Käytetyt aluvanteet <-> uudet aluvanteet
Käytetyt aluvanteet <-> uudet aluvanteet
Moi,
Kysyisin mielipiteitä yleisöltä...
Joudun mahdollisesti hankkimaan nykyisien aluvanteiden tilalle toiset tonnariini. Tarvitsisin päätökseni tueksi kommentteja:
Uudet halvat perus alut vai käytetyt aluvanteet (Esim. saabin alkuperäiset alut)?
Itse keksi seuraavia huomioita:
Uudet:
+käyttämättömät ja todennäköisesti suorat
+lähes sama hinta kuin käytetyillä esim. saabin (9000) aero-vanteilla
-halpojen alujen laatu vaihtelee?
Käytetyt:
-vanteiden ikä ja käyttö näkyy ja mahdollisesti tuntuukin
+hinta mahdollisesti uusia halvempi
-Make & CS tonnari
Kysyisin mielipiteitä yleisöltä...
Joudun mahdollisesti hankkimaan nykyisien aluvanteiden tilalle toiset tonnariini. Tarvitsisin päätökseni tueksi kommentteja:
Uudet halvat perus alut vai käytetyt aluvanteet (Esim. saabin alkuperäiset alut)?
Itse keksi seuraavia huomioita:
Uudet:
+käyttämättömät ja todennäköisesti suorat
+lähes sama hinta kuin käytetyillä esim. saabin (9000) aero-vanteilla
-halpojen alujen laatu vaihtelee?
Käytetyt:
-vanteiden ikä ja käyttö näkyy ja mahdollisesti tuntuukin
+hinta mahdollisesti uusia halvempi
-Make & CS tonnari
Re: Käytetyt aluvanteet <-> uudet aluvanteet
Käytettyjen vanteiden suoruus on melko helppo tarkastaa/tarkastuttaa, jos ne saa ilman renkaita tasapainoon, niin ne ovat mitä todennäköisimmin suorat. :)mjpelkon kirjoitti:Moi,
Kysyisin mielipiteitä yleisöltä...
Joudun mahdollisesti hankkimaan nykyisien aluvanteiden tilalle toiset tonnariini. Tarvitsisin päätökseni tueksi kommentteja:
Uudet halvat perus alut vai käytetyt aluvanteet (Esim. saabin alkuperäiset alut)?
Itse keksi seuraavia huomioita:
Uudet:
+käyttämättömät ja todennäköisesti suorat
+lähes sama hinta kuin käytetyillä esim. saabin (9000) aero-vanteilla
-halpojen alujen laatu vaihtelee?
Käytetyt:
-vanteiden ikä ja käyttö näkyy ja mahdollisesti tuntuukin
+hinta mahdollisesti uusia halvempi
-Make & CS tonnari
Itsehän olen sen verran friikki ettei tarvikkeita minun tonnarin alle vähässä kummassa tule, parit hyvännäköiset tarvikkeet olen nähnyt ja niidenkin valmistus lopetettu.
Plussaa puhuu puolestaan myöskin koko, eli tonnariin on saatavilla kokoluokkaa 15-16", jolloin rengasostokset ovat huomattavasti edullisempia kuin seuraaviin kokoluokkiin mentäessä, 17-18" saati 19" nakit rupeavat jo maksamaan, eikä ajo-ominaisuudet ainakaan parane noin suuriin mentäessä.
Käytettyjä vastaan puhuu taas ulkonäöllinen kunto, eli hyvin usein maali-/lakkapinta on kärsinyt, vanteita töhritty käläkälällä(*) jne. Tästä koituu yllättävän paljon kulunkeja, varsinkin jos vanteet kunnostetaan ulkopuolisen toimesta. Lasikuulapuhallus+pulverimaalaus ei ole operaatioiden halvimmasta päästä. Myöskin useissa, varsinkin 16" vanteissa on alunperin kiiltävä ulkokehä, joten aikaa saa varata senkin kiillottamiseen tovin jos toisenkin, riippuen käytettävistä laitteista/menetelmistä.
Kaikesta huolimatta, aidot saabin vanteet ovat tonnarissa pop, päätyipä sitten mihin malliin tahansa.
Ugh, olen puhunut, muut jatkakoon.
-Sami
(*) ota paukkupurkki käteen ja ravista, sieltä kuuluu käläkälä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vanteiden kunnostuksesta
Mulle tuli 9-3 saapin mukana alkuperäiset aluvanteet jotka oli hirveen näköset, lakka lähtenyt sieltä täältä irti, naarmuja yms. Kunnostus suht.helppo homma. Hain hiomasienen ja sillä hioin maalit pois, vanteet jäi pelkälle pohjamaalille. Vanne jossa oli naarmuja niin siihen pakkelia. Sitten autotarvikeliikkeeseen josta ostin 2desiä maalia+ohenne (joku Fiiatin sävy), lakkaa samanverran+kovete. Hintaa tuli 20euroa. Sitte vaan maali ruiskulla pintaan. Jonkin aikaa annoin olla ja toinen kerros. Metallihohto kuivuu nopeasti (n.15min) ja lakka päälle. Lopputulos oli hämmästyttävän hyvä, vaikka kyseessä oli ensimmäinen vannekunnostus/maalaus jonka tein Aikaa meni operaatioon 3-4 tuntia.
Saab 2.2 TID vm:99, 150hp&350Nm
Mutta et maininnut tuota kokoa, yleisin koko tuntuu tätä nykyä olevan minimissään 17", joten toki oletin heti että isompaa on alle menossa. Noita alkuperäisiä 15" löytyy joka nurkalta, sunbursteja suurin osa tarjokkaista, mutta myös aeroja ja tykkivanteita.mjpelkon kirjoitti:moi,
Kiitos Sami kommenteista!
ihan 15" vanteita olen hankkimassa.
-Make
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jos 15" olet hankkimassa niin varmaan 500 Euroa riittää siihen, että saat valittua jo ihan kivannäköiset uudet alut ja niihin gummit. Jos ostat käytetyt saab orkkisvanteet niin varmaan 200 riittää. Aerot tosin maksaa enemmän mutta onhan ne tosi siistit sitten alla. Sunburstit tosin on mielestäni hienot kanssa ja jopivat kuin nenä päähän saabeissa. Itse ostin 900 us-turbot 15" talvigummeilla, jotka olivat vähän vanhat, mutta hyväkuntoiset ja nastat tallella ja maksoin 120 € kiekoista, tosin autossa on satkun vanha jako, jolla voi olla merkitystä hintaan.
Jos on ostamassa varsinkin vaan 15" renkaita tonnariin niin paremmat olis orkkikset. Ne tarvikevanteet näyttää vaan niin kolhoilta pieninä. Sit jos ruvetaan puhumaan 17" tai suuremmista niin on eri asia. Tämä siis vain oma mielipide.
Jos on ostamassa varsinkin vaan 15" renkaita tonnariin niin paremmat olis orkkikset. Ne tarvikevanteet näyttää vaan niin kolhoilta pieninä. Sit jos ruvetaan puhumaan 17" tai suuremmista niin on eri asia. Tämä siis vain oma mielipide.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Viggen"
- Viestit: 533
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Mulle voi muuten talveksi sitten tarjota -93 9000 CSE:hen meneviä käytettyjä edullisia aluja. Tarttis nastarenkaat saada jollekin vanteelle talveksi. Olisihan se kiva jos orggisalut saisi todella edukkaasti.
Maililla voipi tarjota jo nyt. tero.wiheriakoski@saabistinet.com. EI YV
TERO
Maililla voipi tarjota jo nyt. tero.wiheriakoski@saabistinet.com. EI YV
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Re:
Onko niin, että alkuperäisen saab-aluvanteen maaliskrubut korjataan siis ihan samoilla korjausmaaleilla kuin hopeisista pelleistäkin? Onko eri aikojen hopeissa muuten jotain sävyeroja? Olen nähnyt myös 172B:n, 247:n ja 268:n.Tobbana kirjoitti:Eli siis saabin koodit 172H tai 200H.Mimmi kirjoitti:Aluissa: Silber (esim. Würthin hopea on oikea.
Pitipäs koittaa päteä...
-Sami
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH