Tervehdys!
Menin ja ostin erittäin komean 9-3:n, ja nyt hieman kaipailisin vinkkejä ja neuvoja siihen mitä kannattaisi tarkistuttaa. Autolla ajettu tosiaan vain 175tkm, öljyt vaihdan ensimmäisenä joten mikä öljy olis paras mahdollinen? Huohotinpäivitystä hieman mietin että kannattaisko se tehdä, mutta löytääkö niitä nykyään helposti? Kaikenlaiset vinkit ja neuvot ovat tarpeen, kiitos jo etukäteen!
2002 Saab 9-3 2.0t vinkkejä
Re: 2002 Saab 9-3 2.0t vinkkejä
Onko kyseessä vanhempi 5d hatchback 9-3 jossa takaluukun mukana nousee takalasi, eli ns. OG9-3, vai uudempi porrasperäinen ns. NG9-3 malli, jossa ei nouse takalasi yhdessä kontinluukun kanssa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2002 Saab 9-3 2.0t vinkkejä
Kävin nyt ostamassa Motonetistä GM 5W-30 Dexos2 öljyä, ja samalla alkuperäisen suodattimen. Onkohan ihan toimivaa
Re: 2002 Saab 9-3 2.0t vinkkejä
Tästä kannattaa lähteä liikkeelle:
viewtopic.php?f=13&t=154310
1. Vaihda ilmamassamittari. Yleisin syy mikä hajottaa näistä moottoreita on se, että ajaa vanhalla ilmamassamittarilla. Ja vain uusi alkuperäinen Saab, ei tarvikkeita. Itse pidän immulla 150tkm vaihtoväliä. Sellaisen saat merkkiedustajilta, nettikaupoista tai vaikka Motonetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/283511/ ... kuperainen
2. Puhdista öljypohja. Ohjeet löytyvät mm. linkin kautta. Huohotinpäivitys kannattaa tehdä, jos ajat lyhyitä matkoja, mutta jos vedät yhtä siivua pitkää maantietä niin vanhakin toimii. Huohotinpäivityspaketin saa myös merkkiliikkeistä, ulkomailta tai vaikka Motonetistä https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=499
3. Perushuollot kuntoon suodattimet, tulpat, imu- ja ahtovuodot kuriin, alipaineletkujen uusinta, öljyvuodot kuriin, apulaitehihna.
4. Pyhä kolminaisuus + lambda-anturi: Sytytyskasetti, kampiakselin asentotunnistin, ja polttoainepumppu. Nämä ovat yleisimmät syyt minkä vuoksi matka katkeaa. Näissä käytettävä Saab alkuperäisiä, Bosch tai Walbro osia.
5. Jakopää vaihtoon tilastollisesti ja melko tyypillisesti menee 200-300tkm välillä. Ketjun kiristimen asennosta saa suuntaa-antavaa arviota jakopään jäljellä olevasta eliniästä.
Kalleimmat kilometrit Saabilla ovat nimenomaan sinulla edessä. Monesti 300tkm ajettu Saab on tekniikaltaan paremmassa kunnossa ja huollettu, kuin juuri alle 200tkm ajettu.
viewtopic.php?f=13&t=154310
1. Vaihda ilmamassamittari. Yleisin syy mikä hajottaa näistä moottoreita on se, että ajaa vanhalla ilmamassamittarilla. Ja vain uusi alkuperäinen Saab, ei tarvikkeita. Itse pidän immulla 150tkm vaihtoväliä. Sellaisen saat merkkiedustajilta, nettikaupoista tai vaikka Motonetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/283511/ ... kuperainen
2. Puhdista öljypohja. Ohjeet löytyvät mm. linkin kautta. Huohotinpäivitys kannattaa tehdä, jos ajat lyhyitä matkoja, mutta jos vedät yhtä siivua pitkää maantietä niin vanhakin toimii. Huohotinpäivityspaketin saa myös merkkiliikkeistä, ulkomailta tai vaikka Motonetistä https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=499
3. Perushuollot kuntoon suodattimet, tulpat, imu- ja ahtovuodot kuriin, alipaineletkujen uusinta, öljyvuodot kuriin, apulaitehihna.
4. Pyhä kolminaisuus + lambda-anturi: Sytytyskasetti, kampiakselin asentotunnistin, ja polttoainepumppu. Nämä ovat yleisimmät syyt minkä vuoksi matka katkeaa. Näissä käytettävä Saab alkuperäisiä, Bosch tai Walbro osia.
5. Jakopää vaihtoon tilastollisesti ja melko tyypillisesti menee 200-300tkm välillä. Ketjun kiristimen asennosta saa suuntaa-antavaa arviota jakopään jäljellä olevasta eliniästä.
Kalleimmat kilometrit Saabilla ovat nimenomaan sinulla edessä. Monesti 300tkm ajettu Saab on tekniikaltaan paremmassa kunnossa ja huollettu, kuin juuri alle 200tkm ajettu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2002 Saab 9-3 2.0t vinkkejä
Kiitokset kattavasta vastauksesta! Ilmamassamittarin ja sytkäkasetin vaihto onnistunee itse, mutta tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta päästä auton alle, kaupungissa kun asun..
Olisko sulla tietoa onko Tampereen lähialueella minkäänlaista Saab-huoltoa? Hilvola & Salminen kuulostaa tutulta.
Re: 2002 Saab 9-3 2.0t vinkkejä
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2002 Saab 9-3 2.0t vinkkejä
Iso kiitos avusta!