Yksi saabi kuski vähemmän

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

9-5 Wagon -07 900 T16 -91
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja HMK »

Jäljestä päätellen on ollut kova törmäys. Siinä ei ole vanhan Saabin turvavarusteet riittäneet... :(
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Eikös tuo oo 90? Kova on törmäys ainakin ollu
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
IamTheStig
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja IamTheStig »

Aika pahasti kävi...harmillista miten paljon näistä vanhoista kuskeista on juttua lehdissä, kun näin käy.

Turku-Espoo reissussakin yksi pappa ajeli auto täys tätejä pikku-Nissanilla ylämäkiä -20kmh ja joka kurvissa piti hidastaa reilusti...rekatkin paineli ohi.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja karg »

Aiemmin uutisessa näkyi vastapuolen auto: uudehko farmari-Passat. Konepelti oli mutkalla, mutta ohjaamo täysin muodossaan.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

karg kirjoitti:Aiemmin uutisessa näkyi vastapuolen auto: uudehko farmari-Passat. Konepelti oli mutkalla, mutta ohjaamo täysin muodossaan.
Oisko sittenkin jotain kehitystä tapahtunut sitten kultaisen 80-luvun.. :roll:
Fechter
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 12:07

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Fechter »

JouniCSE kirjoitti:
karg kirjoitti:Aiemmin uutisessa näkyi vastapuolen auto: uudehko farmari-Passat. Konepelti oli mutkalla, mutta ohjaamo täysin muodossaan.
Oisko sittenkin jotain kehitystä tapahtunut sitten kultaisen 80-luvun.. :roll:
Aivan varmasti ja paljon tapahtunut, ei pidä kuvitella kaikkia Saabeja turvallisiksi, kuvassa olevahan on aivan totaalisen paskana.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja J.N »

Fechter kirjoitti:ei pidä kuvitella kaikkia Saabeja turvallisiksi
Vertailukohta pitäisi ainakin osata ottaa huomioon, mutta jotkut orkkis-sivulista fanaatikot eivät moista käsitä, vaan paasaavat täällä luulojaan ja mielipiteitään faktoina.
#3418
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja et »

Oho. Pakko luottaa tuohon kuvaan koska omat silmät valehteli ajaessa 20km/h vierestä..
Auto oli just siirretty tien oikeaan reunaan ja katsoin et tuulilasi oli ehjä mutta keula täysin lytys. Oma veikkaus oli että kuski selvis ja saappi näytti taas kestäneen komeasti.
Ehkä kuskin korkea ikä vaikutti et kuoli...
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Suht hyvin kuitenkin kestänyt matkustamorakenne ottaen huomioon milloin tuokin on piirrustuspöydällä makaillut ja mikä ollut mahdollisesti kohtaamisnopeus moottoritiellä. Aika peli ollut 80-luvulla mutta nyt tietysti museokamaa turvallisuuden osalta.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

90 näyttäisi olevan.. Sanoisin kyllä että aika hyvin "toiminut" tuo -60-lukulainenkin keula. :o Tuostahan olisi vielä, mahdollisesti, nuorempi henkilö kävellyt. 99/90 ei tosin polville ole se kiltein noista vanhoista mutta.. Hmm. Ei voi kuin arvailla.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

TuuSaR kirjoitti:Suht hyvin kuitenkin kestänyt matkustamorakenne ottaen huomioon milloin tuokin on piirrustuspöydällä makaillut ja mikä ollut mahdollisesti kohtaamisnopeus moottoritiellä.
Eikös tuo perus Satkuissakin käytetty korikehikko esitelty Ysiysin myötä -67 eikä siinä suuria muutoksia senjälkeen ole kait ollut..?

Mutta ikävä sattuma kuitenkin, ja tuskin lopputulos olisi nokkakolarin moottoriliikennetiellä kyseessäollen ollut muu huolimatta autokalustosta, uhrin korkean iän johdosta.

Toinen juttu mikä näissä kohtaamisonnettomuuksissa on lahjomaton tosiasia on se, että merkittävästi painavemmassa osapuolessa istujilla on aina paremmat mahdollisuudet selviytymiseen johtuen siitä että se kevyemmän osapuolen kokema kiihtyvyysvoima on suurempi jo siksi että ei pelkästään pysähdytä silmänräpäyksessä nolliin, vaan peräti vaihdetaan suuntaa taaksepäin, vastapuolen kokiessa "pelkän" hidastuvuuden.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja karg »

Minuteman kirjoitti:Toinen juttu mikä näissä kohtaamisonnettomuuksissa on lahjomaton tosiasia on se, että merkittävästi painavemmassa osapuolessa istujilla on aina paremmat mahdollisuudet selviytymiseen johtuen siitä että se kevyemmän osapuolen kokema kiihtyvyysvoima on suurempi jo siksi että ei pelkästään pysähdytä silmänräpäyksessä nolliin, vaan peräti vaihdetaan suuntaa taaksepäin, vastapuolen kokiessa "pelkän" hidastuvuuden.
Jep, tämä pätee siinä vaiheessa, kun molemmat törmäävät kappaleet ovat täysin homogeenisiä rakenteidensa suhteen.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja ASTech »

karg kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Toinen juttu mikä näissä kohtaamisonnettomuuksissa on lahjomaton tosiasia on se, että merkittävästi painavemmassa osapuolessa istujilla on aina paremmat mahdollisuudet selviytymiseen johtuen siitä että se kevyemmän osapuolen kokema kiihtyvyysvoima on suurempi jo siksi että ei pelkästään pysähdytä silmänräpäyksessä nolliin, vaan peräti vaihdetaan suuntaa taaksepäin, vastapuolen kokiessa "pelkän" hidastuvuuden.
Jep, tämä pätee siinä vaiheessa, kun molemmat törmäävät kappaleet ovat täysin homogeenisiä rakenteidensa suhteen.
Nyt ei minun maalaisjärki jaksanut vaivautua tarpeeksi :oops:

Siis miten niin rakenteet täytyy olla homogeenisiä, jotta väite toteutuu?
900C -86
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja wesku »

Jos vaikka 1000 kg ja 1500 kg painavat autot ajavat nokat suoraan vastakkain ja tarttuvat toisiinsa niin että molemmilla on vauhtia 80 km/h, "yhdistelmä" jatkaa liikettään painavamman suuntaan nopeudella 16 km/h. Painavammalla nopeuden muutos oli siis 64 km/h ja kevyemmällä 96 km/h.

Siihen mitä kummallekin siinä tilanteessa tapahtuu vaikuttavat toki korirakenteet mutta nopeuden muutokset eivät niistä riipu.
Vastaa Viestiin