Auto on ysitonnari 1994 2.3T ajettu jotain 245 000..
Eli mikä lie ollut... Oireena jo viime syksystä lähtien nykiminen kovemmin kiihdytettäessä sekä kolmella pytyllä käynti kylmänä tai toisinaan kolmella käynti alhaisilla kierroksilla myös lämpimänä. Joskus syksyllä vaihdettiin tulpat, mutta tuota nykimistä oli jo ennen sitä. No, nyt vain n. 15 000 km tuon syyshuollon jälkeen omatekemässä keväthuollossa paljastui, että yksi tulppa tai siis sen elektrodi eli se metalliosa mureni hiekkana käsiin. Miten lie mahdollista? Viallinen tulppa? Vai onko mahdollista, että DI - kasetti on tuohonkin syyllinen? Vaihdoin samantien tulpat (on oikeat) ja varakappaleen tuon DI - kasetin tilalle... vai voisko olla jokin brutaalimpi vika koneessa, joka tapansa tulee vielä näyttämään. Niin ihmettelen edelleen vuoden takaisesta kohonnutta kulutusta, eli reilu litra enempi menee, samoin vie öljyä luvattoman eli jopa hävettävän paljon (n. 1 l/1000) ja joutuupa aina parin kolmen kk välein lisäämään jäähdytysnestettäkin. eli ikäviä enteitä... ehdotuksia viasta tai mitä kannattaa tehdä?
käyntihäiriö/ mureneva tulppa?
joo
kylläpä se vika voisi siellä piillä, tai koko kansi tai lohko tai joku sitten pikkuisen halki(?) tai kiero, samalla ehkä vaihdattaa venttiilinvarren kumit... ja ehkä nostajat tai miltä nyt sitten näyttää... mutta jatkokysymys: niin voiko mikään rikkoa tulpan tuolla tavalla? Siis vaikka kansipahvi olisi kaput ja vaikka mitä muuta olisi, vai olisiko itse tulpassa oltava joku vika alunperin? Tai voisko tulpalle tuleva virta tehdä jotenkin niin massiivisen oikosulun tai saada jatkuvasti jotenkin väärin virtasta, että sen kärki murenee? Jostain syystä asia jäi vaivaamaan... siis kun muut tulpat olivat kuin oppikirjasta 8hyvät).
palaanpa aiheeseen
Eli etsin tonnarille hinta/laatu - suhteeltaan hyvää laittopaikkaa jostain Lapin/Oulun/Norrbottenin alueelta (ehdotuksia?). Syy ilmenee edellä. No, jotain uuttakin: keväthuollon ja noin 10 000 km:n jälkeen oli pari päivää sitten samat oireet ja se sama tulppa taas sökö, ei tosin ihan yhtä pahasti. Toisen tulpan tyvi oli öljyinen, muut OK (puristusmittaukset ehkä kertoisivat jotain?). Tällä kertaa ongelma tuli takas jo ekan tuhannen jälkeen eli nyt kuulostaa jo aika pahalta (josta vieläpä 750 km 1500 kg peräkärry matkassa, siis ehkä konevikasella autolla ). Vika ei ole siis tulpissa eikä DI - boksissa. Oiskohan sitten koneistamon hommia... ehdotuksia syyksi vastaanotetaan edelleen, kiinnostaa ihan periaattessa.
finaalii
Eli se siitä sitten. Hyvä kun sain ajettua auton enää edes korjaukselle. Nimittäin muutama sata metriä ennen korjaamoa tipahti yksi pytty pelistä pois. Ei mitään brutaalia, vaan vain sammahtaminen, tosin kävi kyllä miten kävi sitten kun korjaamolla asiaa tutkittiin. Ja tuomio oli selvä ja odotettu (joskaan ei kaivattu): massiivinen koneremontti, alustava hinta-arvio 10 000 kr. Tuleepahan samalla ne helkutin venttiilinvarren kumit kuntoon
Muuten vaihtokone verrattuna remonttiin olisi tullut EHKÄ hieman halvemmaksi, mutta sen kunto olisi tietty arvoitus.
Muuten vaihtokone verrattuna remonttiin olisi tullut EHKÄ hieman halvemmaksi, mutta sen kunto olisi tietty arvoitus.