Juotoskolvi autotöihin?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Juotoskolvi autotöihin?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Minkälaisella juotostyökalulla pärjäisi satunnaisissa autosähkötöissä?
Ajattelin, että joku johdoton juotoskynä olisi näppärä. Minulla on jo tavallinen 230V pöytäkolvi, mutta se on autossa vähän hankala.

Paljonko kolvissa pitäisi olla tehoa? Noita näkyy olevan paristokäyttöisinäkin (6W), tekeekö niillä mitään? Entäpä kaasulla toimivat?
Viimeksi muokannut Ässä, La Helmi 03, 2007 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tämä voi olla valitettavasti melkoinen vastaus ja näin elektroniikkatyöntekijän kuopuksena on pakko sanoa, että Wellerin säädettävä on kaikista paras. Maksaahan tuo melkoisesti mutta tarpeeksi kuumalla kolvilla saa tehtyä nopeasti varmasti toimivia juotoksia eikä turhaan sulata "ympäristöä", niin kuin itsellekin on toisinaan käynyt ku on joutunut jotain pikkutarkkaa piperrystä joutunut tekemään "alitehoisella" kolvilla. Eli ympäristö ei kestä edes sitä lämpöä millä ei vielä tina sula.

Kaasukamppeista sen verran, että sopivat vain isompiin juotostöihin esim. akkukaapelit. Mutta niitä pystyy juottamaan kuumailmapuhaltimellakin joten siihen ei juuri kaasuvehkeitä tarvi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

dimebak kirjoitti:Wellerin säädettävä on kaikista paras.
Millainen tämä Weller on, toimiiko akulla, verkkovirralla vai millä? Itselläni on tapana ostaa kunnon työkalut aina kerralla, joten hinta ei ole välttämättä mikään este...
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itsellä on pari kaasukolvia, wellerin ja sitten pienempi joku muun merkkinen joka on vain noin 15 senttii pitkä. Tosi näppäriä autokäytössä ku johto ei ole tiellä vaan ei toisaalta ole telinettäkään mihin väliajat laskis mutta eipä noita perus 230Volttisissakaan juuri ole.
Autokäytössä ei mielestäni ole muuta merkitystä kuhan tehoa on riittävästi, noissa kaasukolveissa sitä mielestäni on.
Tosin jos tarkoituksena juottaa yksi piuha kymmenen minsan välein kuten monesti käy esim. hälyn asennuksessa niin kaasua menee turhan paljon vaikka noissa yleensä tehosäätökin on.
Tällöin tulee yleensä käytettyä vanhaa welleriä jossa erillinen muuntaja, noita saa käytettynäkin kohtuu hintaan ja varaosiakin vielä löytyy vaikka ei kai noista oikein muu hajoa ku termostaatti voi ruveta kenkkuileen.
Ja näissä on yleensä teline ja lämmönkestävä johto. :D

EDIT:Se muunmerkkinen kaasukolvi
EDIT2:Ja se wellerin kaasu on tämän näköinen http://www.weller.fi/index.php?main=64& ... uctID=8623 ,ei oo paljon reilus kymmenes vuodes ulkonäkö muuttunu.
Ja tuo portasol on ilmeisesti joutunu wellerin omistukseen kun tuossa meikäläisen lukee vielä valmistajaksi Iris.
Viimeksi muokannut tetammi, La Helmi 03, 2007 21:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tekeekös tällaisilla mitään?

http://www.weller.fi/index.php?main=64&productCat=1005

Töissä pelkkiä Wellerin juotinasemia, mutta kiinnostaa itseänikin tuollaisen "kannettavan" toimivuus.
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

dimebak kirjoitti:Tämä voi olla valitettavasti melkoinen vastaus ja näin elektroniikkatyöntekijän kuopuksena on pakko sanoa, että Wellerin säädettävä on kaikista paras. Maksaahan tuo melkoisesti mutta tarpeeksi kuumalla kolvilla saa tehtyä nopeasti varmasti toimivia juotoksia eikä turhaan sulata "ympäristöä", niin kuin itsellekin on toisinaan käynyt ku on joutunut jotain pikkutarkkaa piperrystä joutunut tekemään "alitehoisella" kolvilla. Eli ympäristö ei kestä edes sitä lämpöä millä ei vielä tina sula.

Kaasukamppeista sen verran, että sopivat vain isompiin juotostöihin esim. akkukaapelit. Mutta niitä pystyy juottamaan kuumailmapuhaltimellakin joten siihen ei juuri kaasuvehkeitä tarvi.

Kaasukamppeet passaa todella loistavasti autotöihin, mutta sen pitää olla hyvälaatuinen ( http://fi.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... sku=493715) tai sitten kannattaa ottaa suoraan verkkovirtavehje. Portasolilla parhaat kaasujuottimet. Paristovehkeet voi unohtaa sen enempää miettimättä. Mm. Pacella ja Wellerillä hyviä juotosasemia. Itse käytän yleensä lämpotilasäädettävää Pacea (paras). Juottimen sopiva teholuokka n.80W. Kuumailmapuhallin ei ole tarkoitettu juotostöihin, mutta tarpeellinen kutistesukille yms. Käyttämällä näitä perinteisiä lyijyllisiä tinoja säästyt hiukan noiden kaapeleiden sulamiselta, jos käytät heikompitehoista kolvia.
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Welleria olen itse käyttänyt aina. Nyt käytössä valovirtakäyttöinen säädöllä varustettu welleri ja muuta ei voi olla kuin tyytyväinen. Hinta ei tietenkään ole muutama kymppi, mutta pirun kestävä tuo on ja varaosia saa todella vanhoihinkin malleihin. Itse on ole koskaa autokäytössä kaasujuotinta kaivannut, muut toki voivat olla erimieltä.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Kannattaa tosiaan varoa halpamarkettien epämääräisiä kaasujuottimia, ei ole mikään kiva ylläri kun juotin alkaa vuotamaan kaasua saumoista yms vääristä paikoista ja hömähtää kokonaan tuleen käsissä :evil: , onneksi itellä tapahtui ko. ilmiö betonilattian päällä niin ei pudottaminen haitannut mutta voisi olla ikävämpi jossain saabin kojelaudan sisällä tinaillessa tms 8O
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: http://www.weller.fi/index.php?main=64& ... uctID=8406
Tuossa ei kerrota sytytyksestä mitään, miltä tuollainen vaikuttaisi?
Mulla on ollut tuollainen jo 10 vuotta, hyvin tuntuu pelaavan. Kaasua ei mahdu kamalan paljon sisään mutta sitähän saa tankattua "lennosta". Kärkisuojassa on sytytin, siis kivi kuin sytkissäkin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Lidlistä ostettu Parkside pikakolvi kestää todistetusti jopa päivittäisessä ammattikäytössä(?).Johtojuotokset painetaan menemään sillä,eikä kauaa nokka tuhise edes paksulla johdolla.Ts,tina sulaa ennen kuin kuoret.

Piirilevyt ja muut tarkat jutut hoidellaan Bilteman kalliimmalla juotosasemalla,toimii.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Meillä on joku perus merkki bauhaussista. Teho on ehkä liikaakin 200w, mutta voi tarpeentullen tinata vaikka akunkenkiä ja jäähdyttimiä. Kaikki auto joutokset olen sillä tehnyt.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Vastaa Viestiin