C-kortin muutokset 10.9.2009
C-kortin muutokset 10.9.2009
Autokoulut mainostavat korotuskursseja kertoen että C-kortin korottaminen B:stä vaikeutuu huomattavasti. Onko tarkempaa tietoa miten homma menee käytännössä ja onko asialla vaikutusta myös jos tarkoitua on käyttää C-korttia vain harrastetarkoituksiin eikä tarvitse sen puolesta ammattipätevyyttä ?
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
A:lla 556/2008 muutettu 4 momentti:
C- ja C1-luokan tutkintoon pääsemisen edellytyksenä on, että:
1) tutkinnon suorittaja on saanut tutkinnon luokkaa vastaavan kuljettajaopetuksen ja hänellä on vähintään B-luokan ajoneuvon Suomessa saatu ajo-oikeus tai ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti; tai
2) C-luokan tutkintoa suoritettaessa tutkinnon suorittajalla on:
a) Suomessa saatu C1-luokan ajo-oikeus tai ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti; ja
b) voimassa oleva kuljettajan ammattipätevyys ja hän on saanut sitä täydentävän määrän tutkinnon luokkaa varten vaadittavaa kuljettajaopetusta; taikka
3) tutkinnon suorittajalla on tai on ollut Suomessa saatu tutkinnon luokkaa vastaava ajo-oikeus tai ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti.
(28.8.2008/556)
A:lla 556/2008 muutettu 4 momentti tulee voimaan 10.9.2008. 2 kohta tulee kuitenkin voimaan vasta 10.9.2009. Aiempi sanamuoto kuuluu:
C- ja C1-luokan tutkintoon pääsemisen edellytyksenä on, että:
1) tutkinnon suorittajalla on Suomessa Bluokan ajoneuvon ajo-oikeus tai hän on täällä suorittanut vastaavan kuljettajantutkinnon tai hänellä on ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti ja että hän on saanut tutkinnon luokkaa vastaavan kuljettajaopetuksen; tai
2) hänellä on ollut aikaisemmin Suomessa vastaavan luokan ajoneuvon ajo-oikeus tai hänelle on ulkomailla annettu vastaava ajokortti.
C- ja C1-luokan tutkintoon pääsemisen edellytyksenä on, että:
1) tutkinnon suorittaja on saanut tutkinnon luokkaa vastaavan kuljettajaopetuksen ja hänellä on vähintään B-luokan ajoneuvon Suomessa saatu ajo-oikeus tai ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti; tai
2) C-luokan tutkintoa suoritettaessa tutkinnon suorittajalla on:
a) Suomessa saatu C1-luokan ajo-oikeus tai ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti; ja
b) voimassa oleva kuljettajan ammattipätevyys ja hän on saanut sitä täydentävän määrän tutkinnon luokkaa varten vaadittavaa kuljettajaopetusta; taikka
3) tutkinnon suorittajalla on tai on ollut Suomessa saatu tutkinnon luokkaa vastaava ajo-oikeus tai ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti.
(28.8.2008/556)
A:lla 556/2008 muutettu 4 momentti tulee voimaan 10.9.2008. 2 kohta tulee kuitenkin voimaan vasta 10.9.2009. Aiempi sanamuoto kuuluu:
C- ja C1-luokan tutkintoon pääsemisen edellytyksenä on, että:
1) tutkinnon suorittajalla on Suomessa Bluokan ajoneuvon ajo-oikeus tai hän on täällä suorittanut vastaavan kuljettajantutkinnon tai hänellä on ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti ja että hän on saanut tutkinnon luokkaa vastaavan kuljettajaopetuksen; tai
2) hänellä on ollut aikaisemmin Suomessa vastaavan luokan ajoneuvon ajo-oikeus tai hänelle on ulkomailla annettu vastaava ajokortti.
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Korotus muuttu käsittääkseni niin että kaikille ennen 10.9.09 B -> C korotuksen aloittaneille minimi 12 teoriatuntia ja 5 ajotuntia. Ammattipätevyys tulee "suoraan" ainoastaan niille jotka ehtivät suorittaa inssin ennen 10.9. Vasta 10.9 jälkeen korotuksen aloittaneille tulee korotetut minimiopetusmäärät joten sen puolesta vielä on aikaa niille joita kiinnostaa vain C-kortti eikä ammattipätevyys.
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Eli ammattipätevyys tosiaan tulee kaikille syyskuuhun asti, sen jälkeen kaikki, jotka haluaa ammatikseen ajaa kuorkkia joutuvat hankkimaan kortin jonkun koulun/intin kautta. Ja 5vuoden välein pitää uusia pätevyys.
http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/A ... %A4tevyys/
http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/A ... %A4tevyys/
Saabisti Saabbia vailla
Mercedes-Benz W124 Coupe OM606 -90
Honda AN600 -72
Fiat 126 Personal -78
#4187
Mercedes-Benz W124 Coupe OM606 -90
Honda AN600 -72
Fiat 126 Personal -78
#4187
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos: (tärkeimmät kohdat)
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka
_8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.
---
Siinäpä sitten onkin viranomaisilla tekemistä kun selvittelevät vaikka autonkuljetuslava-autolla kuljettamisen yksityisyyttä tai kaupallisuutta
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos: (tärkeimmät kohdat)
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka
_8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.
---
Siinäpä sitten onkin viranomaisilla tekemistä kun selvittelevät vaikka autonkuljetuslava-autolla kuljettamisen yksityisyyttä tai kaupallisuutta
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Siinä vaiheessa taidetaan mennä sen mukaan, että millä mielellä poliisi on.
Saabisti Saabbia vailla
Mercedes-Benz W124 Coupe OM606 -90
Honda AN600 -72
Fiat 126 Personal -78
#4187
Mercedes-Benz W124 Coupe OM606 -90
Honda AN600 -72
Fiat 126 Personal -78
#4187
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Tai sitten ne tuumaa et "me lähetään syömään, ei meitä kiinnosta"JyriFIN kirjoitti:Siinä vaiheessa taidetaan mennä sen mukaan, että millä mielellä poliisi on.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Tuo kommentti viitannee tähän tapaukseen:muppelo kirjoitti:Tai sitten ne tuumaa et "me lähetään syömään, ei meitä kiinnosta"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009073 ... 3_uu.shtml
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Aika raju yleistys metallimiehistä9-5T kirjoitti:Svc kirjoitti:Tuo kommentti viitannee tähän tapaukseen:muppelo kirjoitti:Tai sitten ne tuumaa et "me lähetään syömään, ei meitä kiinnosta"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009073 ... 3_uu.shtmlKahvion ja kolaripaikan väliä on n.800m ja jos kahviosta sinne näkee lienee mahdollista vain "hesen" päädyn yhdestä pöydästä ja sen yhdestä tuolista.He olivat nähneet kolarin huoltoaseman ikkunasta, mutta eivät viitsineet tulla paikalle
Moniko metallimies keskeyttää taukonsa kiireellisen tehtävän takia, edes rahtikirjan kuittausta on turha pyytää? Yrittäjät lienee ainoita joilta sitä voi edes odottaa.
Meinaatko tosiaan että ainoat jotka ottaa työnsä vakavasti on yrittäjät
Nyt alkoi livästi sanottuna vituttamaan.
Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Pari esimerkkiä C-kortista ja ammattipätevyydestä:
- Työkaveri hankkii ammattipätevyyden, jotta voi jatkossakin kuljettaa asuntoautolla (3500+) oman perheen lisäksi myös lasten kavereita. Muiden kakarat kun eivät ole enään "yksityisajoa".
Periaatteessa et saisi kuorma-autollasi auttaa kaveria muutossa, kun ei ole sun kamojasi. Siis ilman ammattipätevyyttä. Vaikka pakkoko sitä on poliisille sanoa, kenen kamoja kuskaa millonkin..
Sen ammattipätevyyden ylläpitämiseksi pitää tosiaan käydä koulutuksissa 5 päivää / 5 vuotta. Saa tehä kerralla tai vaikka päivän vuodessa pikku hiljaa (minimi 7,5 h kerralla).
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Melkoista tyhmyyttä kyllä edustaa ihmis-apinan käytös mennä pyytämään rahtikirjan kuittausta ruokatunnilla olevalta ihmiseltä.
Jos tulen kotiovellesi pyytämään taksikyytiä kesken lauantaisaunan, saanko kyydin?
Jos tulen kotiovellesi pyytämään taksikyytiä kesken lauantaisaunan, saanko kyydin?
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Itsellä jos on tilanne ettei voi saada 10min sisään rahtikirjaan allekirjotusta, niin soitan ajojärjestelyyn ja sanon ettei nyt saa allekirjotusta. Yleensäkin sanovat että kirjottaa rahtikirjaan "Ei ketään allekirjoittamassa, odotin X minuuttia." Ja oma allekirjoitus + oma/auton puhelinnumero. Selittivät että toi on ihan "isossa" maailmassa aika yleinen tapa jos on kiire aikataulu.
Saabisti Saabbia vailla
Mercedes-Benz W124 Coupe OM606 -90
Honda AN600 -72
Fiat 126 Personal -78
#4187
Mercedes-Benz W124 Coupe OM606 -90
Honda AN600 -72
Fiat 126 Personal -78
#4187
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
9-5T kirjoitti:kalle37 kirjoitti:[Meinaatko tosiaan että ainoat jotka ottaa työnsä vakavasti on yrittäjät quote]
En todellakaan mutta esim. rahtikirjan kuittausta kahvitauon aikana ei oikein muilta saa, ruokatunnista muistetaan sanoa että tämä on palkatonta aikaa joten ei kiinnosta nyt. Eikö ole aika yleistä että pidetään kiinni tauoista ja lomista?
Nyt kun vitutus on vähän laantunut voin vastata että henkoht olen kuitannut rahtikirjoja sämpylä suussa.
Ja lukemattomat kerrat on jäänyt koko tauot väliin.
Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Suomalaisesta umpilaiskasta varastomiehestä/muusta tavaran vastaanottajasta ei aina voi nähdä jos ei sämpylää ole suussa että onko se tauolla vai töissä kun liikkeet on ihan yhtä ripeitä. Pitäisi tiputtaa hanskat eteensä autokuskille merkiksi siitä että on palkaton tauko meneillään. Voisi sitten osoittaa niitä lattialla olevia hasnkoja merkiksi sille kuskille joka rahtikirjan kanssa lähestyy.
9000CS 2,3
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Saappi Kuski kirjoitti:Suomalaisesta umpilaiskasta varastomiehestä/muusta tavaran vastaanottajasta ei aina voi nähdä jos ei sämpylää ole suussa että onko se tauolla vai töissä kun liikkeet on ihan yhtä ripeitä. Pitäisi tiputtaa hanskat eteensä autokuskille merkiksi siitä että on palkaton tauko meneillään. Voisi sitten osoittaa niitä lattialla olevia hasnkoja merkiksi sille kuskille joka rahtikirjan kanssa lähestyy.
Onneksi en ole kumpikaan en varastomies enkä tavaran vastaanottaja
Eikä mun homissa voi pitää hanskoja kädessä.
Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.