Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Tere!

Olen lähdössä Jouluna Ylläkselle Turusta ja aikani eri matkustusvaihtoehtoja punnittuani olen päättänyt suorittaa siirtymän Saabilla. Muut vaihtoehdot olisivat oikeastaan olleet Autojuna, lento (jolloin koira olisi pitänyt jättää hoitoon) tai normi juna ja auto periltä.

Oikeastaan kustannussyistä päädyin tuohon ajovaihtoehtoon. Femmaan tungetaan 4 aikuista vaatteineen ja varusteineen sekä koira. Saattaa olla että saan boksin lainaksi, mutta mikäli se ei sovi mun autoon niin saataan jopa täällä huudella josko joku vuokraisi Joulun ajaksi kattoboksin (kiinnikkeineen) minulle.

Kuten sanottua, reitti lähtee Turusta ja karavaanin olisi tarkoitus päätyä Ylläkselle. Itse en ole koskaan aikaisemmin lappiin autolla mennyt, enkä talvella siellä ole muutenkaan ollut joten ajattelin kysellä täältä vinkkejä reitiksi. Matka/ajomukavuus, turvallisuus, nopeus, helppous, jouhevuus ja telkän pönttöjen vähyys huomioon ottaen.

Google maps ehdottaa reitiksi Turku - Tampere - Oulu - rajatie Torniosta Kolariin ja sieltä Ylläkselle. Itse olisin ajatellut aikaisemmin ajaa rantareittiä Turusta Vaasaan ja sieltä Kokkola - Raahe - Oulu. Mutta keskustelin yhden ystäväni kanssa joka käy Turusta vuosittain monta kertaa Torniossa, hän suositteli reitiksi juuri tuota Tku - Jyväskylä - Oulu - Kemi ja sieltä Rovanniemen kautta Ylläkselle. Hänen mukaansa nuo tiet ovat talvella mukavampia ajaa.

Mitä Saabistit sanoo, rantareittiä, Seinäjoen kautta vai Google mapsin ehdotusta pitkinkö kannattaisi mennä? Vai Googlen reittiä muutettuna kaverini ehdotuksella?
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

mitäs reittiä www.eniro.fi ehdottaisi
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja tosu »

Helppo mutta turruttavan tylsä valinta on rantatie eli valtatie 8. Paljon miellyttävämpi ja maisemia tarjoava on Tampere-Jyväskylä reitti. Tosin myös ehkä himpun hitaampi. Itse pidän enemmän Keski-Suomen kautta kulkevasta reitistä. Talvirajoituikset saattavat tosin suosia rantatietä. Hmm-valitse siitä sitten.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Itse olen muutaman kerran ajellut Muonioon yöaikaan. Reittinä on ollu Turku-Tampere-Oulu-Kemi-Tornio-Muonio. Päiväsaikaan olen tullut takaisin rantatietä oulusta vaasan kautta turkuun ja en voi kyllä suositella. Meno on mielestäni tökkivämpää ja hitaampaa. Toisaalta J:kylä-Oulu väli on kyllä suht yksitoikkoinen.
Suosittelen kuitenkin tuota keskisuomenreittiä.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Pääasiassa ollaan tahkottu 8-tietä kun ollaan Lappiin menty, mutta kyllä sitä joskus on Jyväskylänkin kautta ajeltua ainakin takaisin päin. Niitä pönttöjä taitaa olla jo vähän jokaisella suuremmalla tiellä eli ajonopeus niiden mukaan niin niistä ei tarvitse huolehtia.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja J8 »

Oulun kautta jos ajat niin hyvää tietä on ajaa Oulu- Tornio-Pello-Kolari-Ylläs.

Vaihtoehto on koukata Torniossa Haaparannan puolelle ja ajella Kolariin asti Ruotsin puolella suuremmista nopeusrajoituksista nauttien.. eikä taatusti ole niin paljoa liikennettä kun suomen puolella joulun aikaan. Eikä ole sen pitempi matka, jokihan siinä välissä vain on. Tie tosin ei ole niin hyvää kuin suomen puolella mutta idyllistä maalaismaisemaa löytyy kyllä sieltä ruotsin puolelta. Parin pienen kylän kohdalla on vähän hiljaisempaa ajettavaa talviaikaan :D kannattaa kokeilla ainakin toiseen suuntaan. Varsinkin keväällä kun tiet on sulat niin erittäin mukava pätkä.

Ajamisen kannalta Oulu- rovaniemi - Kittilä - Ylläs on aika tylsä valinta. Jos tuolta reitiltä loppujännitystä kaipaa niin ennen kittilää kääntyy Kaukosen jälkeen kallontielle ja sieltä jauhojärventielle ja siitä ylläkselle. Kerran tuli vaunun kanssa mentyä helmikuussa.. onneksi aura oli justiinsa käynyt 8)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.02.fi "nopein reitti" antaa 14 t 8 min, 1003,3 km Tampere-Jyväskylä-Oulu-.....

"lyhin reitti" : 14 t 43 min, 974,0 km Huittinen-Parkano-Seinäjoki-Kaustinen-Sievi-Ylivieska-....

Ylivieskaan asti on joskus tullut ajettua tuota lyhintä reittiä, ihan ok muuten mutta jonkin verran 80 rajoituksia kesälläkin ja taajamien läpiajoja on jonkin verran enemmän kuin 8 tai 9+4 tie vaihtoehdoilla.

Rajoituksista tietoa esim http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/23957.PDF

Talviaikaan 9+4 tiellä osin 100 rajoitus, muilla vaihtoehdoilla ei juuri lainkaan http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/20714.PDF
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Mä luulen että aion ajaa Jyväskylän kautta. Se tuntuu järkevimmältä vaihtoehdolta. Kaveri osasi juuri noista nopeusrajoituksista mainita sekä siitä, että rantareitillä olisi enemmän raskasta kalustoa ohiteltavana. Se Ruotsin puolella ajamisen laitan kyllä mietintämyssyyn, kuulostaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta.

Kyllä äkkiä ajatellen hirvittää tuo 14+ tunnin ajomatka, mutta ei se kyllä varmaan mahdotonta ole. Jos nyt ajattelen pahimman mahdollisen kauhuskenaarion, niin se olisi varmaan se, että vakkari hajoaisi Auran paikkeilla :D
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Pekko_Å kirjoitti:Mä luulen että aion ajaa Jyväskylän kautta. Se tuntuu järkevimmältä vaihtoehdolta. Kaveri osasi juuri noista nopeusrajoituksista mainita sekä siitä, että rantareitillä olisi enemmän raskasta kalustoa ohiteltavana. Se Ruotsin puolella ajamisen laitan kyllä mietintämyssyyn, kuulostaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta.
Suosittelen että lähet liikkeelle illalla ja ajat ite ekan siivun vaikka ouluun ja käyt tupoksen abc:llä aamupalalla noin 5 aikoihin. Sitten onkin mukava mennä takapenkille nukkumaan ja heräillä ylläkseltä aamupäivällä :D Muutaman kerran tullut tuokin koettua :D
Pekko_Å kirjoitti:Jos nyt ajattelen pahimman mahdollisen kauhuskenaarion, niin se olisi varmaan se, että vakkari hajoaisi Auran paikkeilla :D
Jännä että siinä auraportin abc:llä joutuu aina ropaamaan pohjoisen reissulla ekan kerran :) Milloin ei webasto toiminut vuokra-caravellessa ym. ym.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Ajelinpa tuossa yhtenä viikonloppuna Kolariin ees taas. Ei se nii paha rasti ole hurutella. :) Perjantaina töiden jälkeen lähtö ja lauantai aamusta Kolarissa, 3 tunnin tirsat sukulaisissa ja sumpit ja takas Turkuseen. Sunnuntain puolellehan se kyllä väkisin meni ennen kuin pääsi omaan sänkyyn nukkumaan. :D Ja siitä reitistä eli menin tuota pohjamaan reittiä pitkin ylös ja alas tulin Jyskylän kautta, aika suht sama talviaikaan molemmissa vaihtoehdoissa.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Saabisti-76 kirjoitti:Ajelinpa tuossa yhtenä viikonloppuna Kolariin ees taas. Ei se nii paha rasti ole hurutella. :) Perjantaina töiden jälkeen lähtö ja lauantai aamusta Kolarissa, 3 tunnin tirsat sukulaisissa ja sumpit ja takas Turkuseen. Sunnuntain puolellehan se kyllä väkisin meni ennen kuin pääsi omaan sänkyyn nukkumaan. :D Ja siitä reitistä eli menin tuota pohjamaan reittiä pitkin ylös ja alas tulin Jyskylän kautta, aika suht sama talviaikaan molemmissa vaihtoehdoissa.
Sähän oot kuin Härski Hartikainen(toi Uunolle lasit epsanjaan). Tykkää käydä, muttei olla pitkään. :D
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Joo ne oli vaimon sukulaisia... :P
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Saabisti-76 kirjoitti:Joo ne oli vaimon sukulaisia... :P
:D hahahahah ok....
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Itse tein ensimmäisen auton hommattua 2000-luvun alussa viikonlopun mittaisen Uusikaupunki-Jäämeri-Uusikaupunki -reissun yksin. Autona Mazda 626. Idea taisi lähteä siitä, kun silloisen RadioMafian Peltsi (?) suunnitteli vastaavaa vkl-tourneeta. :D
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: Reittiehdotuksia Turku - Ylläs

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Menisin sitä reittiä mikä itsestä tuntuu par... siltä hyvältä, onnea reittivalintaan.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Vastaa Viestiin