Avautumista rengasliikkeistä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pari vuotta sitten kävin pyöräytättämässä talvikumit alle Tampereen Hatanpään autoliikeryppäässä sijaitsevassa rengasliikeketjun putiikissa. Touhun tasoon kyllä varmasti vaikutti se, että oli tietenkin ensilumen päivä, ja liikkeeseen oli otettu aputyövoimaa.

Jäin vahtimaan touhua ja ensimmäisenä sainkin puuttua siihen että jolppi meinasi nostaa Tonnarin muovihelmoista ilmaan. Kaksi puberteettipoikaa laitteli kumeja vanteille kun menin ulos tupakalle ja soittelemaan puhelua, ja kun tulin takaisin olivatkin pyörät jo ähisty räkä poskella alle. Muuten hyvä mutta eikös siellä yksi kökköpeliitta halunnutkin pyöriä väärinpäin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Yhdessä paikassa laittoivat 99 valsseihin liimapainot ja lappoivat eturenkaisiin kahteen kerrokseen, ja jarrusatuloihin vastasi. Sisäpintoja eivät pyyhkineet, kun kerta liimapainoja käyttivät. Yhdessä valssissa oli vetarinsuojakumen hajottua melkoinen määrä vaseliinia ja olivat läntänneet painot siihen vaseliinin päälle. Parit painot tippui jo setän tallin lattialle vaikkei kumet olleet vielä edes paikoillaan. Ilman lisähintaa uusi painoitus oikeanlaisille painoilla.

Jos jotain hyvää pitää sanoa niin Lapin Kumen palvelusta ei ole ollut mitään valittamista. Myivät jopa yhden talvirenkaan, kun ajoin tiellä olleeseen kiveen, yksi kumi repesi olkapäästä ja vanteeseenkin tuli lommo. Viikon vanhat oli renkaat joten myivät yhden, palveluna löytyi vielä vanteen oikaisu ja sain vielä "sijaisrenkaan" niin ei tarvinut ajaa vararenkaalla.

Tässä talvella piti käydä tasapainottamassa talvirenkaat. Renkaat kuluu ja painoja tippuilee joskus. Euromasterilla laitatin, sanoin asentajalle jos laittaisivat vielä edestä taakse jne., kun etukumet on vähän kulahtanu. Tasapainottivat kumet, laittoivat haluamaani järjestykseen ja kiristivät momenttiavaimella. Palveluun kuului mm. ilmainen jälkikiristys josta antoivat lapun ja jonka olen hukannut mutta eipä ole ollut tarvetta jälkikiristykseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Kipe_9000 kirjoitti: ihan utelun vuoksi onko kokemus ollut etelästä päin vai hiukan pohjoisemmasta
Etelästä tai riippuu mistä katttoo jos kattoo roomasta varmaan pohjosesta, mutta näin suomen kannalta etelästä.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hainpa renkaat pois ja voi prkl:

Vanne 1: Väärän mallinen paino. :evil:
Vanne 2: Juuri nuo oikealla olevat painot ottavat kiinni jarrusatulaan. Ja muutenkin, 85 g painoja 120 asteen sisällä = keskitys päin seiniä tai vanne ei ole ollut kunnolla koneessa kiinni. :evil:
Vanne 3: Haloo! 30 g ja 10 + 10 g painot vastakkaisilla puolilla. Järki hoi! Lisäksi tuo reunassa oleva 10 g paino on jälleen väärän mallinen.

Joko kone on viallinen tai isäntä ei vaan osaa. (Veikkaan jälkimmäistä.)
Harjoitukset jatkuvat maanantaina...
Tai sitten vien renkaat sellaiselle, joka osaa ja vien laskun tuonne edelliseen.

EDIT: Kyseinen asentaja on firman toimitusjohtaja ja samalla ainoa työntekijä. Firma on perustettu viime syksynä. Ennustan, että jää aika lyhytikäiseksi tuolla menolla.

Tasapainotusone on Beissbarth M 825. Pitänee maanantaina mennä opettamaan koneen käyttöä.
Viimeksi muokannut Svc, La Maalis 31, 2007 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sellaista tuo on, liian alipalkattu ala ja töihin otetaan ketä vaan. Ei ole aikaa/viitsitä edes tuon verran kouluttaa ja jälki on sitten usein tuollaista. Kun ei YMMÄRRÄ mitä tekee, siitä ei tulekaan mitään paitsi tuurilla.. :roll:
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Eipä ole löytynyt paljoa valittamista kun itte renkaani laitan. Tutun rengaspajalla kun tekee rengastyöt ja puntittaa niin ei jää paljoa valittamista. Ei mullakaan kaikkeen taidot riitä. Amrif oikoi just pari 17" vannetta, ei mulla ole niihin osaamista.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Rengastyöt niinkuin suunnilleen kaikki muukin pitää tehdä itse, tai jos se ei ole mahdollista (kädetön tai rahaton) tarvii löytää sellainen paikka jossa omistaja tekee itse, osaa ja haluaa tehdä kunnolla. (tampereella ainakin rengas-seppo)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Tuttavalla kävi seuraavasti erään tunnetun ketjun liikkeessä:

Autona oli Chevy Van ja uusien renkaiden allelaitto oli varattu iltapäiväksi. Rankaiden vaihdosta seuraavana päivänä auton omistaja huomasi, että pyörimissuunnat jokaisessa renkaassa väärin päin. Auto takaisin liikkeeseen, jossa laitettiin renkaat "oikein päin."
Samana iltana kaveri ihmetteli, kun etupää ravistaa hieman ja on hieman oudon tuntuinen, mutta päätti ajaa kuitenkin vielä viiden kilometrin matkan kotiin. Kotipihalla meni katsomaan renkaita, niin kahdeksasta pultista seitsemän puuttui. Soitto rengasliikeeseen ja sieltä kaveri tuli uusien pulttien ja momenttiavaimen kanssa paikalle. Tämän jälkeen ei enää mitään uutta ja jännää löytynyt renkaisiin tai niiden vaihtoon liittyen :lol:
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja aakoo »

9000CS... kirjoitti: Kotipihalla meni katsomaan renkaita, niin kahdeksasta pultista seitsemän puuttui.
Olisi tainnut olla jo toinen rengaskin irti, kun kaikki pultit olisivat olleet poissa. Ehkä kuitenkin puuttuvia pultteja seitsemän kymmenestä? 8-)
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

pk-seudulla vantaanlaakson nesteellä (en tarkoita martinlaakson nestettä) on asiallista palvelua, rengasasennuksista ei valittamista, ja hinnat kohtuulliset.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Pari vuotta sitten Ducatoon ostettiin uudet gummit ja päällelaiton jälkeen ne luonnollisesti tasapainotettiin samassa paikassa. Päättipä sitten poika laittaa vääränlaiset painot ja kotipihaan taisi pudota niistä viimeinen.. Loput ilmeisesti olivat jääneet jo matkalle. Auto vietiin uudestaan samaan paikkaan ja tällä kerralla kumit tasapainotti isäntä itse ja kas kummaa, oikeanlaiset painot ja oikeissa paikoissa.

Ymmärrän kyllä hyvin mistä nykyajan amis-vitsit syntyvät, jos opetus siellä on sitäluokkaa, ettei työssä sitten edes renkaita osata painottaa oikein.. Itse olen elämässäni ollut 2pvä harjoittelussa yhdessä rengasmestassa n. 14 vuotiaana ja menipäs heti ekan opastuksen jälkeen tasapainotuskin ihan oikein..;)
Amista en ole käynyt enkä muutenkaan alaa koskaan opiskellut, mutta voisinpa lyödä Saabini vetoa, että teen n+1 asiaa autojen suhteen paremmin, kuin monet ammattikoulun autopuolen läpäisseet.. No kai sieltä silloin tällöin joku fiksukin saa paperit, eihän Saab-asentajia muuten olisi..
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Autosompa Mikkeli.

Siellä olen asioinut useampaan otteeseen, ja jälki on hyvää ja hinnat kohdallaan.

Voin suositella
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

No niin. Tasapainotus on nyt kunnossa. Syynä oli väärän painotusohjelman ja väärän keskityskartion käyttö.
Asia on sovittu ja minun osaltani loppuunkäsitelty.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Svc kirjoitti:Hainpa renkaat pois ja voi prkl:
Vanne 1: Väärän mallinen paino
Tyhmä on kysymys mutta kysyn silti, että millainen paino tuossa olisi pitänyt olla vai olisiko pitänyt hoitaa liimapainoilla ainoastaan vanteen sisäpuolelle?
Vastaa Viestiin