Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2091
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja patse »

Tekniikan Maailma rengaskoko 205/55-16
1. Nokian Hakkapeliitta 5 8,7
2. Michelin X-IceNorth 8,4
2. Vredestein Arctrac 8,4
4. Continental ContiWinter Viking 2 8,3
4. Goodyear Ultragrip Extreme 8,3
6. Pirelli Winter Carving Edge 8,2
7. Bridgestone Noranza 2 7,9
7. Gislaved Nord Frost 5 7,9
9. Continental ContiViking Contact 5 7,8 (kitka)
10. Michelin X-Ice XI2 7,7 (kitka)
10. Nokian Hakkapeliitta R 7,7 (kitka)
12. Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 7,6 (kitka)
13. Barum Norpolaris 7,4 (nasta)
13. Continental ContiWinter Contact TS810 7,4 (kitka)
15. Vredestein Nord-Trac 7,3 (kitka)
15. Yokohama Ice Guard ig20 7,3 (kitka)
17. Federal Himalaya WS1 6,6 (kitka)
18. Kingstar W411 6,3 (nasta)
19. Goodride R-VH680 5,5 (M+S merkitty kesärengas)

Tuulilasi rengaskoko 205/55-16
1. Nokian Hakkapeliitta 5 9,5
2. Continental ContiWinter Viking 2 9+
3. Michelin X-IceNorth 9
4. Gislaved Nord Frost 5 9-
4. Nordman + 9-
6. Bridgestone Noranza 2 8,5
6. Vredestein Arctrac 8,5
8. Goodyear Ultragrip Extreme 7+

Pääsee pähkäilemään mitkähän nastarinkulat saabin alle laittaisi.
Jos enää yhtään muistan, niin olisiko nastarenkaissa ollut arviolta TM:ssa ainakin Nokian, Michelin & Goodyear... Sekä TL:ssa Conti, Nordman & Bridgestone joissa on tasaisen hyvät ominaisuudet. Lehtien tekemissä testitavoissa tietty löytyy eroavaisuuksia, kuten arvojärjestyksestä huomaa.
Viimeksi muokannut patse, Ti Loka 07, 2008 07:03. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kannattaa muutenkin lukaista tuo artikkeli. Jos ei välttämättä koko artikkelia, niin ainakin pisteytystä kannattaa seurata tarkemmin. Esim. noilla kahdella Continentalin kitkarenkaalla oli eroa kuin yöllä ja päivällä, vaikka pistekeskiarvo onkin miltei sama.
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja Firon »

Hieman OT:

Mahtaako testivoittajasta (Nokian Hakkapeliitta 5) olla tarjolla Saab 9-3 -malliin suositeltua 205/50/R16 kokoa saateissa (Itse en löytänyt ainakaan netistä). Vanhemmasta eli 4-versiosta moinen oli tarjolla.


Firon
#1899
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2091
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja patse »

Firon kirjoitti:Hieman OT:

Mahtaako testivoittajasta (Nokian Hakkapeliitta 5) olla tarjolla Saab 9-3 -malliin suositeltua 205/50/R16 kokoa saateissa (Itse en löytänyt ainakaan netistä). Vanhemmasta eli 4-versiosta moinen oli tarjolla.


Firon
Nokian HKPL 5 löytyy kokona 195/55-16 joka vastaa halkaisijaltaan ja ympärysmitoiltaan kokoa 185/65-15
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kuvassa Hakkapeliitta 4 205/55/16 joka alkoi vemputtaa hiljaisessa vauhdissa viime talvena. Kovassa vauhdissa tärinää. Renkaalla ajettu arviolta n. 25tkm eli pintansa ja nastojensa puolesta elämää olisi jäljellä vaikka kuinka. Katsokaa rengasta keskeltä. Pari milliä "notkahtanut" runko sisäänpäin. Saman akselin toisessa renkaassa alkava sama vika mutta ei vielä ihan niin paha. On ajettu oikeilla ilmanpaineilla eli ei ole edes kulunut väärin.
Vaihdoinpa sitten Conteihin. Enpä taida enää Nokiaa laittaa.

Kuva

Ps. Näillä on ajettu siis automaatti aerolla 5 etelän "talvea". Kertonee muuten ajotyylistäkin jotain. :)
9000CS 2,3
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja 3J »

Saappi Kuski kirjoitti:...
On ajettu oikeilla ilmanpaineilla eli ei ole edes kulunut väärin.
Vaihdoinpa sitten Conteihin. Enpä taida enää Nokiaa laittaa.

Ps. Näillä on ajettu siis automaatti aerolla 5 etelän "talvea". Kertonee muuten ajotyylistäkin jotain. :)
No mutta kyllähän varsinkin talvirenkaat on 5 ajetun kauden jälkeen finaalissa vaikkei kilometrejä niin paljon ole tullutkaan. Kumi ei ole ikuista, pehmeä varsinkaan, ja jo aika yksin vanhentaa sen.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja Eski »

Viime talvena ostin 9-5:een 225/45R17 Misukan X-ice northit ja olivat sen verran hyvät, että hommasin myös talvisatkuun samat renkaat koossa 185/65R15 (ja hyvin toimivat nekin). Omat kokemukset nokian talvirenkaista ovat sen suuntaiset, että niillä voi ajaa vain kaksi talvea, sen jälkeen ovat niin kovettuneet, että pito on hukassa, vaikka nastat ja pinta olisivat kuin uudessa renkassa... Tämän lisäksi ovat yleensä vieläpä selvästi kalliimpia kuin Misukat tai Contit.

Eski
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Taitaa kaikki talvirenkaat nykyään olla max. 4 talven renkaita.

Good Year ug500:t olivat 4. talvena jo niin liukkaat että viime helmikuussa ostin Bridgestonen Noranza2:t. Pintaa oli 7mm ja vain pari hassua nastaa puuttui.

Noranzat olivat ihan ok. Kuten TM:n vertailussa todettiin hyvät talviominaisuudet mutta sulalla kelillä huonommat. pakkasella tuota ei nyt niin huomannut mutta kevään lämpimillä kyllä huomasi löysän rungon.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

3J kirjoitti: No mutta kyllähän varsinkin talvirenkaat on 5 ajetun kauden jälkeen finaalissa vaikkei kilometrejä niin paljon ole tullutkaan. Kumi ei ole ikuista, pehmeä varsinkaan, ja jo aika yksin vanhentaa sen.
Näin kyllä jos haluaa että kumilaatu on viimeisen päälle. Näissä minun renkaissa kyllä minusta on kyseessä selvä vika, eikä kumin muuttuminen.
9000CS 2,3
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabisti!

Hankala on kuvasta arvioida, mutta uskallan väittää, että renkaissa on sittenkin ollut liian vähän painetta. Itse olen vuosia ajanut tonnarilla käytetyillä talvirenkailla esim taksimiesten hylkäämillä ja paineina olen käyttänyt 3,5bar. Ja aina ovat renkaat kuluneet tasaisesti, sillä teräsvyörengas tarvii kovat paineet toimiakseen kunnolla. Saabinkin ohjeet ovat aivan liian alhaiset, muistaakseni tonnarin suositukset pienelle kuormalle ovat about 2,1bar ja eihän sellaisilla renkailla voi ajaa! Monesti olen ajanut kolme neljä talvea + kesät Nokian kitkoilla ja mielestäni turvallisesti. Hylättyäni renkaat, on niissä ollut kulutuspintaa viellä n. 4mm eli ihan nahkakaljuilla en minäkään suostu ajamaan. Ja ajan sentään 25-35tkm/vuosi omalla autollani.

Nokian renkaat ovat hyviä, mutta tarvitsevat kunnon paineet toimiakseen kunnolla ja kestääkseen pitkään hyvinä!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

2,5 noissa on aina ollut.
Samaa painetta pidän myös 9000:n talvi Michelineissä. Ne on 13 vuotta vanhat ja hyväkuntoiset pintansa ja runkojensa puolesta. Niitä en ole jaksanut vaihtaa kun talviajoa tulee alle 2tkm.
9000CS 2,3
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Saappi Kuski kirjoitti:Kuvassa Hakkapeliitta 4 205/55/16 joka alkoi vemputtaa hiljaisessa vauhdissa viime talvena. Kovassa vauhdissa tärinää. Renkaalla ajettu arviolta n. 25tkm eli pintansa ja nastojensa puolesta elämää olisi jäljellä vaikka kuinka. Katsokaa rengasta keskeltä. Pari milliä "notkahtanut" runko sisäänpäin.
Nokialaisissa on ollut legendaarisen huonot rungot jo hyvin pitkään. Omalle kohdalle on sattunut oire muutaman kerran, kaikissa tapauksissa renkaat ovat tulleet käytettynä ostetun auton mukana sillä itse en moisia osta vaikka uutena kuinka testivoittajia olisivatkin.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Minä aion vaihtaa viime talvena hankitut Misukan X-Ice Northit (205/50/17) nyt uusiin kitkoihin. Siksi kun eihän täällä enää talvea ole, enkä jaksa kuunnella sitä rapinaa. Ja nastoilla ei voi painaa hanaa, kun ne hajoo ja sit on pellit koloilla.

Ajo on Kehän sisällä ja ehkä yksi reissu talvessa pohjoiseen. Ja harvoin tarttee heräillä aamulla kasiin.

Onneks on molemmat lehdet himassa, mut tulee varmaan taas vaikeeta päättää..
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Jaksaisiko joku tiivistää lyhyesti Continentalin kitkojen erot? Hommasin jo aikaisemmin CVC5:set, mutta olisi mukava tietää että millainen valinta tuli tehtyä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL

Viesti Kirjoittaja make206 »

KAPU2 kirjoitti:Jaksaisiko joku tiivistää lyhyesti Continentalin kitkojen erot? Hommasin jo aikaisemmin CVC5:set, mutta olisi mukava tietää että millainen valinta tuli tehtyä.
TS810 H-nopeusluokkaa, "lähinnä Keski-Eurooppaan suunnitelu".
Ei pärjännyt jäällä ja lumella CVC5:lle ollenkaan, TS810 parempi taas paljaalla asfaltilla.

CVC5 TM:ssä T-nopeusluokka.
#1430
Vastaa Viestiin