Autoilu Balttiassa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saapasmies
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 18:05

Autoilu Balttiassa

Viesti Kirjoittaja Saapasmies »

Olen Viroon ja Latviaan lähdössä reilun viikon päästä autolla. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon. Green card on jo tilattu. Jostain luin, että EA-laukku on pakollinen sekä vaahtosammutin? Onko kyseessä tosiaan vaahtosammutin, eikä jauhesammutin? Myös nastarenkaista joku merkki takana pitäisi olla?

Mitä muuta huomioitavaa?
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilu Balttiassa

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Saapasmies kirjoitti:Olen Viroon ja Latviaan lähdössä reilun viikon päästä autolla. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon. Green card on jo tilattu. Jostain luin, että EA-laukku on pakollinen sekä vaahtosammutin? Onko kyseessä tosiaan vaahtosammutin, eikä jauhesammutin? Myös nastarenkaista joku merkki takana pitäisi olla?

Mitä muuta huomioitavaa?
Onnea matkaan. Itse autoilen Baltian suunnalla keskivertosuomalaisen näkökulmasta melko usein, yleensä pari kertaa vuodessa. Viron liikenne on pitkälti samanlaista kuin Suomessa. Jos olet ajanut Helsingissä, ei esimerkiksi Tallinnassa ajaminen tuota vaikeuksia. Latvian puolella balttilainen ajokulttuuri näkyy hieman enemmän. Hasardeja ohituksia, käsittämättömiä väliinkiilaamisia, vihaisia rekkakuskeja jne. Liettuan puolella liikenne on sitten jo kokemattomalle kuljettajalle vaarallista :)

Itselläni Baltian maanteillä on aina vauhtia 10-30 km/h yli sallitun ja silti tuntee jäävänsä jalkoihin. Poliisit puuttuvat helposti ulkomaalaisten ylinopeuksiin, kun samalla paikalliset hurjapäät saavat ajella miten haluavat. Jos saat ylinopeussakot, ne pitää maksaa heti käteisellä. En tiedä muuttuuko asiat, kun Baltian läpikulku helpottuu Schengen-sopimuksen myötä vuodenvaihteen tienoilla. Ainakin ulkomaalaisten autojen määrä näissä maissa tulee lisääntymään.

Ensiapulaukku on pakollinen, samoin sammutin. Itselläni ei ole läheskään jokaisella reissulla ollut sammutinta mukana, mutta käsittääkseni missään ei mainita JAUHEsammuttimesta, vaan aina nimenomaan vaahtosammuttimen mukana olemisesta. Tuskinpa alkavat tien päällä pitämään sammutinratsiaa :) Eipä se sammutin suuri investointi ole, ostin sellaisen viime kesänä Sikupillin Prismasta noin 190 kroonilla.

Green Cardin olen itse ottanut mukaan joka matkalle, vaikka sitä ei enää nykyisin mikään pykälä vaadikaan. Ja aion ottaa vastaisuudessakin, ihan vaan oman mielenrauhan säilyttämiseksi. Nastarenkaiden käytöstä täytyy varoittaa kanssa-autoilijoita tarralla. Näitä tarroja saa jokaiselta huoltoasemalta esimerkiksi Virosta.

Pienenä yhteenvetona voisin kuitenkin suositellla Autoliiton julkaisemia Baltia-aiheisia kirjoja, joista saat muutakin tärkeää tietoa esimerkiksi nopeusrajoituksista, ne kun eivät taajamassa ja maanteillä ole välttämättä samat kuin Suomessa. Myös paikalliset liikennemerkit saattavat herättää ensikertalaisille ahdistusta tai hilpeyttä. Surffaa siis Autoliiton nettisivuille ja tilaa sieltä oma opaskirja.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saapasmies
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 18:05

Re: Autoilu Balttiassa

Viesti Kirjoittaja Saapasmies »

Mimmi kirjoitti:Käsittääkseni kyseessä on väärä käännös tai yleistys. Todelisuudessa JAUHEsammutin on sammutin, josta puhutaan "vaahtosammuttimena". VAAHTOsammutin EI toimi pakkasessa vaahdon sisältämän veden jäätymisen vuoksi.
Tuota minä juuri ajattelin, että käännösvirhe tai käsitteistä ei ole tarkkaa tietoa. Eiköhän noi vaahtosammutimet ole alle kouluikäisiä jälkikasvua etupäässä :)

Kyllä kuitenkin vaahtosammuttimia on, mutta etupäässä jauhesammuttumia kaikki pullot on.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Autoilu Balttiassa

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Peter A kirjoitti:Latvian puolella balttilainen ajokulttuuri näkyy hieman enemmän. Hasardeja ohituksia, käsittämättömiä väliinkiilaamisia, vihaisia rekkakuskeja jne. Liettuan puolella liikenne on sitten jo kokemattomalle kuljettajalle vaarallista
Malttia tosiaan mukaan.
Vasten ohittamisia tulee olemaan reilusti, kannattaa totutella hyvissäajoin sinne raville väistämiseeen niin ei tule yllätyksiä :)
Kyllä sinne silti sekaan mahtuu.
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Re: Autoilu Balttiassa

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Kokemusta ei ole kun parista Tallinna-Pärnu-Tallinna-ajosta. Rohkeasti vaan mukaan, mutta hulluimpien mukaan ei kannata lähteä kisaamaan, muuten pärjää. Kaupunkiajossa jos jää stadissa jalkoihin, jää Balttiassakin. Syysmatkalla Riikassa (ilman autoa) näytti meno hieman villimmälle. Kolareita oli useampia mm. yksi tonnari sateessa kaiteeseen, mutta tiet ihan kunnossa.
Green card, ea-laukku ja sammutin ovat olleet mukana. Viimeisiä ei ole tarkisteltu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Autoilu Balttiassa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tutkailua on paljon etenkin Latviassa. Siellä myös 50 taajamarajoitus on joskus hankalasti havaittava, ei ole vastaavia taajamamerkkejä kuin Suomessa ja Eestissä vaan Saksasta tuttuun tyyliin pelkkä taajaman nimikyltti tarkoittaa rajoituksen alkamista/päättymistä. Rajoituksen päättyessä on kyltti jossa punainen viiva yli taajaman nimen. Ja Latviassa vain valkoisella pohjalla olevat kyltit merkitsevät, sinisillä ei ole rajoitukseen vaikutusta.

Eestissä on se olennainen ero Suomen ajokulttuuriin että jalankulkijoille on tapana antaa suojatiellä esteetön kulku. Yksi asia joka kantsii myös ottaa huomioon on Tallinan ratikat, pysäkin kohdalla pysähtyy keskelle tietä ja silloin on pysähdyttävä oikean takakulman kohdalle niin että matkustajat pääsevät sisään ja ulos. Kortti saattaa lähteä Eestissä jo 20 km/h ylinopeudesta. Promilleraja on joidenkin netissä olevien tietojen mukaan 0.2 ja joidenkin mukaan nolla. Jokin aika sitten Tallinassa ajokuntoa tarkistaessa poliisi kertoi että raja on nolla.
Vastaa Viestiin