Suuri moottoriöljy keskustelu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23 am

Suuri moottoriöljy keskustelu

ViestiKirjoittaja -valomerkki- » La Syys 30, 2006 4:06 pm

Luodaampas tälläinen moottoriöljy aiheinen kysely/keskustelu.

Eli minkälaisia öljyjä arvoisat kanssa Saabistit käyttää autoissaan. Oli auto sitten 96 tai 9-3 SportCombi? Otanta siis mahdollisimman laaja. Myös kaikenlaisia kokemuksia ja mielipiteitä esille!

ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1530
Liittynyt: La Elo 30, 2003 9:56 pm
Paikkakunta: Äetsä

ViestiKirjoittaja ari_viitanen » La Syys 30, 2006 4:16 pm

En nyt niitä halvimpia mutta ei kalleimpiakaan, synteettistä
mieluummin 10-40,10-50 tai mitä nuo vanhemmat tykkää synteettisestä?
en niin merkki uskollinen
Ari 1622

Avatar
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2173
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 9:09 pm
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja NG900T » La Syys 30, 2006 6:48 pm

Mobil 1 5w50 rally formula, joskus 0w40 autoina NG900 ja OG9-3 ja vaihtoväli n.7500km
Viimeksi muokannut NG900T, La Syys 30, 2006 6:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9³ -99
9³ -06

-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23 am

ViestiKirjoittaja -valomerkki- » La Syys 30, 2006 6:49 pm

Lisätään vielä että mikä on vaihtoväli. Omalla kohdalla 9-5 ja 5000km vaihtoväli koneremontin jälkeen. Öljynä 5w-30.

Avatar
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3702
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 1:59 pm

ViestiKirjoittaja juhokare » La Syys 30, 2006 7:08 pm

Mobil 1 0W-40, ja vaihtoväli 7 000-10 000 km. Itselläni oli entisessä NG900 Turbossa käytössä jonkin aikaa Neste City Pro :ta, mutta sitä kului n. 4 litraa 10 000 km kohden. Sen jälkeen vaihdoin Mobilin täyssynteettiseen ja olen ollut tyytyväinen; öljynkulutus loppui öljymerkin vaihdon jälkeen.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

Avatar
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 10:04 pm
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Tuumer » La Syys 30, 2006 7:31 pm

Castrol GTX 5W-40 MagnaTec ja vaihdot noin 10000km välein.
Tämä siis 9-3 Saabille, muille romuille jotain kuraa mitä käteen sattuu... :roll:

Avatar
Svc
"Saabisti"
Viestit: 2979
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16 am
Paikkakunta: Hanko

ViestiKirjoittaja Svc » La Syys 30, 2006 7:38 pm

99:ssä tällä hetkellä olla osasynteettinen Teboil Silver 10W40. Vaihtoväli 5000 km.

Vanha moottori söi ja vuoti öljyä sen verran, että siihen täytin mitä tahansa 10W40 mineraaliöljyä.

Audissa täyssynteettinen VW 505.00 luokituksen mukainen täyssynteettinen. Nyt taitaa olla Teboil Diamond 5W40. Vaihto samoin kerran vuodessa ~10 000 km. Sitikassa taitaa olla samaa.
(Hangossa on vain yksi huoltoasema, joka tekee öljynvaihtoja, ja johon pääsee yleensä samalla viikolla)

Jos jostain syystä innostuisin itse vaihtamaan öljyt, hakisin varmaan Säästö-Pörssistä Mobil1:tä tai jotain tunnettua täyssynteettistä.
Svc, #1509,
Saabiton saabisti.

-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23 am

ViestiKirjoittaja -valomerkki- » La Syys 30, 2006 7:45 pm

Onko kokemusta GM:n omasta öljystä, 5W-30 mitä esim motonet myy ja merkkiliike.

Avatar
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 7:43 pm
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja himmee » La Syys 30, 2006 7:46 pm

Mobil 1 5w50 rally formula. Muista ei kokemuksia autossa ja tuskin tuleekaan.
VW transporter 2.5tdi vm.99

AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 2:47 pm
Paikkakunta: Kpää

ViestiKirjoittaja AC » La Syys 30, 2006 8:36 pm

Täyssynteettinen 5W-40 tai 10W-40 10tkm välein, yleensä Mobil.
BMW 320dA Coupe LCI

Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 7:56 pm

ViestiKirjoittaja Bob » La Syys 30, 2006 8:42 pm

Mobil 0W-40 LL, 15-20 tkm eli kahdesti vuodessa vaihdetaan - syksyllä ja keväällä.

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7695
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 9:03 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

ViestiKirjoittaja dimebak » La Syys 30, 2006 9:38 pm

Annissa olen käyttänyt Shellin X100 ja Superia sekä Nesteen Superia. Viskositeetiltaan kaikki 10W-40. Noista parhaiten mun mielestä B-moottorille sopii Nesteen Superi pienen moottorimelun ja paremman puhtaanapidon puolesta. Muutamat vaihdot menneet Nesteen öljyä ja aina vaan pidempään ja pidempään pysyvät puhtaina. Toisaalta vaihdon hetkellä öljyt on aika tummat. Se ei pahemmin minua stressaa, kun onhan autokin jo 26 vuotta vanha. Öljyä se kuitenkin syö siinä puolen litran kahden puolen per 5000 kilsaa.

Shellin X100 öljyillä moottorin meteli alkoi nousta jo parin kolmen sadan ajokilomterin jälkeen ja Shellin Superilla about tuhannan kilsan päästä öljynvaihdosta. Nesteen Superilla ajaa huoletta 5000 kilometriä ilman suurempaa moottorimelua. Kerran ajoin 10000 kilometriä Nesteen öljyillä ja lisäsin puoli litraa öljyä about 7500 kilsan kohdalla. Silloin oli äänessä pienoista laskemista mutta ei merkittävää.

Kylmäkäynnistykseltään Nesteen öljy on yllätys yllätys parempaa ja öljy alkaa kiertää paremmin varsinkin jakopäässä. Kovalla pakkasella (ja minä sentään olen 50 pakkasesta Anni raukan startannut) jakopään rallatus katoaa startin jälkeen lähes heti. Ja muutenkin auton ääni on enemmän pakoääntä kuin peltistä pärinää mitä Shellin öljyillä oli.

Ja sitten Turboon ja Mobil 1 rally formulaan. Heti kärkeen voin kirjoittaa, että en ole huomannut kylmäkäynnistyksessä mitään eroa onko auto ollut roikassa vai ei. Tai no, ainoa mitä huomaa on pakkasilla se, että 10 asteen pakkasessa alkaa joku venttiilinostaja naputtamaan ja roikassa olleena 20 asteen tai yli pakkasissa.

Moottorinpuhtauteen on hankala sanoa mitään, kun auto on suurimmalta osin kaupunkiajossa ja siitä syystä vaihdan/vaihdatan öljyt 5000 kilsan välein. Siinä ajassa ei öljyt juuri kerkeää muuttaa väriä, kun samassa ajassa esim. Annissa öljyt on jo varsin tummat.

Öljynkulutusta eri öljyillä en osaa kommentoida muuten kuin, että Shellin öljyä meni tuplaten enemmän kuin Nesteen öljyjä. Annissa käytän vain mineraaliöljyjä joten kummastelen noinkin suurta eroa kahden öljymerkin välillä. Kovemmassakaan ajossa en ole havainnut korkeampaa öljynkulutusta vaikka Roin ja Jeppiksen väliä joskus yön selässä tullu laukotettua hyvästi laittoman puolella. Turbon öljynkulutukseen voin sanoa vain, että yhtään ei kulu ja jos kuluu niin minun silmät ei sitä huomaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:37 pm
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

ViestiKirjoittaja saapasjalkakissa » La Syys 30, 2006 9:42 pm

Edelliseen öljynvaihtoon asti biltema 5w-40, mutta viime kerralla lykkäsin sisään mobilin 0w-40 vaihtoväli neljästi vuodessa eli noin 5000km välein.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-