Yksi saabi kuski vähemmän

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Äijät vänkää täällä taas bullshittiä höyhentyynyistä etc, vaikka joku kivikaudella suunniteltu läpimätä saapinrähjä osottautui kuolemanloukuksi nykyliikenteen seassa...Hitsi kun vastaan ois tullu -72 Morris Marina, niin saappimies ois vielä hengissä :roll:
Herätys, kannattaa sillä og-satkulla pysyä kaukana nokkakolareista nykytojotoiden kanssa, saattaa nääs käydä hengenpäälle. Jeh, ja hyvää Uutta Vuotta kaikille. :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

yason kirjoitti: Noita tähtiä ja luokitustasoja pitäis kyllä olla enemmän. EuroNCAPissakin on lähes kaikki uudet autot 4-5 tähden veroisia nykyisin, vaikka niitä vois rysäytellä vielä suuremmillakin nopeuksilla mitä mielenkiintoisimpia esteitä päin ja lisätä samalla kuudensia ja seitsemänsiä tähtiä ;)
Jospa saisivat sinne EuroNCAP testeihin edes hirvikolarin :!: Mitenköhän pärjäisivät nämä suuri tuulilasiset sekä viimeisen villityksen lasikatot :?
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Pakko se kai on myöntää, että og-Saabit ei enää nykyaikana olekkaan niin turvallisia kuin mitä itsekkin olen ajatellut :roll:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja mursu »

Kipe_9000 kirjoitti:
yason kirjoitti: Noita tähtiä ja luokitustasoja pitäis kyllä olla enemmän. EuroNCAPissakin on lähes kaikki uudet autot 4-5 tähden veroisia nykyisin, vaikka niitä vois rysäytellä vielä suuremmillakin nopeuksilla mitä mielenkiintoisimpia esteitä päin ja lisätä samalla kuudensia ja seitsemänsiä tähtiä ;)
Jospa saisivat sinne EuroNCAP testeihin edes hirvikolarin :!: Mitenköhän pärjäisivät nämä suuri tuulilasiset sekä viimeisen villityksen lasikatot :?
Kuuluuko NCAP-testeihin muuten katollaan matkustamista? :)
onhanse
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 20:34
Paikkakunta: Oulainen

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja onhanse »

http://www.youtube.com/watch?v=TFIYS20Dj5o

Tuossa rysäytetään BMW ja Volvo keulat vastakkain, kummallakin 100km\h. Tutkiessa todetaan ettei bägeistä olis ollu mitään hyötyä. Taitaa olla Fifth Gearin pätkä.
-96 9000 CSE 2.3TA
-76 99 GL(s)
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja oju »

Kipe_9000 kirjoitti:Jospa saisivat sinne EuroNCAP testeihin edes hirvikolarin :!:
Kannatetaan.
Kipe_9000 kirjoitti: Mitenköhän pärjäisivät nämä suuri tuulilasiset sekä viimeisen villityksen lasikatot :?
Seurasin perästä pari vuotta sitten kun edellä ajanut Xsara Picasso törmäsi hirveen. Hyvin kesti, olin yllättynyt kuinka hienosti se meni. A-pilari otti hirven vastaan ja pysyi kasassa. Tuulilasi pysyi paikallaan vaikka meni rikki. Hirvi kuoli hetken päästä keskelle tietä.

Toki 80km/h nopeudella oli vaikutus, hirveen ei kannata törmätä kovin lujaa. Vahvat A-pilarit ovat ilmeisesti seurausta EuroNCAP:sta, vaikkei siinä hirviä testatakaan. Vaikea kuvitella että jostain BX:stä olisi selvinnyt yhtä hyvin.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Jussi »

oju kirjoitti:Seurasin perästä pari vuotta sitten kun edellä ajanut Xsara Picasso törmäsi hirveen. Hyvin kesti, olin yllättynyt kuinka hienosti se meni. A-pilari otti hirven vastaan ja pysyi kasassa. Tuulilasi pysyi paikallaan vaikka meni rikki. Hirvi kuoli hetken päästä keskelle tietä.

Toki 80km/h nopeudella oli vaikutus, hirveen ei kannata törmätä kovin lujaa. Vahvat A-pilarit ovat ilmeisesti seurausta EuroNCAP:sta, vaikkei siinä hirviä testatakaan. Vaikea kuvitella että jostain BX:stä olisi selvinnyt yhtä hyvin.
Uskoisin että olet nähnyt harhoja.

Täällähän on useampaan kertaan todistettu että vain Saab voi selvitä hirvikolarista noin vähin vahingoin. Autot, joilla on paljon EuroNCAP tähtiä eivät mitenkään voi selvitä hirvikolarista ilman että kaikki matkustajat kuolevat ja osa sivustakatsojistakin vammautuu pysyvästi. EuroNCAP ei yksinkertaisesti kerro mitään turvallistuudesta koska siihen ei kuulu testiä, jossa autotehtaan takapihalla ajettaisiin päin kumihirveä :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja oju »

Jussi kirjoitti: Uskoisin että olet nähnyt harhoja.
Nyt kun mainitset asian, niin pakkohan sen niin on olla :D
Mites minä nyt noin lipsahdin linjasta? 8O
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tämä video on joskus foorumilla ollutkin, mutta liittyy nyt aiheeseen...
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tri-Lo kirjoitti:
suorsa kirjoitti:Ketjussa on kaksi kommenttia, että kyseessä on 90. Miksei 900? Ainut mistä itse keksin mitään päätellä on se, että etupuskurin alla on niin paljon maalattua peltiä, että kyseessä ei voi olla 900.

Oli miten oli, uteliaisuus heräsi.
Itselle ainakin paljastavat asiat etupuskurin(spoilerin)"jatke" edessä mutta ennenkaikkea korin väri yhdistettynä mustalistaisiin ikkunoihin 2-ovisessa.
Ilmanpoistoaukot puuttuvat C-pilarista ==> 90 eikä 900.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei ole 2d satkussakaan ilmanpoistoja c-pilareissa
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Nyt kun noi vanhat satkut on niin turvattomia niin pitäsköhän vaihtaa sitten itselle heti joku muu saman hintaluokan vehje. Kun kerran ajan vanhalla autolla jokatapauksessa niin pitänee etsiä se saabia turvallisempi auto :twisted:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

muppelo kirjoitti: "Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen" ??
9000CS 2,3
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Pahis »

jouniaslak kirjoitti:Ihan vaan kommenttina tuohon massa/rakenne asiaan, liikenteessä tuskin koskaan tulee niin puhdasta nokkakolaria että molemmat autot osuisivat täsmälleen kohtisuoraan toisiinsa. Käytännössä lähes aina autot törmäyksen seurauksena joko kimpoavat sivulle tai pyörähtävät törmäyskohdan ympäri.
Oleellisinta törmäyksestä selviämisessä on auton rakenne. Nokkakolarissa 1000kg:n isku isoonkin autoon on todella kova rasitus korille, eikä siinä keulaa auta yhtään se että oman auton massa työntyy eteenpäin.

Netissä on hyvä esimerkki osoitteessa: http://www.youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s
Kyseisessä pätkässä uusi Renault Espace 1800kg, törmäytetään käytettyyn Land Rover Discoveryyn 2500kg. Lantikan kuski menee siivuiksi ja Rellun kuski selviää mustelmilla
http://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ&NR=1
Filmissä ei kerrota, mitä hiivattikuskille olisi käynyt, mut näyttää aika ahtaalta verrattuna Audistiin.
Pointtina se, että Lantikka on ollut suunnittelupöydällä aika paljon aiemmin kuin rellu. Vastaavasti Audi ja hiivatti ovat olleet tod.näk. samalla vuosikymmenellä. Massaa vain löytyy toisesta "hieman" enemmän. Hiivatti 500 on kuitenkin viiden tähden auto ja Audi Q7 vain neljän tähden.

Mut tosiaan, ei pidä tuudittautua, että iso auto olisi automaattisesti turvallinen.
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pahis kirjoitti:Hiivatti 500 on kuitenkin viiden tähden auto ja Audi Q7 vain neljän tähden.
Ne maagiset "tähdet" myönnetään kullekin autolle niiden omassa kokoluokassaan, joten nuo eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään.
Vastaa Viestiin