Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

Hinausapuvaunu "dollyyn" liittyen käsittääkseni ainoa mahdollinen laintulkinta jolla käyttö yleensä voitaisiin tulkita lailliseksi on että kyseessä on tieliikennelain 14 § tarkoittama "ajoneuvon hinaaminen" johon ei sovellettaisi hinattaviin laitteisiin liittyviä määräyksiä.

Jos "kuormattu" apuvaunu tulkittaisiin hinattavaksi laitteeksi olisi selvää että suurimmassa osassa käyttötapauksia suurin sallittu jarruton perävaunumassa ylittyisi. Monasti ylitettäisiin jopa suurin sallittu jarrullinenkin perävaunumassa.

Näinollen jos dollyn käyttö normaalin henkilöauton hinaamiseen yleensä on laillista ei mitään perävaunumassoja, ajokorttisääntöjä ym. tarvitse ottaa huomioon.

Kiistatonta taitaa olla että tyhjänä hinattava dolly on hinattava laite ja ainakaan siinä tapauksessa dollyn massa ei saa ylittää ajoneuvon suurinta sallittua jarrutonta perävaunumassaa. Tyhjän dollyn hinauksessa suurin sallittu nopeus on 60 km/h jos laite on jousittamaton.

Mikäli dollyn käyttö on laillista em. "hinausperusteella" pitää myös ottaa huomioon ettei dollyn kyydissä oleva ajoneuvo voi lain mukaan olla enää kuormaa vaan liikennevakuutuslain http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1959/19590279 mukainen liikennevakuutus. TLL 14 § mukaanhan hinaamisessa puomilla, köydellä tai apuvaunulla ei ole tässä suhteessa mitään eroa.

Alla muutamia tähän liittyviä hakuja:

"hinattava laite" Googlella:


http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... neuvot.htm

Hinattava laite on myös:

2) henkilö- tai pakettiautoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa apuvaunun avulla hinatessa suurin sallittu hinausnopeus on 60 km/h, jollei kummallekaan ole säädetty tai määrätty alhaisempaa nopeutta. Vetokoukulle sallittua maksimikuormitusta ei saa ylittää.




"hinattava laite" Finlexistä:

Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090

3 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

3) hinattavalla ajoneuvolla toiseen ajoneuvoon kytkettävää ajoneuvoa, joka ei ole tarkoitettu kulkemaan omalla käyttövoimalla; hinattavia ajoneuvoja ovat perävaunu ja hinattava laite;


17 § (3.4.2009/226)
Perävaunu ja hinattava laite

Hinattava laite on auton perävaunu tai muuhun moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kuin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo, jota ei ole tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen eikä matkailuun.

"hinattava laite" Finlexistä:

Tieliikennelaki 3.4.1981/267
2 a § (11.12.2002/1091)
Ajoneuvojen määritelmät

Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

3) hinattavalla ajoneuvolla toiseen ajoneuvoon kytkettävää ajoneuvoa; hinattavia ajoneuvoja ovat perävaunu ja hinattava laite;



"hinaami*" Finlexistä:

Tieliikennelaki

14 §
Ajoneuvon hinaaminen

1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.

2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.

"apuvaunu*" Finlexistä:

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

3 § (24.4.1998/291)
Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset

4. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa omilla pyörillään tai apuvaunun avulla hinattaessa suurin sallittu nopeus on 60 km/h, jollei kummallekaan ajoneuvolle ole säädetty tai määrätty alhaisempaa nopeutta. (11.5.2006/353)

14 §
Ajoneuvon hinaaminen

1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Japso »

Mikä on pointtisi? Koitatko nyt väkisin vääntää lakipykälät mielessäsi siten, että dollylla auton hinaaminen on kiellettyä? Itse olen tullut pysäytetyksi tien päällä dolly ja auto perässä, kovasti kummastutti komisariota kyseinen yhdistelmä, mutta soitettuaan puhelun akelle, toivotti hyvää matkaa. Kiskon dollylla autoja tästä eteenpäinkin hyvillä mielin.
Corvette C5
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

Japso kirjoitti:Mikä on pointtisi? Koitatko nyt väkisin vääntää lakipykälät mielessäsi siten, että dollylla auton hinaaminen on kiellettyä? Itse olen tullut pysäytetyksi tien päällä dolly ja auto perässä, kovasti kummastutti komisariota kyseinen yhdistelmä, mutta soitettuaan puhelun akelle, toivotti hyvää matkaa. Kiskon dollylla autoja tästä eteenpäinkin hyvillä mielin.
Pointti on selvittää onko homma laillista ja millä perusteilla ja edellytyksillä. En minä mitään väkisin yritä miksikään vääntää.

Tosiaan lähtökohtana on toki ihan maalaisjärjellä ajattelu sen suhteen millaisia nämä dollyhinaukset käytännössä ovat. Ajokokemusta ei ole dollyhinauksessa, mutta useiden trailerikuljetusten perusteella tuntuu ensinnäkin aivan käsittämättömältä että jopa normaalia jarrullista traileria suurempia massoja saisi hinata kuuttakymppiä jarruttomana !

Mutta oli sitten dollyjen järjellisyys liikenneturvallisuusmielessä mitä tahansa, ihan kiva olisi tietää jos löytyisi pitävät selitykset ensinnä sille että homma on ensinnäkään laillista, ja toiseksi kaikesta asiaan liittyvästä joka pitää ottaa huomioon.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Japso »

Jos se nyt noin mietityttää, niin eikö olisi fiksuinta ottaa suoraan yhteyttä poliisiin tai AKEen? Sieltä selvinnee asia sinullekin.
Corvette C5
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

em. AKEn sivuilta löytyvään liittyen teksti on muuten suoraan ajoneuvolaista mutta seuraava on lisätty:

"Moottorikäyttöistä ajoneuvoa apuvaunun avulla hinatessa suurin sallittu hinausnopeus on 60 km/h, jollei kummallekaan ole säädetty tai määrätty alhaisempaa nopeutta. Vetokoukulle sallittua maksimikuormitusta ei saa ylittää."

=> tämän perusteella voisi arvella että AKE tulkitsee dollyn käytön hinaukseksi, jota koskevat vastaavat säännöt kuin muissakin hinauksissa mutta ei ajoneuvoyhdistelmiä ja kuormausta koskevat säännöt

Pitää kuitenkin muistaa että kyse ei ole lakitekstistä. Kyseisen nettisivun printti olisi varmaan dollyhinaajilla hyvä olla mukana, saattaisi auttaa asiaa pysäytystilanteessa.


-----

Ajoneuvolaki http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021090:

18 §
Hinattava laite

Hinattavalla laitteella tarkoitetaan muuta hinattavaa ajoneuvoa kuin perävaunua.

Hinattava laite on myös:

1) erikoiskuljetukseen käytettävän puoliperävaunun kytkemiseen tarkoitettu puoliperävaunun tavoin kuormittuva välivaunu, joka jakaa perävaunulta tulevan kuormituksen vetoauton vetopöydälle ja välivaunun akselistolle;

2) M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen.

----

Hinattava laite ja moottorittomat ajoneuvot

Hinattavalla laitteella tarkoitetaan muuta hinattavaa ajoneuvoa kuin perävaunua. Hinattavaa laitetta ei ole tarkoitettu tavaran tai henkilöiden kuljetukseen. Hinattavia laitteita voi olla esim. työmaakopit, autolla vedettävät nosturit, kompressori- tai agrekaattivaunut.

Hinattava laite on myös:

1) erikoiskuljetukseen käytettävän puoliperävaunun kytkemiseen tarkoitettu puoliperävaunun tavoin kuormittuva välivaunu, joka jakaa perävaunulta tulevan kuormituksen vetoauton vetopöydälle ja välivaunun akselistolle;

2) henkilö- tai pakettiautoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa apuvaunun avulla hinatessa suurin sallittu hinausnopeus on 60 km/h, jollei kummallekaan ole säädetty tai määrätty alhaisempaa nopeutta. Vetokoukulle sallittua maksimikuormitusta ei saa ylittää.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Japso »

Löytyipä mielenkiintoisia päivämääriä dollyn tulevaisuuden kannalta...
Hinattavista laitteista O-luokan ajoneuvoja
-Hyväksyntäpakko (29.4.2009 alkaen!)
-Rekisteröintipakko (uutena käyttöönotetut 1.1.2011, vanhatkin 1.1.2015!)
Corvette C5
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Svc »

Sitten on vielä tämä:
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista 7.4.2006/274

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060274

9 luku
Hinattavat laitteet

86 §
Pakolliset ja sallitut valaisimet ja heijastimet

2. M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävässä hinattavan ajoneuvon etupyörien alle asetettavassa apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä valaisintelineessä. ...
Toistaiseksi ainoa löytämäni kohta, jossa kuvataan dollyn käyttöpataa.


Sitten toinen mielestäni merkittävä, joskin tähän liittymätön tarkennus:
Hinauspuomi on hinausautoon kiinteästi asennettu varsi, johon hinattava ajoneuvo voidaan kiinittää.

Laite, josta yleensä puhutaan puomina onkin lakitekstissä "hinaustanko".
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti:Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista 7.4.2006/274
Tämän löysin myös mutta en laittanut ketjun alkuun koska luulin ensin että laki ei ilmeisesti koske muita kuin 1§ssä mainittuiihin ajoneuvoihin liitettyjä hinattavia ajoneuvoja. Niinhän lain nimestä saattaisi luulla. Tarkoitetaanko tässä kuitenkin kaikkiin M1 ja N1 luokan ajoneuvoihin kytkettyjä hinattavia laitteita ?

Joka tapauksessa tässäkin sanamuoto "hinauksen ajaksi" antaisi ymmärtää että kyseessä ei ole normaaliksi ajoneuvoyhdistelmäksi tulkitseminen.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.lvm.fi/c/document_library/ge ... uuttaminen

sivu 5

Tämän mukaan näyttäisi että koko apuvaunun mainitseva ajoneuvolain 18 § ollaan kumoamassa.

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2008/20080236

" 17 §. Perävaunu ja hinattava laite. Pykälän otsikkoon lisättäisiin hinattavat laitteet. Pykälä muutettaisiin ottamalla huomioon voimaan saatettavan autojen ja perävaunujen puitedirektiivin perävaunun määritelmä, joka on Suomessa nykyisin voimassa olevaa perävaunun määritelmää kattavampi pitäen sisällään autoihin kytkettävät hinattavat laitteet. Autoihin kytkettävät hinattavat laitteet määriteltäisiin perävaunuluokkaan kuuluviksi, mutta alanimikkeeltään hinattaviksi laitteiksi. Autoon kytkettäviä hinattavia laitteita tulisi koskemaan niiden kokonaismassan mukaisesti O-luokan perävaunuja koskevat tekniset vaatimukset. Muihin ajoneuvoihin kuin autoihin kytkettäviä hinattavia laitteita ei määriteltäisi perävaunuiksi, vaan ne säilyisivät nykytapaan suoraan hinattavina laitteina. Hinattavien laitteiden määritelmä yhdistettäisiin nykyisestä 18 §:stä tämän pykälän 4 momentiksi. Pykälän nykyinen 4 momentti siirrettäisiin 5 momentiksi ja sitä täydennettäisiin niin, että liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädettäisiin muista kuin O-luokan perävaunuista.

18 §. Hinattava laite. Pykälä kumottaisiin ja sisältö yhdistettäisiin 17 §:ään. "
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:
Svc kirjoitti:Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista 7.4.2006/274
Tämän löysin myös mutta en laittanut ketjun alkuun koska luulin ensin että laki ei ilmeisesti koske muita kuin 1§ssä mainittuiihin ajoneuvoihin liitettyjä hinattavia ajoneuvoja. Niinhän lain nimestä saattaisi luulla. Tarkoitetaanko tässä kuitenkin kaikkiin M1 ja N1 luokan ajoneuvoihin kytkettyjä hinattavia laitteita ?
Lakitekstissä kielioppia noudatetaan pilkuntarkasti. Ja lukea pitää ihan oikeasti ajatuksen kanssa. Itse olen huomannut, että lakitekstiä lukiessa teksti pitää joskus jakaa paljon pienempiin osiin, ennekuin se aukeaa.

Jos asetus koskisi vain traktoreihin ym liitettäviä hinattavia laitteita, otsikko olisi todennäköisesti:
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen ja hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista. (TJSP)

Tuo 1§ luettelee juuri ne, mitä laki koskee:
-T- ja C-luokan ajoneuvoja
-liikennetraktoreita
-traktoreita
-moottorityökoneita
-maastoajoneuvoja (siis moottorikelkat, mönkijät jne.)
-em. ajoneuvojen perävaunuja
-hevosajoneuvoja
-hinattavia laitteita
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ja sitten kun kerran herroilla riittä virtaa laki pykäliä tutkimaan katsokaas missä kerrotaan että lappuliisa pystyy taajama alueella sakottamaan maastoon pysäköidyn ajoneuvon.
taustaa: tieliikennelaissa lappuliisa noudattaa ohjeita eli kaikki muut saa sakottaa paitsi kalastajat, porotalous ynnä virantoimittajat.

eli toimiiko lappuliisa oikein sakottaessaan tien ulkopuolelle maastoon pysäköidyn koiran kusettajan auton taajama alueella jossa maaston omistus on kaupungilla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Svc »

mestari kirjoitti:...eli toimiiko lappuliisa oikein sakottaessaan tien ulkopuolelle maastoon pysäköidyn koiran kusettajan auton taajama alueella jossa maaston omistus on kaupungilla
Tämä voisi olla ihan omassa ketjussaan mutta...
Laki pysäköintivirhemaksusta 3.4.1970/248
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700248

2 §
Lääninhallitus voi kunnallisvaltuuston esityksestä tai sen suostumuksella ja saatuaan asianomaisen poliisipiirin päällikön lausunnon asettamillaan ehdoilla määrätä, että kunta alueellaan tai sen tietyllä osalla poliisin ohella huolehtii pysäyttämistä, seisottamista ja pysäköimistä koskevien kieltojen ja rajoitusten noudattamisen valvonnasta ja pysäköintivirhemaksujen määräämisestä. Lääninhallitus voi peruuttaa määräyksensä tai muuttaa siinä asetettuja ehtoja.
Eli annettujen tietojen perusteella toimi oikein.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja mestari »

tätä pelkäsinkin, mutta maanomistajan lupa voidaan kysyä pysäköintiin mutta taas sen luvan saaminen voi osoittautua hankalaksi mutta olishan ainakin valmiina kun sakko tulee seurv kerran
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Pola »

Itellekin joskus nuoruudessa ilmesty Linnanmäellä lappu tuulilasiin "Luvaton maastopysäköinti" Mistä lie tarkistaneet ettei ollut lupaa taskussa :lol:
#3272
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Svc »

Takaisin Dollyn laillisuuteen, eli koonti siitä mitä laki ja asetukset sanovat tällä hetkellä. Wesku tuolla enimmät jo keräilikin.

Dolly, eli hinausapuvaunu on Ajoneuvolaissa määritelty hinattava laite:
3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
...
3) hinattavalla ajoneuvolla toiseen ajoneuvoon kytkettävää ajoneuvoa, joka ei ole tarkoitettu kulkemaan omalla käyttövoimalla; hinattavia ajoneuvoja ovat perävaunu ja hinattava laite;
Dolly saa siis olla jarrullinen ja jousitettu, jolloin hinausnopeus tyhjänä on max 80 kmh. Jousittamatonta saa hinata tyhjänä ja kuormitettuna vain 60 km/h ja tällöin apuvaunuun täytyy kiinnittää 60 km/h enimmäisnopeutta ilmaiseva kilpi. Jos dollyn kokonaismassa on enintään 750 kg, jarrut eivät ole pakolliset. Kokonaismassa saa olla enintään 3500 kg. (Haluaisinpa nähdä tälläisen...)
Dollyn kokonaismassa on siis sen omamassa + hinattavan auton dollyn päällä oleva akselin massa. Esim Audi 100 -90 etuakselimassa on tyhjänäkin ~800 kg, joten vain jarrullinen dolly kelpaisi Lötkön hinaamiseen.

Dollyä ei tarvitse rekisteröidä. Vielä.

Määräyksiä rakenteesta ja käytöstä:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
3 § (24.4.1998/291)
Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset
3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:
a) auton (M- ja N-luokat),... 80 km/h; ... auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton,..., johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;

4. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa omilla pyörillään tai apuvaunun avulla hinattaessa suurin sallittu nopeus on 60 km/h, jollei kummallekaan ajoneuvolle ole säädetty tai määrätty alhaisempaa nopeutta.

14 §
Ajoneuvon hinaaminen

1. ...Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.

2. ... Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi.
16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat


17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa


19 a § (12.11.1993/955)
Ajoneuvon ja ajoneuvoyhdistelmän akselille tai telille kohdistuvan massan ja kokonaismassan enimmäisarvot

... Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää vetoajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon rekisteriin merkittyjen kokonaismassojen summaa eikä yhdistelmälle sallittua kokonaismassaa, milloin se on sanottua summaa alempi.

25 § (27.3.2002/230)
Muut päämitat

2. Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,60 metriä.32 § (11.7.1997/670)
Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot
1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1 tai O2-luokan keskiakseliperävaunun tai sitä vastaavan hinattavan laitteen.

32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
Vaaditut varusteet löytyvät LVM:n asetuksesta 2006/274
86 §
Pakolliset ja sallitut valaisimet ja heijastimet
1. Hinattavassa laitteessa tulee olla seuraavat valaisimet ja heijastimet:
a) suuntavalaisimet, jos vetävän ajoneuvon suuntavalaisimet eivät ole selvästi näkyvissä;
b) takavalaisimet käytettäessä hinattavaa laitetta olosuhteissa, jotka liikennesääntöjen mukaan edellyttävät valojen käyttöä;
c) takana punaiset heijastimet;
d) etuheijastimet, jos hinattavan laitteen leveys yli 1,60 metriä;
e) traktoriin tai moottorityökoneeseen kytketyssä hinattavassa laitteessa hitaan ajoneuvon kilpi.
2. M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävässä hinattavan ajoneuvon etupyörien alle asetettavassa apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä valaisintelineessä. Muussa apuvaunussa ja välivaunussa ei vaadita valaisimia, mutta siinä tulee olla etu- ja takaheijastimet.
Viimeksi muokannut Svc, Ke Touko 06, 2009 20:44. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin