9000 turbon kulutus trailerin vedossa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

9000 turbon kulutus trailerin vedossa

Viesti Kirjoittaja jani »

Ajelin tuossa viime viikolla noin 1200 km. Toiseen suuntaan vedin traileria jossa oli punnittua painoa n 1000 kg ja kulutus oli tietokoneen mukaan oli 10,4 l/100km arvatkaapa mikä oli turbo tonnarin oikea kulutus . Keli oli tien päällä noin 5 astetta pakkasta ja koko ajan ajelin oppikirjamaisesti ilman cruisea ja autossa oli 3 aikuista .
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

10,5 litraa, mulla vei 2,0cs 750kg Cobran putki perässä cruise ja ac päällä 80 keskinopeudella kuumalla 11,4. Kaverin V***o 940 stw tomaatilla ilman cruisea vastaavalla putkella 12 l/100km.
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Re: 9000 turbon kulutus trailerin vedossa

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

jani kirjoitti:Ajelin tuossa viime viikolla noin 1200 km. Toiseen suuntaan vedin traileria jossa oli punnittua painoa n 1000 kg ja kulutus oli tietokoneen mukaan oli 10,4 l/100km arvatkaapa mikä oli turbo tonnarin oikea kulutus . Keli oli tien päällä noin 5 astetta pakkasta ja koko ajan ajelin oppikirjamaisesti ilman cruisea ja autossa oli 3 aikuista .
15.8l :wink:

Mulla siis i-87 tomaatilla ja ~200km reissun keskikulutukseks näytti
8.5l 80-120kmh nopeudella. Kaupungissa 10.5 jos minä ajan ja 12.5 emännällä 8)

Ei ole vielä tullu mitattua todellista, en ihan jaksa uskoa tota tonnarin
ajotaskulaskinta...

Pankaas muutkin taas kulutuslukemianne.
9000 CD 2.3 -90
herba63
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

Viesti Kirjoittaja herba63 »

Iivaritonnarin "yksinkertainen" näytin kertoi ehdotonta totuutta matka-ajossa jopa 8l/100km työmatkoilla (12km pikkuteitä ja muutamat valot) 10,5l/100kg, helsingin keskustassa 14l/100km

Ja tuo turbo kun otin ajoon maantiellä vuoden seisonnan jälkeen 20l/100km, parinpäivän päästä 15l/100km ja nyt uudella ilmamassamittarilla 10l/100km työmatkalla, vasta seuraavalla tankilla pääsen näkemään onko ajotietokoneen näyttämä lähelläkään totuutta.
SAAB 9-3 -98
Lava Transit -99
MB 408 -73
https://www.facebook.com/groups/Saabismionsairaus/
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Vapari tonnarilla(CD vm90) jossa mittarissa noin 456000, ja tieturi näyttää mielestäni juuri mitä pitääkin. Olen joskus laskenut että miten pitkään pääsee ja samaa on näyttänyt tieturi... Parhaimmillaan kesällä(noin 25000km sitten) oli kulutus 6.9(Kauhava - Valkeakoski ja rajotusten mukaan tarkkaan ajoin ilman cruisea ja pelkästään kuljettaja) ja se piti paikkansa! Mutta näin talvella cruisen kanssa ja kahdella matkustajalla(kuski sekä etupenkillä yksi)näin talvella on sellasta 8.5l sadalla sekalaista ajoa... Ajo siis on todella siistiä ja vähän bensaa kuluttavaa.. mutta jos vähän enemmän polkee niin kulutus nousee kummasti! Kaupunki kulutusta en tosin ole tohtinut katsoa(ainakin 13l se oli jossain välissä, mutta ajotyylistä ei muistu mitään ;) )...
janski
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)

Viesti Kirjoittaja janski »

Mun pikkukoneinen 9000i -87 vie sekalaisessa ajossa ajotietokoneen mukaan 9,5l/100km ja laskettu kulutus on pyörinyt siinä 8,5-10l/100km. Ja viimeksi ajotieturi näytti just sen 9,5 ja laskin kulutukseksi 9,2l/100km. Enkä pidä sitä ollenkaan pahana, muijan Rokolla -98 vie 9, että silleen.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Mun 9kcct M86 300tkm vie duuniajossa sisältäen yhden lohkolämmitin startin ja pari-kolme kylmäkäynnistystä päivässä ja keskimäärin päivämatkat 170km tieturin mukaan n. 8,4/100km ja tankkausten perusteella 8,1/100km mittarivirhe huomioituna. Eikä tarvi olla tientukkona.
Ajoreitti Nummela-Riksu-Eteläespoo tms vaihtelevaa ajoa.
Tietysti jos nostaa tosinopeuden motarilla yli 110km/h niin alkaa fuili kelpaamaan.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Ansis kirjoitti:tieturin mukaan n. 8,4/100km ja tankkausten perusteella 8,1/100km mittarivirhe huomioituna.

Kuinkahan moni teistä huomioi myös matkamittarivirheen kulutusta laskiessaan?

Tekee laskuissa helposti muutaman desin suuntaan jos toiseen...
herba63
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

Viesti Kirjoittaja herba63 »

Isolohko kirjoitti:
Ansis kirjoitti:tieturin mukaan n. 8,4/100km ja tankkausten perusteella 8,1/100km mittarivirhe huomioituna.

Kuinkahan moni teistä huomioi myös matkamittarivirheen kulutusta laskiessaan?

Tekee laskuissa helposti muutaman desin suuntaan jos toiseen...
Bensaahan saa huoltoasemalta ja sähköä tulee pistorasiasta makuuhuoneen seinästä. :D

Pakko laittaa, mä en ole kuvitellutkaan jotta SAAB menis ihan vähällä vaan aina pitää pidemmällä matkalla ihmetellä kuinka vähällä tuo kulkee.

Tuota mittarivirhettä voi arvioida kun ajaa tutkanäyttötauluun?
SAAB 9-3 -98
Lava Transit -99
MB 408 -73
https://www.facebook.com/groups/Saabismionsairaus/
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

herba63 kirjoitti:
Isolohko kirjoitti:
Ansis kirjoitti:tieturin mukaan n. 8,4/100km ja tankkausten perusteella 8,1/100km mittarivirhe huomioituna.

Kuinkahan moni teistä huomioi myös matkamittarivirheen kulutusta laskiessaan?

Tekee laskuissa helposti muutaman desin suuntaan jos toiseen...
Bensaahan saa huoltoasemalta ja sähköä tulee pistorasiasta makuuhuoneen seinästä. :D

Pakko laittaa, mä en ole kuvitellutkaan jotta SAAB menis ihan vähällä vaan aina pitää pidemmällä matkalla ihmetellä kuinka vähällä tuo kulkee.

Tuota mittarivirhettä voi arvioida kun ajaa tutkanäyttötauluun?


Joo, vähällä kulkee, vaikka miten laskis. :)

Nopeusmittarivirheen voi katsoa taulusta (sikäli, kun ne näyttää oikein),
mutta matkamittarivirhe ei mene välttämättä samassa suhteessa.
Sen virhe voi olla vaikka toisinpäin.

Täälläpäin on pari "mittarataa", joissa voi suurinpiirtein tarkistaa
matkamittarinsa. Siis kaksi tolppaa (joissa teksti "mittarata") kilometrin välein.
Esimerkiksi 5%:n virhe on jo 50m tuhannella metrillä. Ja sen huomaa
jo tripissäkin. 10 litran kulutuksessa 5%:n virhe on jo puoli litraa...


Edellisessä tonnarissa matkamittarivirhe oli positiivinen (3-4 %),
tässä nykyisessä näyttää suht. oikein.


.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

GPS.sällä tulee tsekattua mittarit jotta tietää missä mennään myös kilometrikorvausten suhteen. Lisäksi liukuva työaika mahdollistaa useimmin optimaali liikkumisen, ei pahemmin tarvi valoissa pysähtyä. Yleensä myös kehiä ajettaessa kokemus auttaa löytämään optimi vauhdin etenemistä ajatellen sekä paikallistuntemus oikotiet.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

hyvin vie

Viesti Kirjoittaja moksu »

hyvin vie bensaa milloin enemmän milloin vähemmän. :D
en ole kulutusta laskenut enkä laske :!:
jos joskus tulee olo ,että kulutus ratkaisee eikä :lol: mukavuus :lol:
ostan per....le suzukin
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Hehe, älä osta ainakaan Suzuki Altoa vm -82. Mulla oli vuosia sitten talven semmonen ja se vei samat matka-ajossa kun tonttu :lol:

Mut ei se ole ihme, 120Kmh Altossa alkaa meinaan olla kierroksia jonkun verran ja kaasuläpän asentotunnistin aika tapissa... 8)
9000 CD 2.3 -90
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ansis kirjoitti:GPS.sällä tulee tsekattua mittarit jotta tietää missä mennään myös kilometrikorvausten suhteen. Lisäksi liukuva työaika mahdollistaa useimmin optimaali liikkumisen, ei pahemmin tarvi valoissa pysähtyä. Yleensä myös kehiä ajettaessa kokemus auttaa löytämään optimi vauhdin etenemistä ajatellen sekä paikallistuntemus oikotiet.
Niin ja oletkos ottanut huomioon perävaunun huojunnan ja onkos peräkärrissä jarrut päällä. 8O 8O 8O 8O

Tuli vain mieleen, kun ihan tarkasti tarkastelin. :roll:

Jarrullisen perävaunun renkaat saattavat muodostaa suuremman kuluerän, jos jarrut päällä vetää. :idea: :idea: 8O :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Toki. :D

Sinähän aikoinaan painotit tarkastusten tärkeyttä, siitä suuri kiitos.
Vastaa Viestiin