Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, mutta Fordin omistamista kerran elämässä voi aina perustella tällä otsikossakin mainitulla taivaspaikan varmistamisella :twisted:

Eski
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5363
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Eski kirjoitti:
Ti Loka 10, 2023 14:15
Itse inhoan elon muskia niin paljon, että aion pitäytyä ajokokemuksesta teslalla niin pitkään kuin mahdollista. Sääliksi käyvät ne, jotka niitä tekeleiltä omilla rahoillaan ostavat :twisted:
Sama, täsmälleen sama täällä. Ei tule ikinä taloon muskia tukevaa kikotinta.
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5363
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja VKe »

AZP kirjoitti:
Ke Loka 11, 2023 14:33
Henry Fordin mielestä natsit oli ihan jees sakkia 1930-luvulla? :mrgreen:
Onneksi itse saan olla omassa uskossani vahva. Nääs haluan uskoa että 1930-luvun ajoista Ford on ottanut opikseen tuon äijän osalta ja ristiinnaulinnu Henryn ikiajoiksi...
:mrgreen:
Sininen Saab 9-3, '99
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kuumasta Teslahuumasta ja Elon Muskin persoonallisuuden ruotimisesta takaisin tylsään arkeen, joka ei toki aina Ford-henkilöllä ole niin tylsää :D No, viime aikoina kuitenkin on ollut, tylsää siis, mutta raportoidaan nyt jo perinteinen talvirenkaisiin siirtyminen, joka tapahtui viime viikolla keskiviikkona. Eli taas ajellaan kuukausitolkulla keliin täysin sopimattomilla, lähes hengenvaarallisilla renkailla. Ai miten niin? No tässä vertailussa mm. Hakkapelitta 10 vs. mm. Michelinin CrossClimate all season kumi märällä ja kuivalla asfaltilla, eli niissä olosuhteissa joissa eteläisessä Suomessa ajetaan "hihavakiolla" arvottuna vähintään 80% talvirengaskaudesta:

https://photos.app.goo.gl/RWiQNXqjRYNhtYzDA
Vertailu julkaistu HS Visiossa: https://www.hs.fi/visio/art-2000009835220.html

Onneksi Teslaan tulee kitkat, koska Performance-malliin ei ollut edes saatavilla nastakumeja Teslan kautta ainakaan. Kitkat on sentään vähän vähemmän hengenvaaralliset sulalla asfaltilla :mrgreen:

Kesägummeina toimi koko kauden Nokian Hakka Blue 3 SUV:t. Näillä oli ajettu edelliskaudella 14861km ja vaihdettu alle 11.4.2023 mittarilukemalla 78589km. Kumien mennessä vaihtoon, oli mittarissa 93532km. https://photos.app.goo.gl/XvvJMEGykDixL3X97
Eli lisää tuli 14943km, joten melko tasaisesti näköjään kertyy kaudella kilometrejä, 82km tuli enemmän tällä kesäkumikaudella vs. edellinen vuosi :lol:
Nokialaisille siis saldoksi 29804km, mikä on suvereenisti pisin suorite kesäkumeille ajossa olleiden liisinkirakettien alla. Etukumit on kyllä vaihtokunnossa, varmaan oli n. 2mm max pintaa niissä. Joka tapauksessa kelpo suorite.

Talveen mennään yhden talven ajetuilla Nokian Hakkapeliitta 10 SUV nastaroplottimilla 11.10.2023 alkaen mittarilukemalla 93532. Niissä takana viime talvelta 13438km ja ovat about uudenveroisessa kunnossa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jollain svenssonilla mennyt Teslan pyyhkimien paskuus ihan kunnolla tunteisiin :D
https://www.is.fi/autot/art-2000010049815.html

No ihan hyvä että tulee vähän painetta ja julkisuutta noille, sillä olihan ne pyyhkijät automatiikaltaan umpisurkeat siinä koeajoautossakin, jota kokeilin. Muilta osin en jaksa yhtyä kaverin nillitykseen. Minulle ei ainakaan edes yritetty myydä sitä täysin ylihinnoiteltua FSD:tä, vähän jopa rivien välissä koitettiin sanoa, että onhan se Euroopassa aika turhake...

Fordista sen verran, että tuossa taannoisella Kiinan reissulla ollessani sain rouvalta puhelua, että katiska ei inahdakaan. No ei niin yllättäen oli 12V patteri tyhjä. Pikku puhelurumba ja todettiin, että naapuriapu tullee nopeammin kuin joku paikallinen hinaaja-ässä ja varapatteria ja piuhat löytyy omasta takaa... Irtoakku käynnistyskaapeleilla kiinni naapurihelpdeskin toimesta ja romu heräsi henkiin. Sitten vähän opastusta ylläpitolaturin käytöstä että selvisi rouva reissun ajan. Sittemmin toiminut taas ihan normaalisti ilman mitään ylimääräisiä kuvioita. Välillä inforuudulla autoon mennessä ilmoitus, että "järjestelmä pois päältä akun säästämiseksi jne.", mutta on se käyntiin lähtenyt. Mittailin 12V patteria kun auto oli "hereillä", mutta ei ajotilassa, jolloin jännite oli luokkaa 10 volttia, eli ehkä tuo vajaa 3vuotta vanha akku alkaa olla ns. valmis. Auton kun pistää päälle, on latausjännitteet luokkaa 15,2V mikä tuntuu myös vähän hitsinpimpulan korkealta. No, katotaan miten toimii vielä talvemmalla, eli tarviiko käydä huollosta hakemassa uusi patteri.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja koistha »

En tiedä mikä logiikka noilla isoilla autonvalmistajilla on tuon 12v-akun kanssa kun useammastakin suunnasta on kuullut mitä ihmeellisempien ongelmien aiheutuvan sen hyytyessä. Yksi mielenkiintoisimmista kuulemistani on se, että huonolla 12v-akulla ja sen matalalla jännitetasolla on yhteys niihin surullisen kuuluisiin DSG-vaihteistojen mekatroniikoiden pettämisiin joissain tapauksissa. Mutta mene ja tiedä....

Vaatiikohan voortti akun uusimiseen sen, että Kuga viedään lavetilla huollon pihaan ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei kai noilla autonvalmistajilla mitään logiikkaa tunnu olevan 12V pattereiden suhteen. Paitsi se, että etenkin sähköisissä voimalinjoissa (plugari, täyssähkö) tuntuu olevan sääntönä tehdä systeemistä mahdollisimman paska. Jotkut valmistajat sentään osanneet tehdä toimivan 12V akun kunnon valvonnan, eli ajoakku pitää huolta pikkuakun varaustasosta myös auton ollessa pois päältä.

Jos tuo Foordsonin 12V patteri vaatii vielä kerran lisäapuja, niin sitten lähden vaatimaan uutta. Autolla ajetaan kuitenkin käytännössä päivittäin ja useasti ihan useampia kymmeniä kilometrejä kerrallaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kugandeerokseen tuli ny kuitenkin viime viikolla uusittua se 12V patteri. Ei jättänyt sentään starttaamatta, mutta auton "käytettävyys" meni aika nollaan, kun suoraan ajosta stopattua ei jaksanut enää avata ja sulkea takaluukkuakaan, jos ei ollut auto käynnissä. Eli meni 12V patterin suojaustilaan jo ihan pelkällä yhdellä takaluukun avauksella. Etäkäynnistys oli myös pois pelistä, koska pelkkä yhteydenotto äpillä tipautti 12V-suojatilan päälle. Mukisematta sai uuden patterin ja vaihtoivat (pyynnöstä) myös uudet pyyhkijät, kun yhdestä sulasta oli päätystoppari hävinyt jonnekin ja kumiosa vaelteli vähän miten sattui.
Nyt toimii taas etäkäynnistykset, auton ovia ja takaluukkuakin voi aukoa ilman auton pitämistä käynnissä jne. Tuohan on nyt kolmas 12V akku tähän. Ensimmäinen (tehdasasennus) uusittiin samalla kuin vaihtui ajoakkukin takaisinkutsuna huollossa ensimmäisenä talvena. Tuo kesti about kolme vuotta, kunnes ryytyi. Ilmeisesti akkutyypiksi on tässä viimeisen vuoden-parin sisään vaihtunut isomman Ah luvun omaava AGM-patteri Vartan tekeleenä. Ei vissiin Foordillakaan olla oltu tyytyväisiä tuohon ~2-3v elinikään :D
Tässä pattereista kuvia, ei omia, ladattu lärvikirjasta Kuga PHEV ryhmästä.

Wanha: https://photos.app.goo.gl/w2sbU8wYtZ6AwQJQA

Ja uusi: https://photos.app.goo.gl/DEXz9BW4hAySvRLH6
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kyllä nyt Kugaa hemmotellaan saksalaisella laatutuotteella.
Nää nykyautot ovat hauskoja sähkön vähyyden suhteen kun kaikenlaisia jänniä oireita alkaa ilmestyä joiden ei kuvittelekaan johtuvan sähköpulasta. Tosin nuo kuvaamasi nyt ovat aika ilmeisiä.

Olisi mielenkiintoista tietää mikä vanhan akun todellinen valmistaja oli....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Väärästä paikasta säästämistä harrastavat kaikki valmistajat nykyään, tuommoiset 45 Ah:n akut ne vaan kyykähtävät alta aikayksikön, ilmiö on näin Hondistille tuttu, kun noissa on järjestään aivan surkean pieniä pattereita, alkaen jostain Jazzin ja Insightin 36 Ah:n surkimuksesta. Minäkin vaihdoin tuohon Accordiin silloin heti alussa kuuskymppisen nelivitosen sijaan ja viides vuosi on menossa ilman ongelmia. Toki väärä verrata vanhaa peruskippoa ja uusinta uutta, mutta eikös nämä nykyvehkeet aseta juurikin tuolle 12V:n akulle isompia vaatimuksia, kun sitä herätevirtaa on moninverroin enemmän kuin noissa vanhoissa. Todella paljon on ongelmia uusissa autoissa joka suunnilla, ennen niin luotettavia Toyotan perushybrideitäkin on merkkarin pihat täynnä ja nimenomaan pikkuakun ongelmien takia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja aero »

Harvemmin taitaa pheveissä ja sähkäreissä olla kovin ihmeellisiä starttivirtoja, kun starttia kai yleensä pyöritellään ajoakun puolelta? Pehveissä ja sähkäreissä taitaa isompi haaste olla se, ettei pikkuakun tilasta juurikaan saa varoituksia. Vanhassa dinonpolttimessa yleensä kuulee kun startti alkaa hidastua ja rauhoittua tarjottavan virran vähetessä ja tonnari jopa ilmoitti startin alimman jännitteen ajotieturissa. Mutta jos ei sitä isovirtaista starttia ole kuunneltavana, niin ylläri tulee sitten, kun oikein mitään ei enää tapahdu.

Isompi akku pelastaa, jos sitä pääsee sopivasti ajoittain lataamaan enemmän, mutta kyllä sekin kyykähtää jos ei lataus riitä suhteessa käyttöön.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Eski »

Myös Aamulehti uutisoi aiheesta:

Tamperelaismiehen pihassa odotti ikävä yllätys: puoli vuotta käytössä ollut hybridiauto ei enää herännyt pihasta, ja latausluukkukin jäätyi kiinni – ”Taitavat olla lähinnä etelän maille suunniteltuja” - Auto ja liikenne - Aamulehti

https://www.aamulehti.fi/autojaliikenne ... 28719.html
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Voortti on kyl harvinaisen älykäs et osa toiminnoista lakkaa toimimasta jännitteen tippuessa. ei tunnu olevan näis uusis juur tapana ja esim. meidän ex astra 2019 avas vielä takaluukun muttei lähteny käymään sillo heti uutena kun ylivuotisena oli varmaan päässy akku varastossa tyhjäks..

En oo omasta sähkiksest joutanu mittaan et onko tupakinsytkärin jännite sama kuin akun, joku 11.9V haaroittimen jännitemittarissa vilahtaa ennen kuin ajoakut kytkeytyy jolloin pomppaa 14.9V.

Mut ohan tuo ihan hölmöö suunnitteluu ettei sitä 12V akkua vahdita paremmin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, oma hybridi-volvokin ilmoitti äskettäin rapialla -30 asteen pakkasella, että käynnistysakun alijännite estää esilämmityksen, eli webasto ei startannut. Tällä on kuulemma haluttu varmistaa, että hiipunut 12V patteri jaksaisi vielä käynnistää auton, kun sitä ei enää käytetä lämmitykseen, mutta eipä lähtenyt kone käyntiin kylmänä. Latasin akkua ctekin polarilla päivän, mutta eipä auttanut sekään, kun tuo alijännite-hälytys on kuitattava Vidalla tai auto on saatava käynnistettyä ilman esilämmitystä... Onneksi pakkaset hellittivät sopivasti, niin löpökone lähti kylmänä käyntiin ja sen jälkeen alkoi taas esilämmityskin taas sujumaan. Aika hölmöä, että tuota alijännite-ilmoitusta ei saa kuitattua, vaikka vaihtaisi tai lataisi akun.

Tuossa on kuitenkin ihan asiallinen 12V patteri, joka on 70Ah/760A AGM. Tietääkseni tuon akku on auton alkuperäinen, kun sitähän ladataan aina, kun hybridiakkuakin ladataan ja myös esilämmityksen aikana, jos latauspiuha on kytkettynä...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Taas porsii Fåårdi. Lauantaina ajeltiin kohti Kotkaa motarilla, kun alkoi kauhia läpätys kuulumaan auton alta. Vauhtia vähän hiljaisemmaksi ja pit stoppi ensimmäiselle pysähdysalueelle. Ennakkoepäilyt osui oikeaan, yksi pohjan suojahuopa oli osittain irronnut ja läpätteli siellä auton alla vauhdissa. Tämä pohjahuovan pala oli kuskin puolen eturenkaan pyöräkotelolta taaksepäin lähtevä osa ja sen takimmaisen kiinnitysnastan aukko oli revennyt. Katselinkin tuossa pari päivää sitten, että tuo suoja oli imenyt itseensä komian jääkökön ja suoja hiukan ikään kuin roikkui jo sen painon alla. Kesärajoitus moottoritiellä oli sitten liikaa ja repesi takaosastaan irti.
Ei tietenkään mitään tunkkia tai muitakaan työkaluja matkassa, joten vaihtoehdoksi jäi riuhtoa pala irti väkivalloin. Hetken kiroilun ja ähellyksen jälkeen päästiin jatkamaan matkaa rystyset verillä ja huovanriekaleet kontissa. Hienosti nyt akuston liittimet siellä esillä kaikelle renkaista lentävälle kurapaskalle, joten pitää soitella pajalle ja kysellä milloin saisivat uutta suojaa asennettua.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin