Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Nyt tarvitsen varmaan psykiatrista apua. Tuntuu melkein siltä että joku rakas läheinen olisi kuollut. Pitkä yhteinen taival Saabini kanssa taitaa olla ohi. Viime vuonna auto meni katsastuksesta laakista läpi. Tänä vuonna ei, sillä toinen takaiskunvaimennin oli sökö. Piti korjata. Korjaamossa iskareiden alta löytyi massiivinen ruostevaurio. Myös helmat ruosteessa. Korjaamon mielestä korjauskulut tulevat olemaan suuremmat kuin auton arvo. Autolla on kolme viikkoa ajoaikaa jäljellä. Bensatankissa ehkä noin 50 litraa bensaa. Kahdet melko tuoreet renkaat. Saab 9-5, vuosimalli 2001, 259000 km. Tekniikka toimii, vain ruoste vaivaa. Huollot tehty asianmukaisesti. Jarrulevyt, jakopään hihna yms vaihdettu kun tarve on ollut.
Nyt olen sormi suussa että pitäisikö ostaa uusi auto jolloin tuosta saisi romutuspalkkion vai ostaisiko käytetyn Saabin. (Tykkään Saabeista. Semmoinen suuntaus, ei vaarallinen lapsille.) Jos ostaa uuden käytetyn, niin riski lienee että siinäkin on HIRVITTÄVÄN KAMALAA RUOSTETTA piilossa, joka yllättäen pullahtaa esiin ja pilaa päiväni.
Käytetystä ei tiedä että mitä muuta piileviä vikoja niissä on. Oman Saabini pikkuviat tiedän.
Tästä minun Saabista ei ehkä kukaan maksa paljoa, kun se on RUOSTEESSA. Varaosiksi? Kenelle?
Korjaamon ukkelin mielestä näissä Saabeissa ongelmana on ruoste. Kuulema tyyppivika.
Ennen tätä Saabia minulla oli Saab 90. Senkin ongelma oli RUOSTE. Ruostesuojauksesta huolimatta. Tekniikka toimi.
Nyt olen sormi suussa että pitäisikö ostaa uusi auto jolloin tuosta saisi romutuspalkkion vai ostaisiko käytetyn Saabin. (Tykkään Saabeista. Semmoinen suuntaus, ei vaarallinen lapsille.) Jos ostaa uuden käytetyn, niin riski lienee että siinäkin on HIRVITTÄVÄN KAMALAA RUOSTETTA piilossa, joka yllättäen pullahtaa esiin ja pilaa päiväni.
Käytetystä ei tiedä että mitä muuta piileviä vikoja niissä on. Oman Saabini pikkuviat tiedän.
Tästä minun Saabista ei ehkä kukaan maksa paljoa, kun se on RUOSTEESSA. Varaosiksi? Kenelle?
Korjaamon ukkelin mielestä näissä Saabeissa ongelmana on ruoste. Kuulema tyyppivika.
Ennen tätä Saabia minulla oli Saab 90. Senkin ongelma oli RUOSTE. Ruostesuojauksesta huolimatta. Tekniikka toimi.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
-
- "Viggen"
- Viestit: 598
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Eiköhän tuossa tonnilla pääse melko pitkälle. Joku sopiva peltipaja vaan pitää löytää.
Laita kuntoon vaan kun on muutenkin kerta hyvin huollettu.
Laita kuntoon vaan kun on muutenkin kerta hyvin huollettu.
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Ehottomasti kuntoon vaan, kun huolto (ja remontti)historia on tiedossa. Uuden käytetyn ostaminen on aina se suuri ? Mitä löytyy ja ilmenee. Wanhassa Wara parempi.
Ei tuolaset hissutukset hirveitä maksa, samalla reisulla laittaa myös alkavat mädät kerralla kuntoon. Jeepistä meni aikanaan melkeen koko pohja uusiksi, samalla laitettiin 6mm palkista helmat niin touhutonnilla selvisi siitä, nyt se kestää varmasti seuraavaan muaalimanloppuun. Tai ainakin se pohja ja helmat
Joskus -90 luvulla laitatin joka vuosi porsivat Civic:n helmat ruostumattomasta, sit loppu se korjaaminen
Ei tuolaset hissutukset hirveitä maksa, samalla reisulla laittaa myös alkavat mädät kerralla kuntoon. Jeepistä meni aikanaan melkeen koko pohja uusiksi, samalla laitettiin 6mm palkista helmat niin touhutonnilla selvisi siitä, nyt se kestää varmasti seuraavaan muaalimanloppuun. Tai ainakin se pohja ja helmat
Joskus -90 luvulla laitatin joka vuosi porsivat Civic:n helmat ruostumattomasta, sit loppu se korjaaminen
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Kuulostaa 9-5:n perinteisiltä paikoilta, eli takasisälokasuojien ja helmamuovien alta. Todennäköisesti on myös mädäntynyt varapyöräkotelon tulppien ympäriltä. Jos auto on muuten hyvässä kunnossa ja kilometrejäkin noin vähän, niin kannattaisi se hitsata. Vaikka ei millään entisöintilaadulla peltejä uusisi, niin kyllä sillä varmaan 2-3 vuotta saisi lisää aikaa. Missäpäin suomea tämä potilas on?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Minulla on lapsuudenkaveri naapurikaupungissa. Hän on hitsannut monta omaa autoa. On taidot ja välineet. Lupasi katsoa tilanteen ensi viikolla. Nyt hän on muualla metsästämässä. Auto on Helsingissä.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Katsastuksen hylky oli kuitenkin ainoastaan iskunvaimennin ja se pitää käydä näyttämässä kolmen viikon kuluessa?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Toinen syy oli öljyvuoto. Se vuotaa tosi vähän. Kaveri lupasi katsoa myös tämän. Autotallin lattialla näyttää olevan hyvin pieni öljyläikkä.
Hylyn syyt olivat öljyvuoto ja iskunvaimennin. Varasin heti ajan käyttämälleni korjaamolle, mutta jonoa oli viikon verran. Vasta korjaamolla huomasivat "massiivisen" ruostevaurion. Katsastusmies ei huomannut sitä.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Hyvä kysymys. Toisaalta muotoilin ehkä lauseeni huonosti. Se että ruostuu juuri noista paikoista, on tyyppivika? En nyt muista kovin tarkkaan mitä ukkeli sanoi.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Teräksen tyyppivika sanoisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Nyt auto on korjattu ja hyväksytty katsastuksessa. Korjaus ei maksanut kuin 138 euroa eli iskunvaimentimien hinta ja nekin hyvällä alennuksella. Korjaaja ei suostunut ottamaan töistä mitään hintaa. Tarjosin kumminkin paikallisessa parhaassa ravintolassa parhaat safkat.
Mitään massiivista ruostevauriota ei ollut! Mitään hitsauksia ei tehty. Ruostetta on, mutta hänen mielestään autokorjaamo yritti kusettaa saadakseen hyvän auton itselleen. Hehän sanoivat että sen voi jättää sinne. Olisi laittanut kuntoon ja myynyt eteenpäin. Enpä tiedä.
En tiennyt että tällä aiemmin mainitulla vanhalla lapsuudenkaverilla on oma autonosturikin, jousien puristustyökalu, yms. tarvittavat työkalut.
Mitään massiivista ruostevauriota ei ollut! Mitään hitsauksia ei tehty. Ruostetta on, mutta hänen mielestään autokorjaamo yritti kusettaa saadakseen hyvän auton itselleen. Hehän sanoivat että sen voi jättää sinne. Olisi laittanut kuntoon ja myynyt eteenpäin. Enpä tiedä.
En tiennyt että tällä aiemmin mainitulla vanhalla lapsuudenkaverilla on oma autonosturikin, jousien puristustyökalu, yms. tarvittavat työkalut.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Hieno uutinen ja lopputulos on varmasti mieleinen! Mukavia ja turvallisia kilometrejä Saabilla!
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Tulihan siinä samalla nosturilla diagnosoitu a jölyvuodon lähde sekä ruosteen poisto ja korjaukset
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Kai se olemassaoleva ruoste nyt kuitenkin samantien poistettiin ja pinnat suojattiin, ettei siellä ensi vuonna ole tuota tarjottua uhkakuvaa?o--o kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 10:14Mitään massiivista ruostevauriota ei ollut! Mitään hitsauksia ei tehty. Ruostetta on, mutta hänen mielestään autokorjaamo yritti kusettaa saadakseen hyvän auton itselleen. Hehän sanoivat että sen voi jättää sinne. Olisi laittanut kuntoon ja myynyt eteenpäin. Enpä tiedä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..
Mitä tarkoitatte olemassa olevan ruosteen poistolla? Puhki syöpyneiden peltien uudelleen hitsaustako? Katsastusmies ei valittanut helmapelleistä eikä esim. kondenssiveden poistoaukkojen ympärillä olevasta mädästä pellistä. Kysyin niistä jo monta vuotta sitten useammaltakin firmalta, eikä mikään niistä suostunut ottamaan korjaustyötä. En voi teettää niitä kaverillakaan, eikä kaveri näytä olevan pikkurahan puutteessa. Hän on eläkkeellä, kuten minäkin. Takapyörät ja iskarit irrotettiin ja se ruoste mikä tuli näkyviin, oli hyvin vähäistä. Se tuli hiottua pois ja massaa päälle. Muualla olevat ruosteet jäivät ennalleen. Niille kyllä pitäisi tehdä jotain, eli pitäisi hitsata paljon uutta peltiä. Se olisikin sitten isompi homma kuin iskareiden vaihto.
Mikään turvallisuuteen vaikuttava osa ei ollut mätä.
Öljyvuoto kumminkin huolestutti uusintakatsastuksessa kaikesta huolimatta, sillä olihan moottorin alta yksi kohta hiukan öljyinen. Mitään selkeää ölyvuotoa ei löytynyt. Ehkä olisi löytynyt jos olisi syynännyt tarpeeksi tarkasti. Pidin autoa pari päivää rivarin oven edessä, eikä mitään öljytahroja näkynyt asvaltilla.
Katsastukseen mennessä satoi ja alusta tippui vettä, kun tiellä oli ollut lätäköitä.
Katsastusmies kysyi että löytyikö öljyvuodolle selitys. Kerroin kuten asia oli. Leima tuli.
En tiedä miten kauan tuolla Saabilla vielä ajelee, mutta se on nyt käytännössä pelkkänä kesäautona. Ajot jää varmaan alle 2000 km/v kun ei ole enää työajoja. Ei ole oikein järkeä ostaa uutta autoa talliin seisomaan menettämään arvoaan.
Puhkiruostuneita ovia paikkasin jo kauan sitten ihan omatekemillä virityksillä, kun ei ole hitaustaitoja eikä kukan suostunut paikkaamaa niitä. Yllättävän hyvin ovat kestäneet. En edes pyrkinyt priimatulokseen, vain siedettävään tulokseen. Pientä lisämeikkausta tein tänäkin vuonna.
Mikään turvallisuuteen vaikuttava osa ei ollut mätä.
Öljyvuoto kumminkin huolestutti uusintakatsastuksessa kaikesta huolimatta, sillä olihan moottorin alta yksi kohta hiukan öljyinen. Mitään selkeää ölyvuotoa ei löytynyt. Ehkä olisi löytynyt jos olisi syynännyt tarpeeksi tarkasti. Pidin autoa pari päivää rivarin oven edessä, eikä mitään öljytahroja näkynyt asvaltilla.
Katsastukseen mennessä satoi ja alusta tippui vettä, kun tiellä oli ollut lätäköitä.
Katsastusmies kysyi että löytyikö öljyvuodolle selitys. Kerroin kuten asia oli. Leima tuli.
En tiedä miten kauan tuolla Saabilla vielä ajelee, mutta se on nyt käytännössä pelkkänä kesäautona. Ajot jää varmaan alle 2000 km/v kun ei ole enää työajoja. Ei ole oikein järkeä ostaa uutta autoa talliin seisomaan menettämään arvoaan.
Puhkiruostuneita ovia paikkasin jo kauan sitten ihan omatekemillä virityksillä, kun ei ole hitaustaitoja eikä kukan suostunut paikkaamaa niitä. Yllättävän hyvin ovat kestäneet. En edes pyrkinyt priimatulokseen, vain siedettävään tulokseen. Pientä lisämeikkausta tein tänäkin vuonna.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.