Nokian 2 vai 4

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Monet tuntuvat pitävän HK4:sia kovaäänisinä renkaina. Kaveri kävi kyselemässä samasta liikkeestä renkaista mistä minä ostin omani. Myyjä sanoi suoraan, että ota Hakkapeliitta 2:set, älä 4:sia. Kaveri kyseli että mitenkä niin, eikö uusi malli ole parempi. Myyjä väitti ettei 4:sia mene oikein muutenkaan kaupaksi, kymmenen asiakasta oli jo kuulemma tuonut 4:set takaisin ja vaihtanut 2:siin.

Eräskin B:llä alkavalla saksalaismerkillä ajava oli manannut 4:sten kovaäänisyyttä, ettei semmoisilla mökärenkailla muka voi ajaa. Hah haa, rengasmelun tunteminen taitaa riippua aika paljolti autosta, autoilijasta puhumattakaan. Itse en kyllä todellakaan 4:sia kovaäänisinä pidä, sulallakaan asfaltilla. Tosin, niinkuin Mertmi tuossa mainitsee, täällä susirajoilla tienpinnat ovat enimmäkseen jäisiä ja lumisia, sulalla tiellä tulee ajeltua vähemmän.

Ja nykyään asfaltti on todellakin monin paikoin perin karkeaa :evil: Kesälläkin renkaat pitää ulinaa, puhumattakaan miten hyvin ne kuluvat karkeikolla kaahatessa.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Musti kirjoitti: Tuolla Lahdentiellä on ollut käytössä uritettua reunaviivaa, joka aiheuttaa kovahkon äänen kun ajat viivan päällä. On ilmeisesti useampikin kuski epäillyt autonsa hajonneen. En tiedä kävikö sulle niin. Tuskinpa kuitenkaan pitkää matkaa olet viivan päällä ajellut.
Lahdentien asfaltti on todella karkeaa. Rengasmelu on kesälläkin kova.

Musti
#13xx
Kyllä minä tuon viivatyypin tiedän. Niitä on alettu laittaa eripuolille Suomea valtateiden reunaviivaksi. Olenpa nähnyt yhden sellaisen koneenkin, joka tekee niitä "pärinäviivoja". Silleen se tökkii tietä jollain työkalulla ja menee eteenpäin. :)

Kyllä se tien pinta on karhea. Liekkö kiviaines karkeampaa? Kuulemma sellaiset tiet kestää paremmin kulutusta, mutta melun kustannusella näköjään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

mulla on Nokian HKP 4 ja mielestäni on vielä parempi kuin HKP2

talviauto on 1340kg Opel Omega lukkoperällä

rengas ajaa, hyvä pito

ei yllätä

hiljaisempi kuin yksikään nastarengas tähän mennessä joka alle on sattunut

jos haluaa voi viedä luisussa hallitusti
luisu päättyy pehmeästi = siististi

jos ei halua ajaa luisussa pysyy talvellakin "viemään kantilla" ts luisun ja pidon raja-alue on helposti tunnettavissa

oikaisee itsestään luisuja

nastat takaavat pitoa myös kiillottuneissa risteyksissä ja pääkallokeleillä

takavetoisellakin lähtee valoista niin hyvin että suurin osa etuvetoisista jää sutimaan jälkeen

suosittelen!
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

valtteri kirjoitti:Serkkupoika osti uudet neloset neliskanttisilla nastoilla syksyllä,
nyt 20 tkm myöhemmin nastoista on kuulemma 25 % irti ,ja kun oli käynyt valittamassa oli sanottu että on ollut ongelmia nastojen irti lähtemisen kanssa. Autona Chrysler Voyager Diesel, eli aika raskas auto.
Ekat 1000km on tärkeä ajaa maltilla kun nastakumit ostaa. Niiden kilsojen aikana nastat asettuvat aika tukevasti koloihinsa. Mulla on takana HKPL neloset: tosta painon vaikutuksesta en tiedä, mutta varsin reippaissa nopeuksissa olen renkaita pyörittänyt ja kaikki nastat on tallella. Mielestäni mitenkään poikkeavan irtoamisherkkiä eivät nelosen nastat ole, ainakaan Saabikkaan alla :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En osaa sanoa mitään Hnelosista, mutta suosittelen Hkakkosia. Ovat hyvät ajaa, pitoa riittää (paljon jääny uusia autoja taakse :lol: ), jos puskee niin enemmän renkaita linkkuun ja kääntyy. Melua en osaa kommentoida, kun mielipide on, että pitävä rengas ääntää :)

P.S. Pito loppuu Hkakkosistakin. Toissa viikon lauantaina työpaikan pihalla, 110km/h, ei kääntynyt ylämäkeen, renkaat sutissa noin 60km/h lumipenkkaan :) No damages what so ever :D Entä, jos olis ollu uus auto :lol: Jotku sai ehkä kuvan kirjoittelustani, että olen hirveä kaahaaja. No, näin ei kuitenkaan ole. Aina otan tilanteen huomioon. Työpaikan pihalla ruukaan toisinaan ajaa "rallia" töihin mennessä ja töihin menen noin klo 20.30 = piha on autio. Niin, ja lopuksi, "Katu ei ole kilparata!"
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin