Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
Onnittelut, varmasti hieno auto!anv kirjoitti: ↑To Touko 06, 2021 22:15Nonniih, pappa otti ja tilasi tuon GT-linen nelikkona ja isommalla akulla. Saas nähdä mitä tuleman pitää.anv kirjoitti: ↑Pe Huhti 30, 2021 10:43Iski pikkanen autokuume kun tuo Kian EV6 julkaistiin. Kuumottaisi varsinkin tuo GT-malli, mutta järki sanoo suunnilleen "mitä v***ua" . Tuo GT-line, nelivetoisena isommalla akulla, olisikin sitten jo ihan järjelläkin kohtuullinen... Tuleeko sähköautoilijoilla mitään erikoista mieleen puolesta/vastaan?
Siis tämä: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a81efb7000
Nimimerkillä tarjouspyyntö jo vetämässä
Nyt sitten kotilatausta suunnittelemaan, sähköauton paras puoli on siinä, että joka aamu kotoa lähtiessä on akku täynnä, ja omalla kotilaturilla se on erittäin vaivatonta, ainakaan itsellä ei hermo riitä jatkuvaan päiväjumppaan, jossa kaivetaan letku kontista ja sitten latauksen päätteeksi taas aamulla kerätään mukaan, saati että kuluttaisin aikaa julkisissa latureissa kökkimällä ilmaisen latauksen tms perässä.
Kotilaturilla ei tarvitse pystyä mihinkään huipputehoihin, itse lataan 15-18A (3x5-6A= 3,5kW-4,1kW) teholla ja 95% aamuista on akku täynnä tästä huolimatta.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
^Kiitos,
Kyllä kotilatausta suunnittelemaan. Pikainen google antoi ison määrän erimerkkisiä latauslaitteita, onko kenelläkään suosituksia merkistä/mallista.
Kyllä kotilatausta suunnittelemaan. Pikainen google antoi ison määrän erimerkkisiä latauslaitteita, onko kenelläkään suosituksia merkistä/mallista.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
Webasto pure on loistava laite, siinä on tasavirran tarkkailu sisäänrakennettuna, niin ei tarvitse erillistä kallista B-tyypin vikavirtasuojaa, kuten esim. Teslan omaan laturiin tarvitsee.
Hintakin on kohdillaan ja suosittuna laitteena aika hyvin löytyy käyttökokemusta, ja en ole tuosta tainnut hirveästi mitään negatiivista lukea, ja meilläkin pelannut täysin ongelmitta.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
^Kiitos
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
Mulla ollut myös pitkään pohdinnassa latausaseman hankinta, toistaiseksi on menty kotona ja mökillä töpselikärsän omalla sukopiuhalla. Töissä on sitten kunnon latausasema, mutta siellä tulee etätöisen takia nykyisin käytyä harvakseltaan.
Olen asiaa viivytellyt oikeastaan senkin takia, että suunnitelmissa on kotona purkaa nykyinen talli ja rakentaa uusi. Nyt kun vuoden (!) odottelun jälkeen Turun rakennusvalvonnan nopeaakin nopeammat virkamiehet saivat lupapäätöksen tehtyä, niin tallin rakentaminen saattaisi alkaa kesän jälkeen. Olen siis ajatellut että laitetaan silloin latauspiste kotonakin parempaan ojoon, kun rakennus- ja sähkötöitä tulee joka tapauksessa eteen.
Kuitenkin kun ole asiaa tarkemmin pohtinut, niin totesin että lataustarvetta voi itsellä tulla sekä tallin sisällä että pihalla sen ulkopuolella. Lisäksi sitten mökilläkin, tosin siellä lataus on niin satunnaista, että sukojohdollakin pärjäilee hyvin. Joka tapauksessa mielessä on ollut jonkinnäköinen siirrettävä ratkaisu, eli käytännössä voimavirtarasiaan kytkettävä latausasema, jota voi siis tarpeen mukaan siirtää sisään tai ulos tai tarvittaessa mökille.
Tehoksi riittävä ja järkevä on 3x16A eli 11 kW, koska missään mulla ei ole kuitenkaan yli 25A pääsulakkeita, jotta voisi ladata isommalla teholla, enkä näe täyssähkölläkään tarvetta ladata kotona tuota lujempaa. Nykyinen autohan ottaa vain yhtä vaihetta ja max 16A, mutta tässä valmistaudutaankin jo seuraavaan autoon joka on todennäköisimmin täyssähköauto. Lisähaluina mulla on lataustehon säädettävyys (mm. pääsulakkeiden riittävyyden varmistamiseksi) sekä jonkinnäköinen käytetyn sähkön mittaus (excel-harrastus vaatii dataa ), joka olisi tietenkin kiva saada helposti raportoitua jonnekin muistiin.
Osui Järkipäiviltä silmään tällainen tuote: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501905 ... n=jp190521
Tuo näyttäisi täyttävän kaikki edellämainitut speksit. En nyt ihan saanut selvää että onko tuo DC/DC-suojaus sellainen että ei tarvitse voimavirtaan asentaa B-luokan vikavirtasuojaa, mutta jos on, niin sekin on vielä plussaa. Tuo ei myöskään paina ihan älyttömiä, eli on helppo tarvittaessa siirtää tai ottaa mukaan esim. sinne mökille.
Olen asiaa viivytellyt oikeastaan senkin takia, että suunnitelmissa on kotona purkaa nykyinen talli ja rakentaa uusi. Nyt kun vuoden (!) odottelun jälkeen Turun rakennusvalvonnan nopeaakin nopeammat virkamiehet saivat lupapäätöksen tehtyä, niin tallin rakentaminen saattaisi alkaa kesän jälkeen. Olen siis ajatellut että laitetaan silloin latauspiste kotonakin parempaan ojoon, kun rakennus- ja sähkötöitä tulee joka tapauksessa eteen.
Kuitenkin kun ole asiaa tarkemmin pohtinut, niin totesin että lataustarvetta voi itsellä tulla sekä tallin sisällä että pihalla sen ulkopuolella. Lisäksi sitten mökilläkin, tosin siellä lataus on niin satunnaista, että sukojohdollakin pärjäilee hyvin. Joka tapauksessa mielessä on ollut jonkinnäköinen siirrettävä ratkaisu, eli käytännössä voimavirtarasiaan kytkettävä latausasema, jota voi siis tarpeen mukaan siirtää sisään tai ulos tai tarvittaessa mökille.
Tehoksi riittävä ja järkevä on 3x16A eli 11 kW, koska missään mulla ei ole kuitenkaan yli 25A pääsulakkeita, jotta voisi ladata isommalla teholla, enkä näe täyssähkölläkään tarvetta ladata kotona tuota lujempaa. Nykyinen autohan ottaa vain yhtä vaihetta ja max 16A, mutta tässä valmistaudutaankin jo seuraavaan autoon joka on todennäköisimmin täyssähköauto. Lisähaluina mulla on lataustehon säädettävyys (mm. pääsulakkeiden riittävyyden varmistamiseksi) sekä jonkinnäköinen käytetyn sähkön mittaus (excel-harrastus vaatii dataa ), joka olisi tietenkin kiva saada helposti raportoitua jonnekin muistiin.
Osui Järkipäiviltä silmään tällainen tuote: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501905 ... n=jp190521
Tuo näyttäisi täyttävän kaikki edellämainitut speksit. En nyt ihan saanut selvää että onko tuo DC/DC-suojaus sellainen että ei tarvitse voimavirtaan asentaa B-luokan vikavirtasuojaa, mutta jos on, niin sekin on vielä plussaa. Tuo ei myöskään paina ihan älyttömiä, eli on helppo tarvittaessa siirtää tai ottaa mukaan esim. sinne mökille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
Tästäpä muuten tulee mieleen, että saako näiihin sellaisia jatkosähköjä, joilla latauspisteen voisi valita/siirtää?
Siis niin, että kun tallissa otat auton irti laturista, niin törkkäät latauspiuhan "telineeseen", joka oikeasti onkin jatkotökkeli, josta sähkö viedään seinän toiselle puolelle. Sitte kun palatessa jätät auton ulos, voit tökätä sen jatkon toisen pään autoon kiinni. Tiettyhän tuossa tulee johdolle matkaa, joten ulkotökkelissä voi olla aihetta olla madallettu latausteho jos lisäjohtoa on reiliusti, mutta taklaisi vierekkäisten vaihtoehtoisten pysäköinti/latauspisteiden dilemman yhdellä laturilla kohtuu inhimillisesti. Bonuksena tietty se, että sisällä ei ainakaan tarttisi jättää johtoo epämääräisesti roikkumaan, vaan on se tökkeli johon sen tökkää talteen kun ottaa autosta irti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
Ilmeisesti tuo ei tosiaan vaadi B-luokan vikavirtakatkaisijaa:
https://evasema.fi/tuote/ctek-njord-go/
Ja ilmeisesti on myös niin että kaikissa voimavirtapistokkeisissa latausasemissa pitäisi näin olla, koska muutenhan ne voi tökätä mihin tahansa suojaamattomaan tökkeliin, ja tällöin asennus ei täytä yleisiä vaatimuksia.Vikavirtasuoja: A : AC 30mA ja B : DC6mA ( Vikavirtasuojaus A-tyyppi ja B-tyyppi)
PIti sanoman vielä että tuo on myös hinnaltaan halvimmasta päästä, ja kuitenkin ihan tunnettua ja laadukkaaksi miellettyä ruotsalaista merkkiä.
Aeron pohdintaan en osaa antaa varmaa vastausta, mutta yleisestihän näiden latausjohtojen kanssa ollaan nyrpeitä kaikenlaisille jatkojohdoille. NÄissä menee niin hirrmuisesti virtaa ja paloriski on niin karsea, että kaikki jatkoranetukset ja adapterit on kategorisesti nou nou. Onneksi tuollaista siirrettävää voimavirtatöpselillä varustettua asemaa voi sitten siirtää ja vetää sille voimavirtajatkojohdon, niin on paljon turvallisempaa. Se sähkö kun muuttuu vaaralliseksi ilmeisesti vasta siinä purkissa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
Ei se oo niin justiinsa ennen kuin mökki palaa ja aletaan hakea vakuutusyhtiöstä korvauksia
Oman vakuutusyhtiön suojeluehdot kannattaa lukaista. Esim IF sanoo näin:
Oman vakuutusyhtiön suojeluehdot kannattaa lukaista. Esim IF sanoo näin:
Tieliikennekäyttöön rekisteröityjä sähkötoimisia ajoneuvoja ei saa ladata sisätiloissa, ellei kyseinen tila ole suunniteltu ja tarkoitettu ajoneuvojen säilytykseen tai pysäköintiin. Tilat, joissa akkuja ladataan, tulee varustaa palovaroittimella, joka varoittaa myös tilan ulkopuolella. Palovaroittimen toiminta tulee tarkastaa säännöllisesti.
Kun tällaisia ajoneuvoja ladataan vakuutuksenottajan sähköverkosta, tulee ennakolta sähköalan ammattilaisen toimesta varmistaa sähköverkon soveltuvuus lataamiseen huomioiden käytettävät sähkövirrat ja lataustapahtuman pitkä kesto. Lohkolämmittimen käyttöön suunniteltu pistorasia ei yleensä sovellu pitkäaikaiseen (yli 2 h) lataamiseen, vaikka latausvirta olisi rajattu 8 ampeerin tasoon.
Tehdyt selvitykset, mittaukset ja muutokset verkkoon on dokumentoitava. Lataamiseen ja latauspisteeseen liittyviä valmistajan ohjeita on noudatettava. Ennen uuden latauspisteen asentamista sähköverkon soveltuvuus sähköauton lataukseen on tarkastettava. Latauslaitteiston asennus sekä sähköverkon tarkastus tulee toteuttaa sähköalan ammattilaisen toimesta. Latauslaitetta tulee huoltaa huolto-ohjelman mukaisesti eikä vaurioituneita komponentteja tule käyttää.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
Joo, jatkot on oletusarvoisesti no-no ja siihen on kyllä ihan syynsä, siksipä sen jatkon pitäisi tosiaan pystyä tarvittaessa rajoittamaan latausvirtaa. Se sähkö tosiaan voi muuttua siinä laturissa polttavammaksi, jos jännite tippuu ja virta nousee (ei, en tiedä mitä ne oikeasti sille sähkölle tekee, siksi jos).AZP kirjoitti: ↑Ke Touko 19, 2021 15:45Aeron pohdintaan en osaa antaa varmaa vastausta, mutta yleisestihän näiden latausjohtojen kanssa ollaan nyrpeitä kaikenlaisille jatkojohdoille. NÄissä menee niin hirrmuisesti virtaa ja paloriski on niin karsea, että kaikki jatkoranetukset ja adapterit on kategorisesti nou nou. Onneksi tuollaista siirrettävää voimavirtatöpselillä varustettua asemaa voi sitten siirtää ja vetää sille voimavirtajatkojohdon, niin on paljon turvallisempaa. Se sähkö kun muuttuu vaaralliseksi ilmeisesti vasta siinä purkissa
Ne laturitökkelithän on ymmärtääkseni lukittuvia ja todennäköisesti vielä lämpöanturoitujakin, jonka puolesta sen pitäisi nimenomaan olla turvallisempi puoli jatkaa linjaa. Tuolla mun pohdinnalla ei vaan tarttisi siirrellä sitä laturia silloin, kun vaihtelee parkkia kahden viereisen ruudun välillä, vaan aina voisi tökätä sen ko. ruudussa olevan piuhan kiinni.
Eli olkkarissa ei saa ladata . Sähköfillaristien kannattaa muistaa, ettei vahingossakaan rekisteröi sitä jopoa vaikka mahdollisuus tarjoutuisi, kun sitten pitää ladata ulkona tai autotallissa.IF kirjoitti:Tieliikennekäyttöön rekisteröityjä sähkötoimisia ajoneuvoja ei saa ladata sisätiloissa, ellei kyseinen tila ole suunniteltu ja tarkoitettu ajoneuvojen säilytykseen tai pysäköintiin. Tilat, joissa akkuja ladataan, tulee varustaa palovaroittimella, joka varoittaa myös tilan ulkopuolella. Palovaroittimen toiminta tulee tarkastaa säännöllisesti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
Mites nää nykyiset latauspömpelit suhteutuu tuleviin 800V järjestelmiin uusissa automalleissa?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
Nää töpselilaturithan jakaa autolle vaihtovirtaa jonka auton oma laturi muuntaa sopivaksi tasavirraksi. DC-laturit tuuttaa sitten sen verran voltteja ja ampeereja kuin auto suostuu ottamaan vastaan.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
^just noin, eli nämä type 2 tai type 1 -tökkelillä olevat latausasemat on vain lataussäätimiä, jotka keskustelee autossa sijaitsevan laturin kanssa, toimii kytkimenä, mittarina, vikavirtasuojana yms. Samaa vaihtosähköä sieltä tulee ulos kuin menee sisäänkin, eli se sähkö ei muutu vaarallisemmaksi latausaseman sisällä. Autossa on sitten se varsinainen laturi, jossa AC/DC-muunnos.
Pikalaturit (CCS, Chademo, Teslan Supercharger) on sitten asia erikseen, eli ne syöttää autoon tasasähköä ohi sen autossa olevan laturin. Ja siellä on tulossa näitä 800V jännitteitä ja muita mukavuuksia.
Eli kun lataat kotona millä tahansa vehkeellä tai kaupassa max. 22 kW type 2 -pistokkeella, kytket autosi lataussäätimeen ja laturi on autossa. Kun pikalataat julkisella latausasemalla 50+ kW teholla, kytket autosi laturiin. Siinä on iso sähkötekninen ero.
Sellainen nyanssi muuten että tuollainen type 2 -type 2 -piuha jossa näennäisesti siis on toisessa päässä uros- ja toisessa naarasliitin, ei toimi jatkojohtona. Niissä on pistokkeess valetut knöölit siten että ne ei sovi yhteen. Eli jatkojohdon tosiaan pitää olla suunniteltu jatkojohdoksi, eli ilman tuota knööliä. Esim mun auton type 2 - type 1 -piuha sopii työpaikan lataussäätimeen, jossa type 2 -pistorasia, mutta se ei sovi Lidlin latausasemassa olevan type 2 -kaapelin päähän (ei mene pohjaan asti), eli sitä ei voi käyttää 2->1 adapterina. Adaptereita toki löytyy erikseen ostettavaksi sitten.
Pikalaturit (CCS, Chademo, Teslan Supercharger) on sitten asia erikseen, eli ne syöttää autoon tasasähköä ohi sen autossa olevan laturin. Ja siellä on tulossa näitä 800V jännitteitä ja muita mukavuuksia.
Eli kun lataat kotona millä tahansa vehkeellä tai kaupassa max. 22 kW type 2 -pistokkeella, kytket autosi lataussäätimeen ja laturi on autossa. Kun pikalataat julkisella latausasemalla 50+ kW teholla, kytket autosi laturiin. Siinä on iso sähkötekninen ero.
Sellainen nyanssi muuten että tuollainen type 2 -type 2 -piuha jossa näennäisesti siis on toisessa päässä uros- ja toisessa naarasliitin, ei toimi jatkojohtona. Niissä on pistokkeess valetut knöölit siten että ne ei sovi yhteen. Eli jatkojohdon tosiaan pitää olla suunniteltu jatkojohdoksi, eli ilman tuota knööliä. Esim mun auton type 2 - type 1 -piuha sopii työpaikan lataussäätimeen, jossa type 2 -pistorasia, mutta se ei sovi Lidlin latausasemassa olevan type 2 -kaapelin päähän (ei mene pohjaan asti), eli sitä ei voi käyttää 2->1 adapterina. Adaptereita toki löytyy erikseen ostettavaksi sitten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)
Huomasinpa tuossa surffaillessa Teslan sivuilla, että siellä mainitaan kyllä moneen otteeseen sähköautojen hankintatuki ja että se pätee alle 50 000€ sähköautoihin, mutta äkkiseltään näyttää siltä että Tesla ei myy tällä hetkellä alle 50 000€ autoja.
Model 3 Standard Range Plus maksaa kaikkine veroineen ja kuluineen mutta ilman lisävarusteita 50567€. Taitaa myynti vetää sen verran lujaa Kiinassa ja jenkeissä että lisäkysyntään täältä päin ei kuitenkaan voitaisi vastata ennen Berliinin tehtaan aukeamista vuodenvaihteessa...
Model 3 Standard Range Plus maksaa kaikkine veroineen ja kuluineen mutta ilman lisävarusteita 50567€. Taitaa myynti vetää sen verran lujaa Kiinassa ja jenkeissä että lisäkysyntään täältä päin ei kuitenkaan voitaisi vastata ennen Berliinin tehtaan aukeamista vuodenvaihteessa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22