Mikä rengas alle?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Mikä rengas alle?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hello!

Nyt visainen kysymys. Mikä seuraavista rengasmerkkien malleista kannattaa laittaa alle? Mikä on hyvää, mikä huonoa? Eli, haussa on 195-60/15 kokoinen kulutuskestävyyden ja pito-ominaisuuksien tasapainon omaava rengas. Listaa tässä:

- Good Year
- Michelin
- Nokian
- Continental
- Kumho

Ulkopuolelta listaa saa kans ehdottaa. Itsellä on tällaisia mielikuvia: GY, Michelin ja Conti ovat kulutusta kestäviä ja eivät ole arvaamattomia. Nokian huonona puolena pidän renkaan pehmeää pintaa = kuluu nopeaa. Mutta minkälainen on tuo mustalammas, eli Kumho? En tiä siitä mitään, miten Te?

P.S. Eagle Venturaan päin olen kallistumassa, eli pistäkäähän vinkkejä.

Nimim. Jokohan tulis "Anniin" ekat "ei uusiorenkaat" :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Listan ulkopuolelta mainittakoon Uniroyalin The RainTyre, Toinen satsi alla ja olen ollut tosi tyytyväinen. Joku isoista uniroyalinkin nykyään omistaa.

Tuo on todellinen sadekelin rengas, julmettu v-kuvio. Huonoksi puoleksi voidaan laskea se että on pehmeänpuoleinen, kuluu kohtuu nopeasti. Rata-ajossa pehmenee melkoisen nopeasti joten tämäkin tukee oletusta pehmeydestä. Mielestäni ihan hiljainenkin on, joskaan ei hiljaisin, mutta myös melkoisesti "merkkirenkaita" halvempi.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

http://www.tirerack.com/ tuntee monta merkkiä ja sieltä löytyy myös arvostelut niiden ominaisuuksista. Nokialaisia tuolla ei kuitenkaan ole.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Viime syksyn ajetut Michelinin Pilot Primacyt 195/60R15 (H-luokka) odottaa varastossa kesää. Hiljaiset ja yllätyksettömät ne on. Kulutuskestävyydestä ei ole hirveämmin tietoa vielä.

Asian vierestä: Onko kukaan tarkkaillut millainen korrelaatio renkaiden "Tread wear"-luvulla on todellisen kestävyyden välillä? Tuo merkintähän on jenkkimarkkinoiden vaatima kulumisen kestävyyttä kuvaava indeksi. Näihin merkintöihin liittyy lisäksi joitakin ajettavuuteen liittyviä merkintöjä, joiden asteikko taisi olla kirjaimin.

tässä joku kone, jolla testejä tehdään:
http://www.mts.com/menusystem.asp?DataS ... odeID=1232
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Mikä rengas alle?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

dimebak kirjoitti:
P.S. Eagle Venturaan päin olen kallistumassa, eli pistäkäähän vinkkejä.

Nimim. Jokohan tulis "Anniin" ekat "ei uusiorenkaat" :lol:

Itsellä ei tuosta venturasta ole mitään hyvää sanottavaa, ainakan kulutuskestävyyden kannalta. Mulla meni ekat ja myös samalla viimeset venturat kesässä sileiksi :? loppu 2mm venturoista kului yhdellä pohjanmaan reissulla 8O Oli jokseekin karmiva ajaa kun kouvolasta lähdin, ja kokkolassa paistoi kankaat 8O Lopulta sitten yhdesta renkaasta katosi ilmatkin.Onneksi vasta seuraavana yönä, kun olin jo perillä. Ja siis ei mennyt pelkästään eturenkaat kesässä, vaan ihan joka kulmassa.

Sen jälkeen itse olen käyttänyt noita ns halpis renkaita. Kuten GT champiro yms. Ja pelaneet oikein hyvin nekin. Kestävyys ollut kaikilla muilla renkailla huomattavasti parempi, kuin noilla venturoilla.
Tosin nyt mulla on alla michelinit, mutta siihen syynä ihan se, että sain ne kaikista halvimmalla :wink:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Isäukolla on 900s:ssä 195/60R15 Eagle venturat, ja ne on ihan asialliset renkaat. Hiukan kovaäänisemmät, kuin ne Misukat, joita ylempänä kehuin. Hyvin ne Venturat on kestäneet ajoakin. Miten lie edellisellä kirjoittajalla niin nopeasti kuluneet? Noilla S:ssä olevilla renkailla on ajettu kahtena kesänä yhteensä yli 20tkm. Pitäiskin käydä mittaamassa, paljonka Venturoissa on kuviota. Silmämääräisesti ainakin 5mm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mertmi kirjoitti:Isäukolla on 900s:ssä 195/60R15 Eagle venturat, ja ne on ihan asialliset renkaat. Hiukan kovaäänisemmät, kuin ne Misukat, joita ylempänä kehuin. Hyvin ne Venturat on kestäneet ajoakin. Miten lie edellisellä kirjoittajalla niin nopeasti kuluneet? Noilla S:ssä olevilla renkailla on ajettu kahtena kesänä yhteensä yli 20tkm. Pitäiskin käydä mittaamassa, paljonka Venturoissa on kuviota. Silmämääräisesti ainakin 5mm.
jaa-a. sen kun tietäsinkin. Harmi kun ei silloin ollut kameraa, niin olisi voinut ottaa kuvan, kun venturasta paistoi niin nätisti valkoiset kankaat.. Tosin ei sen puoleen, mulla vuodessa kilometrejä tulee noin 40-60tkm. mutta silti. Kaikki muut on paremmin kestäneet.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Itse sain Turussa 195/60/15 Marangoni Vantoista tarjouksen asennettuina 245e, melkein ne itse otan jos uusiin renkaisiin päädyn. Tämähän pärjäs toiseksi uusimmassa TM:ssä oikein kivasti ja takuutakin pitäis olla 4V.

Esa
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Väliaikatietoja! Olen kyselly hintoja ja sain hyvän tarjouksen rattaasta nimeltä Kumho Ecsta KH15.

http://www.scason.fi/kk_kh15.php

Edelleen kysymys tuosta Kumhosta. Onko se minkälainen rengas?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Doba
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 12:52
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja Doba »

Isän Passatissa kumhot ja ei mitään erikoista sanottavaa niistä, ei huonot mutta ei mitkään huippu hyvätkään. Samoin serkun 16v Calibrassa kumhot. Sen mielestä hyvät, en tiiä kyllä minkä takia :)
9000 CS 2.0i -91
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itellä oli 9-5:ssa viime kesänä nuo Kumhon Ecstat. Ei mitkään eikoiset ja vesi kelillä tosi huono pito. Pitivät myös aika meteliä!

Tänä vuonna olen ajatellut kokeilla noita Barumin Bravureita.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

^Et kai ole tosissasi. Yksi satsi Bravureita oli alla, ensimmäinen ja viimeinen. 5000 km meni hyvin. Sitten alkoi melutaso lisääntyä hälyttävästi ja renkaisiin tuli kaikenlaisia värinöitä joita ei saanut millään kuriin. Kymppitonnin jälkeen aivan paskat ajettavat. Hävitin vaihdossa aika nopsaan. Ei sun tartte enää kokeilla.

Kumhot ovat "tavalliset" renkaat, ei mitään mullistavaa ja aika kovat ja äänekkäät ajaa. Kestävät kyllä kulutusta. Nokian NRVi:t alle vaan, siinä on asialliset kummit. Michelinit ovat myös erinomaiset, vaan kun maksavat niin armottoman paljon.

Halpisrenkaista Michelinin oma halpatuote EUROMASTER on ollut erittäin hyvä tuttavuus. Kaikin puolin ok rengas, ei mitään loistokkuutta, mutta todella hintansa väärti.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Frostgrey kirjoitti:Itellä oli 9-5:ssa viime kesänä nuo Kumhon Ecstat. Ei mitkään eikoiset ja vesi kelillä tosi huono pito. Pitivät myös aika meteliä!
Thanks! Tuo vesikelin huono pito riitti, Kumhoja en osta. Taidan laittaa >100 € lisää hintaa ja ostaa hiukan kalliimmat renkaat.

Eli siirrän suurennuslasin alle GoodYear Eagle Venturat ja Continental PremiumContactit.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Classic 900 kirjoitti:^Et kai ole tosissasi. Yksi satsi Bravureita oli alla, ensimmäinen ja viimeinen. 5000 km meni hyvin. Sitten alkoi melutaso lisääntyä hälyttävästi ja renkaisiin tuli kaikenlaisia värinöitä joita ei saanut millään kuriin. Kymppitonnin jälkeen aivan paskat ajettavat. Hävitin vaihdossa aika nopsaan. Ei sun tartte enää kokeilla.

Kumhot ovat "tavalliset" renkaat, ei mitään mullistavaa ja aika kovat ja äänekkäät ajaa. Kestävät kyllä kulutusta. Nokian NRVi:t alle vaan, siinä on asialliset kummit. Michelinit ovat myös erinomaiset, vaan kun maksavat niin armottoman paljon.

Halpisrenkaista Michelinin oma halpatuote EUROMASTER on ollut erittäin hyvä tuttavuus. Kaikin puolin ok rengas, ei mitään loistokkuutta, mutta todella hintansa väärti.
Kiitti vinkistä :wink:

Onko kellään ollut kokemusta Marangonin rengaista?

Tuo Zeta Linea Kuva olisi yksi vaihtoehto?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin