Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Tekniikan Maailma rengaskoko 205/55-16
1. Nokian Hakkapeliitta 5 8,7
2. Michelin X-IceNorth 8,4
2. Vredestein Arctrac 8,4
4. Continental ContiWinter Viking 2 8,3
4. Goodyear Ultragrip Extreme 8,3
6. Pirelli Winter Carving Edge 8,2
7. Bridgestone Noranza 2 7,9
7. Gislaved Nord Frost 5 7,9
9. Continental ContiViking Contact 5 7,8 (kitka)
10. Michelin X-Ice XI2 7,7 (kitka)
10. Nokian Hakkapeliitta R 7,7 (kitka)
12. Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 7,6 (kitka)
13. Barum Norpolaris 7,4 (nasta)
13. Continental ContiWinter Contact TS810 7,4 (kitka)
15. Vredestein Nord-Trac 7,3 (kitka)
15. Yokohama Ice Guard ig20 7,3 (kitka)
17. Federal Himalaya WS1 6,6 (kitka)
18. Kingstar W411 6,3 (nasta)
19. Goodride R-VH680 5,5 (M+S merkitty kesärengas)
Tuulilasi rengaskoko 205/55-16
1. Nokian Hakkapeliitta 5 9,5
2. Continental ContiWinter Viking 2 9+
3. Michelin X-IceNorth 9
4. Gislaved Nord Frost 5 9-
4. Nordman + 9-
6. Bridgestone Noranza 2 8,5
6. Vredestein Arctrac 8,5
8. Goodyear Ultragrip Extreme 7+
Pääsee pähkäilemään mitkähän nastarinkulat saabin alle laittaisi.
Jos enää yhtään muistan, niin olisiko nastarenkaissa ollut arviolta TM:ssa ainakin Nokian, Michelin & Goodyear... Sekä TL:ssa Conti, Nordman & Bridgestone joissa on tasaisen hyvät ominaisuudet. Lehtien tekemissä testitavoissa tietty löytyy eroavaisuuksia, kuten arvojärjestyksestä huomaa.
1. Nokian Hakkapeliitta 5 8,7
2. Michelin X-IceNorth 8,4
2. Vredestein Arctrac 8,4
4. Continental ContiWinter Viking 2 8,3
4. Goodyear Ultragrip Extreme 8,3
6. Pirelli Winter Carving Edge 8,2
7. Bridgestone Noranza 2 7,9
7. Gislaved Nord Frost 5 7,9
9. Continental ContiViking Contact 5 7,8 (kitka)
10. Michelin X-Ice XI2 7,7 (kitka)
10. Nokian Hakkapeliitta R 7,7 (kitka)
12. Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 7,6 (kitka)
13. Barum Norpolaris 7,4 (nasta)
13. Continental ContiWinter Contact TS810 7,4 (kitka)
15. Vredestein Nord-Trac 7,3 (kitka)
15. Yokohama Ice Guard ig20 7,3 (kitka)
17. Federal Himalaya WS1 6,6 (kitka)
18. Kingstar W411 6,3 (nasta)
19. Goodride R-VH680 5,5 (M+S merkitty kesärengas)
Tuulilasi rengaskoko 205/55-16
1. Nokian Hakkapeliitta 5 9,5
2. Continental ContiWinter Viking 2 9+
3. Michelin X-IceNorth 9
4. Gislaved Nord Frost 5 9-
4. Nordman + 9-
6. Bridgestone Noranza 2 8,5
6. Vredestein Arctrac 8,5
8. Goodyear Ultragrip Extreme 7+
Pääsee pähkäilemään mitkähän nastarinkulat saabin alle laittaisi.
Jos enää yhtään muistan, niin olisiko nastarenkaissa ollut arviolta TM:ssa ainakin Nokian, Michelin & Goodyear... Sekä TL:ssa Conti, Nordman & Bridgestone joissa on tasaisen hyvät ominaisuudet. Lehtien tekemissä testitavoissa tietty löytyy eroavaisuuksia, kuten arvojärjestyksestä huomaa.
Viimeksi muokannut patse, Ti Loka 07, 2008 07:03. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Kannattaa muutenkin lukaista tuo artikkeli. Jos ei välttämättä koko artikkelia, niin ainakin pisteytystä kannattaa seurata tarkemmin. Esim. noilla kahdella Continentalin kitkarenkaalla oli eroa kuin yöllä ja päivällä, vaikka pistekeskiarvo onkin miltei sama.
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Hieman OT:
Mahtaako testivoittajasta (Nokian Hakkapeliitta 5) olla tarjolla Saab 9-3 -malliin suositeltua 205/50/R16 kokoa saateissa (Itse en löytänyt ainakaan netistä). Vanhemmasta eli 4-versiosta moinen oli tarjolla.
Firon
Mahtaako testivoittajasta (Nokian Hakkapeliitta 5) olla tarjolla Saab 9-3 -malliin suositeltua 205/50/R16 kokoa saateissa (Itse en löytänyt ainakaan netistä). Vanhemmasta eli 4-versiosta moinen oli tarjolla.
Firon
#1899
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Nokian HKPL 5 löytyy kokona 195/55-16 joka vastaa halkaisijaltaan ja ympärysmitoiltaan kokoa 185/65-15Firon kirjoitti:Hieman OT:
Mahtaako testivoittajasta (Nokian Hakkapeliitta 5) olla tarjolla Saab 9-3 -malliin suositeltua 205/50/R16 kokoa saateissa (Itse en löytänyt ainakaan netistä). Vanhemmasta eli 4-versiosta moinen oli tarjolla.
Firon
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Kuvassa Hakkapeliitta 4 205/55/16 joka alkoi vemputtaa hiljaisessa vauhdissa viime talvena. Kovassa vauhdissa tärinää. Renkaalla ajettu arviolta n. 25tkm eli pintansa ja nastojensa puolesta elämää olisi jäljellä vaikka kuinka. Katsokaa rengasta keskeltä. Pari milliä "notkahtanut" runko sisäänpäin. Saman akselin toisessa renkaassa alkava sama vika mutta ei vielä ihan niin paha. On ajettu oikeilla ilmanpaineilla eli ei ole edes kulunut väärin.
Vaihdoinpa sitten Conteihin. Enpä taida enää Nokiaa laittaa.
Ps. Näillä on ajettu siis automaatti aerolla 5 etelän "talvea". Kertonee muuten ajotyylistäkin jotain.
Vaihdoinpa sitten Conteihin. Enpä taida enää Nokiaa laittaa.
Ps. Näillä on ajettu siis automaatti aerolla 5 etelän "talvea". Kertonee muuten ajotyylistäkin jotain.
9000CS 2,3
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
No mutta kyllähän varsinkin talvirenkaat on 5 ajetun kauden jälkeen finaalissa vaikkei kilometrejä niin paljon ole tullutkaan. Kumi ei ole ikuista, pehmeä varsinkaan, ja jo aika yksin vanhentaa sen.Saappi Kuski kirjoitti:...
On ajettu oikeilla ilmanpaineilla eli ei ole edes kulunut väärin.
Vaihdoinpa sitten Conteihin. Enpä taida enää Nokiaa laittaa.
Ps. Näillä on ajettu siis automaatti aerolla 5 etelän "talvea". Kertonee muuten ajotyylistäkin jotain.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Viime talvena ostin 9-5:een 225/45R17 Misukan X-ice northit ja olivat sen verran hyvät, että hommasin myös talvisatkuun samat renkaat koossa 185/65R15 (ja hyvin toimivat nekin). Omat kokemukset nokian talvirenkaista ovat sen suuntaiset, että niillä voi ajaa vain kaksi talvea, sen jälkeen ovat niin kovettuneet, että pito on hukassa, vaikka nastat ja pinta olisivat kuin uudessa renkassa... Tämän lisäksi ovat yleensä vieläpä selvästi kalliimpia kuin Misukat tai Contit.
Eski
Eski
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Taitaa kaikki talvirenkaat nykyään olla max. 4 talven renkaita.
Good Year ug500:t olivat 4. talvena jo niin liukkaat että viime helmikuussa ostin Bridgestonen Noranza2:t. Pintaa oli 7mm ja vain pari hassua nastaa puuttui.
Noranzat olivat ihan ok. Kuten TM:n vertailussa todettiin hyvät talviominaisuudet mutta sulalla kelillä huonommat. pakkasella tuota ei nyt niin huomannut mutta kevään lämpimillä kyllä huomasi löysän rungon.
Good Year ug500:t olivat 4. talvena jo niin liukkaat että viime helmikuussa ostin Bridgestonen Noranza2:t. Pintaa oli 7mm ja vain pari hassua nastaa puuttui.
Noranzat olivat ihan ok. Kuten TM:n vertailussa todettiin hyvät talviominaisuudet mutta sulalla kelillä huonommat. pakkasella tuota ei nyt niin huomannut mutta kevään lämpimillä kyllä huomasi löysän rungon.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Näin kyllä jos haluaa että kumilaatu on viimeisen päälle. Näissä minun renkaissa kyllä minusta on kyseessä selvä vika, eikä kumin muuttuminen.3J kirjoitti: No mutta kyllähän varsinkin talvirenkaat on 5 ajetun kauden jälkeen finaalissa vaikkei kilometrejä niin paljon ole tullutkaan. Kumi ei ole ikuista, pehmeä varsinkaan, ja jo aika yksin vanhentaa sen.
9000CS 2,3
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Moikka Saabisti!
Hankala on kuvasta arvioida, mutta uskallan väittää, että renkaissa on sittenkin ollut liian vähän painetta. Itse olen vuosia ajanut tonnarilla käytetyillä talvirenkailla esim taksimiesten hylkäämillä ja paineina olen käyttänyt 3,5bar. Ja aina ovat renkaat kuluneet tasaisesti, sillä teräsvyörengas tarvii kovat paineet toimiakseen kunnolla. Saabinkin ohjeet ovat aivan liian alhaiset, muistaakseni tonnarin suositukset pienelle kuormalle ovat about 2,1bar ja eihän sellaisilla renkailla voi ajaa! Monesti olen ajanut kolme neljä talvea + kesät Nokian kitkoilla ja mielestäni turvallisesti. Hylättyäni renkaat, on niissä ollut kulutuspintaa viellä n. 4mm eli ihan nahkakaljuilla en minäkään suostu ajamaan. Ja ajan sentään 25-35tkm/vuosi omalla autollani.
Nokian renkaat ovat hyviä, mutta tarvitsevat kunnon paineet toimiakseen kunnolla ja kestääkseen pitkään hyvinä!
Ari
Hankala on kuvasta arvioida, mutta uskallan väittää, että renkaissa on sittenkin ollut liian vähän painetta. Itse olen vuosia ajanut tonnarilla käytetyillä talvirenkailla esim taksimiesten hylkäämillä ja paineina olen käyttänyt 3,5bar. Ja aina ovat renkaat kuluneet tasaisesti, sillä teräsvyörengas tarvii kovat paineet toimiakseen kunnolla. Saabinkin ohjeet ovat aivan liian alhaiset, muistaakseni tonnarin suositukset pienelle kuormalle ovat about 2,1bar ja eihän sellaisilla renkailla voi ajaa! Monesti olen ajanut kolme neljä talvea + kesät Nokian kitkoilla ja mielestäni turvallisesti. Hylättyäni renkaat, on niissä ollut kulutuspintaa viellä n. 4mm eli ihan nahkakaljuilla en minäkään suostu ajamaan. Ja ajan sentään 25-35tkm/vuosi omalla autollani.
Nokian renkaat ovat hyviä, mutta tarvitsevat kunnon paineet toimiakseen kunnolla ja kestääkseen pitkään hyvinä!
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
2,5 noissa on aina ollut.
Samaa painetta pidän myös 9000:n talvi Michelineissä. Ne on 13 vuotta vanhat ja hyväkuntoiset pintansa ja runkojensa puolesta. Niitä en ole jaksanut vaihtaa kun talviajoa tulee alle 2tkm.
Samaa painetta pidän myös 9000:n talvi Michelineissä. Ne on 13 vuotta vanhat ja hyväkuntoiset pintansa ja runkojensa puolesta. Niitä en ole jaksanut vaihtaa kun talviajoa tulee alle 2tkm.
9000CS 2,3
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Nokialaisissa on ollut legendaarisen huonot rungot jo hyvin pitkään. Omalle kohdalle on sattunut oire muutaman kerran, kaikissa tapauksissa renkaat ovat tulleet käytettynä ostetun auton mukana sillä itse en moisia osta vaikka uutena kuinka testivoittajia olisivatkin.Saappi Kuski kirjoitti:Kuvassa Hakkapeliitta 4 205/55/16 joka alkoi vemputtaa hiljaisessa vauhdissa viime talvena. Kovassa vauhdissa tärinää. Renkaalla ajettu arviolta n. 25tkm eli pintansa ja nastojensa puolesta elämää olisi jäljellä vaikka kuinka. Katsokaa rengasta keskeltä. Pari milliä "notkahtanut" runko sisäänpäin.
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Minä aion vaihtaa viime talvena hankitut Misukan X-Ice Northit (205/50/17) nyt uusiin kitkoihin. Siksi kun eihän täällä enää talvea ole, enkä jaksa kuunnella sitä rapinaa. Ja nastoilla ei voi painaa hanaa, kun ne hajoo ja sit on pellit koloilla.
Ajo on Kehän sisällä ja ehkä yksi reissu talvessa pohjoiseen. Ja harvoin tarttee heräillä aamulla kasiin.
Onneks on molemmat lehdet himassa, mut tulee varmaan taas vaikeeta päättää..
Ajo on Kehän sisällä ja ehkä yksi reissu talvessa pohjoiseen. Ja harvoin tarttee heräillä aamulla kasiin.
Onneks on molemmat lehdet himassa, mut tulee varmaan taas vaikeeta päättää..
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
Jaksaisiko joku tiivistää lyhyesti Continentalin kitkojen erot? Hommasin jo aikaisemmin CVC5:set, mutta olisi mukava tietää että millainen valinta tuli tehtyä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Talvirengas vertailu 2008 TM & TL
TS810 H-nopeusluokkaa, "lähinnä Keski-Eurooppaan suunnitelu".KAPU2 kirjoitti:Jaksaisiko joku tiivistää lyhyesti Continentalin kitkojen erot? Hommasin jo aikaisemmin CVC5:set, mutta olisi mukava tietää että millainen valinta tuli tehtyä.
Ei pärjännyt jäällä ja lumella CVC5:lle ollenkaan, TS810 parempi taas paljaalla asfaltilla.
CVC5 TM:ssä T-nopeusluokka.
#1430