444.jpeg
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Minusta tuo 4x4 näyttää vielä maasturilta, samaan tyyliin kuin G-sarjalainen, Land Rover Defender ja Jeep Wrangler.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin