Käytetyt aluvanteet <-> uudet aluvanteet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Käytetyt aluvanteet <-> uudet aluvanteet

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Kysyisin mielipiteitä yleisöltä...

Joudun mahdollisesti hankkimaan nykyisien aluvanteiden tilalle toiset tonnariini. Tarvitsisin päätökseni tueksi kommentteja:

Uudet halvat perus alut vai käytetyt aluvanteet (Esim. saabin alkuperäiset alut)?

Itse keksi seuraavia huomioita:

Uudet:
+käyttämättömät ja todennäköisesti suorat
+lähes sama hinta kuin käytetyillä esim. saabin (9000) aero-vanteilla
-halpojen alujen laatu vaihtelee?

Käytetyt:
-vanteiden ikä ja käyttö näkyy ja mahdollisesti tuntuukin
+hinta mahdollisesti uusia halvempi

-Make & CS tonnari
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Käytetyt aluvanteet <-> uudet aluvanteet

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

mjpelkon kirjoitti:Moi,

Kysyisin mielipiteitä yleisöltä...

Joudun mahdollisesti hankkimaan nykyisien aluvanteiden tilalle toiset tonnariini. Tarvitsisin päätökseni tueksi kommentteja:

Uudet halvat perus alut vai käytetyt aluvanteet (Esim. saabin alkuperäiset alut)?

Itse keksi seuraavia huomioita:

Uudet:
+käyttämättömät ja todennäköisesti suorat
+lähes sama hinta kuin käytetyillä esim. saabin (9000) aero-vanteilla
-halpojen alujen laatu vaihtelee?

Käytetyt:
-vanteiden ikä ja käyttö näkyy ja mahdollisesti tuntuukin
+hinta mahdollisesti uusia halvempi

-Make & CS tonnari
Käytettyjen vanteiden suoruus on melko helppo tarkastaa/tarkastuttaa, jos ne saa ilman renkaita tasapainoon, niin ne ovat mitä todennäköisimmin suorat. :)

Itsehän olen sen verran friikki ettei tarvikkeita minun tonnarin alle vähässä kummassa tule, parit hyvännäköiset tarvikkeet olen nähnyt ja niidenkin valmistus lopetettu.

Plussaa puhuu puolestaan myöskin koko, eli tonnariin on saatavilla kokoluokkaa 15-16", jolloin rengasostokset ovat huomattavasti edullisempia kuin seuraaviin kokoluokkiin mentäessä, 17-18" saati 19" nakit rupeavat jo maksamaan, eikä ajo-ominaisuudet ainakaan parane noin suuriin mentäessä.

Käytettyjä vastaan puhuu taas ulkonäöllinen kunto, eli hyvin usein maali-/lakkapinta on kärsinyt, vanteita töhritty käläkälällä(*) jne. Tästä koituu yllättävän paljon kulunkeja, varsinkin jos vanteet kunnostetaan ulkopuolisen toimesta. Lasikuulapuhallus+pulverimaalaus ei ole operaatioiden halvimmasta päästä. Myöskin useissa, varsinkin 16" vanteissa on alunperin kiiltävä ulkokehä, joten aikaa saa varata senkin kiillottamiseen tovin jos toisenkin, riippuen käytettävistä laitteista/menetelmistä.

Kaikesta huolimatta, aidot saabin vanteet ovat tonnarissa pop, päätyipä sitten mihin malliin tahansa.

Ugh, olen puhunut, muut jatkakoon.

-Sami

(*) ota paukkupurkki käteen ja ravista, sieltä kuuluu käläkälä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

moi,

Kiitos Sami kommenteista!

ihan 15" vanteita olen hankkimassa.

-Make
pecca
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 22:22
Paikkakunta: Nivala

Vanteiden kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja pecca »

Mulle tuli 9-3 saapin mukana alkuperäiset aluvanteet jotka oli hirveen näköset, lakka lähtenyt sieltä täältä irti, naarmuja yms. Kunnostus suht.helppo homma. Hain hiomasienen ja sillä hioin maalit pois, vanteet jäi pelkälle pohjamaalille. Vanne jossa oli naarmuja niin siihen pakkelia. Sitten autotarvikeliikkeeseen josta ostin 2desiä maalia+ohenne (joku Fiiatin sävy), lakkaa samanverran+kovete. Hintaa tuli 20euroa. Sitte vaan maali ruiskulla pintaan. Jonkin aikaa annoin olla ja toinen kerros. Metallihohto kuivuu nopeasti (n.15min) ja lakka päälle. Lopputulos oli hämmästyttävän hyvä, vaikka kyseessä oli ensimmäinen vannekunnostus/maalaus jonka tein :D Aikaa meni operaatioon 3-4 tuntia.
Saab 2.2 TID vm:99, 150hp&350Nm
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

mjpelkon kirjoitti:moi,

Kiitos Sami kommenteista!

ihan 15" vanteita olen hankkimassa.

-Make
Mutta et maininnut tuota kokoa, yleisin koko tuntuu tätä nykyä olevan minimissään 17", joten toki oletin heti että isompaa on alle menossa. Noita alkuperäisiä 15" löytyy joka nurkalta, sunbursteja suurin osa tarjokkaista, mutta myös aeroja ja tykkivanteita.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5655
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jos 15" olet hankkimassa niin varmaan 500 Euroa riittää siihen, että saat valittua jo ihan kivannäköiset uudet alut ja niihin gummit. Jos ostat käytetyt saab orkkisvanteet niin varmaan 200 riittää. Aerot tosin maksaa enemmän mutta onhan ne tosi siistit sitten alla. Sunburstit tosin on mielestäni hienot kanssa ja jopivat kuin nenä päähän saabeissa. Itse ostin 900 us-turbot 15" talvigummeilla, jotka olivat vähän vanhat, mutta hyväkuntoiset ja nastat tallella ja maksoin 120 € kiekoista, tosin autossa on satkun vanha jako, jolla voi olla merkitystä hintaan.

Jos on ostamassa varsinkin vaan 15" renkaita tonnariin niin paremmat olis orkkikset. Ne tarvikevanteet näyttää vaan niin kolhoilta pieninä. Sit jos ruvetaan puhumaan 17" tai suuremmista niin on eri asia. Tämä siis vain oma mielipide.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 533
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Mulle voi muuten talveksi sitten tarjota -93 9000 CSE:hen meneviä käytettyjä edullisia aluja. Tarttis nastarenkaat saada jollekin vanteelle talveksi. Olisihan se kiva jos orggisalut saisi todella edukkaasti.

Maililla voipi tarjota jo nyt. tero.wiheriakoski@saabistinet.com. EI YV

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Hyvä seo.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mimmi kirjoitti:Aluissa: Silber (esim. Würthin hopea on oikea.
Eli siis saabin koodit 172H tai 200H.
Pitipäs koittaa päteä... :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1435
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re:

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tobbana kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Aluissa: Silber (esim. Würthin hopea on oikea.
Eli siis saabin koodit 172H tai 200H.
Pitipäs koittaa päteä... :)

-Sami
Onko niin, että alkuperäisen saab-aluvanteen maaliskrubut korjataan siis ihan samoilla korjausmaaleilla kuin hopeisista pelleistäkin? Onko eri aikojen hopeissa muuten jotain sävyeroja? Olen nähnyt myös 172B:n, 247:n ja 268:n.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin