Autojääkaappi - Peltier
Autojääkaappi - Peltier
Terve taas!
Tässä kesä ja kuumemmat ilmat lähenee ja ompa nytkin jo aika lämmin päivällä.
Itellä on kaksikin autojääkaappia, jotka toimivat 54W peltier-elementillä. Ostin ne aikoinaan Biltemasta, tiedän että on parempiakin, mutta kyllä niilläkin jotain tekee (ainakin jos autossa on ilmastointi).
Toista tässä aattelin virittää / modifioida tehokkammaksi. Ja rupesin sitten tuumasta toimeen. Aloitin vaihtamalla 54 wattisen Peltier-elementin 139 wattiseen. Eli se on noin kolme kerta tehokkaampi kuin edellinen.
Katselin kyllä että itse elementissä oli samanvahvuiset johdot kuin vahassakin elementissä, joten kokeilin sitten asentamista autojääkaappiin.
Laitoin elenmentin johdot pikaliittimillä kiinni, vahassa olivat juotetut.
Kokeilin tätä sitten muuntajalla, ja se toimi. Sen jälkeen myös autossa, ja se toimi. Ensin ajattelin että autosta saan enemmän virtaa kun muuntajasta tulee aina vaan se sama joka on mitoitettu normaalille autojääkaapille (54W).
Laitteen teho kummassakin tapauksessa oli todella surkea. Tätä kovasti ihmettelin. Tuntui että jäähdytystehoa ei ollut alkuperäisenkään verran. Samaten laite ei myöskään tuottanut kovasti lämpöä. Myöskään mitään johtojen kuumenemista taikka sulakkaiden palamista ei ilmennyt. (Tätä vähän ihmettelin, sillä laitteen pistoke on myös varustettu omalla sulakkeella.)
Sitten kokeilin viritettyä jääkaappia taas muuntajalla. Aluksi toimi mutta sen jälkeen alkoi ilmentyä toimintahäiriöitä. Laitteen ulkopuolen tuuletin pysähtyi ja jäähdytyssiili oli aikas lämmin kun huomasin tapahtuneen.
Laite ei mitenkään kärynnyt taikka haissut palaneelta. Laitetta en saanut toimimaan, vaan sekä muuntajan että laitteen merkkivalot vilkkuivat vain. Samaten puhaltimet vähän heiluivat ja niitä piti auttaa kädellä liikkeelle.
Ensin en juurikaan koskenut lakkoilevaan puhaltimeen, mitä nyt sitä varovasti pyörittelin kulkusuuntaansa. Ledivalot vaan räpsyivät säännöllisissä jaksoissa.
Seuraavaksi otin asentamani peltierin irti virtapiiristä. Oireet eivät muuttuneet miksikään. Seuraavaksi laitteestä paloi se pistokkeen sulake. Korvasin sen tilapäisesti muulla johteella.
Kokeilin jälleen toimintaa samoin tuloksin. Nyt kuitenkin pyöräytin lakkoilevaan puhallinta vastakkaiseen suuntaansa. Tämän jälkeen alkoi tapahtua. Puhallin ja koko laite heräsivät täyteen toimintaansa. Molemmat puhaltimet pyörivät lujaa ja valot toimivat.
Nyt vielä mitään puhallin vikaa ei oo ilmenny. Outo juttu.
Seuraavaksi kytkin tämän 139W peltierin kiinni. Ja laite tuntui toimivan. Toinen puoli kuumeni ja toinen kylmeni, ja tuntui että ne todella kuumenevat ja kylmenevät. Samalla puhaltimet jaksoivat pyöriä hyvin.
Ihmeellistä!
Nyt vain pitäisi tehdä jatkokokeita sopivan tehokkaalla muuntajalla taikka sopivalla autolla (siis jossa on sopiva pistoke).
Laitteessa oli muuten piitahnaa siellä peltieri ja jäähdytyssiilien välissä. Kai tämä riittää? Mahtaako hopeatahna olla paljoakaan tehokkaampaa? Entä miten esim. Bilteman Alumiini tehna. Niin siinä kyllä on alumiinia mutta myös rasvaa (joka taitaa eristää).
Mutta mikä ton puhallinvian saattaa aiheuttaa? Voi olla että koko juttu ei tästä modifikaatiosta mitenkään riipu. Olisko puhallin loppuunkulunu taikka ne kontaktorit (mitä ne ny ovatkaan) likaiset?
Ajattelin että jos tuulettimien tilalle laittas tietokoneen tuulettimet, niin olisivat paljon pitkäikaisemmät.
Kokemuksia, mielipiteitä?
Tietenkin kunnon kylmäkaappejä saa rahalla.
Ihmettelen samaten sitä Peltieriä, tutustun sellaisiin nyt ensimmäistä kertaa. Kokeilin sitä muuntajan virralla kädessä ihan muutamia sekuntteja. Noin neljän sekunnin ajan pidin virtaa päällä ja se tuli tosi kuumaksi. Mutta tuntui että molemmat puolet lämpisivät (tätä vähän ihmettelin).
Mutta paikallaan jäähdytyskoneistossa ollessaan tuntu että että toinen puoli kuumenee ja toinen jäähtyy niin kuin pitääkin. Ajattelin että tosta tuulettimen hajoamisestako se vasta heräsi (vaikka ei asian näin sähköteknisesti pitäis olla).
Täytyy tässä myös rakennelle kunnolloset pistokkeet autoihin, joista vois itten ottaa virtaa lisälaitteille.
Lopuksi pieni varoitus:
Muistakaa että sähkökaapelilit ja niiden kontaktit tulee olla kunnossa, jotta punainen kukko ei juhli. Johtojen tulee olla riittävän vahvoja, ja kunnossa. ne eivät saa hangata minnekkään. Tärinä ja liikkuminen tulee ottaa ajoneuvoissa huomioon.
Samaten kontakstit eli liittimet ja liitokset tulee olla kunnossa. Eli riittävän vahvat ja puhtaat sekä tiukat.
Tupakansytytinliitäntä ei ole mitoitettu kovinkaan suuria jatkuvia virtoja varten. SAABeissa tällä liitännälle menevät sitäpaitsi tosi ohuet johdot. Tupakan sytytin ei myöskään ole kovin syvä ja pistoke pääsee heilumaan siellä. On olemassa parempia liittimiä suuremmille virroille!
Tupakansytytintä ei SAAB eissa ole edes tarkoitettu muuhun. Laitteen pohjassa oleva bimetallijousi menee pilalle erilaisten pistokkeiden runnomisesta, jolloi ko. laite ei enää toimi sytyttimenä. (Mutta periaatteessahan sen ei ole väliä, koska tupakka on niin epäterveellistä/vaarallista ja autossa ei muutenkaan kannata tupakoida).
Tässä kesä ja kuumemmat ilmat lähenee ja ompa nytkin jo aika lämmin päivällä.
Itellä on kaksikin autojääkaappia, jotka toimivat 54W peltier-elementillä. Ostin ne aikoinaan Biltemasta, tiedän että on parempiakin, mutta kyllä niilläkin jotain tekee (ainakin jos autossa on ilmastointi).
Toista tässä aattelin virittää / modifioida tehokkammaksi. Ja rupesin sitten tuumasta toimeen. Aloitin vaihtamalla 54 wattisen Peltier-elementin 139 wattiseen. Eli se on noin kolme kerta tehokkaampi kuin edellinen.
Katselin kyllä että itse elementissä oli samanvahvuiset johdot kuin vahassakin elementissä, joten kokeilin sitten asentamista autojääkaappiin.
Laitoin elenmentin johdot pikaliittimillä kiinni, vahassa olivat juotetut.
Kokeilin tätä sitten muuntajalla, ja se toimi. Sen jälkeen myös autossa, ja se toimi. Ensin ajattelin että autosta saan enemmän virtaa kun muuntajasta tulee aina vaan se sama joka on mitoitettu normaalille autojääkaapille (54W).
Laitteen teho kummassakin tapauksessa oli todella surkea. Tätä kovasti ihmettelin. Tuntui että jäähdytystehoa ei ollut alkuperäisenkään verran. Samaten laite ei myöskään tuottanut kovasti lämpöä. Myöskään mitään johtojen kuumenemista taikka sulakkaiden palamista ei ilmennyt. (Tätä vähän ihmettelin, sillä laitteen pistoke on myös varustettu omalla sulakkeella.)
Sitten kokeilin viritettyä jääkaappia taas muuntajalla. Aluksi toimi mutta sen jälkeen alkoi ilmentyä toimintahäiriöitä. Laitteen ulkopuolen tuuletin pysähtyi ja jäähdytyssiili oli aikas lämmin kun huomasin tapahtuneen.
Laite ei mitenkään kärynnyt taikka haissut palaneelta. Laitetta en saanut toimimaan, vaan sekä muuntajan että laitteen merkkivalot vilkkuivat vain. Samaten puhaltimet vähän heiluivat ja niitä piti auttaa kädellä liikkeelle.
Ensin en juurikaan koskenut lakkoilevaan puhaltimeen, mitä nyt sitä varovasti pyörittelin kulkusuuntaansa. Ledivalot vaan räpsyivät säännöllisissä jaksoissa.
Seuraavaksi otin asentamani peltierin irti virtapiiristä. Oireet eivät muuttuneet miksikään. Seuraavaksi laitteestä paloi se pistokkeen sulake. Korvasin sen tilapäisesti muulla johteella.
Kokeilin jälleen toimintaa samoin tuloksin. Nyt kuitenkin pyöräytin lakkoilevaan puhallinta vastakkaiseen suuntaansa. Tämän jälkeen alkoi tapahtua. Puhallin ja koko laite heräsivät täyteen toimintaansa. Molemmat puhaltimet pyörivät lujaa ja valot toimivat.
Nyt vielä mitään puhallin vikaa ei oo ilmenny. Outo juttu.
Seuraavaksi kytkin tämän 139W peltierin kiinni. Ja laite tuntui toimivan. Toinen puoli kuumeni ja toinen kylmeni, ja tuntui että ne todella kuumenevat ja kylmenevät. Samalla puhaltimet jaksoivat pyöriä hyvin.
Ihmeellistä!
Nyt vain pitäisi tehdä jatkokokeita sopivan tehokkaalla muuntajalla taikka sopivalla autolla (siis jossa on sopiva pistoke).
Laitteessa oli muuten piitahnaa siellä peltieri ja jäähdytyssiilien välissä. Kai tämä riittää? Mahtaako hopeatahna olla paljoakaan tehokkaampaa? Entä miten esim. Bilteman Alumiini tehna. Niin siinä kyllä on alumiinia mutta myös rasvaa (joka taitaa eristää).
Mutta mikä ton puhallinvian saattaa aiheuttaa? Voi olla että koko juttu ei tästä modifikaatiosta mitenkään riipu. Olisko puhallin loppuunkulunu taikka ne kontaktorit (mitä ne ny ovatkaan) likaiset?
Ajattelin että jos tuulettimien tilalle laittas tietokoneen tuulettimet, niin olisivat paljon pitkäikaisemmät.
Kokemuksia, mielipiteitä?
Tietenkin kunnon kylmäkaappejä saa rahalla.
Ihmettelen samaten sitä Peltieriä, tutustun sellaisiin nyt ensimmäistä kertaa. Kokeilin sitä muuntajan virralla kädessä ihan muutamia sekuntteja. Noin neljän sekunnin ajan pidin virtaa päällä ja se tuli tosi kuumaksi. Mutta tuntui että molemmat puolet lämpisivät (tätä vähän ihmettelin).
Mutta paikallaan jäähdytyskoneistossa ollessaan tuntu että että toinen puoli kuumenee ja toinen jäähtyy niin kuin pitääkin. Ajattelin että tosta tuulettimen hajoamisestako se vasta heräsi (vaikka ei asian näin sähköteknisesti pitäis olla).
Täytyy tässä myös rakennelle kunnolloset pistokkeet autoihin, joista vois itten ottaa virtaa lisälaitteille.
Lopuksi pieni varoitus:
Muistakaa että sähkökaapelilit ja niiden kontaktit tulee olla kunnossa, jotta punainen kukko ei juhli. Johtojen tulee olla riittävän vahvoja, ja kunnossa. ne eivät saa hangata minnekkään. Tärinä ja liikkuminen tulee ottaa ajoneuvoissa huomioon.
Samaten kontakstit eli liittimet ja liitokset tulee olla kunnossa. Eli riittävän vahvat ja puhtaat sekä tiukat.
Tupakansytytinliitäntä ei ole mitoitettu kovinkaan suuria jatkuvia virtoja varten. SAABeissa tällä liitännälle menevät sitäpaitsi tosi ohuet johdot. Tupakan sytytin ei myöskään ole kovin syvä ja pistoke pääsee heilumaan siellä. On olemassa parempia liittimiä suuremmille virroille!
Tupakansytytintä ei SAAB eissa ole edes tarkoitettu muuhun. Laitteen pohjassa oleva bimetallijousi menee pilalle erilaisten pistokkeiden runnomisesta, jolloi ko. laite ei enää toimi sytyttimenä. (Mutta periaatteessahan sen ei ole väliä, koska tupakka on niin epäterveellistä/vaarallista ja autossa ei muutenkaan kannata tupakoida).
SAAB
Re: Autojääkaappi - Peltier
Itse yritin myös viime kesänä viritellä dometic:a, kun alkoi puhaltimen ääni häiritä, kun esim. juo olutta terassilla. Ajattelin, että osaahan tuo kylmentää elementtiä ilman tuota puhaltimen ilmavirtaakin. Noh, kansi auki ja puhaltimen virtajohtoon vähän jatkoa ja laukun ulkopuolelle liitin. Ja ei muuta kuin testaamaan ... elementti alkoi lämmetä ... ja siitä lähtien on tuo liitin ollut kiinni ja nautittu kylmistä juomista.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Autojääkaappi - Peltier
Eikö kellään ole noita kalliimpia (n. 200-400€) Dometicin absorptiokaappeja jotka toimii nestekaasulla/230V/12V? Käyttäjäkokemukset sellaisista kiinnostaa, nuo peltier-vermeet ei ole kovin hääppöisiä.
Olis kieltämättä kätevä tuommonen nestekaasukaappi kun virittelee siihen liitokset parin sadan gramman retkikaasupullolle niin se ruksuttelee vuorokauden yhdellä pullolla ja kalareissut jne sujuvat taas mukavammin.

9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Autojääkaappi - Peltier
tosta piitahnasta sanosin sen verran että kun irrottaa niin vanhat kannattaa putsata pois ja laittaa vähintäänki uudet tilalle. hopeatahnalla voi saada jopa 10 astetta pois verrattuna piitahnaan mutta sillon saa olla kyseessä parhaat tahnat mitä markkinoilta saa...
kunnollista hopeatahnaa ku ostaa jossa o hopeeta yli 50% ni alkaa saada jo tuloksia näkyviin
en lähtis mitää bilteman alumiinitahnoja laittelee ainakaan väliin.
kunnollista hopeatahnaa ku ostaa jossa o hopeeta yli 50% ni alkaa saada jo tuloksia näkyviin
en lähtis mitää bilteman alumiinitahnoja laittelee ainakaan väliin.

#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Autojääkaappi - Peltier
Tuommoinen peltieri haukkaa suht paljon virtaa, 80W peltieri jopa lähemmäs 10A täydellä jännitteellä. Mitä ilmeisemmin kylmälaukun elektroniikka on alitehosta järeämmälle peltierille.
Perus peltier tietoutta:
Yleensä peltierit on VDC15+ jännitteellä, jolloin auton 14,4V jää vajaaksi. Kannattaa siis hommata "ylitehonen" peltieri.
Peltierillä on (delta)max arvo. Kertoo mikä on kuuma-kylmä puolen maksimaali lämpötila ero. Mitä paremmin jäähdytät kuumaa puolta, sitä paremmin boxi jäähtyy. Esim., jos Dmax arvo on 60ast, kuumapuolen peltier on huonon siilen ja lämpötahnan takia +45ast, ei kylmäpuoli jäähdy enempää kuin +15 asteeseen.
Peltier on vielä hyvin kranttu AC häiriöille. Eli järeemmällä peltierillä tarvitset kunnon elkot jännitteen stabiloinntiin, pienet keraamiset konkat korkataajuus häiriötä ja diodit estämään negatiivisia jännite piikkejä.
Sit rupee jäähtymään.
Häiriötä aiheuttaa vaihtovirta laturi, sytyts, jännitepiikkejä esim flektin kytkeytyessä....
Perus peltier tietoutta:
Yleensä peltierit on VDC15+ jännitteellä, jolloin auton 14,4V jää vajaaksi. Kannattaa siis hommata "ylitehonen" peltieri.
Peltierillä on (delta)max arvo. Kertoo mikä on kuuma-kylmä puolen maksimaali lämpötila ero. Mitä paremmin jäähdytät kuumaa puolta, sitä paremmin boxi jäähtyy. Esim., jos Dmax arvo on 60ast, kuumapuolen peltier on huonon siilen ja lämpötahnan takia +45ast, ei kylmäpuoli jäähdy enempää kuin +15 asteeseen.
Peltier on vielä hyvin kranttu AC häiriöille. Eli järeemmällä peltierillä tarvitset kunnon elkot jännitteen stabiloinntiin, pienet keraamiset konkat korkataajuus häiriötä ja diodit estämään negatiivisia jännite piikkejä.
Sit rupee jäähtymään.
Häiriötä aiheuttaa vaihtovirta laturi, sytyts, jännitepiikkejä esim flektin kytkeytyessä....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Autojääkaappi - Peltier
Eipä taida autokäyttöön olla mitään jännitestabilaattoreita. Kun virta pitää nimenomaan vain suodattaa, ei muuntaa jännitettä.
Jos valmista haluaa niin...
Hakkurivirtalähde, DC12V-> 230VAC, tämä mielellään laadukas.
Todella laadukas virtalähde, eli hyvin satbiloitu ja suodatettu hakkuripoweri, 230VAC->15-20VDC
Kokeile päivittää jääkaapi elektroniikan komponentteja...
Kerran rupee rakentaa, niin miksei samantien ihan alusta, vaikkapa styroxiseen "passiviiseen" kylmälaukkuun.
Aikoinaan kun tietokonen prosessoreja jäähdyteltiin niin tärkein ja myöskin kokoonpanon heikoin lenkki oli nimenomaan peltierin virtalähde.
Halvan 300W tietokone powerin, ja "laboratoriovirtalähteen" ero jäähdytystehossa oli merkittävä. (Samalla jännitteellä ja virralla)
Jos valmista haluaa niin...
Hakkurivirtalähde, DC12V-> 230VAC, tämä mielellään laadukas.
Todella laadukas virtalähde, eli hyvin satbiloitu ja suodatettu hakkuripoweri, 230VAC->15-20VDC
Kokeile päivittää jääkaapi elektroniikan komponentteja...
Kerran rupee rakentaa, niin miksei samantien ihan alusta, vaikkapa styroxiseen "passiviiseen" kylmälaukkuun.
Aikoinaan kun tietokonen prosessoreja jäähdyteltiin niin tärkein ja myöskin kokoonpanon heikoin lenkki oli nimenomaan peltierin virtalähde.
Halvan 300W tietokone powerin, ja "laboratoriovirtalähteen" ero jäähdytystehossa oli merkittävä. (Samalla jännitteellä ja virralla)
Re: Autojääkaappi - Peltier
Mainittakoon vielä että kompressorikaapin kulutus on keskimäärin noin 0,4A-0,6A ja tarvittaessa sen saa pakkasen puolelle (-18). Vene/retkeilykäyttöön en peltieriä voinut valita koska laitteen piti selvitä pari päivää ilman että akkua ladataan. Tuo virrankulutus on keskimääräinen kulutus, kompuran käynnistyminen vie paljon virtaa ja käynnissä ehkä 5A. Se käy kuitenkin vain noin 10%-20% ajasta riippuen ulkoilman lämpötilasta ja säädetystä tavoitelämpötilasta. Yhden yön kaappi selviää RC-auton akuilla (2x7,2V sarjaan, 3000mAh), mutta Suomessa onkin kylmät yöt
Oma valintani oli Waeco CoolFreeze CDF-18, taisi olla neljänsadan paikkeilla verkkolaitteen ja suojapussin kanssa jostain verkkokaupasta. Suojapussi helpottaa liikuttelua (kädensijat) ja eristää vielä hiukan enemmän (virrankulutus laskee). Tuo on valmistajan pienin malli, vielä kannettavissa.Onhan nuo kompurakaapit kalliita mutta tuntui tässäkin säikeessä mopo karkaavan jos peltierkaapin virittelyn lisäksi panostetaan invertteriin yms.

Oma valintani oli Waeco CoolFreeze CDF-18, taisi olla neljänsadan paikkeilla verkkolaitteen ja suojapussin kanssa jostain verkkokaupasta. Suojapussi helpottaa liikuttelua (kädensijat) ja eristää vielä hiukan enemmän (virrankulutus laskee). Tuo on valmistajan pienin malli, vielä kannettavissa.Onhan nuo kompurakaapit kalliita mutta tuntui tässäkin säikeessä mopo karkaavan jos peltierkaapin virittelyn lisäksi panostetaan invertteriin yms.
Re: Autojääkaappi - Peltier
Varmaan entinen SHP eli nykyinen ELFA, osoite löytynee netistä. Komponenttikulma (?) Itäharjulla on toinen liike, onko noita muitakin?georgahti kirjoitti: turussa en muista paikan nimeä, mutta olisko ollu jossain vähä-heikkilän nurkilla. vettäkin oli lähellä, mutta oliko se siitä kaupungin läpi kulkevasta viemäristä vai merestä - en muista.
Ihan mielenkiintoinen keskustelu, opin taas jotain. Jos omistaisin peltierkaapin ottaisin sen heti parannustöiden alle.
Re: Autojääkaappi - Peltier
Täytyy ainakin kommentoida, että tulipa tästä suosittu aihe. En tämmöistä kommentointia osannut odottaa.
Niin kun sanoin että SAAB omalle tupakansytyttimelle menee ohuet johdot, niin se on totta aikakin SAAB 900 malleissa. (Ja luultavasti muissakin vanhoissa.)
Kylmäkaapeista sen verran, että noissa Bilteman sinisissä kaapeissa ei kauheesti tunnu noi puhaltimet kestävän, ainakaan jos niitä käyttää jääkaappina verkolaitteen avulla.
Aattelin että pitäs koettaa laittaa sinne kohta jotain muita tuulettimia. Lihännä tulee mieleen tietokoneen puhaltimet.
En oo tota tehokkaammalla Peltier-elementillä varustettua kappia testannu vielä autossa. (Siis kun autosta see enemmän virtaa, kuin siittä verkkolaitteesta tulee vaan se 6A maksimissaan.)
Niin kun sanoin että SAAB omalle tupakansytyttimelle menee ohuet johdot, niin se on totta aikakin SAAB 900 malleissa. (Ja luultavasti muissakin vanhoissa.)
Kylmäkaapeista sen verran, että noissa Bilteman sinisissä kaapeissa ei kauheesti tunnu noi puhaltimet kestävän, ainakaan jos niitä käyttää jääkaappina verkolaitteen avulla.
Aattelin että pitäs koettaa laittaa sinne kohta jotain muita tuulettimia. Lihännä tulee mieleen tietokoneen puhaltimet.
En oo tota tehokkaammalla Peltier-elementillä varustettua kappia testannu vielä autossa. (Siis kun autosta see enemmän virtaa, kuin siittä verkkolaitteesta tulee vaan se 6A maksimissaan.)
SAAB
Re: Autojääkaappi - Peltier
Kompura käy 32C ulkolämpötilassa 18% ajasta jos kaapin sisälämpötila on +5 astetta.9-5T kirjoitti:Saako tuon pidettyä esim. +5 asteessa vaikka +30 lämpötilassa? Muistatko verkkokauppaa kun löysin vain 469e ilman pussia.oju kirjoitti: Oma valintani oli Waeco CoolFreeze CDF-18, taisi olla neljänsadan paikkeilla verkkolaitteen ja suojapussin kanssa jostain verkkokaupasta.
http://www.waeco.com/en/252_420.php
Eli ei ole ongelma, ilmeisesti lupaavat sen -18C noilla säillä. Kulutus on 35W mutta laite on päällä 10% ajasta 20 asteen ulkolämpötilassa -> vehkeellä on 0,3A keskimääräinen virrankulutus. Tuossa 32 asteessa kulutus on siis lähes tuplat 20C verrattuna muttei läheskään peltierlaitteiden tasoa. Ja tämä kaappi myös pitää sen +5 astetta eikä ole siinä riippuvainen ulkolämpötilasta.
Hintoja:
http://www.preissuchmaschine.de/in-Camp ... CF-18.html
tai
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=442450
Postikulut Saksasta ovat yleensä halvemmat kuin esim. Tampereelta.
Ostin muistaakseni täältä:
http://www.billiger-ist-nicht-gmbh.de/home.html
Nyt se ei ollut läheskään halvin. Toisaalta kotimaiset kaupat eivät nekään enää pyydä yli 600e hintoja siitä.
Re: Autojääkaappi - Peltier
Eli Itäisellä Rantakadulla ELFA, http://www.elfa.se, Itäharjulla Peronkadulla Triopak. Edellämainitussa hyvä valikoima kaikenlaisia virtalähteitä, myös järeämpiä.oju kirjoitti:Varmaan entinen SHP eli nykyinen ELFA, osoite löytynee netistä. Komponenttikulma (?) Itäharjulla on toinen liike, onko noita muitakin?georgahti kirjoitti: turussa en muista paikan nimeä, mutta olisko ollu jossain vähä-heikkilän nurkilla. vettäkin oli lähellä, mutta oliko se siitä kaupungin läpi kulkevasta viemäristä vai merestä - en muista.
Ihan mielenkiintoinen keskustelu, opin taas jotain. Jos omistaisin peltierkaapin ottaisin sen heti parannustöiden alle.
Kannatusjäsen
#3382
#3382