Kotipoliisit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Mitä mieltä ollaan kotipoliiseista? Tänään ajoin T:reelta Seinäjoelle ja eräällä ohituskaistalla joku kotipoliisi kai tykkäsi, ettei saisi ohitella, kun valojaan vilkutti perääni.
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Niinhän minä näytinkin, kuinka kulkee...
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mulla oli aikoinaan Kehä I:llä perässä tollanen kotipoliisi. Hiljensin lopulta vauhtia ja vinkkasin ikkunasta , että aja ohi. :idea:
Se ajoi ohi ja meni seuraavan perään ja pysäytti sen tikkarilla :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ptpjok kirjoitti:Mitä mieltä ollaan kotipoliiseista? Tänään ajoin T:reelta Seinäjoelle ja eräällä ohituskaistalla joku kotipoliisi kai tykkäsi, ettei saisi ohitella, kun valojaan vilkutti perääni.
Jos se oli ostanut uudet polttimot ja halusi esitellä niitä. 8O
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6449
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kotipoliisi kohtasi oikean poliisin:

Rekkakuski kyllästyi perässäroikkuvaan poliisiin
2.1.2008 14:52
Heikki Kärki KSML

Poliisipartio joutui vaarallisen ajotavan kohteeksi tiistai-iltapäivällä valtatiellä 9 Korpilahden ja Jämsän välillä. Poliisien edellä ajanut ajoneuvoyhdistelmän kuljettaja jarrutti kolme kertaa voimakkaasti ilman näkyvästi havaittavaa syytä. Lopulta poliisiauton kuljettaja joutui tekemään lukkojarrutuksen välttääkseen yhteentörmäyksen.

Myös poliisiauton takana tulleet autot olivat vaarassa törmätä poliisiauton perään.

Rekka pysäytettiin ja kuljettaja kertoi jarrutuksien syyksi kyllästymisen perässäroikkujiin.

Vuonna 1965 syntynyt turkulainen mies määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon ja häntä epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta
Viimeksi muokannut Eski, To Tammi 03, 2008 09:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja HMK »

Täältä pk-seudulta löytyy myös useita vanhempia setiä, joiden harrastuksena on muiden autoilijoiden opettaminen. Jarruvaloja ja muitakin valoja vilkutellaan kun muiden ajotapa ei miellytä. Matinkylässä mm. rumalla uudehkolla hopeanvärisellä Corollalla ajanut mies alkoi vilkuttelemaan jarruvaloja kun ilmeisesti ajoin liian lähellä häntä. Kyseessä oli tavallinen katu, jossa 40 km/h ja pitkä jono takanani, koska tämä kotipoliisi oli päättänyt ajaa yksikaistaisella tiellä 20 km/h. Joko Corollan mittari näytti mitä sattui, äijällä oli huono päivä tai Saab alkoi alkoi risomaan. Sitten kun vihdoin pääsi tästä jarruttelijasta ohi niin johan näytti nyrpeää naamaa. Samalla noin 20 muuta autoa ohitti herran, jonka itsetunto kärsi varmasti kovan kolauksen.

Ymmärrän kyllä hitaasti ajamisen kaupungissa ja jos kuski on vanhus, mutta kun kyseessä on noin 60v normaalin näköinen henkilö, joka kerää jonoa taakseen tajuamatta asiaa niin mitta alkaa silloin täyttyä aika nopeasti.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Jos ihminen on väsynyt, stressantunut, sairas, asenne- , luonne- tai muuten vammainen tai esim HULLU, hän on sitä myöskin liikenteessä. Mihinkä se siitä auton ratissa muuttuisi?
Päinvastoin, silloin mukana on vielä pätemisen tarve ja lapsenomainen usko siihen että se peltikoppa suojaa siltä että ei voi tulla esim. nenä kipeäksi jos osoittaa mieltänsä väärille ihmisille väärällä hetkellä.. :P
9000CS 2,3
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse ajan pääsääntöisesti (varmasti 99.99%) rajoitusten mukaan ja aina noita perässä roikkujia näkee, jopa kaupunkiliikenteessä. Yleensä rauhoittelen tilannetta kiihyttämällä ripeästi suurimpaan sallittuun nopeuteen. Ku eihän sitä taida mikään laki kieltää kuinka nopeasti saa kiihdyttää, kunhan ei aja ylinopeutta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja HMK »

Saappi Kuski kirjoitti:Jos ihminen on väsynyt, stressantunut, sairas, asenne- , luonne- tai muuten vammainen tai esim HULLU, hän on sitä myöskin liikenteessä. Mihinkä se siitä auton ratissa muuttuisi?
Päinvastoin, silloin mukana on vielä pätemisen tarve ja lapsenomainen usko siihen että se peltikoppa suojaa siltä että ei voi tulla esim. nenä kipeäksi jos osoittaa mieltänsä väärille ihmisille väärällä hetkellä.. :P

Näinhän se on. Onneksi Suomessa ei ole menty vielä jenkkimäiseen autosta ammuskeluun jos jonkun pärstä tms. ei miellytä.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Käsi pystyyn kuinka moni ajaa neljän sekunnin turvavälillä taajaman ulkopuolella? Itse tajusin vasta kuinka pitkä väli se onkaan 80 saatikka 100 km/h alueella. Tämä neljä sekuntia on siis poliisin keksimä ei minun.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

HMK kirjoitti:Täältä pk-seudulta löytyy myös useita vanhempia setiä, joiden harrastuksena on muiden autoilijoiden opettaminen. Jarruvaloja ja muitakin valoja vilkutellaan kun muiden ajotapa ei miellytä. Matinkylässä mm. rumalla uudehkolla hopeanvärisellä Corollalla ajanut mies alkoi vilkuttelemaan jarruvaloja kun ilmeisesti ajoin liian lähellä häntä. Kyseessä oli tavallinen katu, jossa 40 km/h ja pitkä jono takanani, koska tämä kotipoliisi oli päättänyt ajaa yksikaistaisella tiellä 20 km/h. Joko Corollan mittari näytti mitä sattui, äijällä oli huono päivä tai Saab alkoi alkoi risomaan. Sitten kun vihdoin pääsi tästä jarruttelijasta ohi niin johan näytti nyrpeää naamaa. Samalla noin 20 muuta autoa ohitti herran, jonka itsetunto kärsi varmasti kovan kolauksen.

Ymmärrän kyllä hitaasti ajamisen kaupungissa ja jos kuski on vanhus, mutta kun kyseessä on noin 60v normaalin näköinen henkilö, joka kerää jonoa taakseen tajuamatta asiaa niin mitta alkaa silloin täyttyä aika nopeasti.
En hyvällä katso tuota nuoren miehen nimittelyä "vanhemmista sedistä" :(

Itse olen pääkaupunkiseudulla ajava "vanhempi setä". Minun huomioni on, että keski-ikäiset työstressatut purkavat sitä pahaa oloaan komentamalla muita.
Me vanhemmat sedät ajamme rauhallisesti, meillä ei ole tarvetta uhoilla, meillä on aikaa ja elämänkokemusta myös ajohommeissa. :idea:

Tosin siellä Matinkylän suunnalla ja meillä Pähkinärinteen "bättre folkissa" asuu ihan liikennemulkkuja, iästä riippumatta.
He reppanat ovat niin työn ryydittämiä ja hirveet velat nsikassa-puurtajia, että jossain pitää päästä pätemään. Sitten ratin takana muututaan hirviöiksi.

Käännyin vilkku päällä pihalleni, ohikulkukadultamme. Taakse pysähtyi yksi tuollainen touho, soitti torvea ja vilkutti valoja. Vedin kässärin päälle ja menin kysymään , "mikä hätänä". Kaveri meni ihan hämilleen ja sanoi: "luulin sun autoa Koskisen autoksi". Kysyin:" näinkös sulla on tapana ystäviäsi moikata".
Se punasteleva ukko jäi siihen ja ajoin pihaani.

Liikenteessä on miljoona tarinaa, tämä oli yksi niistä.
Ei kannata yleistää jotain ikäryhmää, mulkkuja on joka ikäisiä.
Viimeksi muokannut Firges9000, To Tammi 03, 2008 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja haffu »

Raimo Miettinen kirjoitti:Käsi pystyyn kuinka moni ajaa neljän sekunnin turvavälillä taajaman ulkopuolella? Itse tajusin vasta kuinka pitkä väli se onkaan 80 saatikka 100 km/h alueella. Tämä neljä sekuntia on siis poliisin keksimä ei minun.
Yleensä pyrin noudattamaan kolmen sekunnin "sääntöä". Tuo 4 sekuntiahan olisi se, mitä ainakin minulle autokoulussa opetettiin. Tosin ei suoraan ajallisesti, mutta välimatka pitäisi olla suurinpiirtein sama kuin nopeus.
Muuan kotipoliisi oli kerran ohittamista vastaan, kun olin ajanut cruisella lähes koko matkan Tampereelta kohti Raumaa 90km/h nopeutta. Tapaus sattui Huittisten ja Köyliön välillä olevalla erittäin pitkällä suoralla kajoamatta mihinkään muuhun kuin vilkkuun. Koko ohitus venyi noin reilun kilometrin mittaiseksi, mutta suoraa jatkui vielä huomattavasti pidemmälle. Minun ja ohitetuksi joutuneen väliin jäi jo valmiiksi pitkä väli, mutta kyllä peilissä silti näkyi valoilmiö.

PS: Pitäisikö ottaa käyttöön myös autokoulussa opetettu tapa, jossa vilkautetaan pitkiä ennen ohitukseen lähtöä? Vaihtoehtoisesti päiväsaikaan voisi käyttää äänimerkkiä.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Tuosta cruise päällä ohittamisesta tuli mieleeni, jotta moottoritielläkin ohittaessa tuntuu siltä, että turvallisinta painaa kaasupedaalia, kun cruise päällä. :roll: Tämä siksi, ettei ole niin kauan mahdollisesti ohitettavan peilien katvealueella, eikä tule liioin niin helposti ohitettavan eteen kukaan "perä edellä vastaan". :?:
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kevyellä maantienopeudelle, tai lakitermein ylinopeudella ajaessa. Olen itse tullut tulokseen etten voi vaatia muilta mitään jos ajan ylinopeutta. silloin kun se kohtuulla mahdollista niin annan huilata (siis luokka 10-20km/h) mutta jos autoja tai jonoa niin pakko antaa muille mahdollisuus mennä. turha alkaa vänkällä tunkemaan ja välkyttelemään valoja. Herrasmiesmäisesti kaahata. Toki sitten nämä asenne vammaset jotka jää kynöttää vasemmalle kaistella vaikka oikea tyhjä tai pakolla tungea 30km/h alle rajoituksen oleva auto vittuillessaan rekka rakoon niin sais.. no joo muistaako joku vanhaan quarantine peliä.. Tuli vain pari hyvää lisävarustetta mieleen. On se niin vaikiaa.. kaasupoljin.. vaikeaa.. oikeakaista.. vaikeeaaa.. mikä meihin maalaisiin oikeen menee liikenteessä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kotipoliisit, korttelipoliisit, kerrostalokyttääjät, yksityiset liikenne- ja siveyspoliisit ynnämuut istuviltaanpissaajat ovat mielestäni alhaisinta porukkaa mitä maa päällään kantaa. Nyt täytyy kuitenkin vetää selvä ero turhaan ja oman katkeruuden aiheuttamaan ilmiantamiseen ja pätemiseen, ja sitten vakavista asioista ilmoittamiseen, esim. vakavasta rattijuopumuksesta ilmoittamiseen jos ei kykene asiaan itse vaikuttamaan.

Mitä näitä edellämainittuja ihmistyyppejä on tullut nähtyä, niin laittaa suorastaan ihmettelemään millä motiivilla nämä ensimmäisen kiven heittäjät ovat pätemässä, ja osoittamassa huomiota itsestään poispäin. Onko motiivina oma tarpeettomuuden ja elämättömyyden tunne, ja toivo jonkun "ylemmän" kuten viranomaisen kehuista ja päähänsilittelyistä, vaiko todellakin pakottava tarve osoittaa huomio poispäin itsestä jolla saattaa olla jonkunlainen luuranko kaapissa, tai vähintäänkin puhallettava seksilelu?
Vastaa Viestiin