Päästölaitteet
Päästölaitteet
Selailin tuossa aikani kuluksi Nettiautoa ja yhdessä kiinnostavassa Saapissa ilmoitettiin, että EGR ohjelmoitu pois. Mitenkäs näillä EGR/DPF -sorkituilla nykyään pääsee katsastuksesta läpi? Kannattaako nuo jättää laakista pois suosikeista?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Päästölaitteet
^Pääseehän siitä leimasta läpi, kun palauttaa laitteet toimintaan, joka ei liene kovin halpaa jos on puukotettu pois, tämä kannattaa tehdä ennen tilannetta, että leimamies toteaa asioiden laidan. Toki jos auton saa niin halvalla, että hankinta kannattaa vielä lailliseksi saattamisen jälkeenkin, niin sittenhän voi kauppaa tehdä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Päästölaitteet
EGR:n pois ohjelmointia katsastuksessa ei paljasta mikään. Dieseleissä kun ei mitata typen oksideja, johon EGR vaikuttaa. Eikä niille ole olemassa edes mitään raja-arvoa.
DPF:n ohjelmointi pois käytöstä edellyttää myös DPF pöntön poistamista kokonaan tai sisuskalujen tyhjentämistä. Tämä havaitaan katsastuksessa ihan silmämääräisesti tai pönttöä koputtelemalla (onko ontto sisältä). Toki myös savustusarvo saattaa alkaa kohota, mutta ei välttämättä sitä tee.
EGR:n ottaminen pois ohjelmasta näkyy vain testerillä, joka näyttää livedataa ja lisäksi sen täytyy näyttää 0...100% EGR venttiilin avautumisen aste. Tähän ei kaikkien autojen kohdalla katsastusaseman "yleistesterit" pysty. Joten se jää todentamatta. Testeri näyttää vain päästöihin vaikuttavat vikakoodit ja vikakoodiahan EGR:stä ei tule, mikäli se on ohjelmasta poistettu.
DPF:n ohjelmointi pois käytöstä edellyttää myös DPF pöntön poistamista kokonaan tai sisuskalujen tyhjentämistä. Tämä havaitaan katsastuksessa ihan silmämääräisesti tai pönttöä koputtelemalla (onko ontto sisältä). Toki myös savustusarvo saattaa alkaa kohota, mutta ei välttämättä sitä tee.
EGR:n ottaminen pois ohjelmasta näkyy vain testerillä, joka näyttää livedataa ja lisäksi sen täytyy näyttää 0...100% EGR venttiilin avautumisen aste. Tähän ei kaikkien autojen kohdalla katsastusaseman "yleistesterit" pysty. Joten se jää todentamatta. Testeri näyttää vain päästöihin vaikuttavat vikakoodit ja vikakoodiahan EGR:stä ei tule, mikäli se on ohjelmasta poistettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Päästölaitteet
Enemmän olisin huolissani, jos se koneen tukkimisjärjestelmä on toiminnassa
Re: Päästölaitteet
Vähän tuli ristiriitaisia vastauksia, mutta kuulosti uskottavammilta nää jälkimmäiset (että ei narahda katsastuksessa EGR:n poistosta). Uskaltaisko noitakin siis katella.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Päästölaitteet
Itte jos oisin tänäpäivänä niin EGR:n ohitus ois pelkkää plussaa mutta DPF:n puuttuminen miinus.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Päästölaitteet
Sellainen yleinen ominaisuus, että talvella pakkasilla moottori ei tahdo lämmetä taajama-ajossa EGR:n poistamisen jälkeen. Webasto tai Eberspächer sitten korjaa tilanteen, mikäli sellainen autossa on. Jokuhan on sanonut: " Ajan mielummin villahousut jalassa kuin puhdistan tukkeentunutta imusarjaa".
Itselläni on ollut 3 kpl dieseleitä, joista yksi tällä hetkellä ajossa ja kaikissa on ollut egr käytössä. Ei ole ollut ongelmia. Kaksi edellistä lähti vaihtoon n 300 tkm ajettuna ja nykyisellä ajettu reilu 200 tkm. Sen verran toki lisään, että ensimmäisestä putsasin imusarjan kertaalleen ja olin kyynärpäitä myöten paskassa. Toiseen vaihdettiin 200 tkm kohdalla imusarja uuteen irtoavien läppien takia ennakoivasti.
Siinä mielessä ei ole kokemusta oikeastaan kuin vain n 200 tkm ajettujen autojen imusarjasta, joissa on egr ollut toiminnassa.
Itselläni on ollut 3 kpl dieseleitä, joista yksi tällä hetkellä ajossa ja kaikissa on ollut egr käytössä. Ei ole ollut ongelmia. Kaksi edellistä lähti vaihtoon n 300 tkm ajettuna ja nykyisellä ajettu reilu 200 tkm. Sen verran toki lisään, että ensimmäisestä putsasin imusarjan kertaalleen ja olin kyynärpäitä myöten paskassa. Toiseen vaihdettiin 200 tkm kohdalla imusarja uuteen irtoavien läppien takia ennakoivasti.
Siinä mielessä ei ole kokemusta oikeastaan kuin vain n 200 tkm ajettujen autojen imusarjasta, joissa on egr ollut toiminnassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Päästölaitteet
Toisin kuin verotuksen perusteena oleva hiilidioksidi, saastejärjestelmillä vähennettävät typen oksidit ja muut katkut ovat todellisia myrkkyjä, joita en keuhkoihini kaipaa. Ei tulisi mieleenkään poistaa EGRää tai DPFää.
Yhteisön ja sitä myötä kansallinen säädäntä etenee, ja saastelaitemanipuloinnista on jo määritelty sanktioiden suuruus. Odotettavissa on myös muutoksia katsastuksessa, eikä suinkaan löysempään suuntaan. EGR-off -ohjelmoidun voisi periaatteessa ostaa, mutta puukotettuun DPFään en rahojani tuhlaisi, ellei korjausta hyvitetä hankinnassa.
Omassa Volvossa EGR ei maksa maltaita, ja pesukin on mahdollista, jos viitsii kerran auton elinkaaren aikana harrastaa.
Yhteisön ja sitä myötä kansallinen säädäntä etenee, ja saastelaitemanipuloinnista on jo määritelty sanktioiden suuruus. Odotettavissa on myös muutoksia katsastuksessa, eikä suinkaan löysempään suuntaan. EGR-off -ohjelmoidun voisi periaatteessa ostaa, mutta puukotettuun DPFään en rahojani tuhlaisi, ellei korjausta hyvitetä hankinnassa.
Omassa Volvossa EGR ei maksa maltaita, ja pesukin on mahdollista, jos viitsii kerran auton elinkaaren aikana harrastaa.
Re: Päästölaitteet
EGR on tehty pienentämään typenoksidipäästöjä, mutta se aiheuttaa vastaavasti hiukkaspäästöjä, joita varten on sitten se DPF. Jos EGR on tulpattu ja ohjelmallisesti poistettu, laskeee hiukkaspäästöt ja typenoksidipäästöt nousee. Hiukkaset on kuitenkin ne jota mitataan katsastuksessa, ja jos DPF on toiminnassa niin varsinkin silloin ei kyllä ongelmia katsastuksessa pitäisi nykymittauksilla tulla. Sen sijaan jos DPF on poistettu, voi hiukkaspäästöt nousta liian korkeiksi ja DPF on myös se jota katsastuksessa varmasti tarkemmin nykyisin koputellaan jos etsitään päästömanipulaatiota.
Ja sanktiot näistä on nykyisin kohtalaisen korkeat, mikä toisaalta korostaa sitä että viranomaisen tarkoitus on pelotella päästömanipuaalaatiot pois maanteiltä, koska varsinainen kiinnijäämisen riski on kuitenkin matala.
Eli kuten edelläkin mainittu, EGR:n tulppaamisesta en olisi niin huolissaan, DPF:n poistamisesta enemmän. Toki aina katsastuksen ja ympäristön kannalta parempi jos molemmat on toiminnassa ja myös toimivat.
Ja sanktiot näistä on nykyisin kohtalaisen korkeat, mikä toisaalta korostaa sitä että viranomaisen tarkoitus on pelotella päästömanipuaalaatiot pois maanteiltä, koska varsinainen kiinnijäämisen riski on kuitenkin matala.
Eli kuten edelläkin mainittu, EGR:n tulppaamisesta en olisi niin huolissaan, DPF:n poistamisesta enemmän. Toki aina katsastuksen ja ympäristön kannalta parempi jos molemmat on toiminnassa ja myös toimivat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Päästölaitteet
Päästölaitteet ja ympäristö. AMG:stä hirtti toisioilmapumpun rele kiinni ja antoi virtaa toisioilmapumpulle yhtäjaksoisesti niin, että se kärähti.
Otin releen väliaikaisesti pois, joten nyt kylmäkäynnistykset tapahtuvat ilman tuota pumppua. Sen kyllä auton vieressä seistessä haistaa.
Otin releen väliaikaisesti pois, joten nyt kylmäkäynnistykset tapahtuvat ilman tuota pumppua. Sen kyllä auton vieressä seistessä haistaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Päästölaitteet
Vaan tuolla SAI- pumpulla ei ole mitään vaikutusta päästöihin kylmäkäynnistyksen jälkeen eikä se siten vaikuta katsastusmittauksessa bensiini autossa. Ainoa hylky katsastuksessa tulee, mikäli tämä SAI pumpun toimimattomuus sytyttää vikavalon (tulee myös vikakoodi). Näin tapahtuu ainakin Saabeissa. Joten pumpun releen pois ottaminen tai pumun rikkoontuminen sytyttää vikavalon mittaristoon ja hylky tulee katsastuksessa, vaikka päästömittaus sinällään menee läpi.Henkka #2283 kirjoitti: ↑Pe Maalis 15, 2024 23:33Päästölaitteet ja ympäristö. AMG:stä hirtti toisioilmapumpun rele kiinni ja antoi virtaa toisioilmapumpulle yhtäjaksoisesti niin, että se kärähti.
Otin releen väliaikaisesti pois, joten nyt kylmäkäynnistykset tapahtuvat ilman tuota pumppua. Sen kyllä auton vieressä seistessä haistaa.
Tuo mahdollinen sakko tai mikä maksu se nyt sitten onkaan, on varmaan suurimmalta osin pelottelua, jotta näitä päästölaitteita ei enää dieseleistä poisteta. Partikkelisuodattimen eliminointi on katsastuksessa mahdollista havaita ja mikäli tuollainen toimenpide on tehty, niin siitä olisin huolissani. Pelkän pakokaasujen takaisinkierrätyksen eli EGR:n eliminoinnista en olisi niinkään huolissani. Sen toiminnan tarkistus on jo haasteellisempaa katsastuskonttoreille, missä tämä pitäsi todeta OBD- pistokkeen kautta kaikkiin automerkkeihin. Moottorin DTC- vikakoodien luku ei ole siinä se haaste, kun vikakoodiahan ei tule softasta systeemin poiston jälkeen vaan se miten saadaan toiminta näkymään reaaliaikaisesti eli onko se softassa vai eikö ole.AZP kirjoitti: ↑Pe Maalis 15, 2024 22:34EGR on tehty pienentämään typenoksidipäästöjä, mutta se aiheuttaa vastaavasti hiukkaspäästöjä, joita varten on sitten se DPF. Jos EGR on tulpattu ja ohjelmallisesti poistettu, laskeee hiukkaspäästöt ja typenoksidipäästöt nousee. Hiukkaset on kuitenkin ne jota mitataan katsastuksessa, ja jos DPF on toiminnassa niin varsinkin silloin ei kyllä ongelmia katsastuksessa pitäisi nykymittauksilla tulla. Sen sijaan jos DPF on poistettu, voi hiukkaspäästöt nousta liian korkeiksi ja DPF on myös se jota katsastuksessa varmasti tarkemmin nykyisin koputellaan jos etsitään päästömanipulaatiota.
Ja sanktiot näistä on nykyisin kohtalaisen korkeat, mikä toisaalta korostaa sitä että viranomaisen tarkoitus on pelotella päästömanipuaalaatiot pois maanteiltä, koska varsinainen kiinnijäämisen riski on kuitenkin matala.
Eli kuten edelläkin mainittu, EGR:n tulppaamisesta en olisi niin huolissaan, DPF:n poistamisesta enemmän. Toki aina katsastuksen ja ympäristön kannalta parempi jos molemmat on toiminnassa ja myös toimivat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Päästölaitteet
^
Olkoon vaikutusta viisarin värähdykseen tahi ei, nenä kertoo eron toimivaan pumppuun. Ja vaikea tuon toimivuutta olisi päästöistä muutenkaan leimalla todeta, ellei sinne menisi kylmällä moottorilla.
Releen irtiollessa vikavalo palaa ennen uuden pumpun asennusta, mutta parempi sekin kuin käryn saattelemana kuoloaan kohti kulkeva käänteinen minipölynimuri.
Rikkinäisen releen kiinniollessa pumppu pyöri myös, vaikkei autossa ollut virtoja päällä ja tokeni vasta akun irrottamalla.
Olkoon vaikutusta viisarin värähdykseen tahi ei, nenä kertoo eron toimivaan pumppuun. Ja vaikea tuon toimivuutta olisi päästöistä muutenkaan leimalla todeta, ellei sinne menisi kylmällä moottorilla.
Releen irtiollessa vikavalo palaa ennen uuden pumpun asennusta, mutta parempi sekin kuin käryn saattelemana kuoloaan kohti kulkeva käänteinen minipölynimuri.
Rikkinäisen releen kiinniollessa pumppu pyöri myös, vaikkei autossa ollut virtoja päällä ja tokeni vasta akun irrottamalla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Päästölaitteet
Täytyisi käytännössä asua samassa osoitteessa kuin missä konttori, jotta SAI- pumppu menee päälle. Se on niin vähän aikaa päällä kylmäkäynnistyksen jälkeen, että ehtii jo sammua vaikka ajelee lyhyenkin matkan konttorille. Eikä se sillä reissulla enää uudelleen käynnisty.Henkka #2283 kirjoitti: ↑La Maalis 16, 2024 12:16Ja vaikea tuon toimivuutta olisi päästöistä muutenkaan leimalla todeta, ellei sinne menisi kylmällä moottorilla.
Itsellä oli tämä paholaisen päästökeksintö eli SAI- pumppu poistettu manuaalisesti Saabista (ilman vikavaloa) useita vuosia kunnes sitten etanolisoftauksen yhteydessä tämä poistettiin myös softasta. Varmaan olen kauhean ympäristörikoksen tehnyt ja omantunnontuskissa saan kieriskellä loppuelämän. Vähän saan tähän lievennystä etten ole päästölaitteiden eliminointia sallinut dieseleistäni, vaikka niiden ohjelmistoja on optimoitu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Päästölaitteet
^
Tämän sovelluksen ohjeistuksen mukainen maksimikäyttöaika kerrallaan on 90 sekuntia. Tämä kävi useamman minuutin putkeen, kunnes alkoi korisemaan ja haisemaan.
Hyvä toki, että jäi surraamaan niin, että sen pystyi suoraan havaitsemaan auton lähellä ollessa.
Eipä tuohon aiemmin tullut kiinnitettyä juuri huomiota eikä se saastelaitteena herätä läheskään yhtä paljon tunteita kuin adblue.
Tämän sovelluksen ohjeistuksen mukainen maksimikäyttöaika kerrallaan on 90 sekuntia. Tämä kävi useamman minuutin putkeen, kunnes alkoi korisemaan ja haisemaan.
Hyvä toki, että jäi surraamaan niin, että sen pystyi suoraan havaitsemaan auton lähellä ollessa.
Eipä tuohon aiemmin tullut kiinnitettyä juuri huomiota eikä se saastelaitteena herätä läheskään yhtä paljon tunteita kuin adblue.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Päästölaitteet
Edellä jo mainittukin, mutta itselläni myös EGR ollut pois käytöstä monta vuotta. En ole huomannut eroa lämpenemisessä kun eberi toimii, myöskään katsastuksessa tuon toimintaa ei oikein voi todeta. EGR tulppausta ei ulospäin näe, johto on irti mutta eipä sitäkään kukaan ole tutkinut.
Jos noiden toimintaa joskus myöhemmin alettaisiin valvoa, niin EGR on melko helppo ja halpa palauttaa takaisin toimintaan.
Jos noiden toimintaa joskus myöhemmin alettaisiin valvoa, niin EGR on melko helppo ja halpa palauttaa takaisin toimintaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2