Paikalla oli myös etanoliauto, Saab 9-3 1,8t Biopower, rekisteröity suomeen.
Mahtaako olla yksi ensimmäistä? Valitettavasti kamerapuhelinlaatua.



Luulis, jos ne kerran myy etanolia suomessa. Mutta, jos hakee biopowerin ruotsista, niin pitäisi tulla vain 10% autoveroa, kun vero perustuu päästöihin.99 GL kirjoitti:Rupeekohan ne myymään noita etanoli-Saabeja ihan suomessakin?
Turbolag kirjoitti:Toi verotuspoliittikka on kyllä Suomessa ihan uskomattoman perseestä.
Hiilidioksidipäästöt on vähintäänkin itse vihtahoususta seuraavia maailmanlaajuisessa pahuusrankingissa, mutta sitten kun joku haluaisi tehdä asialle jotain, eihän sekään käy päinsä....
Eipä sillä, omat haittansahan tuon etanolinkin käyttämisessä kai tulee vastaan. Olisi se kuitenkin valtion suunnasta osoitus _aidosta_ kiinnostuksesta asiaa kohtaan, eikä vain sen hyödyntämisestä ihmisten ryöstämisessä.
Hyvä idea sinänsä, mutta vaatisi tervettä järkeä, mitä ei ainakaan omien havaintojeni mukaan ekofasistien piiristä juurikaan löydy... Niille riittää kun voi poltella pilveä, elää tuilla ja ajaa bussilla kokouksesta toiseen vauhkoamaan yksityisautoilun tuhoista.Mimmi kirjoitti:Parasta olisi, jos esim. Suomen Saab-klubi ry olisi yhteydessä esim. ympäristöministeri Paula Lehtomäkeen. Luulisi ympäristöministerin saavan Vihreät mukaan ympäristöystävällisempään autoiluun (vai haluavatko Vihreät ainoastaan julkista liikennettä joka paikkaan).
Kyllä tuo ST1:n tapauksessa on ympäristöystävällisempää kuin bensa. Samat jätteet mätänee muutenkin itsestään luontoon ja vapauttaa samat hiilidioksidit.Ässä kirjoitti:Tietääkseni ei ole kovinkaan kattavasti todistettu, että bioetanolin käyttö olisi ympäristölle vähemmän haitallista ja muutenkaan parempi vaihtoehto, kuin bensan polttaminen.
Eipä siihen tosiaan ihmeitä todisteluja tarvita jos miettii että kaikki kasvaa maan pinnalla ja hiilidioksidi kiertää riippumatta siitä että poltetaanko me vai luonto. Toki nälänhätää, orjuutta ja rikkaiden rikastumista entisestään voi etanoli aiheuttaa, mutta eipä se öljykään taida maailmaa rauhallisemmaksi tehdä?Poy kirjoitti:Kyllä tuo ST1:n tapauksessa on ympäristöystävällisempää kuin bensa. Samat jätteet mätänee muutenkin itsestään luontoon ja vapauttaa samat hiilidioksidit.Ässä kirjoitti:Tietääkseni ei ole kovinkaan kattavasti todistettu, että bioetanolin käyttö olisi ympäristölle vähemmän haitallista ja muutenkaan parempi vaihtoehto, kuin bensan polttaminen.
Juuri näin. Ongelmaksihan tuossa lähinnä muodostuu kai tarvittavan viljamäärän tuottaminen ja siitä seuraavat vaikutukset.Mimmi kirjoitti:Bioetanolin tekeminen esim. viljasta sitoo enemmän hiilidioksidia kuin etanolin poltto tuottaa sitä.
Ja siitä statuksesta on Ruotsin valtio luopumassa etanoliautojen osalta.Mimmi kirjoitti:Ruotsisa Bio Powereilla on erillislain perusteella myönnetty "miljöbil" status.