kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

tuli mieleen jakaa kokemuksia otsikkoaiheen tiimoilta, vaikka eiväthän ne tietenkään mitään absoluuttisia konsteja ole. Ja vanhat masithan ne tietenkin jo ovat kekanneet.

1. porakoneen teräspyöröharjat ovat usein turhan pitkäkarvaisia ja kulahdettuaan vielä harittavat, eli niillä ei saa tarkkarajaista pientä aluetta hoideltua . kun pyörittää harjaa poralla laikkakonetta vasten niin jopa helposti lyhenee karvat ja saa harottavat sivukarvatkin poistettua.
Samoin voi paineilma- vingun tai dremelin hiomakiveä muotoilla, ne kun usein ovat liian isoja tai väärä kantti kantaa ensimmäisenä jne. Tosin itse en ole noita hiomakiviä juurikaan pöllytellyt. Kaikki suojukset tietenkin oltava aina. Tein sellaisenkin urotyön, kun dremelin kiristyskara pääsi pyörimään ja tuli löysäksi. No panin dremelin ohuen leikkuuterän PI- vinkuun ja sillä väljensin ne Dremelin karan rakoset, hyvä tuli , taas puree akseliin kiinni. Perheellisen on yritettävä :)
2. kierretapilla SUORAAN kierteittäminen on joskus hyvin tarpeellista, mutta vaikea tehdä käsivaralla. Sorvia kun yleensä ei maisemista löydy. Pylväsporakoneeseen pistin kierretapin kiinni ja tapinvarteen heftasin mutterin jotta siitä pääsee kiertämään. Homma toimi mielestäni aika hyvin. Kiersin pari kierrosta, jotta tappi asettui suoraan ja loput kierteitin ruuvipenkissä käsipelillä.
3. vanhan laakerin tai puslan avulla kun uutta laakeria prässää sisään, pinnasta olisi saatava himpun verran TASAISESTI, jotta se paininkapistus ei juutu sinne sovitteeseen. Pyöreän hiominen on käsivaralla vaikeaa, koska aina joku kulma tuppaa jäämään "ylimittaan".
Kun hitsaa sopivan prikan keskeisesti siihen vanhan laakerin kooliin ja kiinnittää prikkaan muttereilla kierretangon pätkän akseliksi niin pääseen paininkapistusta pyörittämään porakoneella hiontalaikkaa vasten. näin sain aika helposti TASAISESTI kehältä kamaa poistettua.
Samalla periaatteella voi porakoneella pyörittäen hioa tapinpään juuri haluamaansa halkaisijamittaan.
4. Joidenkin vanhempien laikkakoneiden mutterit ovat sellaisia, jotta niillä ei saa uusia 1 mm paksuisia laikkoja kiinnitettyä. Irroitin vanhasta laikasta sen peltisen keskiön, siinä sopiva prikka homman hoitamiseen.

5. Katkenneisiin pinnapultteihin yms kierteisiin en ole koskaan käyttänyt ns. vastatappeja / uloskiertotappeja ( eli ns. halpiskamaa), koska nehän ovat hirveän kartiomaisia ja varmaankin puristavat ohutta pultinseinämää entistä lujemmin kiinni, eli en usko niiden jämähtäneisiin kierteisiin toimivan ( jämähtämättömiin varmaankin tehoavat, mutta sellaiset kun eivät juurikaan katkea). Sitäpaitsi ko. tapit ovat karkaistua kamaa, eli jos karkaistua katkaisee pohjareikään, niin siellähän pysyy. Ainakin kotikonsteilla likimain ratkaisematon yhtälö.
Olen aina porannut hyvin tarkkaan ( keskiökuoppa lyöty söörnärillä) keskeisesti 3,25 mm lyhyellä pop- niittiporalla ensireiän ( lyhyt ei katkea niin helposti ja noin pienen saa keskiöityä hyvin). Seuraavan porakoon olen sitten valinnut esim 8 mm kierteelle 6 tai 6.5 mm poran eli vähän pienemmän porakoon, mikä ko. kierteeseen tarvitaan. Tämä siksi , koska pientä epäkeskeisyyttä aina tulee käsivaralla ja loput kierteen jämät lähtevät sitten jo ronkkimalla ja tapilla veivaillen jne..
Jos kyseessä yli 8 mm kierre joku välikokokin on syytä porata ensin.
Aina pitää olla tarkkana, jotta poraa suoraan. Jos kappaleen voi asettaa pylväskoneeseen niin se on iso etu suoruuden varmistamisessa.
Sitten olen vaan vetänyt uuden kierteen tai paremminkin putsannut vanhan kierteen tapilla. Konsti vaatii hyvälaatuiset porat ja kierteitystapit ja kokemustakin, ja mieluusti jotain liukastetta sekä poraukseen että varsinkin kierteitykseen. Bilteman tapeista ei kierteiden tekoon juurikaan ole ( ovat kaikki luettelonkin mukaan hiiliterästä,... pitää olla pikaterästä eli tungsten englanniksi), motonetin ainakin se n. 60 €:n satsi on aika laadukas ( jossa tosin on hirmu isojakin kokoja , joita ei juuri tarvitse, mutta siinä on myös ne tärkeät hienokierteet) palautin B:n suurimman kierresatsin kokeiltuani sitä.
Joissakin tapauksissa on ollut iloa myös pakistani löytyvistä hyvin loivasti kartiomaisista kalvaimista (vissiin kartiotapille) , esim jos laipan reiät eivät ole ihan kohdakkain, niin kartio mukavasti ja pehmeästi syö molemmista laipoista ja saapi läpipultille reiän rykimättä.

6.
Viimeksi muokannut stara, Pe Joulu 01, 2017 11:19. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

nastarenkaiden sisäänajo

Viesti Kirjoittaja stara »

joku kertoili, jotta nastarenkaat kandee ajaa "sisään" vetämättömillä pyörillä.
Se tietenkin edellyttää , jotta on jotkut vanhat talvirenkaat vetäville pyörille, mutta minusta tuossa on ideaa. Usein muutenkin syksyllä pitää panna nastarenkaat etukäteen ja vanhat joutavat hyvin eteen sudittavaksi. Uudet nastat ehtivät asettua takana. sitten tosikelien myötä siirtää ne takaa eteen ja taakse uudenkarheat.
PS. tähän asti olen ajattanut kiekot "sisään " emännän automaatissa, siinä ei juurikaan ole vaaraa ruopimisesta
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

5. Katkenneisiin pinnapultteihin yms kierteisiin en ole koskaan käyttänyt ns. vastatappeja / uloskiertotappeja ( eli ns. halpiskamaa), koska nehän ovat hirveän kartiomaisia ja varmaankin puristavat ohutta pultinseinämää entistä lujemmin kiinni, eli en usko niiden jämähtäneisiin kierteisiin toimivan.
Jos saat käsiisi vääränkätisiä poranteriä ne ovat noihin katkenneisiin pultteihin jne. helkkarin hyviä :idea:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

patu kirjoitti:
5. Katkenneisiin pinnapultteihin yms kierteisiin en ole koskaan käyttänyt ns. vastatappeja / uloskiertotappeja ( eli ns. halpiskamaa), koska nehän ovat hirveän kartiomaisia ja varmaankin puristavat ohutta pultinseinämää entistä lujemmin kiinni, eli en usko niiden jämähtäneisiin kierteisiin toimivan.
Jos saat käsiisi vääränkätisiä poranteriä ne ovat noihin katkenneisiin pultteihin jne. helkkarin hyviä :idea:
en ole vissiin koskaan sellaisia edes nähnyt, mihin niitä käytetään.
Voitko valottaa mikä on idis niiden suhteen??
IKH myymälässä ( siitä Kehä 3 Pakkalan Motonetin ohi jotain 2 km) katselin oikein asiallisen näköisiä ulosvetäjiä ja katkenneen kierrepultin ulosottoleluja, niillä vois jotain tehdäkin, mutta arvokkaita TI- miehen omatoimihommiin.
Viimeksi muokannut stara, La Loka 28, 2006 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

No käyttää voi ihan ku normaaleja poranteriä. niissä on se leikkaava kulma toisellapuolella kuin normiporanterässä eli voit porata "pakilla"... Niitä ei taida saada kuin "pro" liikkeistä en ole ainakaan nähnyt muualla...

ja jos joku pultti on katkennut kierteelle poraat takaperin ja melko useasti se katkennut pultti lähtee pyörimään mukana ja sitä myöten se tulee ulos...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

bensapumpun saa vaihdettua rikkomatta kalliita liittimiä.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Ai :wink:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Coltti kirjoitti:bensapumpun saa vaihdettua rikkomatta kalliita liittimiä.
joo niin sai, just vaihdoin.

ruuvarin ristipäitäkin pystyy pikkasen entisöimään kun himpun ottaa mirkelissä tai dremelillä hienolla kivellä pois pyöristyneistä särmistä ja kärjestä ja sovittelee sen ko ruuviin. Tarkkaa touhua tosin. Huonolaatuiselle tusinakamalle moista vaivaa ei tietenkään kannata nähdä.
Torx kärjestä voi laikalla/ dremelillä lyhentää pois vioittunutta ja liian löysästä saa kireämmän kun naputtelee vasaralla päähän, siten alkaa ruuvikin kivasti pysymään bitsissä kiinni.
Terottelin tossa dremelillä perheen sakset ja jopa Bi- metallisia kuppisahoja, ihan hyvät tuli. se kuppisaha ei taida olla kovin nuukaa vaikka terät ovat hieman eri korkeudella, pääasia kun ovat teräviä. Poistin siis kamaa hampaan selkäpuolelta niin että syntyi uusi terävä särmä.
Pitää vaan olla siihen kuppisahaan sellanen limppumainen ohut terä. Se ei kyllä ole mitään tutinakäsiduunia.
Vois muuten onnistua kanssa kun panee monta niitä ohuita katkaisukiekkoja päällekkäin uusia samankokoisia, ja tasoittaa sen pakan reunan ensin johonkin joutokalikkaan.
Joskus oon tarvinnu ohuen viillon rautaan, kuten ruuvimeisselin ura. Ennen dremeli- elämää panin esim 2 rautasahanterää päällekkäin, siten syntyi yhtaikaisesti sopivan leveä ura.
Sellasen seger renkaan urankin tekasee, jos saa akselin porakoneella pyörimään, siihen vaan tarjoaa rautasahaa.
Joskus pitää porata erityisen syvälle johonkin ahtaaseen paikkaan autossa tai jonkun seinän läpi jne.
Ulottuvuutta parantaa kummasti kun kehittää irtopakan jostain ( yleensä niissä on 3/8 " UNF kierre tai 1/2" UNC) ja hommaa pitkän sen kierteisen pultin, kanta pois ja kierre sisään ja siinä on jatkoa poralle kivasti.
Todella pitkiä poria olen tehnyt hitsaamalla samankokoista tai himpun pienempää akselia poran jatkoksi . Kulmarauta monttu alaspäin ja siihen petaa osat keskeisesti, suora tulee kun hitsaa eri puolilta tasapuolisesti. Kunnon viisteet jotta hitsaantuu läpi ja ei jää siitä paksummaksi.
Jos tinakolvin teho ei riitä niin olen kuumailmapuhaltimella avittanut. kun tina osittain sulaa niin lämmönsiirto paranee ja usein sitten se isohko kolvi yksinkin riittää. Sytkärillä voi kanssa avittaa kaman esilämmitystä.
Muoviset narut tuppavat purkaantumaan ihan sikana, kun kuumailmapuhaltimella pikkasen päätä sipasee ja hanskakädellä muotoilee pään niin lakkaa purkeentuminen ja solmimiset/ avaamiset kummasti helpottuu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Linkitänpä tännekin kokemukseni og-900:n automaattilaatikon (BW37) öljynvaihdosta.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 035#368035
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

laikka se vaan on todellinen monitoimimasiina.
mulla on sen seitsemän eri laikkakonetta, en viitsi niiden laikkoja koko ajan vaihdella.
1 mm dia 125 mm katkaisuun, normaali hiontakiekolla varutettu, sit se lamelli silotteluun/ maalin poistoon, pyöröteräsharja lähinnä ruosteen poistoon perusmetallia säästäen, ihan pieni ( max dia 115 mm ) ilman suojusta tosi ahtaisiin mestoihin ( heikko ei karkaa kanittaessaankaan käsistä kun ei ole pahemmin tehoa), yksi on telineessä kiinni, silla saa suoraan katkaistuja pätkiä kertaheitolla, sitten pari varakonetta ja sit tieteskin ISO Metabo tositarpeeseen, esim harkkohommiin jne. lisäksi on myllytyskone pintakiiltoa varten. :)
tein tässä taas pari oivallustakin:
- hokasin jotta HIOMAlaikan voi panna väärinpäinkin , keskittyy ihan hyvin ja silloin se laikan terävä reuna on paremmin käytettävissä, jos tarvitsee johonkin nurkkaan tuikata.
- värkkäsin hitsillä joutilaaseen suojukseen 8 mm mutterit/ ruuvit siten, jotta niitä voi käyttää syvyysohjurina. mulla on sellanen 125 mm laikkaan tarkoitettu kovametalliterä ( ei mikään vakioterä mutta K- raudasta ostettu), sillä saa nyt niiden ohjurien avulla turvallisemmin katkaistua jonkun pintaverhousslevyn ihan katon tai lattia rajaa myöden, tarpeen talon remppaduuneissa jne.
Alumiinille ja kivellekin on omat laikat jos seurakunta ei sitä laajemmin tiiä.

Kaikki tarkat katkaisumuodot piirroitan esim tushilla ensin, kaarevan muodon saa esim putken sovitukseen siten, jotta ei leikkaa kerralla läpi, vaan hipoo merkin mukaan pintaa noin puoli milliä kerrallaan. Katkaisulaikka kandee vaihtaa mahdollisimman pieni, niin sopeutuu muotoon paremmin. Loppusovitus sitten tietenkin erillisellä pienellä hiomalaikalla.
Viimeksi muokannut stara, Su Kesä 29, 2008 08:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Ja tuollainen ketju OD:n puolelta -> http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=21465

-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

monien spray- suutinputkien kiinnitys on ihan surkea, mä olen monet niistä valanut sikamassalla pysyvämmin kiinni, kummasti auttanut. pitkä suutinputki on kyllä muuten hyvä, saa kaman nimenomaan kohtaan eikä maisemiin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , tapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

Elvytetään tätäkin ketjua::duunasin taas pari jatkojohtoa
kokemuksia:
kumikaapelia voi kuoria parhaiten, kun vaan viiltää päätä halki ja vetää sitten nahkaa taaksepäin siis kaksinkerroin :). usein vielä vedonestokiinnitys on niin väljä, jotta pitääkin jättää se nahka kaksinkerroin, jotta kiristyy siihen vedonestoon. Katsottava tarkkaan kuinka paljon kuorittua kaapelia tarvitaan kytkentään, mieluusti kuorii liikaa, sillä johtimiahan voi sitten yksitellen lyhentää sopiviksi. Jos piuha on kovin ohuen tuntuista kiinnitysruuvien alle, niin olen kuorinut niin paljon, jotta voi kääntää johtimen pään kaksinkerroin. Lopuksi aina mittaan kontaktien toimivuuden ja nimenomaan, jotta suojamaa ja nolla ovat molemmissa päissä toisiaan vastaavasti ja ettei niillä ole yhteyttä muihin vaiheisiin. suojamaan piuhan jätän aina pikkasen pidemmäksi kuin muut jolloin se saa vetoa/ irtoaa viimeisenä kaapelin vedoneston pettäessä.
MMJ : n kuorinta on liian kettumaista ilman asiallista kuorintakalua, eli jokaria tms .
Koaksiaalikaapeli eli metallisukalla suojattu esim antennipiuha on kans aika kenkkua kuoria ilman koaksiaalikaapelin kuorijaa, (sillekin on oma lelunsa, katso esim Bilteman luettelo). Mutta toki onnistuu ( en ole itsekään ko. lelua hommannut)
2,5 mm²/ 16 A piuha on usein pistorasioissa kenkun jäykkää taivutella näppipelillä, olen raakasti pitkäkärkisillä pihdeillä niitä vannottanut asemiinsa. Mahdollisimman pitkät piuhat olen aina jättänyt rasiaan, mahdollistaa järjestyksen muuttamisen yms jos vaikka rasia vaihtuu hajoamisen takia jne.. yms..ja muutenkin pitkät ovat helpommat kieputtaa kohteisiinsa.
Tossa duunasin tallin alajakokotelon uusiksi, jätin niin pitkät piuhat, jotta jos vikavirtasuoja alkaa oikkuilemaan, niin voin siirtää ( vaikka väliaikaisesti) syötöt rinnakkaisille stotzeille, jotka eivät ole sen vikavirtaskan takana.
Viimeksi muokannut stara, Su Kesä 29, 2008 09:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

Mimmi kirjoitti:Varoituksen sana:
Kiinteitä sähköasennuksia (mukaanluettuna esim. kytkimien ja pistorasioiden vaihto) ei saa itse tehdä, vaan ne ovat luvanvaraista toimintaa.
Jatkojohdot kumikaapelilla eivät kuulu kiinteisiin asennuksiin.

tehdä kait saa kaapelin vetoa, kunhan valtuudet omaava tarkastaa, valvoo, kytkee ja siunaa......
no tohon tosielämän tärppi::
täryytettiin kaverin kanssa kauan sitten ok- talon sorapetiä voimavirtatäryttimellä. kaveri alkoi sitten valitteleen kun vedenkin kanssa siinä lotrattiin , jotta "pykii" näpeille. Minä kysymään , jotta kait sitten teippasit ne piuhat väri/ väriin, äijä siihen :: miten niin ??. no vetelin teipit auki ja pikkasen tarkensin kytkentöjä :), enää ei tärymiehen tarvinnut toimia maajohtona.
Jotta kumikaapeleita sai silloinkin älytön tehdä :mrgreen:
Hassu juttu tuo kumikaapeli/jatkoroikka sisänsä, ulkona märässä ja käsityökaluja käyttäen luulisi syntyvän vähintäänkin yhtä vaarallisia tilanteita kuin muuallakin.
No onneksi useimmat käsikalut alkavat olemaan suojaeristettyjä ja 1- vaiheisia niin ei pääse juurikaan tyrimään.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Antennikaapeleita on tullut kuorittua mattoveitsellä. Peukalo alle, peukalon päälle kaapeli ja mattoveitsi kaapelin päälle. Varovainen pyöräytys että pintaan tulee noin 0.1mm ura, lisää pyörittelyä ja syventämistä varovasti. Sitten vähän taivuttetlee ja tutkailee alkaako olla kuoren läpi, tarvittaessa varovasti viiltää sellasia 0.1mm viiltoja lisää. Aikaa menee pari minuuttia mutta eipä ole tullut lankoja katkottua kun rauhallisesti kiireettömästi ajan kanssa nyhrännyt.
Huonoimmin hommaan soveltuvia välineitä mm. puukko jonka terän paksuus yli millin, sivuleikkurit, sakset. Näitä tullut kokeiltua joskus kun mattoveistä ei ole ollut käytettävissä. Nuo litistää kuorta ja silloin osuu turhan herkästi lankoihin.
Vastaa Viestiin