NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mihin tarvitaan pissapojan säiliössä tikkua? En kyllä ymmärrä ratkaisua ollenkaan. Autossa on ajotietokone joka kertoo pissapojan täyttötarpeesta. Vai meneekö pissapojan tikku kategoriaan "parempi tuntuma" ... :wink:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Saabis kun valo syttyy, niin se on muutama ruiskasu ja säiliö tyhjä. Tikun kans voi öljyjä kattelles kattella, et tartteeko hakea vajasta viä pesunestettäki. Ei ehkä omas käytös niin, mutta paremman puoliskon autos, jolla "vain ajetaan" ja nestetasojen tiirailut on ulkoistettu.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Femma ainakin kytkee ajovalopesurit pois käytöstä kun tulee ilmoitus washer fluid level low.. ja aika hyvin on nestettä riittäny ilmoituksen jälkeen. Toki femmassa ei olekkaan leluauton pissapojan säiliötä.. 5 litran kannu menee ilmoituksen jälkeen hyvin säiliöön.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja SS »

Näin tekee NG kolkkikin, ilmoituksen aktivoituessa säiliössä on WIS:n mukaan noin litra nestettä.
Öljyt on maksimis.
Sitä ei muuten tuosta pysty sanomaan, mulla ainakin tikku näyttää aina tuolta :D
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ööö täh 8O Eiks tos selvästi oo millin kaks vajaa, kun kattoo rajaa tosta ristikkokuvioidulta osuudelta? Vai meinaaks tota ylimäärästä öljytippaa tos vieteris?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä teen aina niin että jätän tikun tunkemisen o-renkaalle, eli sentin vajaaksi. Sitten katson että se öljyraja on selkee siinä tikun skaalan puolivälissä. Jostain syystä luotettavaa lukemaa ei tunnu saavan jos tunkee loppuun asti.

Tikku pissapojassa on kyl hauska. En mäkään sille paljoa käyttötarvetta nää, mutta oonkin tottunut Saabin viiden litran tankkiin, josta tulee häly riittävän ajoissa.

Akut tosiaan sellasissa hinnoissa suhteessa porsimisen aiheuttamaan vaivaan ja hätään, että kannattaa olla proaktiivinen. Mulla on kaksi edellistä akun pettämistä tapahtunut onneksi ei-kriittisissä paikoissa, ja olen saanut auton vielä käyntiin, toisen kerran lopulta sahaamalla ja toisen laturilla (jätti kotipihaan keskikesällä). Nyt kun huomasin loppuunajetun akun loppuun ajetuksi, eli startti sujuu, mutta kapasiteetti kadonnut, niin ostin uuden jo vaikka vanhallakin pärjää tässä lähinurkissa. Uusi odottaa edelleen asennusta tallissa, kun ei oo jaksanut alkaa ranettamaan. Huomenna pitäis mennä mökille käymään, ehkä vois vaihtaa batterin sitä ennen ettei juutu pöndelle :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja SS »

Ööö täh 8O Eiks tos selvästi oo millin kaks vajaa, kun kattoo rajaa tosta ristikkokuvioidulta osuudelta? Vai meinaaks tota ylimäärästä öljytippaa tos vieteris?
Hyvä kysymys, nyt kun uudestaan katsoo niin voi se raja tossakin olla, mutta tuota vieterin kastumista lähinnä tarkoitin. En ole onnistunut öljymäärää mittaamaan kun tikku tuntuu kastuvan aina koko matkalta...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:Mihin tarvitaan pissapojan säiliössä tikkua? En kyllä ymmärrä ratkaisua ollenkaan. Autossa on ajotietokone joka kertoo pissapojan täyttötarpeesta. Vai meneekö pissapojan tikku kategoriaan "parempi tuntuma" ... :wink:
Vectrassa ei kaikissa malleissa ole pissapojan säiliön tasoanturia. Riippuu varustetasosta. Jos Saabissa on, ei sitä välttämättä Vectrassa ole, ja nythän on nimenomaan ollut kyse Opelista.
Ymmärrätkö nyt tikun merkityksen :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Mitä väliä sillä tikulla on?

Jos vaivautuu katsomaan siitä nestepinnan niin samalla sen säilön täyttää, menee sitten litra tai viisi. Eli lopputulos on täysi säiliö oli tikkua tai ei.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja anv »

Nyt ei oikein ymmärrä. Onko jossain vehkeessä pissapojan säiliölle mittatikku??? Suabissa ainakaan ei ole, ja ohjekirjan mukaan varoitus kusilitkun vähyydestä tulee 1.5:n litran kohdalla ja samalla lopettaa lamppujen ja takalasin pesun.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pösössäkin on tikku pesurin nesteelle. Siinä ei toki ole mitään epäluotettavaa jatkuvaa huoltoa vaativaa anturitekniikkaa säiliön pinnan tasosta antamassa mis-informaatiota. :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Täytyyki tutkia tota öljytikkua sit paremmin... Tiä vaikka olis jo minimis :lol:

Mitä tulee pesurin tikkuun ja lisäämisvaivaan, niin jos ohimennen katson autosta paisarin säiliön, öljytikun ja pissapojan, niin en minä ainakaan jaksa vesiplänikkää aina sitä varte hakea varastosta, että voi lisätä tilkan nyt ja tilkan viikon kuluttua :lol: Tikku ajaa asiansa erinomaisesti ja siitä näkee, että voiko autolla lähteä mummulaan vai ei. Käyttö on niin satunnaista, että ei sen desin kahden takia aina viittis täyttää. Omassa autossa on aika hyvä perstuntuma siitä, että koska säiliö on tyhjä. Toisaalta toi Astran täyttöhetkilogiikka on muutenki aika idioottivarma. Kun vettä ei tuu lasille, on syynä tähän mennessä aina ollut joko:

-Säiliö tyhjä
-Vesi jäässä

Saabin SID-infottelut tasoantureineen oli toimiva, mutta jos pitkälle reissulle lähti niin piti se aina täyttää varmuuden vuoksi, koska tosiaan se plingplongin jälkeinen määrä loskakelillä pitkälle kantanu. Ja sama siinäki oli, että n. 1tkm välein katsoin öljyt ja samalla senki tikun olis voinu nostaa... Toisaalta ehjä (bensa-)Saab ei syö öljyä, joten tikun nostelu on sinänsä aika turhaa hommaa. Toisaaalta eipä syö toi Astrakaa, vaikka ohjekirja salliiki muistaakseni 21 litraa öljynvaihtovälille kulutusta.

Ja Pakarin trollausta ei kannata tosissaan ottaa. Minä hänelle ensin v*ttuilun Facessa puolijulkisesti kivikautisesta luolamieselämän paremmasta tuntumasta, jossa kaikki automaatio on pahasta :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ihan normijuttu tuo pissapojan mittatikku. On nyt muista missä kaikissa merkeissä, mutta aika hemmetin monessa omistamassani autossa on moinen ollut. Keskellä on pieni reikä ja siihen kun painaa peukalon, näkee tikun nostaessa, missä kohtaa säiliössä pinta majailee. Aika monessa autossa säiliö on piilotettu niin, ettei sitä silmämääräisesti ole mahdollista tarkastaa. Kuten Vette mainitsi, en minäkään viitsi kellarista sitä nestepönikkää turhaa kanniskella, jos emäntä on kurakeleistä huolimatta säästellyt aineessa ja säiliö onkin liki täynnä. Minimoidaan turhat liikkeet kun kerran on varuste autossa !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eihän siitä tikusta kai kellekään haittaa ole, että sinänsä ihan hyvä juttu olla, oli ajotietokone tai ei. Ja jos se tympii, niin helpostihan sen siitä katkaisee pois :mrgreen:

Yksi GM:n hienoista pissapoikakeksinnöistä löytyy allekirjoituksen Oldsmobilesta. Pissapoikasäiliön korkissa on pieni lamppu, josta lähtee valokuitu kojelautaan pissapojan napin viereen. Pissapoikasäiliöön menee korkista muoviputki, jossa sisällä joku kellukkeen avulla liikkuva läpinäkyvä liuska tai nauha tai joku vastaava. Se kulkee lampun ja valokuidun pään välissä, ja kun liuska nesteen vajutessa valahtaa tiettyyn kohtaan, läpinäkyvyys muuttuu punaiseksi, jolloin valokuituun ja siitä kojetauluun päätyvän valon väri muuttuu punaiseksi. Siitä punaisesta valosta kojelaudassa sitten tietää, että neste alkaa olla vähissä.

Amerikkalaiseen kojelautasuunnittelutapaan tuo valo (joka on siis halkaisijaltaan ehkä 2mm oleva piste) on sellaisessa paikassa, että ei sinne oikeasti ajossa katse koskaan osu, vaikka pissapoikaa käyttäisikin. Siis melko turha viritys Amerikan Joelta, mutta kai tuo oli 70/80-luvun vaihteen ajotietokone :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^^Niin, toi öljytikku hommeli. Ainakin tällä hetkellä pihassa olevista autoistani pystyy öljyn todellisen pinnan toteamaan vain "yön yli" tai muuten tarpeeksi pitkään levänneestä autosta silloin, kun vetää sen tikun ekan kerran ulos. Jos vetäisee sen oikeaoppisesti ylös ja kuivaa, laittaa takaisin ja sitten tarkastaa, öljytikku on öljyssä koko matkaltaan, eikä siitä pysty mitään päättelemään. Olen ottanut sellaisen tavan, että öljynvaihdon jälkeen kurkkaan tuon pinnan täysin kylmästä autosta em. tavalla ja vertaan jatkossa siihen. Jos tarkastaa kuten ohjekirjat sanoo, auton seisottua pari minuuttia ajon jälkeen "öljyn valuttua öljypohjaan" jne., ,en ainakaan minä saa mitään selvää öljyn todellisesta määrästä. Yön yli on tikku putsiintunut ja kaikki valunut alas saakka. Oli oikein tahi väärin, ainoa toimiva tapa. Muutenkin, noissa öljytikuissa on kyllä eroa, joissain on niin vaikeaselkoinen systeemi, että öljyn määrä pysyy mysteerinä, tekee mitä hyvänsä. Niin hyvää ja selkeää systeemiä kuin og900 tikku ei ole sen jälkeen tullut vastaan, eikä varmaan tulekaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin