Avautumista rengasliikkeistä
Pari vuotta sitten kävin pyöräytättämässä talvikumit alle Tampereen Hatanpään autoliikeryppäässä sijaitsevassa rengasliikeketjun putiikissa. Touhun tasoon kyllä varmasti vaikutti se, että oli tietenkin ensilumen päivä, ja liikkeeseen oli otettu aputyövoimaa.
Jäin vahtimaan touhua ja ensimmäisenä sainkin puuttua siihen että jolppi meinasi nostaa Tonnarin muovihelmoista ilmaan. Kaksi puberteettipoikaa laitteli kumeja vanteille kun menin ulos tupakalle ja soittelemaan puhelua, ja kun tulin takaisin olivatkin pyörät jo ähisty räkä poskella alle. Muuten hyvä mutta eikös siellä yksi kökköpeliitta halunnutkin pyöriä väärinpäin.
Jäin vahtimaan touhua ja ensimmäisenä sainkin puuttua siihen että jolppi meinasi nostaa Tonnarin muovihelmoista ilmaan. Kaksi puberteettipoikaa laitteli kumeja vanteille kun menin ulos tupakalle ja soittelemaan puhelua, ja kun tulin takaisin olivatkin pyörät jo ähisty räkä poskella alle. Muuten hyvä mutta eikös siellä yksi kökköpeliitta halunnutkin pyöriä väärinpäin.
Yhdessä paikassa laittoivat 99 valsseihin liimapainot ja lappoivat eturenkaisiin kahteen kerrokseen, ja jarrusatuloihin vastasi. Sisäpintoja eivät pyyhkineet, kun kerta liimapainoja käyttivät. Yhdessä valssissa oli vetarinsuojakumen hajottua melkoinen määrä vaseliinia ja olivat läntänneet painot siihen vaseliinin päälle. Parit painot tippui jo setän tallin lattialle vaikkei kumet olleet vielä edes paikoillaan. Ilman lisähintaa uusi painoitus oikeanlaisille painoilla.
Jos jotain hyvää pitää sanoa niin Lapin Kumen palvelusta ei ole ollut mitään valittamista. Myivät jopa yhden talvirenkaan, kun ajoin tiellä olleeseen kiveen, yksi kumi repesi olkapäästä ja vanteeseenkin tuli lommo. Viikon vanhat oli renkaat joten myivät yhden, palveluna löytyi vielä vanteen oikaisu ja sain vielä "sijaisrenkaan" niin ei tarvinut ajaa vararenkaalla.
Tässä talvella piti käydä tasapainottamassa talvirenkaat. Renkaat kuluu ja painoja tippuilee joskus. Euromasterilla laitatin, sanoin asentajalle jos laittaisivat vielä edestä taakse jne., kun etukumet on vähän kulahtanu. Tasapainottivat kumet, laittoivat haluamaani järjestykseen ja kiristivät momenttiavaimella. Palveluun kuului mm. ilmainen jälkikiristys josta antoivat lapun ja jonka olen hukannut mutta eipä ole ollut tarvetta jälkikiristykseen.
Jos jotain hyvää pitää sanoa niin Lapin Kumen palvelusta ei ole ollut mitään valittamista. Myivät jopa yhden talvirenkaan, kun ajoin tiellä olleeseen kiveen, yksi kumi repesi olkapäästä ja vanteeseenkin tuli lommo. Viikon vanhat oli renkaat joten myivät yhden, palveluna löytyi vielä vanteen oikaisu ja sain vielä "sijaisrenkaan" niin ei tarvinut ajaa vararenkaalla.
Tässä talvella piti käydä tasapainottamassa talvirenkaat. Renkaat kuluu ja painoja tippuilee joskus. Euromasterilla laitatin, sanoin asentajalle jos laittaisivat vielä edestä taakse jne., kun etukumet on vähän kulahtanu. Tasapainottivat kumet, laittoivat haluamaani järjestykseen ja kiristivät momenttiavaimella. Palveluun kuului mm. ilmainen jälkikiristys josta antoivat lapun ja jonka olen hukannut mutta eipä ole ollut tarvetta jälkikiristykseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Etelästä tai riippuu mistä katttoo jos kattoo roomasta varmaan pohjosesta, mutta näin suomen kannalta etelästä.Kipe_9000 kirjoitti: ihan utelun vuoksi onko kokemus ollut etelästä päin vai hiukan pohjoisemmasta
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
Hainpa renkaat pois ja voi prkl:
Vanne 1: Väärän mallinen paino.
Vanne 2: Juuri nuo oikealla olevat painot ottavat kiinni jarrusatulaan. Ja muutenkin, 85 g painoja 120 asteen sisällä = keskitys päin seiniä tai vanne ei ole ollut kunnolla koneessa kiinni.
Vanne 3: Haloo! 30 g ja 10 + 10 g painot vastakkaisilla puolilla. Järki hoi! Lisäksi tuo reunassa oleva 10 g paino on jälleen väärän mallinen.
Joko kone on viallinen tai isäntä ei vaan osaa. (Veikkaan jälkimmäistä.)
Harjoitukset jatkuvat maanantaina...
Tai sitten vien renkaat sellaiselle, joka osaa ja vien laskun tuonne edelliseen.
EDIT: Kyseinen asentaja on firman toimitusjohtaja ja samalla ainoa työntekijä. Firma on perustettu viime syksynä. Ennustan, että jää aika lyhytikäiseksi tuolla menolla.
Tasapainotusone on Beissbarth M 825. Pitänee maanantaina mennä opettamaan koneen käyttöä.
Vanne 1: Väärän mallinen paino.
Vanne 2: Juuri nuo oikealla olevat painot ottavat kiinni jarrusatulaan. Ja muutenkin, 85 g painoja 120 asteen sisällä = keskitys päin seiniä tai vanne ei ole ollut kunnolla koneessa kiinni.
Vanne 3: Haloo! 30 g ja 10 + 10 g painot vastakkaisilla puolilla. Järki hoi! Lisäksi tuo reunassa oleva 10 g paino on jälleen väärän mallinen.
Joko kone on viallinen tai isäntä ei vaan osaa. (Veikkaan jälkimmäistä.)
Harjoitukset jatkuvat maanantaina...
Tai sitten vien renkaat sellaiselle, joka osaa ja vien laskun tuonne edelliseen.
EDIT: Kyseinen asentaja on firman toimitusjohtaja ja samalla ainoa työntekijä. Firma on perustettu viime syksynä. Ennustan, että jää aika lyhytikäiseksi tuolla menolla.
Tasapainotusone on Beissbarth M 825. Pitänee maanantaina mennä opettamaan koneen käyttöä.
Viimeksi muokannut Svc, La Maalis 31, 2007 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Eipä ole löytynyt paljoa valittamista kun itte renkaani laitan. Tutun rengaspajalla kun tekee rengastyöt ja puntittaa niin ei jää paljoa valittamista. Ei mullakaan kaikkeen taidot riitä. Amrif oikoi just pari 17" vannetta, ei mulla ole niihin osaamista.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Rengastyöt niinkuin suunnilleen kaikki muukin pitää tehdä itse, tai jos se ei ole mahdollista (kädetön tai rahaton) tarvii löytää sellainen paikka jossa omistaja tekee itse, osaa ja haluaa tehdä kunnolla. (tampereella ainakin rengas-seppo)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Tuttavalla kävi seuraavasti erään tunnetun ketjun liikkeessä:
Autona oli Chevy Van ja uusien renkaiden allelaitto oli varattu iltapäiväksi. Rankaiden vaihdosta seuraavana päivänä auton omistaja huomasi, että pyörimissuunnat jokaisessa renkaassa väärin päin. Auto takaisin liikkeeseen, jossa laitettiin renkaat "oikein päin."
Samana iltana kaveri ihmetteli, kun etupää ravistaa hieman ja on hieman oudon tuntuinen, mutta päätti ajaa kuitenkin vielä viiden kilometrin matkan kotiin. Kotipihalla meni katsomaan renkaita, niin kahdeksasta pultista seitsemän puuttui. Soitto rengasliikeeseen ja sieltä kaveri tuli uusien pulttien ja momenttiavaimen kanssa paikalle. Tämän jälkeen ei enää mitään uutta ja jännää löytynyt renkaisiin tai niiden vaihtoon liittyen
Autona oli Chevy Van ja uusien renkaiden allelaitto oli varattu iltapäiväksi. Rankaiden vaihdosta seuraavana päivänä auton omistaja huomasi, että pyörimissuunnat jokaisessa renkaassa väärin päin. Auto takaisin liikkeeseen, jossa laitettiin renkaat "oikein päin."
Samana iltana kaveri ihmetteli, kun etupää ravistaa hieman ja on hieman oudon tuntuinen, mutta päätti ajaa kuitenkin vielä viiden kilometrin matkan kotiin. Kotipihalla meni katsomaan renkaita, niin kahdeksasta pultista seitsemän puuttui. Soitto rengasliikeeseen ja sieltä kaveri tuli uusien pulttien ja momenttiavaimen kanssa paikalle. Tämän jälkeen ei enää mitään uutta ja jännää löytynyt renkaisiin tai niiden vaihtoon liittyen
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Olisi tainnut olla jo toinen rengaskin irti, kun kaikki pultit olisivat olleet poissa. Ehkä kuitenkin puuttuvia pultteja seitsemän kymmenestä?9000CS... kirjoitti: Kotipihalla meni katsomaan renkaita, niin kahdeksasta pultista seitsemän puuttui.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Pari vuotta sitten Ducatoon ostettiin uudet gummit ja päällelaiton jälkeen ne luonnollisesti tasapainotettiin samassa paikassa. Päättipä sitten poika laittaa vääränlaiset painot ja kotipihaan taisi pudota niistä viimeinen.. Loput ilmeisesti olivat jääneet jo matkalle. Auto vietiin uudestaan samaan paikkaan ja tällä kerralla kumit tasapainotti isäntä itse ja kas kummaa, oikeanlaiset painot ja oikeissa paikoissa.
Ymmärrän kyllä hyvin mistä nykyajan amis-vitsit syntyvät, jos opetus siellä on sitäluokkaa, ettei työssä sitten edes renkaita osata painottaa oikein.. Itse olen elämässäni ollut 2pvä harjoittelussa yhdessä rengasmestassa n. 14 vuotiaana ja menipäs heti ekan opastuksen jälkeen tasapainotuskin ihan oikein..
Amista en ole käynyt enkä muutenkaan alaa koskaan opiskellut, mutta voisinpa lyödä Saabini vetoa, että teen n+1 asiaa autojen suhteen paremmin, kuin monet ammattikoulun autopuolen läpäisseet.. No kai sieltä silloin tällöin joku fiksukin saa paperit, eihän Saab-asentajia muuten olisi..
Ymmärrän kyllä hyvin mistä nykyajan amis-vitsit syntyvät, jos opetus siellä on sitäluokkaa, ettei työssä sitten edes renkaita osata painottaa oikein.. Itse olen elämässäni ollut 2pvä harjoittelussa yhdessä rengasmestassa n. 14 vuotiaana ja menipäs heti ekan opastuksen jälkeen tasapainotuskin ihan oikein..
Amista en ole käynyt enkä muutenkaan alaa koskaan opiskellut, mutta voisinpa lyödä Saabini vetoa, että teen n+1 asiaa autojen suhteen paremmin, kuin monet ammattikoulun autopuolen läpäisseet.. No kai sieltä silloin tällöin joku fiksukin saa paperit, eihän Saab-asentajia muuten olisi..
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli