NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Totta on että satkun öljynmittatikku on kyllä varmasti parhaasta päästä, ellei paras. Femmassa taas ihan surkea. Kyllähän siitäkin selvän saa mutta on se aika rasittava.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Vieläkään en ymmärrä mikä vaiva se pissapoika on täyttää. Nykyään on tietysti helppoa itsellä kun autot on olleet toistakymmentä vuotta lämpimässä tallissa, mikä ei isoissa kaupungeissa onnistu ilman todella paksua lompakkoa, mutta silti. Kerrostaloasumisen aikaan meillä oli auton perässä kannu mistä täyttää, joko tarvittaessa tai öljyjä yms. tarkistaessa.

Ja on nytkin, itseasiassa farkun takaronttiin mahtuu sinne alakertaan parikin kannua kun edellinen omistaja ei ollut ruksinut varapyörää listalta.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tonnarissa se on vähän vaivalloista, kun säiliö vuotaa :D. Onneksi täällä nyt ei tarvi koko pissapoikaa kuin ehkä neljä kertaa vuodessa, kun joku isompi sääski läsähtää ruutuun.

Etelän reissuilla suolaloskassa tuota sitten tietty kuluukin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja Pakari »

petrisa kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Mihin tarvitaan pissapojan säiliössä tikkua? En kyllä ymmärrä ratkaisua ollenkaan. Autossa on ajotietokone joka kertoo pissapojan täyttötarpeesta. Vai meneekö pissapojan tikku kategoriaan "parempi tuntuma" ... :wink:
Vectrassa ei kaikissa malleissa ole pissapojan säiliön tasoanturia. Riippuu varustetasosta. Jos Saabissa on, ei sitä välttämättä Vectrassa ole, ja nythän on nimenomaan ollut kyse Opelista.
Ymmärrätkö nyt tikun merkityksen :?:
En. Ymmärsitkö itse viestin sarkastisen sisällön? Mutta viimeaikainen tutustuminen Opel tekniikkaan on kyllä aiheuttanut ensin v*tutusta ja sen jälkeen surkuhupaista naurua.. joten tälläinen tikkuratkaisu ei sinällään jaksa enää ihmetyttää. Olen kuitenkin vahvasti ja henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Opelin olisi pitänyt ymmärtää pysyä ompelukoneiden valmistamisessa eikä sekaantua autojen- ja moottoreiden valmistukseen.

Lisäyksenä ettei mene aivan yli, niin "parempi tuntuma" oli heitto minun ja veten keskusteluihin eri vaihteistoratkaisuista ja siitä seuranneesta hyvähenkisestä väittelystä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En mä kyllä ala ylimäärästä roinaa raahaan autos. Muutenki sitä on jo nyt liikaa... Mut makuasioita. Jokku tykkää valosta, jokku tikusta, toiset täyttää päivittäin, joku ei ehkä koskaan paitsi huoltoasemalta ilmasta vettä.

Mut joo. En jaksanu jonottaa Motonetis nii ostin pikkupitäjän paikalliselta autotarvikemyyjältä Powerline-merkkisen akun. 80 Ah katto koneelta ja makso 115 €. En sit tiä onko hyvä vai huono. Jos nykynen Exide on kestäny viis vuotta, niin sellanen olis tietty kannattanu. Mut mukavuushalu voitti :)

Tankillinen dieseliä kestää ja kestää. Olis kiva nähdä paljo tos ajos menee ainetta. Veikkaan kasin paikkeille, kesällä todennäkösesti kuus tai seittemän. Mut selvinnee ens viikon lopulla ekan tankin lukema.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En malttanu odottaa. Tankkasin auton. 630 km keskinopeudella 50 km/h. Ajotietokone sanoo 5,1 ja tankkauksesta laskettu 6,19. Toihan kulkee pyhällä hengellä 8O Ja ajo on siis ruuhka-ajoa ruuhka-aikaan Nokia - Tre - Nokia. Ja nyt oli kylmät päivät just tällä (vajaalla) tankillisella. Mitähän laskelma sit kesällä näyttää :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Mä teen aina niin että jätän tikun tunkemisen o-renkaalle, eli sentin vajaaksi. Sitten katson että se öljyraja on selkee siinä tikun skaalan puolivälissä. Jostain syystä luotettavaa lukemaa ei tunnu saavan jos tunkee loppuun asti.
Palaan tähän kun tuli äsken katsottua öljyt Saabista. Auton sammuttamisesta aikaa jo noin kuusi tuntia, että eiköhän ole öljyt asettuneet.

Näin tsekkaat öljytason 1.9 TiD:ssä:

Kuva

Jätän tämän verran vajaaksi kun tungen tikun alkupuhdistuksen jälkeen takaisin koneeseen.

Kuva

Tämä puoli lattaa oli takapuskuria kohti kun työnsin tikun sisään. Selkeästi näkee rajan, ja se on oikealla kohdalla kun suhteuttaa tuohon miten paljon jätin tikun tunkemisen vajaaksi.

Kuva

Tämä puoli lattaa oli taasen etupuskuria kohti kun työnsin tikun sisään. Tätä puolta tirkistellessä voisi hyvinkin pelästyä ja luulla, että öljyähän on monta senttiä yli ylärajan. Paksu öljykerros meinaan pitkälle tuota pyöreää vartta pitkin ylöspäin.

Todellisuudessa tuosta jälkimmäisestä kuvasta näkee, että tuosta puolesta välistä on latta toisesta reunastaan kuiva, eli loput siitä ylöspäin on jotain valumaa. Mutta nopealla vilkasulla huonossa valossa jää kyllä tuo huomaamatta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

On se kyl vaikeeks menny, kun öljytikkuunki on jo tulkkausohje :lol: Noh, ei oo Saabin eikä Opelin vika, jos jotakuta lohduttaa.

AZP:n ohjeen mukaan:

Kuva

Kuva

Sit taas 13 h seisonnan jälkeen kun tikun vetäsee, niin kääntöpuoli näyttää kyllä taas maksimia:

Kuva

Tuskin suurta vahinkoa siis sattuu, vaikka jättää trasselit pois pelistä ja laiskana vain kääntää tikkua 180 astetta noston jälkeen. Ei silti, pitkälohkotonnarin tikku oli selkeä. Eikä lyhytlohkojenkaa tikut huonoja ollu edes femmassa, vaikka jokku siitäki näkee vaivaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Halpa raato on kyllä hauska käsite. Äiti on ajanu yli 30 vuotta og-satkuilla ja vihdoin ja viimein sain ylipuhuttua isäni, että kun paremmasta ei tiä niin sitä ei ymmärrä vaatia eli vois päivittää vaimonsa auton tälle vuosituhannelle. Sellanen kuolemanloukku 60-luvun og on tua tien päällä, että sääliks kävi.

Viimesin og-satku oli seitsemän vuotta ajossa ja sinä aikana arvo laski tasan 100e. Eli pääomakulut oli 1,2 €/kk. On siihen vaihdettu tulpanjohtoa ja muuta normisettiä, mutta kallein varaosa oli lämppärin hana. Ohjaustehostinki vaihdettiin, mutta se löytyi kuusen alta edellisestä og-satkusta.

Katsastus ei riipu autosta. Verotkaa ei ton ikäsis bensakoneis oikeastaan. Liikennevakuutus on kans aika kiinteä. Öljyjä menee kaikkiin, samaten suojakaasua ja mig-lankaa... Ainut muuttuva kulu on tankkaukset. Mitään hajua ei ole, että paljonko kulutti, mutta kai toi oli tyyppiesimerkki halvasta käyttöautosta.

Paljon onnistumiseen vaikutti myös se, että edellinen omistaja oli ensimmäinen ja asui n. 10 km etäisyydellä. Sillain hyvä meni kiertoon. Ja sen seitsemän vuotta oli päivittäisessä työmatka-ajossa.

Tää Vectra siirtyi eilen katsastusaikaikkunaan eli jännitystä tiedossa heti alkuviikosta. Jokohan huomenna ehtis hakea puuhalistan? :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ja kävin autoilijoiden simputusnäytöksessä eli katsastuksessa. On se sukunäkö vaan vahva. Serkku vai sittenki sisko?

Kuva

Ennen katsastusta piti tankatakki. Taas muistuu miks bensa-auto on kiva, kun kädet ei haise koko iltaa dieseliltä :twisted:

Kuva

Ajotietokone arpoi kulutukseksi 4,8 l/100km ja ainetta on mitattu kuluneen 39,8 l.

Kuva

ABC:n jakaja ilmeisesti kusettaa asiakkaita, sillä ainetta upposi tankkiin 47,49 l. Keskikulutus tankillisella 5,71 l/100km.

Tää halvan auton kokonaiskulutus kahdella tankillisella on nyt sitten ollut 5,92 l/100km ja kilometrikustannus niiden osalta 8,16 €/100km. Vertailun vuoksi Astra on 8,70 €/100km. Tosin tätä Vectraa on tilastoitu 1461 km ja Astraa 66844 km, eli ihan ei sillee 1:1 kannata vertailla :lol:

Tähän mennessä on tullut tuupattua rahaa seuraavanlaisesti tankkausten lisäksi:
Auto 1450
Trafille heti sen jälkeen 2,7
Polttoainesuodatin ja laatikkoöljyt 52,6
Akku 115
Katsastus 69
Vakuutus 43,81
Verot 174,08

Yhteensä 1907,19 €

Kesärenkaitahan nyt ei ole, eli vanteet+renkaat riippuen vähä mistä ja miten tekee heti keväällä 400-600 €. Maksaa se vanhallaki ajaminen...

Nii se katsastus. 16 kk tuli ajoaikaa. Toivottavasti sille matkalle ei sitten suurempia ylläreitä osu.

Kuva

Sinänsä hieman surkuhupaisaa ajateltavaa, mutta jos nyt vaihtaisin autot ristiin avopuolisoni kanssa, niin ehtisin tälläki paskalla ajaa ennen seuraavaa katsastusta vajaa 130 tkm :roll: On kyllä sellanen matka, että jos mitään tekemättä pääsis maaliin saakka, niin sais hyvällä mielellä paalata :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joku on todistetusti nyt saanut auton leimattua katsastusmiehellä 8O Se on tunnettu paikka Tampereella että siellä hylätään ehjät autot, niin että jopa merkkiliikkeet joutuvat ottamaan kantaa osien todelliseen kuntoon ja vaihtotarpeeseen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sellasta se on, kun jotain vanhoja paalikuntosia paskoja koittaa leimata. Mulla tän laatukonttorin valinta oli niinki helppo, että Google Mapsiin "katsastus" ja eka, jossa oli aukioloaikaa tarpeeksi myöhään :lol:

Turus (vai onko se Raision puolella) oli se AD-katsastus tms kyllä pohjanoteeraus. Hain vikalistan, korjasin viat, uusintakierroksella oltiin yhtä mieltä korjauksista, mutta annettiin uusi vikalista kouraan. Aikasemmin kävin siä kun pidin asiallisena, mutta sen jälkeen en ole hirveästi kehunut...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:Tähän mennessä on tullut tuupattua rahaa seuraavanlaisesti tankkausten lisäksi:
Auto 1450
Trafille heti sen jälkeen 2,7
Polttoainesuodatin ja laatikkoöljyt 52,6
Akku 115
Katsastus 69
Vakuutus 43,81
Verot 174,08

Yhteensä 1907,19 €
Nyt on ainakin kuluseuranta oikealla tarkkuudella päällä. Tervetuloa talousnatsien riemukkaaseen joukkoon :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos :D Samalla tarkkuudella Astraaki seuraan. Toki pesunesteisiin ym heitin hihasta 50€ viime vuodelle... Viä kun tän tarkkuuden sais muuhunki kulutukseen kuin autoihin :roll: Tietäis sitte, mistä viilata.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kesärenkaitahan nyt ei ole, eli vanteet+renkaat riippuen vähä mistä ja miten tekee heti keväällä 400-600 €. Maksaa se vanhallaki ajaminen...
Maksaa tietysti, mutta myytäessä vectraa, uudet renkaat nostaa auton arvoa, ja jos lähdet astraa vaihtamaan , niin ei mitään
merkitystä onko siellä kuutamo kudiäärit vai kesän ajetut contit. Ja puhutaan tietysti ajasta juuri nyt , kun tuo Astra on vielä "uusi" ja
kallis auto...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin