Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Hyvä, että homma selkiää! Mutta onko tuo tulppa nyt siis lopulta ainoa vika ja muu on ollut turhaa korjaamista? Vai myös tulppa rikki ja aikasemmat korjailut turhaa?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8708
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Kaveri tuon kuvan nähdessään kysyi, että kuka hemmetti jaksaa jotain tulppia mittailla, kun nehän on eka joka vaihdetaan kun selvitetään käyntihäröä.

Niin ne on ja kun se hajonnut bensaregu löytyi, niin nehän on vaihdettu vielä uudestaankin, kun luotto kastuneisiin on vähän heikko. Vielä tällä viikolla löin ihan uudet tulpat sisään varmuuden vuoksi ja tuo on siis yksi niistä seuraavana päivänä.

Mutta muitahan ei vielä ole mitattu kuin nyt paikallaan olevat ja nuo kaksi viallista. Eikä noitakaan tullut mitattua ennen asennusta, joten en tiedä olisiko ne jääneet uutena kiinni. Tarttee kyllä käydä se jämäkasa läpi, koska jos siellä on useampia tuollasia niin selittää kyllä hyvin sitä, että on haastanut vähän kovemmin.

Kieltämättä tulee mieleen muutaman vuoden takaa sytkävika, kun jo kolmas uusi jakajan kansi oli ok. Ne kaksi ekaa oli erikseen tilattuja merkkituotteita, se viimonen ja toimiva nopeesti kaupasta saatu no-name, joka on yhä paikallaan ja kunnossa. Aina ei laatulogotkaan takaa laatua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8708
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Dodiin, taas on jatkettu. Tuon tulppaepisodin jälkeen koin ahaa-elämyksen, että voiko tässä nyt olla vielä joku perustavanlaatuinen moka, jota ei meinaa tajuta, joten käymään lisää perusjuttuja läpi.

Moottorinohjaus on Motronic, ikäisekseen vääräoppisesti 3,8bar paineille konffattu 2.7. Mutta ei se mitään, sehän toimi kyllä aiemminkin. Sytkäpääte on Boschin peruskauraa, samoten hukkispuolapaketti. Tulpanjohdot on Ferrari-logohattua lukuun ottamatta Boschin tai Berun peruskauraa.

Oikealla on siis ilmeisesti OEM-puolapaketti, vasemalla itsessään täysin samannäköinen ja -oloinen Boschilainen. Oikean puolen puolapaketissa on tarra sytkäjohtojen järjestyksestä, ykkönen ykköseen, kakkonen kakkoseen ja sitä rataa. Vasemmalla puolen numerot ovat puolapaketin valussa.Ykkönen viitosen, kakkonen kuutoseen ja sitä rataa. Vertasin johtojen paikat että ne menee samalla tapaa - etu-yläkulma menee molemmin puolin yhtä kauas, etu-alakulma menee yhtä kauas, taka-yläkulma menee yhtä kauas, taka-alakulma menee yhtä kauas.

...mutta ne puolathan on eri päin. Siis ne on kiinnitetty ns. kyljelleen että tulpanpiuhat lähtee vinoon ja toisessa on pohja oikealle, toisessa vasemmalle. Eli se lähtö, joka on oikealla ylhäällä takana, on vasemmalla alhaalla takana. Olisiko Luigi perkule swapannyt puolalle menevän johtoliittimen nastat keskenään niin, että pyttyjen 5&8 pitäisi mennä nastoista 2&3 ja pyttyjen 6&7 pitäisi mennä nastoista 1&4? Swappasin johdot ristiin ja jösses saatana, sieltähän löytyi lisää rytmiä. Kyllä samaan aikaan sekä hävetti että vitutti, sinänsä ihan amatöörimoka (hävetys) mutta miksi ***tissa niitä puolia ei voi kytkeä stanupäin (vitutus).

Tarinan opetus: älä ikinä luota stanuosien stanssauksiin italialaisen kanssa, vaan varmista aina Luigin aivoitukset. Näissä voi olla eroja.

No, nyt alkoi näyttää paremmalta. Totesin että otan varman päälle enkä arvo vanhoilla ja tökkäsin Aeromotorsille tilausnappia setistä, jossa tuli mm. vielä yksi tulppasatsi. Testasin orggis tulpanjohdot entistä tarkemmin ja uskon niiden toimivan (uutta johtoa on silti tulossa, kunhan Finjector saa sitä omaan varastoonsa). Paketti tuli eilen, joten iltapuhteena mittasin tulpat ja törkkäsin sijoilleen. Nyppäsin vasemmalta suuttimien piuhat irti ja löin neljällä tulille. Tökin käynnissä ollessa suuttimet yksi kerrallaan kiinni ja kuuntelin kuinka vasemmalta joka pytty lähti käyntiin. Mahtavaa.

Sammutin auton, käytin akun irti (nollaa ECUn adaptaatiotiedot), heitin laajakaistalambaadan putken päästä sisään ja löin pötpöttämään tyhjäkäyntiä (perus adaptaatio-opetus ottaa tällä 10 (ei 15 kuten aiemmin totesin) minuuttia tyhjiksellä). Skeptisenä perkeleenä varmistin lämpökameralla pakosarjalta tasaisen käynnin:
Kuva

ECUjen haettua olemuksensa seoksetkin näytti ihan kelposalta (joo, mittari on maassa ja vieläpä katollaan):
Kuva

Seuraavaksi siis pohtimaan liian heikkoa käsijarrua, etenkin oikealla. Tässähän on se paholaisen keksintö, että oikea jarru on levyllä ja seisontajarru rummulla, jolloin seisontajarrua ei oikeastaan koskaan käytetä pysäyttämiseen eikä jarrupintoja koskaan tule hiottua käyttöjarrulla. Vedin ensihätään riskillä (ilman rikoota, koska rikoo on riskillä rumaa) ilman uusia osia eli säädin vaan oikeanpuoleiset kengät sopivalle kohtaa ettei laahaa mutta ottaa vähällä käytöllä kiinni.

Neppasin liikennekäyttöön ja kävin härskisti koeajolla ilman leimaa. Totesin että vetoja on, putkilaukauksia ei. Mahtavaa.

Tänään sitten aloitin työt vähän aikaseen, taputtelinkin ne vähän aikaseen ja soitin konttorille, että keretäänkö vilkaseen. No keretäänhän me jälkkäri katsomaan vastasi inssi, joten ei muuta kuin veekasi tulille ja matkaan. Leimakonttorilla oli ylltätävän hyvin asiakasporukkaa mutta sehän ei haittaa. Ferrarilla saa aina kavereita ja jonkun jenkkiharrastajan kanssa tulikin juteltua pitkät pätkät ennenkö kumpikaan pääsi halliin asti.

Sondi putkeen ja Ferrarihan poltteli suorastaan esimerkillisiä arvoja. Seisontajarru oikealla on yhä huono, mutta ei enää ihan yhtä huono ja vasenkin piikkasi paremmin kuin aiemmin ja 2,9kN yhteisvoima riittää, joten:
Kuva

Vetoja: on
Putkilaukauksia: ei ole
Leima: on

Joten ei muuta kuin riemumielellä morjestamaan naapurikylän rengaspajaa. Yrittäjän kanssa oli jo aiemmin juttua että pitää käydä Ferraria näyttämässä. Lisäksi aiemmin oli jo jutusteltu rengaskaupoista, josko eteen ottasi uudet tassut. Siitä justaan lähti muut asiakkaat veke, joten yrittäjä kysyi tekijöiltä, että vieläkö jaksaa heilauttaa Ferrarin alle uutta kumia (kunnioitettava asenne tekijöitä kohtaan!). Porukka totesi että joo, joten etittiin sovitut Bridgestone Potenza Sportit esille, otettiin Fefe nosturille ja uutta tassua eteen alle. Homma olisi ollut nopeampi, jos ei olisi tarvinnut osoitella tunkkauspaikkoja ja esitellä autoa ja jutustella aiheesta :D. No, ei se mitään - tuolla palvelu pelaa ja hinnat tuntuu olevan kilpailukykyisiä ja se jengikin on ihan mukavaa, joten mikäs siinä turistessa.

Kävin vielä nojaamassa tankkiautomaattiin ja pysähdyin kaupastakin hakemassa vähän herkkua illaksi. Saatanpa kohta pyörähtää vielä pienellä ilta-ajelulla.

Pysähdyin myös postilootikolla, neppasin siinä myös kuvan:
Kuva

48245km: Määräaikaiskatsastus hyväksytty, Kantolan Autokatsastus Turenki
48248km: Eteen Bridgestone Potenza Sport 225/40R18, Kanta-Rengas Oy Turenki
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8708
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Lähdin pienelle ilta-ajelulle. Otin kameran mukaan, että voin napsia kuvia matkalla kivassa ilta-auringossa. En halunnut pysähtyä, joten kuva on vasta kotipihasta, sori siitä.

Kuva

Tän auton koeajolla muuten kävi sama juttu, koeajokuvat tuli otettua ennen ja jälkeen koeajon, kun kesken ei vaan halunnut pysähtyä.Tykkään!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sopivasti sait kesäksi kuntoon. Fiilis on varmasti hyvä :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8708
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä! Kuvaavaa on, että erittäin harvassa on olleet autot, joita ei malta pysähtyä kuvaamaan. Tää on (yhä) kaunein auto mitä tiedän ikinä valmistetun ja silti käy noin.

Seuraavaksi voi sitten keskittyä huoltamaan käyttöauton (joka rupesi myös ruikuttamaan jotain lambdan lämmitysvikaa, ngh) ja pyörän. Tekemistä siis kuitenkin riittää :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ja on tuo kyllä nätti! :heart_eyes:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vaikeuksien kautta voittoon ! Tuntuu nuo omat touhut kovin arkisilta tähän verrattuna, mutta toisaalta, arkinen on autokin Ferrariin verrattuna ! Toivomme suotuisan tuulen jatkuvan läpi kesän.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin